Ontplasticen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Ontplasticen

Ongelezen bericht door Linnaea » 20 apr 2017 22:03

Ik vond het een beetje lastig om te bedenken waar dit topic het beste thuis zou horen, heb hem hier maar gegokt. Sorry als hij niet goed staat...

Ik ben de boel hier aan het ontplasticen. Dat wil zeggen: zoveel mogelijk plastic weg uit mijn huis. Alles weg gaat sowieso niet lukken denk ik, maar wat weg kan dat gaat weg en ga ik vervangen. Nu spelen daar meerdere problemen mee. Ik moet sowieso op mijn geld letten, dus kan geen 60 euro betalen voor een waterkoker bijvoorbeeld. En omdat ik op mijn geld moet letten is iets in een winkel kopen ook beter dan online, want online komen er verzendkosten bij. Van sommige dingen weet ik ook niet zo goed waardoor ik het moet vervangen. En er zijn ook vast dingen waar ik nog niet op gekomen ben om die te vervangen.

Dus ik dacht: misschien handig een draadje te starten, misschien zijn er nog anderen die willen gaan ontplasticen of ermee bezig zijn (geweest). Handig voor tips misschien. Wat vervang je, waardoor, waar koop je het, etc.

Het vervangen van het plastic kinderservies door bamboe kinderservies is alvast gebeurd. De volgende dingen staan op het lijstje:
- Waterkoker -> glas.
- Diepvriesbakjes -> glas.
- Kinderstoel -> geen idee nog, ik heb een houten maar die is niet ideaal, te groot en moeilijk schoon te krijgen wat niet handig is met een dreumes die zelf eet en veel knoeit. Daarnaast valt hij makkelijk om. Dus gebruik nu een plastic kinderstoel. Maar die wil ik eigenlijk weg...
- Maatbeker -> glas. Volgens mij in de meeste winkels met huishoud- en kookartikelen wel te vinden dus van het weekend naar op jacht.
- Tuitbeker -> zag er online eentje van rijstvlies o.i.d. maar eerst maar eens kijken of ik in een winkel iets kan vinden.
- Vuilniszakken e.d. -> bestaan wel van papier, maar stervensduur. Wil sowieso veel meer afval gaan scheiden maar wat er overblijft moet toch met een zak in de ondergrondse container.

Wie nog tips of ideetjes, of doet mee?
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog


Klein duimpje

Berichten: 1111
Lid geworden op: 28 feb 2014 09:55
Hobbies: Lezen, haken

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Klein duimpje » 20 apr 2017 22:24

Leuk!

Waterkoker zou je ook nog kunnen vervangen door een ouderwetse fluitketel? Die is vaak wel goedkoper te krijgen of te vinden bij kringloop of iets dergelijks.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Oudste zoon: augustus 2014
Jongste zoon: maart 2017
Dochter: september 2019


Nat74

Berichten: 133
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:39
Hobbies: Fotograferen, koken, moestuin

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Nat74 » 20 apr 2017 22:28

Ik volg ook graag! Ik wil ook minder plastic in huis. In plaats van een waterkoker kun je ook een pan water op het formuis zetten of een fluitketel die op het fornuis kan, een van gietijzer bijvoorbeeld. Verder heb ik bijenwasdoeken aangeschaft. Je gebruikt ze ipv een broodtrommel of plastic folie om eten in te bewaren. Het is niet goedkoop maar het is een gezond alternatief en ook geschikt voor in de vriezer :)


Verstuurd vanaf mijn SM-N7505 met Tapatalk


Mamalon

Berichten: 896
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:09
Hobbies: lezen, naaien en tuinieren

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Mamalon » 20 apr 2017 22:28

Wat een leuk streven. Ik zou zelf meer zoeken in het vermijden van verpakkingsplastic, ivm beperking van milieubelasting. Maar als je het beziet vanuit weekmakers, dan kan ik me voorstellen dat je ook geen plastic meer in huis wilt.
Water kan je bijv. Koken in een pan. Of een fluitketel van de kringloop.
Ik ga eens even malen over dit onderwerp, want ik vind het wel interessant. En volgen, dus :-)
Crosspost...
Mamalon, moeder van twee, 2007 en 2010

Gebruikersavatar

BlijeMama

Berichten: 1723
Lid geworden op: 14 nov 2012 14:03
Hobbies: Geen tijd meer voor ;-)
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door BlijeMama » 20 apr 2017 22:40

Hema heeft een glazen maatbeker, voldoet hier al een tijdje prima. Qua kinderstoel zijn wij van de Tripp Trapps, geen plastic, groeit mee en is heel makkelijk schoon te houden vind ik. Tuitbeker: Klean Kanteen of Lifefactory, enkel BPA-vrij plastic in de tuitjes zelf.

Succes met de zoektocht!
Bevlogen mama van * (2011), N. (2012), A. (2015), * & M. (2018)


AvA

Berichten: 6349
Lid geworden op: 23 nov 2011 23:31
Hobbies: Internetten en whatnot
tag: Waarom niet?

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door AvA » 21 apr 2017 00:12

Wat ik me afvraag: vanwaar zoveel al aanwezig plastic weg doen? Voor diepvriesbakjes snap ik de overweging, maar een kinderstoel lijkt me weinig gezondheidsrisico geven? Dan is het duurzamer om te gebruiken wat je al hebt, lijkt me?

Gebruikersavatar

BerLa

Berichten: 1177
Lid geworden op: 23 mei 2012 15:19
Hobbies: ...
Locatie: midden van het land

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door BerLa » 21 apr 2017 01:14

Ik ben ook benieuwd naar de overweging. Milieu, gezondheid, kwaliteit of uiterlijk? Ik kan me bij alle redenen wel wat voorstellen, maar bij de voorbeelden die je noemt vraag ik me af wat je er dan mee opschiet?
Voor het milieu lijkt me dat het beter is om een product pas te vervangen als het kapot is ipv iets wegdoen dat het nog doet. En weekmakers zitten in zachte plastics, dus daar heeft een waterkoker of kinderstoel weinig mee te maken.
Misschien lees ik het verkeerd en gaat het om producten die je toch al moet vervangen en zoek je nu naar het betere alternatief binnen budget.

Ik geloof dat ik niet zo zou blind staren op verzendkosten. Een stenen winkel heeft een boel kosten zoals huur en salaris die uiteindelijk in de verkoopprijs zitten. En er zijn genoeg online winkels zonder verzendkosten. Of je wacht met iets kopen tot je nog iets anders moet kopen zodat je boven de drempel komt voor gratis bezorging.

Anyway, ik kan me goed indenken dat je geen plastic in huis zou willen want ik heb het ook heel weinig. Maar ik kan het niet zo rijmen met de rigoreuze aanpak. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Nacho » 21 apr 2017 08:52

Ik ben sinds het begin van het jaar bezig met zo min mogelijk plastic mijn huis in en ik heb er bewust voor gekozen wat eenmaal binnen is gewoon te gebruiken tot je het niet meer nodig hebt. Wat al eerder is gevraagd: wat is je achterliggende gedachte?

Je kan het jezelf heel moeilijk maken door letterlijk al het plastic te vervangen, maar je kan ook zo denken van alles wat je al hebt gekocht of alles wat je tweedehands hebt aangeschaft levert geen extra milieubelasting op als je het blijft gebruiken.

Voor dingen die je wil vervangen of die je nog niet in huis hebt kan je ook inspiratie opdoen in de webshop www.greenjump.nl. Daar zie je misschien nog producten waar je nog niet aan gedacht hebt (bv. tandenborstel?).

Gebruikersavatar

Topic starter
Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Linnaea » 21 apr 2017 12:06

Mamalon schreef:Wat een leuk streven. Ik zou zelf meer zoeken in het vermijden van verpakkingsplastic, ivm beperking van milieubelasting. Maar als je het beziet vanuit weekmakers, dan kan ik me voorstellen dat je ook geen plastic meer in huis wilt.
Water kan je bijv. Koken in een pan. Of een fluitketel van de kringloop.
Ik ga eens even malen over dit onderwerp, want ik vind het wel interessant. En volgen, dus :-)
Crosspost...
Verpakkingen wil ik inderdaad ook minder in plastic, maar dat is nog best lastig. In de supermarkt zit heel veel al standaard in plastic. Qua spullen voor die kleine kan ik er nog voor kiezen om dingen tweedehands te kopen, dan zit er geen verpakking meer om. Maar eten wordt lastiger. Niet alles is los te koop.
BerLa schreef:Ik ben ook benieuwd naar de overweging. Milieu, gezondheid, kwaliteit of uiterlijk? Ik kan me bij alle redenen wel wat voorstellen, maar bij de voorbeelden die je noemt vraag ik me af wat je er dan mee opschiet?
Voor het milieu lijkt me dat het beter is om een product pas te vervangen als het kapot is ipv iets wegdoen dat het nog doet. En weekmakers zitten in zachte plastics, dus daar heeft een waterkoker of kinderstoel weinig mee te maken.
Misschien lees ik het verkeerd en gaat het om producten die je toch al moet vervangen en zoek je nu naar het betere alternatief binnen budget.
Eigenlijk een combinatie van alles bij mij. Gezondheid, ik vertrouw plastic gewoon voor geen meter meer dus alles waar eten of drinken in of op gaat wil ik voor de zekerheid liever gewoon mijn huis uit. Maar ook uiterlijk, ik vind grote dingen van plastic zoals kastjes en de kinderstoel gewoon erg lelijk. Komt misschien ook door mijn algehele afkeer van plastic, dat ik me erger aan die grote plastic dingen in mijn woonkamer. In het geval van de kinderstoel, die is eigenlijk van mijn zusje en had ze een keer meegegeven toen mijn neefje hier kwam logeren en ik een stoel te kort kwam. Daarna zei ze dat ik hem mocht houden omdat ze zelf een andere had staan. Ik ben hem vervolgens gaan gebruiken omdat hij veiliger is en makkelijker schoon te maken dan de houten die ik heb. Maar ik vind hem dus vooral in uiterlijk heel lelijk. En zou hem zelf ook niet gekocht hebben, ook voor de productie ervan. Als ik hem weg zou doen dan zou dat op een weggeefhoek zijn, of misschien nog met koningsdag ofzo ;). In ieder geval niet weggooien. Dat geldt voor bijna alles, ik gooi zo min mogelijk weg dus wat ik niet meer wil of kan gebruiken komt wel bij iemand anders terecht die er wel blij van wordt.
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Nacho » 21 apr 2017 12:34

In de categorie kinderstoel kan ik ook de Tripp Trapp aanbevelen. Hele fijne stoel voor klimgeitjes. Hij valt nooit om.

Gebruikersavatar

BerLa

Berichten: 1177
Lid geworden op: 23 mei 2012 15:19
Hobbies: ...
Locatie: midden van het land

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door BerLa » 21 apr 2017 12:39

En goed op marktplaats te vinden

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Laura_G » 21 apr 2017 13:20

je zou ook een aantal fb groepen kunnen volgen ter inspiratie. zelf beheer ik use-less. maar hetkanwel is heel groot. emma+john over zero waste. awkward duckling vind ik leuk. en dat is zo even snel uit mn hoofd.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door leeneke » 21 apr 2017 15:06

Ik volg!

Wat tuitbeker betreft: die hebben wij gewoon nooit gehad. Het is best goed voor baby's om gewoon meteen uit een glas te leren drinken. Mijn zestienmaander is er ondertussen al heel goed mee weg en kan volledig zelfstandig uit een gewoon glas drinken. Hoef je geen alternatief meer te zoeken ;-)
Moeder van drie


Gaeli

Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jan 2016 21:35
Hobbies: buiten, yoga, sneeuw

Ontplasticen

Ongelezen bericht door Gaeli » 21 apr 2017 16:03

Hier ook steeds minder plastic. Vooral omdat ik het lelijk vind eigenlijk. En omdat ik het prettiger vind natuurlijke materialen te gebruiken (slaat deels niet echt ergens op, want niet al het plastic is dramatisch slecht...).

- Kinderstoel: tweedehands Tripp Trapp (helaas is babyset wel plastic)

- Flesjes en dergelijk (voor groot en klein): RVS van Klean Kanteen. Helaas weigert zl flessen. :(

- Waterkoker: ook van RVS. Kostte twee tientjes ofzo. Wel pas gekocht toen oude plastic kapot ging, want anders verspilling enzo.

- lunchrommels: RVS... ;) Ook isolatietrommels van RVS om bijvoorbeeld soep mee te nemen. O.a. Ook van Klean Kanteen. Wel prijzig!

- Bakjes: glazen van Ikea. Goed betaalbaar.

- Koffiezetter: porseleinen filterhouder bovenop thermosfles.

- Kleding: geen of zo min mogelijk polyester enzo. ;)

- Bord voor kleine: RVS monkeyplatter bord. Lekker gooiproof.

Vuilniszakken lijken me ondoenlijk met al dat zware kattengrind dat we hebben. We scheiden wel braaf ons afval. Bizar hoeveel plastic we weggooien... Verder natuurlijk wasbare luiers en dergelijke, dat scheelt ook al heel veel.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Annet » 21 apr 2017 16:06

Inderdaad, hier ook nooit een tuitbeker gehad, beter voor en ontwikkeling van de mond om meteen een gewone beker of gewoon glas te gebruiken. Je vraagt naar manieren om plastic te vervangen, maar ik zou ook zeker kijken welke alternatieven je al in huis hebt. Voor diepvries heb je wel afsluitbare bakjes nodig, maar restjes in de koelkast kunnen bijv ook prima in een schaaltje of diep bord met een schoteltje of een plat bord erop. Voor en diepvries kan ik rvs afraden, want je ziet niet wat erin zit en het is heeeeeel koud aan je handen als je het eruit haalt. Je kunt ook glazen weckpotjes gebruiken, die zijn vaak erg goedkoop (glazen potjes voor in de diepvries nooit helemaal vol doen).
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Plaats reactie