Ontplasticen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door elize80 » 22 apr 2017 08:16

Nacho schreef:Om even op het voorbeeld van het boek in te gaan: als je de reviews leest zie je dat de leken het een fantastisch boek vinden en de experts/ervaringsdeskundigen aangeven dat de feiten niet kloppen en wetenschappelijke onderbouwing onjuist of onvolledig is. Ik vraag me oprecht af of jouw manier van 'informatie' vergaren leidt tot de waarheid. Ik denk eerder dat je op die manier altijd wel verhalen gaat vinden die in je straatje passen.

Ik denk ook niet dat geur gelijk staat aan giftige damp...
Wss
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Annet » 22 apr 2017 09:20

Op internet is veel zinnigs en ook heel veel onzin te vinden. Plastic helemaal uitbannen lijkt me moeilijk en er zitten ook veel voordelen aan (denk maar eens aan de oude naaimachines, die waren niet te tillen). De ene kunststof is de andere niet en het gebruik is ook heel bepalend voor de schadelijkheid. Zo ben ik heel kritisch op kunststof dat in contact komt met voedsel, maar kan ik me niet druk maken over van welk plastic het doosje om de schroeven is gemaakt. Als ik de keus heb tussen een kartonnen doosje met schroeven en een plastic doosje, kies ik wel voor karton. De grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal storen me enorm, vooral van plastic, maar ook papieren zakken zijn niet goed voor het milieu. De waarheid is niet altijd even makkelijk te achterhalen. Zo lees je ook dat het binnenklimaat van veel huizen door gebrek aan luchtverversing ongezonder is dan de lucht op straat in een stad met aardig wat fijnstof. Het is niet altijd precies wat het lijkt.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 22 apr 2017 13:08

Wat ik me afvraag - RVS glas, aardewerk, dat is toch ook 'chemie'? Waarom heeft dat een aura van 'natuurlijk'?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Iduna » 22 apr 2017 14:12

onemonkey schreef:Wat ik me afvraag - RVS glas, aardewerk, dat is toch ook 'chemie'? Waarom heeft dat een aura van 'natuurlijk'?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Goed punt!

Verstuurd vanaf mijn FP1 met Tapatalk
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Annet » 22 apr 2017 14:42

Nou, of dat nou echt chemie is...
Aardewerk is gebakken klei, glas is eigenlijk op heel hoge temperatuur verhit zand en rvs is metaal. Dat is toch wel iets anders dan de chemie van plastics.

Maar over vervangers gesproken: email vind ik ook een fijn materiaal, vooral om in te bakken (glad en makkelijk schoon te maken, maar zonder akelige anti-aanbaklaag).
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 22 apr 2017 14:57

onemonkey schreef:Wat ik me afvraag - RVS glas, aardewerk, dat is toch ook 'chemie'? Waarom heeft dat een aura van 'natuurlijk'?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Komen wel leuke dingen voorbij hier dus lees even mee.

Plastic wat hier in huis is, is vooral de LEGO en die mag echt niet weg [lol]

Gebruikersavatar

homyndrik

Berichten: 146
Lid geworden op: 14 jul 2015 18:44
Hobbies: koken, breien, lezen, wandelen
Locatie: Kessel-Lo, Belgie

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door homyndrik » 22 apr 2017 19:54

de geur van
Nacho schreef:Om even op het voorbeeld van het boek in te gaan: als je de reviews leest zie je dat de leken het een fantastisch boek vinden en de experts/ervaringsdeskundigen aangeven dat de feiten niet kloppen en wetenschappelijke onderbouwing onjuist of onvolledig is. Ik vraag me oprecht af of jouw manier van 'informatie' vergaren leidt tot de waarheid. Ik denk eerder dat je op die manier altijd wel verhalen gaat vinden die in je straatje passen.

Ik denk ook niet dat geur gelijk staat aan giftige damp...
de geur van verse snijbloemen uit je tuin is natuurlijk niet giftig.

en ik doe geen poging om een 'waarheid' te verkondigen. het werkt voor mij (ik heb bijvoorbeeld geen wetenschappelijke onderbouwing nodig om te constateren dat sinds ik geen parfums en agressieve (huishoud)cosmetica gebruik, ik geen puffer meer nodig heb) en dat is voldoende reden om mijn ervaring te delen. en ieder kiest voor zichzelf of hij/zij die ervaring zal gebruiken of verwerpen.
hetzelfde geldt trouwens voor de review op internet, of gesprekken op het werk, of wat er op tv in een 'wetenschappelijke' programma getoond wordt etc etc.
zl 1999, sdl1 2009, sdl2 2010, dl 2015


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Nacho » 22 apr 2017 20:04

Nou, je presenteert jouw verhaal als feiten. Dat lees je in mijn reacties niet. Zodra ik je eerste zin las dacht ik: o ja, is dat zo? Op mij komt het niet over als slechts jouw ervaring in elk geval. Heel fijn dat je minder last hebt van bepaalde klachten, maar dat dat door minder plastic komt of (bijvoorbeeld) meer rust in je hoofd dat weet je niet.

Gebruikersavatar

homyndrik

Berichten: 146
Lid geworden op: 14 jul 2015 18:44
Hobbies: koken, breien, lezen, wandelen
Locatie: Kessel-Lo, Belgie

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door homyndrik » 22 apr 2017 20:24

ik was niet bewust bezig met het presenteren van een verhaal, ik zag een voor mij interessante topic en dacht 'zal ik misschien ook vertellen wat ik ervan denk'. dus nogmaals: gewoon mijn ervaring en je hoeft er niets meer achter te zoeken. je hebt volkomen gelijk om alles wat ik vertel in twijfel te trekken.

kunnen we hier afronden?
zl 1999, sdl1 2009, sdl2 2010, dl 2015

Gebruikersavatar

Topic starter
Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Linnaea » 22 apr 2017 21:40

Wat doen jullie met de plastic dingen die echt weggegooid moeten worden omdat ze kapot of zo vies zijn dat ze niet meer schoongemaakt kunnen worden? Is er een plek waar je dat kunt laten wat zo min mogelijk belastend is voor het milieu?

Verder heb ik me vandaag enorm geërgerd aan het feit dat overal plastic materiaal omheen zit. Op de markt zit het voedsel ook allemaal in plastic verpakt tegenwoordig op een enkel los ding na, maar die liggen in de supermarkt ook los dus daar schiet ik op de markt niets mee op. En als ik in de supermarkt een paar appels wil dan wordt er van me verwacht dat ik die in een plastic zakje doe ipv ze los mee neem naar de kassa. Dus weer plastic afval. Verpakkingen minderen is misschien wel het moeilijkste...

Verder niet geslaagd in het vinden van weckpotten of iets anders waar voedsel in bewaard kan worden. In de kringloop stikt het van de potjes en schalen zonder deksel. Wel een bamboeschaal gevonden waar mijn eten nu in staat in de koelkast met een pannendeksel erop die precies paste. Ook goed voor nu. Kan alleen niet in de vriezer maar dat hoeft nu toch niet.
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Laura_G » 22 apr 2017 21:47

je kan zelf katoenen zakjes en netjes meenemen voor je brood, fruit en groente. kaas en vlees kan je ook in je eigen bakje laten doen.
kijk eens bij bag-again of doemijmaaruiensoep
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

homyndrik

Berichten: 146
Lid geworden op: 14 jul 2015 18:44
Hobbies: koken, breien, lezen, wandelen
Locatie: Kessel-Lo, Belgie

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door homyndrik » 22 apr 2017 22:12

hier ook katoenen zakjes voor fruit en groente, in onze biowinkel worden papieren broodzakken hergebruikt voor fruit en groente. voor kaas neem ik altijd bijenwasdoekjes mee (zelf gemaakt, want ik vind ze wel duur en het kost echt niet zoveel tijd om te doen).
zoek eens verpakkingsloze winkels? in ons klein studentenstadje zijn er zelfs 2, de ene is strikt genomen geen verpakingsloze winkel, maar heeft gewoon geen plastieken zakjes en verkoopt veel in bulk. de andere is echt wel een winkel waar je met je eigen zakjes en potjes moet komen (of anders bij hun verpakking kopen). beide winkels zijn biologisch, maar schrik niet te snel van biowinkels, het eten daar is niet per se duurder en als ze met lokale producenten werken is vaak zelf veel goedkoper dan in de supermarkt.
ik ga al lang niet meer naar de markt, omdat je daar weinig boeren vindt. we hebben hier in de buurt (Leuven in Belgie) zoiets als een 'buurderij': een netwerk waar je de producten van de lokale boeren kan kopen en die dan op een bepaalde dag per week afhalen. je kiest en betaalt via internet en komt dan gewoon je bestelling oppikken op een afgesproken plaats. heel fijn, vers geplukte groente en fruit en je brengt je tassen mee. en betaalt minder, omdat er geen winkel aan te pas komt.

met weckpotten moet je geduld hebben, als je regelmatig naar de kringloop zal gaan, zal je ze vroeg of laat tegenkomen. en anders eens op de marktplats zoeken? ik zou zeggen als ik ze zie, koop ik ze voor jou, want bij ons staan ze soms in grote aantallen stof te vergaren, maar met verzending kan het duur uitkomen :))
wat je ook kan doen, is in de winkel bewust voor een glazen verpakking kiezen (zoals grote bokalen yoghurt of confituur of zo) en dan ze hergebruiken totdat je volledig glazen potten vindt. kies dan misschien beter iets dat leeggoedwaarde heeft, kan je achteraf nog altijd binnenbrengen.
zl 1999, sdl1 2009, sdl2 2010, dl 2015

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door elize80 » 23 apr 2017 00:19

Minder verpakkingsmaterialen ben ik ook helemaal voor. Mijn ouders waren daar vroeger al fanatiek in; die namen hun eigen zak mee naar de supermarkt om brood in te laten verpakken.

Maar rondom het uitbannen van al het plastic in huis lijken irrationele sentimenten te hangen. Een tijdje geleden was ik bij een vriendin thuis en daar was ook iemand anders van ons AP-speelgroepje (een nieuw lid) met een baby van 10 maanden. Die vriendin vroeg aan de nieuwe: "wil jouw zoontje misschien een speeltje?" Waarop zij antwoordde: "ja, maar dan wel graag iets wat niet van plastic is" [emoji37]. Of iemand die op zoek was naar een gave knikkerbaan en aan wie ik hubelino suggereerde, die het meteen afwees omdat het plastic was. Die mensen weren dus Lego uit hun huis omdat het kunststof is. Tja.

Van dit soort reacties gaan mijn haren overeind staan. Zo dogmatisch. En dat lees ik ook in de berichten van Linneae. Principeel zonder enig pragmatisme en puur gestoeld op irrationele sentimenten.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 23 apr 2017 01:09

Is het niet marktgebonden hoe het zit met verpakkingen?
Ik was hier afgelopen donderdag inkopen aan het doen en dat ging best goed. Ik gaf de mevrouw van de groentekraam mn stoffen tas en zei wat ik erin wilde, in mijn geval een kilo midi-komkommers, 2 bossen spinazie met kluit, bos peterselie, pond rode paprika's. De meneer van de fruitkraam gaf ik een ander stoffen tasje en daar gingen een bak druiven, 2 bakjes aardbeien en een tros bananen in. De druiven en aardbeien zaten wel in een plastieken bakje, maar ik denk dat ik het best ook daar had kunnen laten als ik daarop had gestaan. Bij een andere kraam kocht ik een nachtjapon, zo van het rekje en de kleerhanger in een eigen stoffen tasje. Bij de toko-kraam 5 pakjes noedelsoep.

Hier wordt ook in het buitengebied rechtstreeks bij de boer gekocht. Afhankelijk van het seizoen en wat de boer in kwestie heeft, staan er gewoon bakken en mag je zelf je eigen tas of bak vullen.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 23 apr 2017 01:15

Ik vraag me ook eigenlijk af hoe de huisraad eruit ziet van de plastiek-lozen. Heb je dan alleen maar gelakte massieve houten meubelen? En is dat dan met speciale verf of vernis? Ook geen tupperware in de keukenkasten wat generaties meegaat?
Wat voor bank heb je en dan vooral de kussensen de binnenkant? Hier is dat schuimrubber. Dat is toch ook een plastic-verbinding?
Hoe doe je dat met je koelkast? Dat lijkt me toch een essentieel onderdeel in ieder huishouden. Vooral in stedelijke bebouwing waar een eigen koelkelder bouwen niet echt een optie is.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Plaats reactie