Ontplasticen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Violette » 23 apr 2017 15:11

Maar, waarom ik dit hele topic eigenlijk opende (got distracted), bij de Kruidvat is een glazen waterkoker in de aanbieding.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
dochter 2014 en zoon 2017


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 23 apr 2017 19:43

Hahaha Violette!

Maar dank vr de heldere uitleg dat was precies mijn punt :)

(Maar neurobioloog dus ik dacht; ik waag me niet aan de uitleg, ik stel alleen de vraag ;) )

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Gebruikersavatar

Topic starter
Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Linnaea » 23 apr 2017 21:47

Waarom meteen die hele discussie? Zoals ik al eerder uitlegde is het voor mij niet enkel gezondheid of milieu waarom ik plastic weg wil doen, maar vind ik het ook gewoon lelijk. Ik heb geen plasticloos huishouden. Leef sowieso op een minimuminkomen en bijna alles in mijn huis is tweedehands. Veel gekregen van familie dus dan heb je sowieso niet voor het zeggen wat je krijgt. En een bak vol met plastic speelgoed dat de afgelopen anderhalf jaar hier is binnengekomen van familie en kennissen.

Ik zou wel graag een plasticloos huishouden willen. Sommige dingen omdat ik ze gewoon niet gezond vind, sommige dingen omdat ik het milieu wil sparen, en dus ook dingen omdat ik bijvoorbeeld hout veel mooier vind. Zonder koelkast is inderdaad lastig, maar ik vind dat witte ding echt vreselijk lelijk zo midden in mijn woonkamer (open keuken, dus vanaf de bank kijk ik de hele tijd tegen dat ding aan). En ik heb 3 plastic ladenkastjes. Twee staan er nog in mijn woonkamer, de derde is verbannen naar de badkamer waar ik hem niet de hele tijd hoef te zien. Eén van de twee in mijn woonkamer gaat na koningsdag de berging in (dan heb ik daar hopelijk weer plek :P ). In de ruimte waar ik de hele dag ben kijk ik veel liever tegen hout aan, dat vind ik veel mooier om te zien.

Dus ja, is dat dan doorslaan of een kwestie van smaak? En al zou ik wel doorslaan, is dat dan een probleem of moet ik dat zelf weten?

Ik ben vooral op zoek naar tips hoe bewuster om te gaan met plastic. Wat kan er weg, waardoor kan ik het vervangen en hoe beperk ik het in het vervolg. Netjes mee naar de supermarkt is alvast een goed plan. Verpakkingloze winkels hebben we hier helaas niet. De waterkoker zal ik bij kruidvat eens gaan zoeken morgen. En wat ik nog steeds niet goed weet is waar ik oude kapotte/ernstig vieze plastic dingen moet laten. Ik heb een smerige sinaasappelpers gevonden in de berging en twee kapotte drinkschaaltjes van de katten. Waar laat ik die het beste?
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Nacho » 23 apr 2017 21:52

Ik denk dat je niet herbruikbaar plastic alleen kwijt kan bij restafval of grof vuil, afhankelijk van hoe groot het is. Je kan altijd op de website van je gemeente kijken welke soorten afval worden gescheiden.


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Sjoba » 23 apr 2017 21:55

Plastic afval kan toch gewoon bij plastic afval? Dat wordt nu bijna overal gescheiden ingezameld. In een zak en in de goede bak doen, naast de glasbak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Annet » 23 apr 2017 21:55

Elektrische citruspers of gewoon zo'n plastic dingetje? Elektrische apparaten worden apart ingezameld. Plastic verschilt per gemeente. Als plastic in jouw gemeente apart wordt ingezameld, zou je het daarbij kunnen doen en anders gewoon in de vuilnisbak als het kapot is of niet meer schoon te krijgen. Alles wat nog bruikbaar is, zou je naar de kringloop kunnen brengen.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Nacho » 23 apr 2017 21:59

Alleen verpakkingsplastic mag in de PMD. Je kan heel veel trouwens opzoeken in de app Afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal.

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Malmana » 23 apr 2017 23:01

Dingen die ik niet weet breng ik vaak naar de werf. Daar geven ze aan waar het bij moet.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door IceQueen » 23 apr 2017 23:09

Je kan je witte lelijke koelkast 'behangen' met plakplastic ;). Dan heeft het een mooier/minder lelijk uiterlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Iduna » 24 apr 2017 00:28

IceQueen schreef:Je kan je witte lelijke koelkast 'behangen' met plakplastic ;). Dan heeft het een mooier/minder lelijk uiterlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Maar dat voegt weer extra plastic toe :)

Verstuurd vanaf mijn FP1 met Tapatalk
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Pickle » 24 apr 2017 07:29

Sjoba schreef:Plastic afval kan toch gewoon bij plastic afval? Dat wordt nu bijna overal gescheiden ingezameld. In een zak en in de goede bak doen, naast de glasbak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat dacht ik eerst ook, maar 'hard' plastic zoals van speelgoed en apparaten mag daar niet in, dat verstoort het recycling-proces omdat de machines dan vastlopen. Dat moet dan eigenlijk naar het restafval.

Gebruikersavatar

homyndrik

Berichten: 146
Lid geworden op: 14 jul 2015 18:44
Hobbies: koken, breien, lezen, wandelen
Locatie: Kessel-Lo, Belgie

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door homyndrik » 24 apr 2017 07:54

Violette schreef:
Wat denk je dat er in een oven gebeurt met klei?
Er treedt een chemische reactie op, waardoor de moleculen veranderen en daarmee de eigenschappen van het materiaal veranderen: Klei wordt aardewerk.
Rvs kun je niet ergens zo opgraven in de natuur. Je graaft erts op, daarin zitten het metaal verstopt. Met behulp van een zeer energieintensief chemisch proces (redox reactie) wordt het metaal uit de erts gehaald en in platen gesmolten bij zeer hoge temperaturen. Dit gebeurt bijv in de fabrieken van Hoogovens in Ijmuiden.

Wat gebeurt er bij kunststof/plastic? We pompen olie op uit de grond en met behulp van chemische reacties maken we er in een fabriek plastic van. Dus, wat is precies het verschil?
ik heb echt niet de bedoeling om een discussie weer op te rakelen, ben enkel benieuwd naar het volgende (ik kan daar beginnen op zoeken, maar je hebt toch de parate kennis, dus kan je het dan misschien uitleggen):
het is een gegeven voor al die materialen dat ze chemisch bewerkt worden.
maar als je de productieketen vergelijkt van - zeg maar - een plastiek en een glazen beker, stel ik me erbij voor dat het proces van maken van plastiek beker meer stappen inhoudt dan het maken van een glazen beker. of is dat niet zo?

zoals bijvoorbeeld spinazie die uit je tuin komt en rauw in salade beland niet hetzelfde is als spinazie op de kant-en-klare diepvriespizza (geplukt, gewassen, verhit, bevroren - ontdooid, op pizza gelegd, verhit, bevroren - thuis nog eens ontdooid en verhit).
vanuit dit standpunt ben ik ook geneigd om aardewerk en glas als natuurlijker te ervaren dan plastiek (en dat dus helemaal los van al de rest dat je in overweging moet nemen, zoals milieu of schoonheid van het product etc). de moeilijkheidsgraad van de bewerking van olie was trouwens ook de reden waarom er nauwelijks plastiek gebruikt werd in de industrie van Sovjet Unie - mijn moeder werkte in zware metaalindustrie en vertelde dat ze eens overwogen hadden om plastieken onderdelen in de naaimachines in te bouwen, maar dat de staat het totaalkostplaatje niet rendabel vond. ik spreek hier over jaren 80.
zl 1999, sdl1 2009, sdl2 2010, dl 2015


Nehalennia

Berichten: 2796
Lid geworden op: 04 aug 2009 09:04
Hobbies: Duiken, LOTUS en geocaching
Locatie: Grou

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Nehalennia » 24 apr 2017 08:36

Mijn VL werkt in de rvs een vertelde in ieder geval dat ze staal roestvast (rvs staat eigenlijk voor roestVAST* staal) maken door het te beitsen met salpeterzuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk
Moeder van Lisa (2010) en Eva (2011) en Alianne (2021)


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Maos » 24 apr 2017 08:46

Hier in de buurt kun je hard plastic bij de milieustraat apart inleveren. Dus naast het PMD staat er ook een container voor hard plastic.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

homyndrik

Berichten: 146
Lid geworden op: 14 jul 2015 18:44
Hobbies: koken, breien, lezen, wandelen
Locatie: Kessel-Lo, Belgie

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door homyndrik » 24 apr 2017 08:59

en over de koelkast: gewoon verven? (als het je eigen koelkast is en niet van een huisbaas of zo)
heb ik vaak gedaan met meubels die ik niet mooi vond en dat helpt :) alleen moet je je goed informeren over welke verf je daarvoor kan gebruiken.
zl 1999, sdl1 2009, sdl2 2010, dl 2015

Plaats reactie