Ontplasticen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Laura_G » 21 apr 2017 16:11

ik gebruik gebruikte glazen potten voor in de diepvries voor kliekjes ed.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Annet » 21 apr 2017 16:17

Dat wilde ik ook voorstellen, maar TS is ook bezorgd om de veiligheid en in de deksels van conservenpotten zit bpa.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Topic starter
Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Linnaea » 21 apr 2017 19:02

Ik hoorde ook dat gewone glazen potjes niet geschikt zijn voor de vriezer omdat ze niet goed tegen de kou kunnen. Ik ga binnenkort even bij Ikea neuzen maar die hebben dan wel weer een plastic deksel. Maar anders wordt het echt te duur.

Ik ben heel hard bezig mijn zoontje te leren uit een open beker te drinken. We oefenen onder de douche met een echte beker en aan tafel met een oefenbeker. Maar echt alles gaat er nog naast, ook bij de oefenbeker. Dus als ik echt wil dat hij vocht binnenkrijgt dan geef ik hem dat in een tuitbeker. Weet niet of het dan nog echt zinvol is om een nieuwe aan te schaffen maar ook geen idee hoe lang het nog gaat duren voor hij een beetje normale hoeveelheden uit een normale beker krijgt.
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Annet » 21 apr 2017 19:08

Maar geef je hem de beker dan in handen of hou je hem samen vast? Dat laatste werkte bij ons heel goed en na verloop van tijd kon hij het zelf.
Glas kan prima tegen lage temperaturen, volgens mij. Maar ik zou ook zeker naar weckpotjes kijken, vaak voor ongeveer een euro per stuk te krijgen. De rubber ringen kunnen misschien wat minder goed tegen de vriezer.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Nacho » 21 apr 2017 19:32

Het handige van die glazen bakjes van ikea met plastic deksels is dat het zonder deksel een ovenschaal is. Dat is wel een bijkomend voordeel t.o.v. plastic bakjes en gewone potjes.

Gebruikersavatar

Topic starter
Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Linnaea » 21 apr 2017 19:53

Annet schreef:Maar geef je hem de beker dan in handen of hou je hem samen vast? Dat laatste werkte bij ons heel goed en na verloop van tijd kon hij het zelf.
Glas kan prima tegen lage temperaturen, volgens mij. Maar ik zou ook zeker naar weckpotjes kijken, vaak voor ongeveer een euro per stuk te krijgen. De rubber ringen kunnen misschien wat minder goed tegen de vriezer.
Hij houdt de beker zelf vast, want hij wil niet dat ik help. Dan wordt hij boos...

Ik ga morgen even kijken in de kringloop wat die hebben aan glazen spul. Weckpotjes moeten ze vast wel hebben.
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door ReneeLM » 21 apr 2017 20:48

Ik lees mee, ik vind dit ook een interessant onderwerp. Ik probeer vooral met aanschaf van nieuwe producten bewust om te gaan, en daar helpt dit topic zeker bij
Laura_G schreef:ik gebruik gebruikte glazen potten voor in de diepvries voor kliekjes ed.
Ik hergebruik vaak wel bakjes van de chinees om kliekjes in te vriezen.
Maar je kan dus ook glazen potten gebruiken om in te vriezen?
Bedoel je hier glazen potten mee waar bijv erwtjes of appelmoes oid ingezeten heeft? [dontknow]
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Laura_G » 21 apr 2017 21:20

gewoon de glazen potten met metalen deksel, zoals mayo en zilvervliesuitjespotten.
ik lunch op mn werk graag met kliekjes. potje vullen en in de vriezer. sochtends uit de vriezer en in mn oude kolfkoeltasje. en dan in de lunchpauze deksel eraf en in de magnetron. voor mij ook een ideale portiegrootte.
salad jars maak ik ook in oude mayo potten.
en ja. onder de deksel zit een beetje plastic waar bpa in zit. maar mijn voedsel raakt de deksel niet.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

homyndrik

Berichten: 146
Lid geworden op: 14 jul 2015 18:44
Hobbies: koken, breien, lezen, wandelen
Locatie: Kessel-Lo, Belgie

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door homyndrik » 21 apr 2017 21:51

plastiek is pure chemie en chemie wasemt uit, zelfs jaren later. daarom hoeft het niet in aanraking komen met je eten om schade te veroorzaken: een kinderstoel die bij het raam staat en van de zon warm wordt, wasemt ook van alles uit wat je niet wil inademen.
bij mij was het dus vooral om gezondheidsoverwegingen dat we van alles zijn beginnen weg te doen en verwisselen. zelfs kost het geld, eens dat je weet wat het met je en je kinderen allemaal doet, wil je het gewoon niet meer.
de kringloop helpt enorm. mensen doet veel kwalitatieve dingen weg omdat ze liever alles nieuw hebben.
- kinderspeelgoed komt bij ons zo goed als allemaal uit de kringloop, heeft nauwelijks iets gekost. als er iets moeilijk tweedehands te vinden is, is het een cadeautip :) uitzondering is Lego, die ik graag ook zou verbannen, maar ml is daar fan van... ah ja, en ook een schommel in de tuin en wat vormpjes in de zandbak.
- van de meubelen en zo zijn in plastiek nu enkel de bakken voor speelgoed en bakken voor in de badkamer. ik gebruik doorgaans veel kartonnen dozen, gewoon uit de winkel om te bewaren en sorteren, maar voor spelen en in de vochtige badkamer werkt het dus niet. als iemand een tip heeft, is die welkom!
- in de keuken is zo goed als alles van glas, metaal of aardewerk. kinderservies hebben we niet, als er iets valt of breekt is het niet erg, komt toch uit kringloop. bewaardozen zijn allemaal vervangen door weckpotten (0,5 euro per stuk, zo'n 10 per maand gehaald in de kringloop om uitgave te spreiden), ziet er ook zo mooi uit als je daar noten, gedroogd fruit, bonen in uitstalt. we hebben een fluitketel, ik vond het altijd beter voor de thee. to do: RVS lunchdozen, RVS drinkflessen (nu dopper waar ik niet gelukkig mee ben), een metalen stoommandje (nu elektrische stoomkoker van plastiek, maar redelijk onmisbaar) en een metalen stafmixer, een alternatief voor een waterfilter zou ook leuk zijn! En inderdaad glazen dozen voor in de diepvries, maar omdat ik zo weinig in de diepvries leg, is dat niet erg dringend.

werkpunten: nog veel plastiek in de garage, omdat ml het makkelijker vindt om in plastieken rekken alles op te bergen.
afvalzakjes zou ik ook graag afschaffen, maar zo ver zijn we niet. we hebben erg weinig afval, maar hij moet wel in een zakje (een emmer elke keer wassen vind ml dus ook niet te doen). ik vind ook dat we veel plastiek weggooien: ik bestel veel droge voeding online met overvloed aan verpakkingen als gevolg, ik probeer zoveel mogelijk in bulk te kopen om kosten te verminderen, maar die verpakkingen storen me wel enorm. er zijn alternatieven zoals verpakkingsloze winkels, maar dan stijgt onze uitgave wel fors. dat voorraad eten blijft ook deels in die verpakkingen staan, ik zou zo graag van die enorme keramische potten hebben, zoals in de biowinkels, maar die kosten dus ook veel.

en ja, eens dat je hiermee begint, ben je ook veel meer bewust van wat er in je eten zit, in de medicatie, in je cosmetica, je kleren en het leven wordt veel ingewikkelder en duurder. ik vind wel dat het een redelijke prijs is voor het feit dat ik geen eczeem, allergieën, problemen met ademhaling, vermoeidheid en zo verder heb en dat geldt voor heel mijn gezin.
zl 1999, sdl1 2009, sdl2 2010, dl 2015

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Annet » 21 apr 2017 22:07

Wij hebben hier een speelgoedkast met stevige bakken van vilt, een paar jaar geleden bij de hema gekocht. Waarvoor gebruik je de plastic bakken in de badkamer? Kan je ze niet vervangen door een badkamerkastje met laden ofzo?
Plastic verpakkingen storen mij ook enorm, maar je ontkomt er niet altijd aan. Ik bestel altijd een kartonnen zak van 5 kilo havermout bij de biowinkel om de hoek. ML haalt altijd groente en fruit op de markt met wasbare groentenetjes en het biologische fruitpakket zit in een papieren zak. Ook meel e.d. zit vaak in papier. Verpakkingsloze winkel lijkt een mooi initiatief, maar bij de winkel zelf komt wel alles verpakt binnen, dus ideaal is het nog niet.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

homyndrik

Berichten: 146
Lid geworden op: 14 jul 2015 18:44
Hobbies: koken, breien, lezen, wandelen
Locatie: Kessel-Lo, Belgie

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door homyndrik » 21 apr 2017 22:16

bakken van vilt, dat is een goede, daar zal ik naar zoeken.
we hebben een heel kleine badkamer waar geen kast in past. er zijn door de huisbaas enkele rekken gezet, daar staan dus 6 bakjes, een bakje per persoon. sommige worden echt smerig, cosmetica loopt uit, een tube tandpasta niet goed dicht en zo ))

en ja, ik probeer ook in bulk te bestellen, maar heb nog niet veel geluk met verpakkingen. bij de twee winkels waar ik voor de rest goede ervaringen heb, wordt alles in plastieken emmertjes verpakt. bij onze biowinkel bestellen is vaak een stuk duurder.
maar groente en fruit koop ik wel altijd zonder verpakking. eigenlijk als ik de afvalberg bij de buren elke week zie en dan onze bescheiden halve zakje afval van een huishouden met 6 - dan denk ik dat ik wel best trots kan zijn [lol]
maar helemaal zonder zou nog leuker zijn, natuurlijk!
zl 1999, sdl1 2009, sdl2 2010, dl 2015

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door elize80 » 21 apr 2017 22:34

homyndrik schreef:plastiek is pure chemie en chemie wasemt uit, zelfs jaren later. daarom hoeft het niet in aanraking komen met je eten om schade te veroorzaken: een kinderstoel die bij het raam staat en van de zon warm wordt, wasemt ook van alles uit wat je niet wil inademen.
Heb je daar een bron voor?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

Topic starter
Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Linnaea » 21 apr 2017 23:02

Ik ben ook wel benieuwd naar een bron daarvan.

Hier ook nog plastic in de badkamer, het ladenkastje waar de handdoeken e.d. in zitten. Ga ik nog wel een keer vervangen maar heeft nu geen prioriteit, alleen voor het zicht geeft het daar niet zo want ik zit toch niet de hele dag in de badkamer ;).

Qua verpakkingen vermijden ga ik morgen eens op de markt kijken. Ik kom daar weinig, zit niet echt naast de deur en het is er ook altijd stervensdruk dus al ben ik eens in de buurt, ga ik er toch niet op normaal gesproken. Maar wellicht dat ik daar voedsel los of in papieren zakken kan kopen en ik neem zelf een katoenen tasje mee. Kijken of dat beter bevalt dan de supermarkt.

Afval heb ik nog best veel, ondanks dat ik papier/karton, glas en grote verpakkingen zoals van wasmiddel al scheidt en wasbare luiers gebruik. Door plastic verpakkingsmateriaal te verminderen heb ik hopelijk ook minder afval.
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog

Gebruikersavatar

homyndrik

Berichten: 146
Lid geworden op: 14 jul 2015 18:44
Hobbies: koken, breien, lezen, wandelen
Locatie: Kessel-Lo, Belgie

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door homyndrik » 21 apr 2017 23:38

elize80 schreef:
homyndrik schreef:plastiek is pure chemie en chemie wasemt uit, zelfs jaren later. daarom hoeft het niet in aanraking komen met je eten om schade te veroorzaken: een kinderstoel die bij het raam staat en van de zon warm wordt, wasemt ook van alles uit wat je niet wil inademen.
Heb je daar een bron voor?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
in de zin van een reeks wetenschappelijke artikels met doorverwijzingen naar andere artikels? neen, ik lees en onthou wat ik nodig heb. ik denk dat als je je focust op 'plastiek' en 'gezondheidsrisico's' dat je zowel in een bibliotheek, als op het net veel zou vinden. het laatst heb ik dit gelezen, daar staat ook van alles over plastiek, maar vooral met betrekking tot eten en de verpakkingen in de voedselindustrie: https://www.goodreads.com/book/show/286 ... lik-je-dat
(zoals het bewerken van verpakkingen zodat het verpakte product gemakkelijker uit te halen is. is het al veel mensen opgevallen dat de geraspte kaas uit een pakje heel gemakkelijk uitglijdt en makkelijker is om te strooien? dat ligt aan het feit dat de verpakking met een speciale chemische samenstelling bewerkt is zodat de kaas niet blijft plakken - in tegenstelling tot de kaas die je in een blok koopt en zelf raspt.)

wat de uitwaseming betreft, is het niet allen op plastiek van toepassing, maar op zowat alles. we staan er niet bij stil, maar een nieuwe auto is veel schadelijker dan een tweedehandse. mensen denken vaak 'o, de geur van nieuwe auto' (nieuw boek, nieuwe kleren, nieuwe meubelen, noem maar wat), terwijl ze allerlei gif inademen en absorberen met hun huid. met de tijd vervliegt een deel, maar er zijn ook stoffen genoeg die niet afbreekbaar zijn en voorgoed op de geproduceerde spullen blijven. plastiek heeft een nadeel dat die bij warmte ook nog eens andere stoffen vrijgeeft, maar bijvoorbeeld een verduistergordijn die veel zon opvangt of een niet zo lang geleden geverfde tafel gaan de luchtkwaliteit in de kamer ook niet verbeteren. daarom kwam ik tot de conclusie dat ik zo weinig mogelijk nieuwe spullen in huis wil halen en als dat echt nodig is, dan graag verantwoord en biologisch geproduceerd. lukt niet altijd, hoor, maar het is een streefdoel.
zl 1999, sdl1 2009, sdl2 2010, dl 2015


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Ontplasticen

Ongelezen bericht door Nacho » 22 apr 2017 04:44

Om even op het voorbeeld van het boek in te gaan: als je de reviews leest zie je dat de leken het een fantastisch boek vinden en de experts/ervaringsdeskundigen aangeven dat de feiten niet kloppen en wetenschappelijke onderbouwing onjuist of onvolledig is. Ik vraag me oprecht af of jouw manier van 'informatie' vergaren leidt tot de waarheid. Ik denk eerder dat je op die manier altijd wel verhalen gaat vinden die in je straatje passen.

Ik denk ook niet dat geur gelijk staat aan giftige damp...

Plaats reactie