Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 02 mar 2017 19:28

In het moestuin-topic ontstond het idee om met de makkelijke-moestuinierders [emoji6] een apart draadje te openen, bij deze dus! [emoji2]

Voor info hierover zie http://www.makkelijkemoestuin.nl of http://www.squarefootgardening.com.
Laatst gewijzigd door MrsDaantje op 09 apr 2017 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 02 mar 2017 19:44

Ja, leuk. Vorig jaar een meter moestuin bak gekocht, gevuld met aarde en plantjes van de ah actie. Dat leverde niet zo veel op. Dit jaar ga ik dus de makkelijke moestuin proberen. De bak is al leeg gemaakt. Worteldoek ligt klaar. De app is geinstalleerd op mijn telefoon en het boek gereserveerd bij de bieb. Ik ga komende week makkelijke moestuinmix halen en dan beginnen.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 02 mar 2017 19:46

Vast even kort mijn ervaring tot nu toe: vorig jaar (mrt 2016) ben ik begonnen met de Makkelijke Moestuin (MM). Mijn ML dacht "heb je haar weer met een nieuw projectje" [lol] maar moest in september toch wel toegeven dat het meer was dan een tijdelijke bevlieging. [emoji6]
Ik heb gewoon een simpele bak bij de Intratuin gekocht. Nadeel is wel dat die 1m bij 1m is (en dus niet 1m20 bij 1m20), maar wel met 16 vakken. (en wrsch ook geïmpregneerd oid) Heb dus met zaaien daar aldoor rekening mee gehouden, bijv geen 16 maar 12 radijsjes in een vak.
Heb verder wel de MM-mix en zaadjes van Jelle gekocht, niet het goedkoopst maar wel fool-proof. Ook heb ik (met name de eerste maanden) de app gebruikt. Vond ik enerzijds wel een beetje overdreven ofzo, maar was anderzijds ook wel heel makkelijk om er wat meer feeling mee te krijgen.

Qua opbrengst uit 1 bak was ik zeker tevreden! Vanaf half/eind juli zo ongeveer geen courgettes meer in de winkel gekocht, regelmatig sla (of aanvulling voor de sla) uit de bak gegeten, heel veel radijsjes (denk dat ik altijd wel in een vak wat radijsjes had staan), etc etc. Het is/was niet zelfvoorzienend wat groenten betreft, maar we konden vanaf de zomer wel het meerendeel van de week maaltijden aanvullen met iets uit de tuin.
Daarnaast vinden de jongens het ook leuk en interessant ("Mama, mag ik wat sla knippen?" [emoji7]), dus daar wordt deze mama ook enthousiast van.

Kortom: we gaan weer met enthousiasme een volgend moestuinjaar in. [emoji41]
Wie nog meer?? [emoji3]

Edit: ah al een reactie, je typte sneller dan ik [cheesygrin]
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

myfrizzle

Berichten: 535
Lid geworden op: 12 aug 2013 11:50
Hobbies: genieten van mijn gezin!
Contacteer:

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door myfrizzle » 02 mar 2017 21:00

Oh leuk! Ik lees mee!

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Live love relax [cheesygrin]


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Mamato » 03 mar 2017 11:54

Ja ik volg mee! Vorig jaar een bak neergezet en daar hebben we de hele zomer tomaten uit gegeten maar verder nietzoveel omdat alles opgevreten werd door vogels of heel snel doorschoot. Naast de bak hebben we nog courgette en wat fruitplanten. Dit jaar ga ik voor bietjes, bonen, sla en misschien wat kruiden. Courgette en tomaat doe ik op andere plekken in de tuin.
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Mama_D » 03 mar 2017 13:28

Lijkt me leuk! Wij verhuizen half april van een appartement naar een huis-met-tuin. Is dat nog op tijd of ben ik dan al te laat voor dit jaar?
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 03 mar 2017 14:02

Mama_D schreef:Lijkt me leuk! Wij verhuizen half april van een appartement naar een huis-met-tuin. Is dat nog op tijd of ben ik dan al te laat voor dit jaar?
Ja joh, kan prima!
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 03 mar 2017 14:14

Ik heb m'n MM-boek (met kalender) er weer bijgepakt en een plannetje gemaakt, ook met wat ervaringen van vorig jaar meegenomen. Half februari heb ik al wat postelein en veldsla gezaaid, en het lijkt zowaar dat die opkomen. [applaus] (was ongeduldig, en ik dacht als het niet lukt dan ook prima [razz] )
Dit weekend al m'n andere vakken vol zetten!

Bij m'n klimrek zet ik alle vier de vakken vol met peultjes en sugarsnaps. Vorig jaar heb ik die vakken leeg gehouden tot ik er tomaatjes en courgettes in kon gaan zetten, maar die gaan pas ergens in juni in de bak. Dus nu hoop ik gewoon al wat van die peulen/sugarsnaps te kunnen oogsten voor ik een vak leeg maak voor m'n courgettes.
Tomaatjes gaan dit jaar in potten, m'n bak staat iets te veel op de wind waardoor bij slecht weer de tomaten erg veel te lijden hadden.
Verder gaat er in ieder vak iets anders; wortel, radijs, rucola, spinazie, goudsbloem, etc... [biggrin] Heb er wel weer zin in iig.
Laatst gewijzigd door MrsDaantje op 03 mar 2017 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Mamato » 03 mar 2017 14:16

Zou je je plannetje hier willen posten? Ik ben wel benieuwd, zelf kom ik er toch niet helemaal uit.
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 03 mar 2017 14:34

Mamato schreef:Zou je je plannetje hier willen posten? Ik ben wel benieuwd, zelf kom ik er toch niet helemaal uit.
Tuurlijk!
Komt ie: (de bak gezien van achter naar voor, van links naar rechts)

Sugarsnaps - sugarsnaps - peultjes - peultjes
spinazie - goudsbloem - wintererwt - lenteui
wortel - radijs - rucola - oostindische kers
postelein - postelein - veldsla - mini-bindsla

voorzaaien (pas in april/mei):
zonnebloemen (gaan in de tuin)
tomaatjes (gaan in potten)
palmkool (weet nog niet of ik die in een pot of in m'n bak ga zetten)
courgette (gaat achterin m'n bak, ging vorig jaar heel goed en hebben we heerlijk van gegeten)

Het is even aankijken wat er wel/niet aanslaat, en hoe lekker de slakken en rupsen m'n rucola en sla dit jaar vinden. [cheesygrin] Na vorig jaar ben ik er wel achter dat ik niet te lang moet wachten maar gewoon iets weghalen en opnieuw zaaien als het niet lukt.

Edit: oh en op zich hoef ik natuurlijk nu nog niet alle vakken te vullen maar ik ben gewoon ongeduldig. [razz] Wat ik er later ook nog in wil zetten zijn sowieso bietjes, andijvie en (stok-)sperziebonen. Maar dat kan pas later in het jaar en dan kijk ik tzt wel in welk vak ik het zet (en of ik daar dus wat voor weghaal). En bijv radijzen gaan heel snel, dus over 2 maanden staat er alweer iets anders in dat vak.
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Snokkie » 03 mar 2017 16:49

Jaaa, topic gevonden!!!

Het boek heb ik bijna uit. De mm zaadjes liggen klaar (voor Sinterklaas gekregen [emoji322]) en vandaag is de mix binnen gekomen! Ik heb er bewust voor gekozen het eerste jaar alles precies te volgen zodat de kans op succes groot is!

We zijn afgelopen jaar verhuisd naar een nieuwbouwhuis. We hebben een stenen bak gemaakt. Vandaag worteldoek gelegd. Dus morgen de mix erin.

Nu nog een zaaiplannetje maken. Zinin!!

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Snokkie » 03 mar 2017 19:14

Oh, ook nog een vraag! Ik heb netten gekocht voor de klimplanten. Maar zal ik die gewoon aan de schutting bevestigen? Of toch een klimrek iets naar voor plaatsen? De bak is 90 diep (binnenmaat uiteraard). Dus ik weet niet of ik aan de achterkant van het net er dan bij kan... [emoji848]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 03 mar 2017 20:40

Mmm ik zou m toch wel op een rek plaatsen Snokkie, dus halverwege je achterste rij met vakken zeg maar. Dan kun je je planten er ook wat beter doorheen leiden (indien nodig) en is met oogsten ook wel makkelijker dan dat je ín je schutting moet zoeken voor bijv je peultjes. [emoji16] ook heb je dan met diverse planten dat er een rijtje voor en een rijtje achter het net kan gaan groeien. (zie ook de plaatjes van het zaaien bij die klimmers)
Gaaf trouwens dat je zelf zo'n bak hebt gemaakt! Hoe breed is ie..?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Snokkie » 03 mar 2017 20:51

Ok, bedankt voor de feedback! Maar hoe ga ik zo'n rek bevestigen aan een stenen bak... even over nadenken!

Ik moet het even nameten, maar ruim 2 meter :-).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7134
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Boukje » 03 mar 2017 20:59

Oeh ik raak hier ook wel geïnspireerd van voor ons nieuwe tuin! Zaai je alles of zet je ook direct planten erin? Ik zal ns met mn schoonvader-met-moestuin gaan kletsen, maar peultjes, sugar snaps, tomaatjes, courgette en sla uit eigen tuin klinkt wel heel goed, zonder dat het extreem veel ruimte inneemt. Zou rabarber ook gaan?

edit: ok ik heb me flink ingelezen op de makkelijke moestuin-site, klinkt tof zeg! Gebruiken jullie de spullen van de site of maak/regel je zelf je spullen (bak, grond, zaden)?

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Plaats reactie