Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Gitter

Berichten: 574
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:54
Hobbies: koken, duiken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Gitter » 28 apr 2017 20:43

Fijn te horen dat het bij jullie niet heel anders is. Tijd voor mooier weer dus!
mama van M (nov 2011) en L (dec 2014)

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 28 apr 2017 21:11

Oh wow Maos, wat staat het er bij jou al mooi bij. Bij mij zijn het echt alleen een paar kleine blaadjes die boven de grond uit piepen, alleen de radijs is wat groter, maar ook wel alleen wat grotere blaadjes. Maar het zal nog wel komen, hoop ik!
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Fumi

Berichten: 1834
Lid geworden op: 05 mar 2009 18:52
Locatie: Twente

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Fumi » 30 apr 2017 21:08

Idem hier. Het is duidelijk nog te koud.
Oh en de zonnebloemen die ik binnen hard voorgezaaid waren binnen 1 nacht opgevreten door slakken?muizen? Grrrr
Mama van F (juli 2009), T (april 2012) en J (maart 2014)

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 02 mei 2017 20:10

Na een klein weekje weg ben ik ook niet ontevreden hoe het er hier nu bij staat:Afbeelding [emoji2][emoji2]
Radijzen kunnen geoogst, veldsla en postelein ook, rucola en spinazie bijna. Peulen en sugarsnaps gaan al lekker het klimrek in, al moet ik ze af en toe nog wat uit elkaar halen, ze verstrengelen zich helemaal in de plantjes ernaast.
Hier ging het in april ook heel langzaam hoor, inderdaad door de kou. Vandaar dat ik ook wel positief verrast was dat het er zo goed uitzag na terugkomen. Vandaag was ook groeizaam weer! Beetje regen, beetje zon, ideaal.

Verder ook al veel voorgezaaid. Veel tomatenplantjes (gaan in een pot, en ook een aantal om als cadeau weg te kunnen geven), paar palmkool plantjes (ga ik in de volle grond proberen), zonnebloemen (voor op een rij tegen t huis aan), en pompoen (ook als test in de volle grond).
Helaas lijkt het er op dat m'n courgettes het niet gaan doen, zaden staan al dik een week in het donker in de vermiculiet maar ik zie nog weinig zaailing verschijnen. [nopompom] Jammer, want die deden het prima vorig jaar en gaat hier altijd goed op. En extra jammer dat dit m'n laatste zaden waren, er zaten er maar 4 in t zakje zag ik nu... grmbl... toch maar nieuwe zaden kopen denk ik.

Nou goed, het houdt me bezig. Hoop dat het allemaal blijft lukken zo op t einde van m'n zwangerschap [emoji16] ben nu 33 weken en die buik begint echt wel een beetje in de weg te zitten. Heb ML al wel verteld dat hij na de bevalling echt niet moet vergeten m'n bak ook water te geven, haha, want da's precies rond de meest ideale weersomstandigheden voor de tuin. [emoji6]
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

poppedeine

Berichten: 781
Lid geworden op: 28 okt 2009 13:54
Hobbies: naaien, kleuren, duinen, foto
Locatie: NH

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door poppedeine » 03 mei 2017 10:44

Mijn klimcourgette kwam ook maar niet op. Gisteren ging ik kijken of er al wat onder de grond gebeurde. Ik dacht dat ik allemaal heel kleine worteltjes zag, maar toen.... zag ik ze bewegen [eeks] wormpjes brrrrrrrr...
Ik heb geen vermiculiet om voor te zaaien, dus had ik wat van de mix uit de moestuinbak gehaald. Ik vraag mij nu af of er ook wormpjes in m'n bak buiten zitten.
Moeder van DL1 (september 2008), DL2 (september 2011) en DL3 (april 2018)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door tante Toos » 03 mei 2017 10:46

Als je in de buurt bent van Utrecht mag je courgette zaden bij me komen halen. Ik heb perongeluk een extra zakje gekocht..
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 03 mei 2017 11:46

Wat lief! Zijn het klim- of gewone courgettes..?
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door tante Toos » 03 mei 2017 14:43

Gewone
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 03 mei 2017 15:18

Mijn klimcourgettes doen ook nog helemaal niets, dus ik heb net de andere 2 zaden ook maar voorgezaaid, in de hoop dat we dit jaar iig 1 plant hebben in de moestuinbak... Ik ga straks de peultjes in de bak zaaien, die hebben liggen voorkiemen en er zijn er 8 met een worteltje, die mogen zo de grond in!
Verder gaat het Langzaam, jeetje, ik kan alles wel de grond uit kíjken! Geduld is niet mijn beste kwaliteit, zeg maar...
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Snokkie » 03 mei 2017 18:20

Mijn pompoen is mislukt... na het overzetten vanuit de vermiculiet naar mm mix in een pot is hij dood gegaan. Mijn tomaatjes per ongeluk buiten laten staan en na 1 nacht ook dood.
Die liggen nu dus beide opnieuw in de vermiculiet.

Mijn klimcourgette doet het tot nu toe goed in de pot! Duimen dat die het redt.

Mijn peulen/wintererwt/sugarsnaps groeien super! Ik wacht al op de eerste bloemetjes [HEAVY BLACK HEART]️.
En binnenkort wel wat sla en spinazie oogsten [emoji1305].

De palmkool begint nu ook goed aan te slaan en wordt al best groot. Nog helemaal geen last van koolwitjes/slakken oid. Fingers crossed!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 06 mei 2017 11:14

Hier idd ook nog helemaal geen slak gezien! vorig jaar wisten die m'n bak goed te vinden, dus ik geniet er nog maar van zo lang ze er niet zijn.

Enne, wordt weer zonniger dit weekend, ben benieuwd hoe snel alles uit de grond schiet! [biggrin]
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 06 mei 2017 12:40

Ik heb nog wat bijgezaaid waar niet alles opgekomen was, zoals rucola, en verschillende sla's. Verder vandaag de boontjes gezaaid, stam, kievit, spek en snij! Het lijkt me heerlijk groeizaam weer dit weekend, dus groei, groei!
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Maos » 06 mei 2017 20:34

Wij aten gisteren salade uit eigen tuin: veldsla, mini kropsla, rucola, spinazie en winter postelein. Aangevuld met tomaat, komkommer, paprika, spekjes, kaas en ei uit de winkel.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door HannahW » 07 mei 2017 10:43

Maos schreef:Wij aten gisteren salade uit eigen tuin: veldsla, mini kropsla, rucola, spinazie en winter postelein. Aangevuld met tomaat, komkommer, paprika, spekjes, kaas en ei uit de winkel.
Heerlijk is dat dan he, als je met de oogst naar de keuken loopt en daarna lekker uit eigen tuin aan t eten bent, hier moeten we de sla nu al uitdelen anders eten we iedere dag sla.... het groeit als kool, nouja sla dus [wink]
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 23 mei 2017 19:54

En, hoe staat het met jullie bakken? [emoji2]
Hier knalt het allemaal de grond uit. [emoji41] m'n peulen en sugarsnaps zitten vol met bloemetjes, heb dus al heel erg zin om die binnenkort te kunnen oogsten. Verder had ik 2 vakken met winterpostelein en 2 met veldsla, maar daar konden we niet tegenop eten. [emoji6] inmiddels van beiden een vak leeg gehaald en er resp. NZ-spinazie en OI-kers in gezaaid.
Heb trouwens wel pech met de courgette... ook de tweede lichting die ik had voorgezaaid in vermiculiet kwam niet op, en die zaadjes had ik nog wel nieuw gekocht [dontknow]

Verder gelukkig nog weinig last van ongewenste beestjes *klopt af*, heb t idee dat ik vorig jaar nu al flink "last" had van slakken en rupsen. [emoji848]

Oh en morgen gaan we voor een lang weekend weg, heb wel iemand geregeld die vrijdag even water wil geven, ik hoop maar dat m'n plantjes dat gaan houden...
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Plaats reactie