Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Fumi

Berichten: 1834
Lid geworden op: 05 mar 2009 18:52
Locatie: Twente

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Fumi » 02 apr 2017 22:24

Maos, wat een slimme oplossing!! Ik heb ze in een doos liggen en gebruik de app en de kalender uit het boek, blijft wel een puzzeltje.
Mama van F (juli 2009), T (april 2012) en J (maart 2014)


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 03 apr 2017 07:50

Ja, de app en de kalender heb ik ook. Maar ik had dan toch telkens alle zakjes in handen. Nu hoef ik alleen te zoeken in die zakjes die ik momenteel kan zaaien. En de tabbladen die voorbij zijn zet ik achteraan in de doos. Op het moment dat de zaaiperiode van een zakje voorbij is zet ik het achter het juiste tabblad en komt hij vanzelf weer in de nu zaaien bak op het moment dat ze aan de beurt zijn.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door HannahW » 03 apr 2017 09:55

he wat slim, ga ik ook doen!
Sta inderdaad ook altijd met die hele doos zakjes in handen, weer kijken wat ook alweer nu kon, wat pas in mei en dan zie ik later dat ik iets van mei wel al had moeten voorzaaien, straks meteen ff regelen thuis
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 03 apr 2017 13:08

Ja mn rucola komt op! De rest zie ik nog helemaal niets, bij radijsjes eentje maar weet niet honderd procent zeker of het radijs is :p. Heb alles een beetje te diep gezaaid dus hoop dat het nog gaat komen.


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Mamato » 03 apr 2017 13:13

Mijn spinazie komt op, wortelen heb ik opgegeven en opnieuw gezaaid. Peultjes liggen voor te kiemen, die moeten er vandaag of morgen in,maar dan moet ik wel eerst nog een rooster fabriceren. Bietjes heb ik gezaaid. Radijs komt mooi op. De courgettes had ik te vroeg voorgezaaid, die durf ik nog niet buiten te zetten dus die kweek ik binnen nog wat verder op. Hopelijk zijn het dan mooi sterke plantjes tegen de tijd dat ze naar buiten kunnen. En anders zaai ik wel opnieuw.
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door HannahW » 03 apr 2017 13:18

Mamato schreef:Mijn spinazie komt op, wortelen heb ik opgegeven en opnieuw gezaaid. Peultjes liggen voor te kiemen, die moeten er vandaag of morgen in,maar dan moet ik wel eerst nog een rooster fabriceren. Bietjes heb ik gezaaid. Radijs komt mooi op. De courgettes had ik te vroeg voorgezaaid, die durf ik nog niet buiten te zetten dus die kweek ik binnen nog wat verder op. Hopelijk zijn het dan mooi sterke plantjes tegen de tijd dat ze naar buiten kunnen. En anders zaai ik wel opnieuw.
wortelen duurde hier ook 2 a 3 weken voor die opkwamen maar nu zie ik sprietjes verschijnen! En courgettes altijd "afharden" he, dus eerst overdag eens lekker in het zonnetje zettebn, 's avonds weer lekker binnen en pas als ze gewend zijn naar buiten. Eerst binnen opkweken en dan pats boem buiten neerzetten dat redden ze -meestal- niet.
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Mamato » 03 apr 2017 13:44

Wortelen staan er al een maand in, ik denk dat ik gewoon te vroeg was. Maar wie weet komen ze toch nog. Afharden was ik inderdaad van plan, maar alsnog dank voor de tip. Moet/kan ik de grond waarin ik ze plant dan eerst ook nog opwarmen, bijvoorbeeld door eerst zeil eroverheen te leggen?
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9770
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Ikke_w » 03 apr 2017 13:46

Afbeelding

Nu bij gamma


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

poppedeine

Berichten: 781
Lid geworden op: 28 okt 2009 13:54
Hobbies: naaien, kleuren, duinen, foto
Locatie: NH

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door poppedeine » 03 apr 2017 14:30

Hier komen de worteltjes ook nog niet op. Wel de radijsjes, rucola en veldsla!
Moeder van DL1 (september 2008), DL2 (september 2011) en DL3 (april 2018)

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4158
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Nynket » 03 apr 2017 19:09

Bij ons komt alles onderhand op.
Zo leuk! En doe app vind ik super makkelijk. Alleen er nog aan denken om hem elke dag even te openen. [biggrin]
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 03 apr 2017 20:10

Wortels zouden na twee weken ongeveer boven de grond moeten komen (app zegt 12 dagen). Dus een maand is wel erg lang. Die grond van de gamma heb ik even opgezocht, maar die bevat buiten vermiculiet, turf en compost ook oa houtvezels. Ik denk dat je beter zelf kunt mixen als je met een grote bak wat goedkoper uit wil zijn.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

Fumi

Berichten: 1834
Lid geworden op: 05 mar 2009 18:52
Locatie: Twente

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Fumi » 03 apr 2017 20:33

Mijn worteltjes zijn er ook nog niet, twee weken geleden gezaaid. Ik geef ze nog even de tijd. Rucola, radijs en postelein komt al wel.
Tomaatjes en palmkool heb ik voorgezaaid, die doen het ook.
Mama van F (juli 2009), T (april 2012) en J (maart 2014)


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Snokkie » 04 apr 2017 11:41

AfbeeldingAfbeelding

Updat van mijn bak. Het gaat goed!! De peultjes en sugarsnaps beginnen al te 'klimmen'! Er beginnen al kleine radijsjes onder de grond te ontstaan. Het enige wat niet opgekomen is, is de mini kropsla. Die heb ik opnieuw hezaaid.
Binnen heb ik de pompoen en tomaatjes voorgezaaid!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Nala87

Berichten: 57
Lid geworden op: 04 feb 2013 10:50
Hobbies: Lezen
Locatie: Schoorl

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Nala87 » 05 apr 2017 10:32

Ik meld mij ook! Ik heb gisteren het boek gekocht bij de ah (voor 17 nog wat in plaats van 25 [blij] ), ik vond dat ik mezelf dit jaar een vroeg verjaardagscadeau mocht geven [cheesygrin] .
Nu dus even wat leesvoer voor de komende dagen en even kijken waar ik die mm mix kan halen. Vriend even lief aankijken voor een houtenbak etc. Als ik straks in mei begin ben ik dan al laat? Of moet ik gewoon wat meer dingen planten die normaal ook pas in mei zouden kunnen?
Gebruiken jullie zijn zaden of ook eigen zaden?
Everything will be oke in the end. If it's not oke, it's not the end
storchenwieche inka 7 RS Girasol Tulipaani Ellevil ben 6 Didymos indio limone 3Kokadi stars and stripesKokadi amadeus im wunderland
ISO Elias im wunderland Manduca
Afbeelding

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door HannahW » 06 apr 2017 22:12

Ik gebruik niet zijn zaden want dat is een mix met ook dingen erbij die ik niet wil, ik neem meestal zaden uit verse groenten (bv uit tomaatjes, of uit courgettes, peulen erwten etc van vorig jaar) ofwel gewoon van de xenos of de kweker.

Volgens mij zag ik bij de Boerenbond deze week moestuinbakken in de aanbieding.

Als je pas in mei begint, zou ik wel nu al iets voorzaaien. Pompoen, tomaat, courgette, boontjes, peultjes. Dan zijn die al een eind op weg en kan je ze dan overzetten in de bak. Begin je in mei pas met deze in de volle grond te zaaien dan loop je een maand "achter" bij wijze van spreken. Maar er is nog meer dan genoeg om in mei te zaaien hoor, kijk maar eens in de zaaikalender, zo leuk om het boek Door te kijken. Veel plezier!
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)

Plaats reactie