Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4158
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Nynket » 08 apr 2017 07:30

Ik heb een paar eigen zaden en de rest van de mm. Die laatste zijn wel makkelijk. De App verteld je wat je wanneer waar kunt planten, en verteld je wat je wanneer moet doen. En dat gebeurd niet voor de zaden die er niet in staan. Met een beetje logisch nadenken kom je daar wel uit. Maar met mijn vingers die nog groen moeten worden, vind ik het soms nog best wel wat lastig, dat zelf uitvinden. [mrgreen]

Mijn slakkenval heb ik nog niet gemaakt. Hopelijk kan ik daar over 2 weken tijd voor maken. En komend weekend wil ik het klimnet bevestigen. De peultjes/wintererwt hebben het nl wel bijna nodig. [biggrin]
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 08 apr 2017 21:27

Wij hebben vandaag een moestuinbak gemaakt op wielen, van 120x90. Het was hiervoor een in de weg staand pallet en 2 in de weg staande lange planken die over waren van de schutting die we 2 jaar geleden maakten. In deze bak komt vooral laagblijvend spul: Spinazie, pluksla, aziatische pluksla, radijs, mini bindsla, rucola, goudsbloem, wortel, snijbiet, kievitboon en stamboon.
Het is de bedoeling dat er nog 2 kleine bakken met klimrek komen die tegen de uitbouwmuur van de buren cq de schutting aan komen staan. Daarin komen de peultjes, tomaat, snijboon, spekboon, klimcourgette en komkommer.

Vandaag dus de intratuin leeggekocht, man wat een geld, en dan is de bak dus zo goed als gratis... Maar voor bijna €70 aan MM mix en compost, vermiculiet om voor te zaaien. 3 doosjes met zakjes zaad: €20. Voor de bak wielen en schroeven, en nog een klein stuk plank wat we te kort kwamen. Voor dat geld hadden we een flinke hoeveelheid groente kunnen kopen.
Ben wel benieuwd wat de opbrengst van zo'n bak gaat zijn. We hebben eerder wat gemoestuind in de achtertuin, maar veel meer dan een paar tomaten en een handje bonen hebben we toen niet kunnen oogsten. Alleen de rucola ging heel goed in de speciekuip met glazen plaat er op. Maar alle courgetteplanten werden kaalgevroten door de slakken. Alle aardbeien werden ofwel door slakken opgevroten ofwel door de vogels...

Maar: nieuwe ronde, nieuwe kansen, ML krijgt dinsdag voor zijn verjaardag het MM-boek, ik heb de app op mijn telefoon, dus we zijn goed voorbereid en hebben er zin in!! En de kinderen vinden het superleuk, en ik vind het toch ook wel leerzaam!
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door HannahW » 08 apr 2017 22:51

Dat dacht ik vorig jaar ook, alleen al die zakken MM mix! ? [flauwte] of je helemaal quitte speelt weet ik niet, maar wij hebben er Vorig jaar echt super veel uit geoogst, bossen radijsjes, tomaten meer dan we met de familie konden eten, courgettes voor een heel jaar, pompoenen heb ik nu nog liggen van t najaar en dagelijks wel verse peultjes of boontjes. Wortelen die houden relatief lang een Vak bezet en dan heb je er daarna 16 dus die zijn uit kostenbesparingsaspect wat minder handig. Maar voor de rest hebben wij weinig bij gekocht aan groenten.

En super leuk voor de kindjes, zodra de oudste vroeg wat wel gingen eten, kon ik zeggen dat ze mocht gaan halen uit de moestuin waar ze zin in had.
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 09 apr 2017 08:12

Jeeey palmkool, spinazie, radijs, rucola, pluksla en goudsbloem zijn opgekomen!

Maar even klimrekje regelen en kijken wat ik verder kan gaan zaaien en voorzaaien.
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 24 nov 2018 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 09 apr 2017 12:23

ML gaat zo een kippengaas constructie maken om onze katten uit de bak te houden [rolleyes] , gisteren had ik een heel pak sateprikkers er in gezet en nóg presteren ze het er samen in de gaat ravotten. ML was bang voor gespieste kat, dus nu gaan we het met een soort deksel van kippengaas proberen. Gelukkig had ik nog niets in de bak gezaaid! Alleen de tomaten heb ik voorgezaaid in de vensterbank staan sinds vanmorgen!
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 09 apr 2017 22:06

Oh das wel slim Olga! niet alleen voor de katten maar misschien ook wel voor vogels...

wbt kosten/investering; de mix is inderdaad niet goedkoop, maar wat hierboven al wordt geschreven kan het echt wel uitmaken qua groeien etc. Ook voor voorzaaien gebruik ik de mix. Plus je kan het jarenlang gebruiken, enige wat je regelmatig moet aanvullen is compost. Daarnaast vind ik het fijn dat het redelijk "fool-proof" is; zeker met de app erbij. [lol] mijn vingers waren altijd verre van groen, dus mijn ML moest vorig jaar ook wel een beetje gniffelen toen ik hiermee wilde beginnen... daar is hij eind van het seizoen wel op terug gekomen, en juichte het toe om dit jaar ermee verder te gaan. Dus daarom heb ik ook de mix en zaadjes van Jelle gekocht. Als dit een beetje opraakt kan ik altijd zelf nog op snor naar zaadjes van de goed-toepasbare groenten.
Wij hebben de kosten er voorlopig nog niet uitgehaald, maar het plezier is het wat mij betreft zeker waard! en wat je zegt, voor de kinderen is het ook zo leuk! Onze oudste vroeg vorig jaar zelf zelfs regelmatig of hij iets uit de tuin mocht halen, radijsjes, worteltjes, peultjes...

Hier is bijna alles al wel opgekomen. Klimrek hangt, dus peultjes en sugar snaps kunnen de hoogte in. [biggrin] Was ook wel nodig, want die begonnen in elkaar te draaien/klimmen. [cheesygrin] En de grootste "belager" waar ik tot nu toe last van heb is m'n ZL2, die zo ongeveer iedere dag m'n raster uit de bak trekt, grrr.... (inclusief het kippegaas-rekje voor m'n wintererwt, vinden die plantjes niet zo leuk... [rolleyes] ) Maar goed, ik ga van de week maar even op snor naar wat haringen, die sla ik dan om 4 hoeken heen zodat het enigszins vast zit.

Verder vroeg eerder nog iemand hoeveel water te geven; ik geef, als het niet heeft geregend, wel bijna een emmer per dag, ongeveer 2 bekers per vak.

Oh en in mei beginnen kan best nog hoor! tuurlijk, je mist een paar maanden, maar dat betekent niet dat er niks meer kan gaan groeien. [wink] Bepaalde groenten voorzaaien is idd wel een goed idee dan. En met een beetje mazzel hebben we weer zo'n mooi najaar als in 2016, vorig jaar heb ik nog tot eind september/begin oktober dingen geoogst.
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door HannahW » 10 apr 2017 10:36

wat trouwens ook nog een pluspunt is vind ik: een stukje bewustwording. Nu gooiden wij al echt weinig weg en gaan we heel bewust met eten om, maar als je een bosje worteltjes bij de A ldi koopt en je peuter knoeit ermee en eet de helft niet op, ben je sneller geneigd het in de vuilnisbak te gooien dan wanneer het je zelfgeteelde wortels zijn die je wekenlang hebt verzorgd en nu verser dan vers op je bordje ziet liggen. Zelfs bij onze meiden werkte het vorig jaar zo: als ze zelf groenten uit de tuin hadden Mogen halen, werd er minder snel iets overgehouden dan wanneer het "gewoon uit een zakje uit de koelkast" komt. Ik denk dat we er vorig jaar in geld bijna waren met quitte spelen, dit jaar verwacht ik dat sowieso want de mix hoeven we niet meer te kopen, alleen de zaden (+ courgette, tomaat, pompoen, erwten, peulen, bonen en sla hadden we uit de groenten van vorig jaar dus we hebben alleen radijs, spinazie en komkommer gekocht)

leuk hoor, gisteren zo'n prachtige dag, dan zie je het bijna groeien!!
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)

Gebruikersavatar

Liedje

Berichten: 622
Lid geworden op: 23 apr 2012 15:27
Hobbies: naaien, haken, zeilen
Locatie: Verkoper, maker, consulent Rotterdam

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Liedje » 10 apr 2017 18:30

Hier gaat het goed! Bak vorige week zaterdag neergezet, en inmiddels komt de radijs goed op. Ook een aantal met z'n tweetjes dus moet nu radicaal gaan onthoofden.
En... Ik zag de eerste twee sprietjes spinazie ook al verschijnen vandaag

Verstuurd vanaf mijn MI 5 met Tapatalk
Zoon 07-2012 en dochter 11-2015:

www.lidewij.me - Custom dragers - gepersonaliseerde (kraam)kado's


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Snokkie » 19 apr 2017 15:30

Mijn eerste oogst! [emoji16]Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 19 apr 2017 17:26

Oh, wow wat goed!! Ik ben pas net begonnen en sta elke dag naar de bak te staren, kan alles de grond wel uit kijken! Haha. Ik heb net mijn tomaatplantjes verspeend en in mijn kleine binnenkasje gezet, en de opgekomen zaailingen van de radijs en rucola in de MM-bak met een schaartje bij geknipt, zodat er nu nog maar 1 per zaaiplekje staat. De aziatische slamix komt ook heel voorzichtig boven, maar verder gebeurt er weinig!

Wel ben ik super blij met mijn 2 appelboompjes in de bloemenborders, want vooral de lei-appel is helemaal ontploft kwa bloesem! De andere staat iets meer in de schaduw, dus die loopt een week of 2 achter en heeft maar een paar knoppen. Vorig jaar zat die juist helemaal vol en hadden we wel 35 heerlijke appeltjes, terwijl het maar een klein boompje is. We moesten toen echt de takken stutten! Ik ben benieuwd!
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 19 apr 2017 18:19

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 24 nov 2018 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Gitter

Berichten: 574
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:54
Hobbies: koken, duiken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Gitter » 26 apr 2017 09:31

Ik kan ook al radijsjes oogsten. En de peultjes en sugarsnaps doen het ook heel goed. Maar ik heb ook heel veel wat heel erg langzaam gaat. Waarvan de app al zegt dat er iets niet goed is gegaan en dat er dan een week later toch nog iets opkomt. Of mn tomatenplantjes, die (binnen) veel langzamer groeien dan zou moeten, maar er op zich wel goed uit zien. Hebben jullie dat ook of doe ik iets fout?
mama van M (nov 2011) en L (dec 2014)

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 26 apr 2017 09:46

Bij mij gaat het buiten in de bak wel veel langzamer dan de app aangeeft. Wortelen, snijbiet, sla mix azië, mini bindsla, rucola, pluksla en radijs zijn nu allemaal opgekomen. De nieuwzeelandse spinazie en goudsbloem nog niet.
In deze lage bak komen nog stambonen en kievitsbonen, zodra het tijd is om die te gaan zaaien.

De binnen voorgezaaide tomaten doen het ook best aardig. Klimcourgette heb ik gisteren voorgezaaid.

Ik heb nu 1 kleine bak voor klimmers, maar ML heeft het rek helemaal aan de achterzijde van de bak gemaakt zodat ik niet aan weerszijden van het rek kan zaaien, dus die wordt voor de tomaten, klimcourgette en komkommer. De andere kleine klimmersbak moet nog gemaakt worden (deze wel met rek in het midden), ik hoop dit weekend, dan kunnen daar de peultjes in. Verder komen daar nog spekbonen en snijbonen.
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door HannahW » 26 apr 2017 09:56

Gitter schreef:Ik kan ook al radijsjes oogsten. En de peultjes en sugarsnaps doen het ook heel goed. Maar ik heb ook heel veel wat heel erg langzaam gaat. Waarvan de app al zegt dat er iets niet goed is gegaan en dat er dan een week later toch nog iets opkomt. Of mn tomatenplantjes, die (binnen) veel langzamer groeien dan zou moeten, maar er op zich wel goed uit zien. Hebben jullie dat ook of doe ik iets fout?
Heb ik ook en dat ligt echt aan het weer, het is veel te koud dus even wat langer wachten dan de app aangeeft, grote kans dat het toch nog op komt!
Hier al radijsjes geoogst maar verder nog niks, groeit erg langzaam maar als de temperaturen straks omhoog schieten, doen de groenten dat ook, wacht maar af!
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 26 apr 2017 20:19

Hier ziet het er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

En dit staat binnen in de serre:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Plaats reactie