Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Snokkie » 07 mar 2017 09:55

Oh leuk, een kindermoestuintje! Mijn kinderen zijn nog te klein voor een eigen tuintje. Kaar helpen wel al met water geven enzo :-).

Hier zijn de peultjes al gekiemd! Binnen twee dagen, wow! De sugarsnaps nog niet...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 07 mar 2017 09:58

HannahW schreef:
MrsDaantje schreef:
billybob schreef:We hebben nog een oude vierkante houten zandbak over en nu denk ik erover om daar met mijn gastkindjes een moestuintje in te maken (we hebben zelf ook een grote moestuin, maar dan hebben ze een eigen tuintje. De drie oudsten kunnen dan hun eigen vakjes krijgen.
Maar eens nadenken wat makkelijk groeit en "snel" resultaat geeft.
Wat leuk!
Ik denk dan gelijk aan radijsjes, die kunnen met een week of zes al wel flink zijn! En verder misschien rucola, bepaalde boontjes, en spinazie..? (dat is een maand of 2)
pak ook vooral iets dat kindjes kunnen (+ willen) eten... radijsjes en worteltjes zijn daar prima voor, rucola vaak iets minder, tomaatjes aten mijn meiden rechtstreeks van de plant, was iedere dag weer een sport om te kijken welke rood genoeg waren, zo leuk!
Haha, mijn ZL2 (afgelopen zomer anderhalf) plukte de tomaatjes ook van de plant maar kon niet wachten tot ze rood genoeg waren... de oranje tomaatjes gingen ook zo naar binnen, dus wellicht is dat de reden dat onze (gevoelsmatige) oogst van de tomaatjes niet zo heel groot was. [lol]
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 07 mar 2017 10:11

Maos schreef:1en2en2, heb je een foto van zo'n pot met gaas? Ik kan me er weinig bij voorstellen.

Hoe snel gaat dat voorkiemen van wintererwt bij jullie. Hier liggen ze nu 3 dagen in een bakje op vochtig keukenpapier, maar er is pas 1 erwtje gekiemd. De rest wil geloof ik nog niet zo.
Afbeelding

Zoiets :) Je kan dit natuurlijk ook heel eenvoudig zelf maken.
Buzzy (tuincentrum, welkoop etc...) verkoopt biologische kiemzaadjes (knip en eet).

Erwtjes en peulen hier in aarde na ongeveer een week bij 12 graden


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 07 mar 2017 10:21

HannahW schreef:wat het kiemen betreft (ff copy paste van Jelle, sorry [wink] ) begin daar wel pas mee als de plantjes daarna ook de grond in kunnen (buiten of in de kas), als je bijvoorbeeld nu al tomaatjes gaat kiemen, dan groeien die ieniemienie steeltjes de lucht in en die kunnen pas later dit voorjaar naar buiten en dan waait zo'n lange dunne spriet bij 't minste beetje wind kapot. Dus vlak van tevoren gaan kiemen, en zodra het een (klein) plantje is kan je 't dan meteen buiten zetten, al dan niet achter glas.

Ik gebruik daar altijd recycle bakjes voor: boterkuipjes, bakjes van de chinees etc en dat ziet er toch zo leuk uit altijd, die groene puntjes die opkomen op de vensterbank... heb er nu al zin in ;)
Vorig jaar kreeg ik de tip om die sprietige plantes te verspenen bij 4 blaadjes, en de plantjes dan zo diep dat alleen de blaadjes uitsteken. Er gaan dan worteltjes aan het steeltje groeien. Geen idee of dat "goed" is maar ik kreeg in elk geval mooie sterke planten. Wel een poosje afgehard voor ze de volle grond in gingen.


Gitter

Berichten: 574
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:54
Hobbies: koken, duiken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Gitter » 07 mar 2017 17:13

Mijn peultjes lagen ook sinds zaterdag op keukenpapier. Gisteren heb ik ze overgedaan op een laagje vermiculiet omdat er nog niks gebeurde en vandaag zitten er overal worteltjes aan [biggrin]
Morgen gaan ze de grond in.
mama van M (nov 2011) en L (dec 2014)


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 07 mar 2017 18:23

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 24 nov 2018 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 07 mar 2017 21:14

Ik kreeg een bericht van de bieb dat het boek binnen is. Dus dat heb ik vanmiddag opgehaald. Eens rustig lezen en kijken of het op mijn verlanglijstje gaat.

Ik zal morgenavond de erwten nog eens bekijken. Als er dan nog geen worteltjes zijn gaan ze in een laagje vermiculiet. Dat staat toch al klaar in de garage.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 08 mar 2017 16:47

MrsDaantje schreef:
Maos schreef:Hoe snel gaat dat voorkiemen van wintererwt bij jullie. Hier liggen ze nu 3 dagen in een bakje op vochtig keukenpapier, maar er is pas 1 erwtje gekiemd. De rest wil geloof ik nog niet zo.
Ik zit ook met smart te wachten tot de eerste worteltjes uit m'n sugarsnaps- en peultjes-erwtjes komen... [lol] Heb ze ook zaterdag in een bakje vochtig keukenpapier gedaan dus ook 3 dagen, maar nog niks te zien.... Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen. [wink] (wat ik van de app heb onthouden is dat het wel een halve week kan duren)

En Hanna, idd wat je zegt, ik was vorig jaar ook te eager met m'n tomaatjes en dat was niet zo'n succes... [rolleyes] [lol]
Inmiddels zijn ze allemaal gekiemd! Bij jou hopelijk ook..?
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Snokkie » 08 mar 2017 17:54

Hier de sugarsnaps nu ook! Kijken of ik morgen even tijd vind om die te planten.
Ik had ze trouwens gewoon op vermiculiet laten kiemen in zo'n plastic kasje (die hadden ze laatst bij de lidl).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 08 mar 2017 18:27

Nee, pas 3 van de twaalf. Maar ik heb het vermoedelijke probleem gevonden denk ik. Ik was het boek aan het lezen en las: kiemen doen de meeste plantjes het best in het donker. En toen dacht ik: duh, dat doen ze normaal onder de grond, dus nogal logisch. Dus nu ligt het bakje in de keuken onder een doekje ipv op de vensterbank. Morgen weer een update
Moeder van grote zus Y en kleine zus R


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 10 mar 2017 13:21

En binnen 12 uur na mijn laatste post had ik 7 kiemen en nog 12 uur later 9. Dus de wintererwt is de grond in gegaan. Nu ook sugarsnaps aan het kiemen, en basilicum en palmkool voorgezaaid binnen. En ik ben wigenwijs toch al aan de tomaatjes begonnen, want we hebben een serre waar ik die tot mei in kan laten groeien.

En ik vind dit zo leuk:

Afbeelding
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 11 mar 2017 14:55

Ja, ik heb ze ook van de week in m'n bak gezet! Alleen had ik voor 2 vakken voorgekiemd ipv voor 4... volgende lading ligt er nu dus in. [emoji6]

En ja, die app is grappig he?! [emoji3]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4158
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Nynket » 11 mar 2017 17:40

Ik heb vandaag de bak in elkaar gezet, vanalles gezaaid en voor gezaaid/gekiemd waar nodig. Helemaal leuk. Nu afwachten hoe het gaat. [biggrin]
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)


Gitter

Berichten: 574
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:54
Hobbies: koken, duiken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Gitter » 11 mar 2017 17:53

Volgens de app had er inmiddels al het een en ander op moeten komen, maar ik zie nog niks. Hopelijk over een paar dagen wel. De radijsjes zal ik sowieso overnieuw moeten doen ben ik bang want ZL is in een onbewaakt ogenblik van 2 seconden met zn schepje in de weer geweest [naughty]
mama van M (nov 2011) en L (dec 2014)


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 11 mar 2017 20:51

Hier ook nog niets, maar ik vermoed dat ik de eerste drie vakken te diep gezaaid heb. We wachten nog even af en anders gaan die gewoon opnieuw. Wat gebruiken jullie als naambordjes? Ik gebruik momenteel de app, maar wil ook wat in de bak erbij. Ik weet nog niet wat.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Plaats reactie