Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

MMarjolein

Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jul 2011 12:06
Hobbies: natuurlijk ouderschap
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MMarjolein » 04 mar 2017 06:26

Wat grappig dit topic. Heb namelijk net gisteren besloten om ook met dit systeem te gaan werken. Krijg namelijk de kans om 100m2 toe te voegen aan mijn volkstuin en lijkt me gaaf om daar 4 bakken op te zetten. Ik wil iig de grondmix gaan kopen voor bakken. De zaadjes denk ik niet want in de combi zitten dingen die ik helemaal niet wil. De twijfel zit in de bakken. Op dit moment niet op voorraad in gewenste maat en een flinke investering. Maar systeem ziet er degelijk en duurzaam uit. En ik twijfel of een verhoogde bak de investering niet waard is en dan zouden deze bakken geweldig zijn.
DL 05/2011 en ZL 01/2015

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Jessie824 » 04 mar 2017 07:29

Baukje: onze rabarber heeft wel meer plek nodig. Die zou ik gewoon in de volle grond zetten

Gebruikersavatar

poppedeine

Berichten: 781
Lid geworden op: 28 okt 2009 13:54
Hobbies: naaien, kleuren, duinen, foto
Locatie: NH

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door poppedeine » 04 mar 2017 09:29

Ik raak helemaal enthousiast van dit topic en de mm- website. Ik wil zelf een bak gaan maken van 120×120 of 150×90 op het terras in de achtertuin. Heeft al iemand ervaring met het maken van zo'n houten bak?
Moeder van DL1 (september 2008), DL2 (september 2011) en DL3 (april 2018)


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Snokkie » 04 mar 2017 12:52

Eeeen we gaan van start! Ik heb net mijn bak gevuld met de echte mm-mix! Wat neemt dat een water op zeg, ongelooflijk!!
Ik ga zo nog even rasters halen bij de gamma en dan gaan de eerste zaadjes erin [emoji322][emoji322][emoji322]. Ik wil ook graag sugarsnaps en peultjes dus die ga ik voorkiemen dit weekend.

Mijn bak nagemeten: 240x90. Dus 8x3 vakken!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 05 mar 2017 00:43

Wij hebben vandaag ook de bak gevuld. Ik kocht netjes 7 zakken voor 1.20x1.20, maar ml heeft er 3 teruggebracht. Na 4 zakken was de bak echt wel vol.

Ik heb veldsla en winter postelein gezaaid. De spinazie ligt te weken. Die kan morgen de grond in. En de wintererwt ligt voor te kiemen.

Daarnaast wil ik nog een tweede bak gaan maken van 120 x 60. De plek in de tuin is al vrijgemaakt. Nu nog een bak fabriceren.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R


Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Luc » 05 mar 2017 09:33

Ik heb vorig jaar zelf twee bakken gemaakt, maar zag ze gisteren voor 20 euro voor 16 vakken bij de Tuinland. Ik was een stuk meer kwijt...
Ik had ook zelf de mix gemaakt, maar met dezelfde verhoudingen. Dat vermiculiet is echt fantastisch! Na een jaar nog steeds super luchtige grond en ik hoef zoveel minder water te geven dan in de tuin.
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4158
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Nynket » 05 mar 2017 09:56

Ik heb nu een en ander over de makkelijke moestuin gelezen, en ik wordt behoorlijk enthousiast! Op deze manier tuinieren gaat mij ook nog wel lukken. [cheesygrin]
Alleen vind ik het wel prijzig om te starten. Ik denk dat de mm grond echt wel een voordeel biedt, dus die gaat er komen. Zelf mixen is natuurlijk ook een optie. Ik zal eens bekijken of dat veel scheelt financieel gezien. Dan nog een bak. De info over tuinland vind ik het wel heel interessant. Misschien moet ik daar eens gaan kijken. Online kan ik ze daar niet vinden. Weet je ook nog onder welke naam /categorie ze lagen Luc?
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 05 mar 2017 10:22

Snokkie, wat enorme bak! [emoji3] kun je het klimrek niet op een of andere manier met beugels ofzo aan je schutting bevestigen? Dus dat het net bijv 15/20cm vanaf de schutting komt te hangen.
En ja, wat gaat er veel water bij he?! Ik verbaasde mij daar ook over.

Boukje, ik heb inderdaad de mix en de zaden van de site gekocht. Wilde er fool-proof mee beginnen [emoji16] En aangezien de zaden genoeg zijn voor een paar jaar, en de mix helemaal lang kan worden gebruikt, had ik het geld er wel voor over.

Bak heb ik bij de intratuin gekocht, voor iets van €20 geloof ik. Die was wel 1m bij 1m, met 16 vakken, dus moest ik meer opletten met zaaien. (minder in een vak, voor radijsjes deed ik er bijv 12 in ipv 16). Klimrek had ik zelf gefabriceerd, stond wel duidelijk uitgelegd in t boek hoe je dat kan doen. Dit jaar heb ik wel de douglas-bak van de site gekocht, vind ik mooier, makkelijker (want wel 1m20x1m20), en duurzamer, na een jaartje "proberen" vertrouw ik er nu op dat ik dit de komende jaren nog wel vol ga houden. [emoji6]
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 05 mar 2017 10:25

Gister hier ook de eerste zaden geplant. Spinazie gaat er straks in (die moesten blijkbaar ff weken [emoji16]), en de peultjes en sugarsnaps liggen ook voor te kiemen.
Zinin!!
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 05 mar 2017 10:45

Ik heb gekeken naar zelf maken van de mix. Vermiculiet kost 25 euro, turf kost ook ongeveer 25 euro. Dus als je compost ergens gratis vandaan kunt halen ben je 20 euro goedkoper uit. Ik vond het teveel werk en heb gewoon de mix gekocht.

En uiteindelijk pasten er maar 4 zakken in mijn pak en heb ik er 3 terug gebracht. Als ik het zelf had gemaakt had ik nu met een open zak vermiculiet en turf gezeten die niet terug konden.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door mamavanvier » 05 mar 2017 11:39

het kriebelt toch wel heel erg hard...
ik volg even!


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Snokkie » 05 mar 2017 17:02

MsDaantje, ja dat is nu het idee! Met van due boeken beugels, een latje en daar het net tussen. Nog niet gelukt dit weekend helaas!
Maar de errste zaadjes zitten in de bak, jeej! Mini kropsla, radijs, rucola, goudsbloem. En de peultjes en sugarsnaps voor aan het kiemen.
Van de week nog wat vakken vol zetten.

Gebruiken jullie ook de MM app? Dat is ook al zo leuk! Dan kun je precies zien wat je nu kunt zetten, in welk vak en wat het gaat doe qua ontwikkeling!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Luc » 05 mar 2017 18:14

Nynket, nee sorry, geen idee..
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014


Gitter

Berichten: 574
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:54
Hobbies: koken, duiken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Gitter » 05 mar 2017 18:19

Ik heb ook gezaaid dit weekend! Rucola, spinazie, veldsla, radijs, kropsla en postelein. De peultjes liggen nog te kiemen. Ik heb een stenen bak en de mix en zaadjes van Jelle. Daar komt wel sowieso nog pompoen bij. Van mij mag het voorjaar wel beginnen!
mama van M (nov 2011) en L (dec 2014)


Gitter

Berichten: 574
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:54
Hobbies: koken, duiken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Garden) - topic

Ongelezen bericht door Gitter » 05 mar 2017 18:20

Oja, ik gebruik de app ook. Erg leuk! En handig om te zien wanneer iets op zou moeten komen.
mama van M (nov 2011) en L (dec 2014)

Plaats reactie