Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Mamato » 23 mei 2017 21:58

Ik heb de sla er maar uit gehaald, die werd opgevreten door slakken. En ook het loof van de wortels is gewild onder de slijmerige monsters. Peultjes klimmen goed, ik verwacht snel bloemen. De eerste radijsjes zijn geoogst, erg pittig!
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Maos » 24 mei 2017 23:10

Ik had vorig jaar al een moestuintje, maar nu in de afgelopen twee maanden al meer geoogst dan toen in een heel jaar. Al meerdere keren gemengde salade. We aten al canneloni met spinazie en geitenkaas. Radijsjes al 2 keer. Afgelopen zondag winterpostelein. Dat vak stond zo vol, dat heb ik helemaal kort geknipt afgelopen zondag, van de helft stamppot gemaakt en de andere helft ingevroren en vandaag had ik alweer wat postelein voor in de sla. En we aten al een keer eerder stamppot met Rucola omdat die begon door te schieten. Dat was ook erg lekker uit de eigen tuin. De peultjes en boontjes groeien als kool,

Mijn eerste klimcourgette kwam wel op, maar die heb ik stom genoeg dood laten gaan. De twee zaadjes die er daarna in zijn gegaan komen beide (nog) niet op. Daar baal ik wel van. Wel heb ik 2 potten met gewone courgette. Die gaan wel heel goed. En komkommer wil ook wel. En heel veel tomatenplantjes. Twee in de mm-bak, meerdere in grote potten en de rest gaat komende week naar de school van dochter.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Boukje » 29 mei 2017 16:37

Ik ben nog steeds niet begonnen. Genoeg andere klussen in huis en ik blijf twijfelen over vanalles. Ml kocht al een bak bij de formido, veel te goedkoop, geïmpregneerd hout en een vakkenverdeling die niet op het zand ligt maar helemaal tot de bodem doorloopt. Lijkt me niet handig? En ik weet nog niet waar ik m wil, ik heb best wat zon in de tuin (ligt oost/zuidoost), maar steeds op andere plekken. De plek waar 6-8 uur zonder per dag is en het ding niet vreselijk in de weg staat heb ik nog niet gevonden. Dus nu denk ik dat ik gewoon wacht tot volgend jaar... helaas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Leonike » 19 jun 2017 09:37

Afgelopen week een paar vakken leeggehaald.
Rucola en postelein was in de bloei geschoten.
Andere sla is (bijna) allemaal geoogst.
Heerlijke salades van gegeten.
De pluksla staat nog, elke dag een paar blaadjes voor tussen de boterham, heerlijk.

Snijbiet en saladeui gaan voor poging 2, die deden het niet de eerste keer.

Radijsjes vonden we geen van allen lekker (wist ik al, maar dl wilde ze graag want roze... Ze heeft ze wel geproefd).

De eerste peultjes kunnen geoogst worden.
En ik weet inmiddels waarom ik de klimcourgette had moeten kopen ipv de gewone.
Hij neemt 9!!! vakken in beslag.
Heb 'm verplaatst naar de zijkant, hopelijk overleeft ie dat.

Bietjes en wortel groeit goed. Erwt en sugarsnaps beginnen ook hoger te worden nu, moet ze van de week langs de stok gaan leiden.

En ik heb vals gespeeld door vorige week bij het tuincentrum 2 tomatenplanten te kopen. Mijn stekjes hebben het niet overleefd. Dus hopelijk toch tomaat deze zomer.


Snokkie

Berichten: 316
Lid geworden op: 25 feb 2015 21:42
Hobbies: wandelen, films kijken

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door Snokkie » 23 jun 2017 08:33

Leuke update Leonike!
Hier ook al veel geoogst! Sla, veeel peultjes en sugarsnaps, en wintererwt. Die vakjen zijn inmiddels al aan de volgende ronde begonnen.
De ui en wortel kan ik binnenkort oogsten. En er zitten al 3 courgettes aan de plant! Ik vind het wel lastig hem richting het klimrek te leiden.
De pompoen en tomaatjes beginnen nu eindelijk aan te slaan. Ben benieuwd if dst nog wat wordt.
Oh en de goudbloem bloeit uitbundig! Eigenlijk te groot voir het eerste vak haha. En twee zonnebloemen gezaaid en die kwamen twee dagen later al op! Dat lijkt me zo vrolijk in de tuin :-).
Hebben jullie trouwens al iets gemaakt van de palmkool? Gister afgebroken, dus nu moet ik wel!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - to

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 16 jul 2017 08:38

En, hoe staat het met jullie bakken..? [emoji41]

Ik ben weer up and running na m'n bevalling een maand geleden, dus hier vorige week even flink "opgeruimd" in de bak. De peulen waren uitgebloeid dus die vakken leeg gehaald en stokspekbonen gezaaid.
Verder nog een paar andere vakken die afgelopen weken leeg waren geoogst weer iets nieuws in gezaaid.

Achter in de tuin hebben we ook nog pompoen en courgette staan, die doen het ook goed!
Lekker groeizaam weer is dit in ieder geval. [emoji6]
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 27 jul 2017 21:49

Ik haalde vandaag een heleboel woekerende planten weg die we, als ik eerlijk ben, toch niet meer gaan eten. Dan kunnen ze beter plaats maken. Ik ga dus nu nog 8 vakken beplanten met wortels, radijs en wat slasoorten.

En, hoort eigenlijk niet hier maar ik show hem toch, ik maakte een aardbeien "kraamkamer". Mijn planten zijn aan verjonging toe en dat merk je, want ze maken nieuwe plantjes met tientallen tegelijk.Afbeelding
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 30 jan 2018 11:50

Ik geef deze weer eens een schopje omhoog [biggrin]
Het is nog (lang) geen tijd om te zaaien, maar met de lengende dagen en de vogeltjes die fluiten krijg ik wel weer zin in de lente, en om in de tuin te werken. Dit jaar zonder zwangere buik of mini baby, dus ik verwacht het weer veel beter bij te kunnen houden.

Wie doet er (weer) mee? [cheer]
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

Topic starter
MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 30 jan 2018 11:51

Maos, hoe is het gegaan met je aardbeien?? [biggrin]
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door Leonike » 30 jan 2018 12:15

Ik doe weer mee!.
Afgelopen weekend de appel- en perenboom uit de moestuin gehaald. Na het 5e jaar zonder vruchten vond ik het welletjes.
Van de week even een zak moestuingrond bijhalen om de gaten te vullen en wat mest door de rest van de moestuin harken. (Na de laatste keer vak leeghalen heb ik geen handje mest toegevoegd).
Dit jaar gaan er goede rekken komen achter de achterste vakken. En een paar stapstenen, zodat ik goed achterin kan komen.

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door Wichie » 30 jan 2018 20:54

Ik meld me ook :) eindelijk een tuin om in te rotzooien :) oude bewoners lieten verwilderde aardbeien staan waar de naaktslakken zich te goed aan hebben gedaan dus die gaan komend jaar aan de schutting. Een deel van de oude verrotte planten verwijderde ik vorige week en begon daarmee direct aan mijn composthoop :) binnenkort eens kijken voor materiaal en bakken.
mamma van een wicht en een batteraaf


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 31 jan 2018 16:57

Mijn aardbeien hebben zich goed vermenigvuldigd, dus ik heb dit jaar heel veel nieuwe aardbeienplanten. Hoe goed ze het gaan doen is natuurlijk afwachten, maar ik heb er wel vertrouwen in.

En ik heb de tuintjes afgelopen jaar niet (goed) opgeruimd, en zag gisteren dat er gewoon een en ander groeit momenteel. Aziatische slamix lijkt er te staan, goudsbloemplantjes (heel klein) en misschien nog meer. IK zal morgen eens een foto maken en misschien maar wat dingen oogsten, want de vorst van komende week zullen ze wel niet overleven. Geen idee of het lekker is, maar ik kan het allicht proberen.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

poppedeine

Berichten: 781
Lid geworden op: 28 okt 2009 13:54
Hobbies: naaien, kleuren, duinen, foto
Locatie: NH

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door poppedeine » 31 jan 2018 21:20

Mijn palmkool staat nog... Waar halen jullie goede compost voor de moestuin?
Ik kreeg ook alweer zin om te beginnen in de moestuinbak. Hebben jullie al een beplantings plan?
Moeder van DL1 (september 2008), DL2 (september 2011) en DL3 (april 2018)


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door Maos » 31 jan 2018 21:59

Ik heb de compost van de gemeente. 1 keer per jaar op landelijke compostdag kun je gratis compost halen in de buurt (17 maart 2018). http://compostdag.nl/

Ik maak geen plan. Ik heb vorig jaar een doos gemaakt met gesorteerd alle zaadjes op welke maand ze gezaaid kunnen worden. Volgens mij staan er foto's eerder in dit topic. Ik zaai waar ik zin in heb en maak gebruik van de makkelijke moestuin app. Daarin staan per vak aangegeven welke keuzes je hebt als je gebruik maakt van de makkelijke moestuin zaden. Als je gewoon doet alsof je al die zaden in huis hebt, heb je al veel keuze uit zaden en wat niet in de app zit kun je zelf toevoegen.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Makkelijke-Moestuin-(oftewel Square Foot Gardening) - topic

Ongelezen bericht door Leonike » 01 feb 2018 10:07

Maos schreef:
31 jan 2018 21:59
Ik heb de compost van de gemeente. 1 keer per jaar op landelijke compostdag kun je gratis compost halen in de buurt (17 maart 2018). http://compostdag.nl/

Ik maak geen plan. Ik heb vorig jaar een doos gemaakt met gesorteerd alle zaadjes op welke maand ze gezaaid kunnen worden. Volgens mij staan er foto's eerder in dit topic. Ik zaai waar ik zin in heb en maak gebruik van de makkelijke moestuin app. Daarin staan per vak aangegeven welke keuzes je hebt als je gebruik maakt van de makkelijke moestuin zaden. Als je gewoon doet alsof je al die zaden in huis hebt, heb je al veel keuze uit zaden en wat niet in de app zit kun je zelf toevoegen.
Dit inderdaad.
Enige is dat ik geen tomaat opkweek. Ik haal wel mini plantjes bij het tuincentrum. (iets met frustratie over mislukkende plantjes enz. [flauwte] ).
Verder is het een mix van de MM zaden en AH moestuintjes bij ons.

Plaats reactie