No spend challenge 2017

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door rietjetoet » 26 mar 2017 23:09

ik kreeg net via via parachtig stel boven en onderlakens te geef.. retro enz zalig spul. Hier slapen we in de zomer graag gewoon onder laken met heel dun deken ipv dons dus ideaal.
Wat nodig is , is nodig: dus ik zou zo'n zaken in t oog houden
+
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door IceQueen » 27 mar 2017 15:00

Je kan vaak ook beddengoed bij de kringloop kopen. En die actie vd Hema is best vaak. Dus nog even geduld. ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Topic starter
Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Roosmijn » 28 mar 2017 09:40

Ik heb nog niet gekocht, maar wel een heleboel tabbladen openstaan [wink]
Laten we het er op houden dat een door ex veroorzaakte situatie mij waarschijnlijk een heleboel geld gaat kosten.
Daardoor heb ik nu even het gevoel dat ik het beter aan mezelf en de kinderen kan besteden in plaats van zo zuinig aan te doen en elke maand wat bij elkaar te schrapen om te proberen een calamiteitenpotje te creëren [rolleyes]

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Annet » 29 mar 2017 11:00

Hè bah, Roosmijn, niet leuk en ik kan me je gevoel voorstellen.
Overigens laat ik ook vaak tabbladen openstaan en dan komt er vanzelf een resoluut moment dat ik ze allemaal dichtgooi.
Gisteren heb ik laarzen besteld. Niet echt nodig, maar ik loop al twee jaar op deze laarzen en ze zitten zo lekker en passen overal bij, maar ze beginnen nu echt minder te worden. Nieuw paar van dezelfde besteld, met zo'n 45% korting. Kan ik voor mezelf wel verantwoorden.
Daar staat tegenover dat ik weer helemaal in de flow van het naaien zit en alles kan uit voorraad. Twee shirts voor mezelf genaaid en een stapeltje boxers voor ZL en ik heb nog veel meer plannen. Ik heb meteen alle patronen en tijdschriften voor mezelf nog eens kritisch bekeken en er kunnen er wat weg. Die heb ik voor een habbekrats te koop staan nu. Levert niet echt financieel iets op dus, maar ruimt wel op en hopelijk heeft iemand anders er iets aan. Overigens moet ik me wel beheersen om geen extra stof te kopen. Ik heb een enorme voorraad uit de erfenis van mijn moeder, maar daar zit niet veel tricot bij. Wat ik heb, heb ik de afgelopen jaren zelf gekocht. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik pas weer wat mag kopen als de voorraad tricot ongeveer op is. Als ik in de flow blijf, zal het einde dit jaar wel in zicht komen, maar dan heb ik voorlopig ook wel weer even genoeg. Ik twijfel alleen nog over wollen tricot. Het draagt zo lekker, maar ik heb het niet in voorraad. Misschien dat ik wat geld van mijn verjaardag achter de hand hou en in het najaar wat koop.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Topic starter
Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Roosmijn » 30 mar 2017 09:51

Ja, zo probeer ik het ook te doen, dat soort dingen te reserveren voor verjaardagen enzo.
Inmiddels sandalen besteld voor jongste ZL en een nieuwe (extra) broodtrommel voor hem.
Ik kom vaak in de knel met voorbereiden omdat zijn trommel dan in de vaatwasser zit en dan is 2, om en om in gebruik, toch een stuk makkelijker.
Natuurlijk kan ik hem ook met de hand afwassen, maar `s avonds na het eten ben ik meestal door mijn voorraad energie heen en de praktijk wijst uit dat ik het dan tot de volgende ochtend laat liggen. En dat levert weer stress op in de ochtend.
Al met al zie ik het als een goede investering dus.
Ex kwam gisteren met de mededeling dat de voetbalschoenen van oudste ZL te klein zijn, dus die moeten ook vervangen worden, evenals zijn gewone schoenen dan waarschijnlijk.

Een heleboel dingen om te kopen/onderweg dus weer en ik heb mezelf een nieuwe bullet journal gegund vanwege het rotgevoel [wink] En mijn huidige is zo goed als vol, dus "nodig" .
Niet bepaald no spend en een hele splurge, maar ik kan er wel weer een tijdje tegen nu, denk ik [lol]
Leer mezelf wel steeds beter kennen zo, wanneer mijn zwakke momenten zijn, wat mijn motivatie is om te kopen, etc.


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Albertine » 07 apr 2017 21:07

Klinkt alweer wat fijner Roosmijn. En wat betreft aankopen waar je gelukkig van wordt dat is soms echt belangrijker dan besparen.

Heb hier een dilemma over boodschappen. Ik hanteer een budget en een systeem wat goed werkt momenteel. Nu zijn er alleen wat goede aanbiedingen bij ah en wil ik laten bezorgen. Heb mijn mandje volgegooid en dat kost bijna 150 euro! Besparing is ook bijna 50 euro en heb dan echt veel voorraad. Maar toch voelt het niet helemaal fijn...

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door rietjetoet » 07 apr 2017 21:58

ik heb altijd geleerd: bij aanbiedingen: inslaan als t datgene is dat je anders ook zou kopen en dan voorraad opgebruiken. Langer kijken dan op een week dus: eerder per maand of meer
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Albertine » 08 apr 2017 15:09

Ja realistisch gezien echt een prima plan, mijn budget is ook vooral leidend op jaarbasis. Maar juist omdat de afgelopen 3 maanden zo goed gingen vind ik het nu geloof ik vervelend om meer uit te geven.
Maar heb nu besloten wel veel in te slaan maar middels normale routine, dus zelf halen en ook naar de andere winkel.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Lindar76 » 08 apr 2017 15:59

Zit het budget in je hoofd Albertine of staat het ergens genoteerd? Mss kan je voor komende periode je budget naar beneden aanpassen? Zegmaar als een soort voorschot, je hebt nu x uitgegeven dus komende maanden geef je x/(aantal maanden) minder per maand uit. Dan klopt het totaalplaatje weer en voelt het mss meteen beter?


Topic starter
Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Roosmijn » 10 apr 2017 15:23

Ik bestel altijd mijn boodschappen bij AH (wegens ziek) en sla ook gerust in bij goede aanbiedingen, als het uitkomt met het maandbudget, anders valt het niet uit te geven [lol]
Soms met hamsterweken wel een een derde bespaard op de boodschappen.
Ik bestel meestal eens in de 2-3 weken en maak er dan ook een sport van om de week met de beste, bij ons passende aanbiedingen te kiezen [wink]

Verder ben ik weer aardig "on track"', blijkbaar had ik mijn splurge even nodig, een koopkick tijdens mijn koopdieet [razz]

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Wientje » 11 apr 2017 12:37

Ik heb eindelijk de compactcamera gekocht!

We gaan het paasweekend weg en ik wil geen grote carmea mee, maar wel foto's kunnen maken die in een fotoboek kunnen.
Ook hebben we de fietsen gereficeerd. Dat koste een smak geld. We hadden voor het zelfde geld ook een nieuwe tweede hands fiets kunnen kopen.... maar goed, nu hebben we drie goedwerkende fietsen.
En.... Dl heeft drink in a box pakjes gekregen. Na de Pasen gaan ze met school op de woensdag het park in en moet ze dus drinken mee. (normaal krijgen ze thee en diksap van school)
Wel weer wat dingen die we liever niet kopen.

En ML blijft maar tuinspullen kopen.....zaadjes, grond, weet ik het wat.... we hebben maar 12m2.... weet niet hoe hij dat allemaal wil laten passen.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Annet » 17 apr 2017 14:33

Hm, eigenlijk heb ik de afgelopen tijd veel meer gekocht dan de bedoeling was. Nu zaten daar wat noodzakelijke uitgaven bij voor de kat en de auto bijv., maar ik heb ook wol en stof gekocht en dat was niet nodig. Ik ben er wel heel blij mee, want de wol was in de aanbieding en ga ik op korte termijn gebruiken voor kleding voor mezelf (best wel nodig eigenlijk) en de stof was zwarte tricot en ML en ik hebben allebei nieuwe zwarte shirts nodig (gaten in de oude). Maar toch, ik wil de komende tijd echt strakker de hand op de knip houden en uitkomen en liefst sparen.
ZL heeft een joggingbroek nodig voor de sportdag vrijdag (buiten, koud) en die heb ik nu zelf gemaakt. Lap was eigenlijk te klein, maar ik heb er een oplossing voor gevonden. Meteen uit restjes een extra sportbroekje met korte pijpjes voor hem gemaakt. Kijk, daar ben ik dan wel weer blij mee [biggrin]
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door IceQueen » 25 mei 2017 21:16

Het is hier zo stil. Is iedereen gestrand? Ik wel. Wel heel bewust vh feit dat ik veel koop. En koop ook bewust veel. ;) niet passend in dit draadje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Annet » 28 mei 2017 15:03

Beetje wel, eigenlijk. Maar ik koop inderdaad wel bewust.
Laatst stond ik al bij de Hema met een goedkoop maar vrij lelijk mandje in mijn handen (had mandje nodig voor sokken ed in de kledingkast) en toen zag ik gehaakte exemplaren staan. Meteen mandje weggezet en thuis resten katoen en een haaknaald gepakt. Ben nu allemaal leuke mandjes aan het haken [wink] en daar word ik dan wel weer blij van.
@IceQueen: gefeliciteerd?

Oh en bij de Hema in de uitverkoop ook wat extreem afgeprijsde knutselpakketjes gekocht, liggen nu klaar als cadeautjes voor verjaardagen van vriendinnetjes van ZL. Afgelopen vrijdag was eerste feestje en ze was er blij mee. Had ook zelf twee haardingetjes gehaakt en daar was ze nog blijer mee [biggrin]
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Wientje » 28 mei 2017 16:15

Hier is het ook een soort van gestrand.
Ik werk weer fulltime en heb daardoor minder tijd om met kopen bezig te zijn. Ons budget is wel flink gegroeid en daardoor kopen we nu juist heel bewust dingen.
We vervangen dingen voor goed dergelijk spul. En baardmans heeft onlangs zijn rijbewijs gehaald. Wij kregen de oude auto van zijn vader, die een nieuwe voor zichzelf kocht. Maar dat brengt ook kosten mee. Een goed autostoeltje, en goede zonnebril voor ml voor in de auto, een navigatie systeem (Ik heb last van wagenziekte, dus kan niet tijdens het rijden kaart lezen) een tas met nood dingetjes voor in de auto (vriligheids hesje, blus deken, energie repen, ehbo set enz. )
Kortom, goed overwogen spullen, maar nog steeds wel nieuwe spullen.
Voor mezelf en dl gaat het wat kleding betreft goed. Ik maak zelf en koop weinig stof bij. Ik maak meer dan ik bij koop.
Ml die koopt eindelijk kleding voor zichzelf. Deed hij niet, vond zichzelf dat geld niet waard, dus dat ga ik nu echt niet tegen houden.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Plaats reactie