No spend challenge 2017

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Violette » 29 jun 2017 08:58

Ik lees graag mee in dit draadje, hoewel ik niet mee doe aan de no-spend challenge. Misschien volgend jaar, als we als gezin in wat rustiger vaarwater zijn gekomen (hopelijk). Maar gisteravond zag ik een heel interessant filmpje op you tube. Het is een soort korte documentaire over het aantal spullen dat de Amerikaanse middenklasse heeft en hoe ze die spullen gebruiken. Antropologen van UCLA (bekende Amerikaanse universiteit) hebben bij 32 families letterlijk alle spullen geteld en in kaart gebracht hoe ze die spullen gebruikten.
https://youtu.be/3AhSNsBs2Y0
Zoals gezegd, ik vond het enorm interessant om te zien. Niet om die mensen te veroordelen (wat in de comments gebeurt...) Maar juist om kritisch naar mijn eigen leven te kijken. Als er hier een antropoloog binnen zou stappen en al mijn spullen zou tellen en foto's zou maken van rommelhoekjes, hoe ziet het er bij ons uit? Wat kan eigenlijk wel weg? Welke dingen kopen wij eigenlijk die ergens in ons huis belanden?
dochter 2014 en zoon 2017


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 29 jun 2017 09:37

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 24 nov 2018 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Wientje » 29 jun 2017 13:32

Violette schreef:Ik lees graag mee in dit draadje, hoewel ik niet mee doe aan de no-spend challenge. Misschien volgend jaar, als we als gezin in wat rustiger vaarwater zijn gekomen (hopelijk). Maar gisteravond zag ik een heel interessant filmpje op you tube. Het is een soort korte documentaire over het aantal spullen dat de Amerikaanse middenklasse heeft en hoe ze die spullen gebruiken. Antropologen van UCLA (bekende Amerikaanse universiteit) hebben bij 32 families letterlijk alle spullen geteld en in kaart gebracht hoe ze die spullen gebruikten.
https://youtu.be/3AhSNsBs2Y0
Zoals gezegd, ik vond het enorm interessant om te zien. Niet om die mensen te veroordelen (wat in de comments gebeurt...) Maar juist om kritisch naar mijn eigen leven te kijken. Als er hier een antropoloog binnen zou stappen en al mijn spullen zou tellen en foto's zou maken van rommelhoekjes, hoe ziet het er bij ons uit? Wat kan eigenlijk wel weg? Welke dingen kopen wij eigenlijk die ergens in ons huis belanden?
Ik heb net even een klein stukje gekeken toen ik op IT wachtte om voor mij iets te fixen zodat ik verder kan met werken.
Ik ga hier vanavond eens goed voor zitten. Het kleine stukje dat ik gezien heb vond ik heel inspirerend en gelijkertijd benauwend. Ik zag foto's van rommelhoekjes en rommelkamers voorbij komen. Maar ook van een (in mijn ogen grote) verzameling speelgoed die heel secuur en netjes neergezet was. Die foto's prikkelen naar verder kijken. Ik weet dus nog niet hoe of wat, heb maar een heel klein stukje gezien, maar de foto's die ik zag gaven me wel opluchting dat het hier niet zo is.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Annet » 29 jun 2017 16:35

Interessant filmpje! Ook wat ze zeggen over het verschil tussen mannen en vrouwen. ML heeft helemaal geen last van de zooi, maar mij vliegt het regelmatig erg aan. Vandaag nog: we hebben een kleinere auto nu en ML wil de kofferbak wat leger houden. Goed plan, maar hij wil de zitverhoger (ZL heeft een stoel, deze is extra) nu in huis opbergen. En daar mag ik dan weer een plek voor vinden. Kofferbak is prima plek, heb ik besloten [lol]
Spullen niet gebruiken terwijl je wel dacht dat je ze nodig had, herken ik ook wel, alhoewel dat de laatste jaren wel steeds minder is geworden, gelukkig.
Net in elk geval 4 paar schoenen naar de inbrengwinkel gebracht.
Maar dit hoort misschien meer in een opruimdraadje
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


ekkie

Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 nov 2014 21:49
Hobbies: tuinieren

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door ekkie » 12 jul 2017 14:45

Mijn challenge, tot eind juni met 4 jokers, is gelukt. [blij] De 4 jokers zijn opgegaan, maar dat mocht en moedigde net aan om vol te houden.
Ik merk dat we bewust minder tussendoor uitgeven, en nadenken over waar we wel geld aan willen geven.


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Albertine » 12 jul 2017 18:35

Wat goed ekkie! Ga je nog langer door?
Chiccro schreef:Hebben jullie ook wel eens dat je iets koopt wat echt goed te verantwoorden valt, als in je kan het echt goed gebruiken hebt er goed over nagedacht. En dat het dan nog weken/maanden gewoon in de verpakking blijft liggen en je t uiteindelijk in sommige gevallen ook weer weg doet zonder het ooit gebruikt te hebben.
Nog even deze, is namelijk echt heel herkenbaar, komt hier regelmatig voor :)


ekkie

Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 nov 2014 21:49
Hobbies: tuinieren

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door ekkie » 12 jul 2017 19:07

Bewust kopen doen we sowieso verder maar no spend is lastiger. We wonen hier al best wat jaren en de muren hebben een nieuwe laag verf of behang nodig. Sommige andere spullen zijn na jaren gebruik ( vaak al 2ehands hier toe gekomen) echt aan vervanging toe.

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Wientje » 13 jul 2017 08:45

Albertine schreef:
Chiccro schreef:Hebben jullie ook wel eens dat je iets koopt wat echt goed te verantwoorden valt, als in je kan het echt goed gebruiken hebt er goed over nagedacht. En dat het dan nog weken/maanden gewoon in de verpakking blijft liggen en je t uiteindelijk in sommige gevallen ook weer weg doet zonder het ooit gebruikt te hebben.
Nog even deze, is namelijk echt heel herkenbaar, komt hier regelmatig voor :)
Hier valt dat gelukkig mee. Het gebeurt hier eerder met gekregen cadeautjes.

Onze no spend valt echt gigantisch in het water. Doordat ik nu weer fulltime werk hebben we heel wat meer te besteden. We zijn nu dingen aan het vervangen die eigenlijk al jaren aan vervanging toe waren, maar wat we steeds uitstelde. En helaas zijn we er nog niet. De douchedeurtjes moeten echt vervangen worden, na 3 jaar douchen met een stukje douchegordijn er tussen wil ik dat echt even geregeld hebben. En dan vervangen we ook maar meteen de roestige radiator in de badkamer en het gammele kastje onder de wasbak. En zo zijn er in elke kamer een aantal dingen die vervangen/gerepareerd moeten worden.
Hopelijk zijn we een beetje klaar tegen het einde van het jaar en kunnen we dan weer opnieuw beginnen met deze challenge.
Want ook al lukt het nu niet, we maken de beslissingen wel een stuk doordachter dan eerst. En ik dacht dat we al heel bewust consumeerde, maar daar was dus nog flink wat ruimte voor verbetering.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

annaboa

Berichten: 1211
Lid geworden op: 26 mei 2009 16:52
Hobbies: veel
Locatie: regio 010

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door annaboa » 13 jul 2017 22:16

Ik denk dat dat ook het meest nuttige is Wientje, het moet niet net als diëten worden, hel lang niets eten/kopen en dan als het jaar voorbij is je flink te buiten gaan en jezelf trakteren op van alles omdat je het zo goed hebt volgehouden.

Maar goed dat zeg ik, die zelf dus niet mee doet met deze challenge, maar wel bewust spullen wil minderen en ondertussen nog [headbang] een heeeeel vol huis heeft. Maar vandaag wel goed bezig was met wegdoen en opruimen. [smile]
Mama van de allerliefste meisjes Y 03-2009 en L 01-2011

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Mijk » 23 dec 2017 21:53

Even een upje voor dit topic. Vorig jaar gaf ik hier mijn eigen draai aan: No spend january 2017. Dat beviel goed! So here we go again: No spend january 2018! Wie doet er mee?
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Mijk » 23 dec 2017 21:55

Mijk schreef:
23 dec 2017 21:53
Even een upje voor dit topic. Vorig jaar gaf ik hier mijn eigen draai aan: No spend january 2017. Dat beviel goed! So here we go again: No spend january 2018! Wie doet er mee?
Edit: Vorig jaar maakte ik uitzondering voor ebooks en kadootjes. Ook dat neem ik mee naar 2018 [whistle]
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 23 dec 2017 22:12

Wij doen mee, voor heel 2018 is het plan!
We moeten nog een uitzonderingslijstje maken. Later meer.

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Annet » 01 jan 2018 12:46

Ja, ik doe ook mee. Eerst voor januari en ik maak geen uitzonderingslijstje. Alleen de boodschappen voor het eten, verder niets.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4222
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door MissA » 01 jan 2018 13:18

Ik doe mee in januari. Ik wil geen spullen kopen, behalve boodschappen en 2x een kadootje voor de 2 verjaardagen in januari.
DL: april 2013, ZL: mei 2016

Gebruikersavatar

kia_sas

Berichten: 904
Lid geworden op: 10 jun 2009 12:56
Locatie: zutphen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door kia_sas » 01 jan 2018 14:17

Ik doe mee voor januari met streven voor verlenging tot het eerste kwartaal van 2018. Alleen verbruiksartikelen en eten.

Plaats reactie