No spend challenge 2017

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Roosmijn » 02 jan 2017 15:20

2 Jaar geleden heeft het wij-kopen-niets draadje me erg geholpen met bewustwording

Uitzonderingen voor mij zijn:
*Uiteraard de gewone boodschappen, eten/drinken.
Dat is eigenlijk al erg strak, alleen iets lekkers voor in het weekend en geen onnodige dingen.

*Verder kleding voor de beide ZL`s als ze aan vervanging toe zijn (ZL1 groeit echt tegen de klippen op, op het moment)
DL heeft kleedgeld en regelt het zelf [wink]

Wie heeft er zin om mee te doen. elkaar aan te moedigen en inspiratie te delen? [smile]
Laatst gewijzigd door Roosmijn op 22 nov 2018 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Claire

Berichten: 438
Lid geworden op: 27 mar 2008 00:29

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Claire » 02 jan 2017 15:39

meld :)

vorig jaar ook al een poging gedaan, toen halverwege alsnog verzand. Nu heb ik mij beter voorbereid. Een lijstje uitzonderingen en ook een aantal dingen op voorraad gekocht, bijvoorbeeld 'kale' sleutelhangers en haarspeldjes om altijd een cadeau te kunnen DIY-en, sandalen en toms (in december... [lol] ) en shampoo en gezichtscrème. Ook niet te veel gehamsterd, want dan gaat het effect natuurlijk verloren.

Ik hoop als opbrengst vooral op meer ruimte. Qua geld, maar vooral ook qua tijd en ruimte in mijn hoofd. Dingen die we 'nodig' hadden namen veel ruimte in op de wekelijkse todolijst. Oh ja, en creatief (leren) omgaan met wat je al hebt is ook een pre!
mama van 6 [smile]


Claire

Berichten: 438
Lid geworden op: 27 mar 2008 00:29

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Claire » 02 jan 2017 15:51

Mijn uitzonderingen zijn:

boodschappen, kosten huisarts/tandarts, kinderkleding binnen vooraf gestelde grenzen

1. zsm: een nieuwe tweedehands fiets voor dl1. Zusjelief heeft een ongeluk gehad waardoor haar fiets TL is en eigenlijk was het toch al bijna tijd om door te schuiven
2. maart: kinderkleding op een halfjaarlijkse 2de hands beurs, wat er overblijft van het vooraf gemaakte lijstje op andere plekken
3. april: dl2 wil een stapelbed voor haar verjaardag. Probeer dat tweede hands via marktplaats, maar er moet ook een extra matras bij + vervoer (ik vraag de verkopers op mp meestal of zij het tegen meerprijs willen brengen ivm zelf geen auto). In geval van nood bestellen bij Ikea.
4. september, kledingbeurs. zie 2
5. oktober: cadeautje verjaardag dl1. Op dit moment wil ze een lockmachine, maar misschien verandert dat nog
6. december, met sinterklaas ieder kind 3x schoen zetten en op pakjesavond per kind (groot cadeau, klein cadeau, boek, eetbaar iets, draagbaar iets). Liefst tweedehands, zelf gemaakt, of nog in bezit (voor zl bewaard van zijn zussen).
mama van 6 [smile]

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Annet » 02 jan 2017 19:08

Ja, ik meld me toch. Vorig jaar ben ik ook halverwege gestrand (en het jaar daarvoor ook). Toch is het hier al een stuk opgeruimder en zie ik wel effect van de eerdere pogingen. Ik ga geen lijstje met uitzonderingen maken, het is meer een algemeen voornemen (maar wel serieus).
ZL is ook van alles aan het verkopen (dwz ik doe dat voor hem) en van de opbrengst spaart hij voor iets duurs. Hij heeft al een nintendo en een step bij elkaar gespaard en denkt nu rustig na over het volgende doel terwijl hij lekker doorspaart. Ik merk dat hij ook minder de behoefte heeft om kleine rommeltjes te kopen. We verhogen zijn zakgeld nu en dan gaan wij ook minder voor hem kopen. Hij is nu 7 en begint echt meer te begrijpen van de relatieve waarde van geld.
Zelf begin ik over twee weken met mijn nieuwe baan [blij] . Bruto is het salaris 10% hoger, maar ik ga flink minder uren werken, dus netto is het wat minder. Maar daar krijg ik veel tijd voor terug, ook 3 uur minder reistijd per week. Goeie uitgangspositie voor meer zelf maken en de boel nog beter op orde krijgen!
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

anna1983

Berichten: 1617
Lid geworden op: 17 jan 2014 08:47
Hobbies: lezen, fietsen, cafeetjes,
Locatie: Zutphen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door anna1983 » 02 jan 2017 22:11

Volg. Ik doe mee in januari. Geen andere dingen dan eten (ook lekkere dingen), luiers en zo nu en dan horeca. Marktplaats app verwijderd, meldingen voor fb verkoopgroepen uitgezet is een goed begin. Kringloop is een valkuil want om de hoek en leuk uitje met de oudste maar die is deze week nog nog dicht.
Uitzondering is trouwens koffie op het station na een slechte/korte nacht.
Ik zou als een berg opzien tegen een jaar niets kopen, hoewel het me ook bevrijdend lijkt, lijkt het me vooral moeilijk en frustrerend. Ben benieuwd hoe deze maand gaat.
Zoon R mei 2014, zoon O juli 2016 en zoon W mei 2019

Gebruikersavatar

Blabsie

Berichten: 7425
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:51
Hobbies: .

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Blabsie » 03 jan 2017 07:07

Ok meld. 1,5 jaar na de scheiding ben ik wel weer gesetteld. Ik had best veel nodig, want vertrokken met niets. En na 10 jaar broeksriemen heb ik mezelf ook gewoon verwend.
Maar nu tijd dus om weer op te gaan letten. Ik wil ooit weer een huisje kopen en dan moet er gespaard. Niet elke maand meer aan de spaarrekening knabbelen. December was duuuur. En ik gok volgend jaar mogelijk nog duurder, want bij nieuwe VL geven ze ook veel cadeautjes. En dat is gewoon leuk.

Ik moet nog even denken hoe en wat. Ik werk voltijds en ben vaak ook gewoon moe. Ben zowiezo al niet iemand die op planning leeft. Dus het gebeurt zomaar dat ik zonder eten zit ofzo. Dus ik weet niet wat qua energie haalbaar is. Waar iig voor mij geen kleren meer dit jaar. En DL zou nu ook wel moeten toekomen (tegen volgende winter mss een nieuwe jas en laarzen, zien we dan wel).
Ook geen meubels of decoratiestukken. Ik heb verf staan om de hal te doen, daar wil ik een andere schoenenkast en een mooie klok. Dat zal al wel genoeg project zijn om gedaan te krijgen. Dus misschien moet ik daar maar voor gaan sparen, voor die klok en kast.

Iig zou het doel moeten zijn om gewoon niet te zot meer uit te geven. Een keer diepvriespizza mag, ik trek t ook niet altijd om te koken. Of een broodje op t werk. Maar gewoon... een beetje redelijk blijven en rondkomen.

Tapagetyp
DL februari 2010

Gebruikersavatar

Blabsie

Berichten: 7425
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:51
Hobbies: .

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Blabsie » 03 jan 2017 09:10

Goed, ik was een boodschappenlijst aan t maken en bedacht me dat 2 stekkerblokken voor DL haar kamer best duur zijn. Toen haar bureau en bed verzet, zodat de lampjes nu gewoon bij de stekker kunnen. Tadaah [smile].
Als de berg niet naar Mozes komt [cool] .

Tapagetyp
DL februari 2010


Topic starter
Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Roosmijn » 03 jan 2017 20:53

Goed bezig @Blabsie [smile]
Leuk dat jullie mee doen

Cadeautjes is een goede: de kinderen krijgen met hun verjaardag wel een cadeau, meestal schuif ik dat soort dingen juist door naar verjaardag en sinterklaas, als ze weer eens van alles zien dat ze willen hebben [wink]
Wel binnen een vastgesteld budget en het moet iets nuttigs zijn, als in: geen plastic rommel, maar bijv een nieuwe rugzak ois wat ze nodig hebben.

Cadeau`s voor anderen probeer ik te maken/improviseren.
Vaak geef ik dingen door die ik gekregen heb, maar niks mee doe [redface]
Zeker omdat ik niet altijd de energie heb om het zelf te maken.

Cosmetica wil ik opmaken wat er ligt en eventuuel voor mijn verjaardag vragen (ik gebruik graag rozencrème van Hauschka, maar die is niet goedkoop en dan heb ik meteen wat om te vragen dat ook echt gebruikt gaat worden en opgaat, ipv het zoveelste nutteloze cadeau)
Verder heb ik met SInterklaas een shampooblok gekregen, die hopelijk meegaat tot ik jarig ben ( en een nieuwe kan vragen) [wink]
Alleen DL van 16 heeft specifieke eisen wb shampoo, maar heeft ook het nodige gekregen met Sint en Kerst dat ze eerst op mag maken.
Is dat op, dan gaan haar shampoo en deo bij de weekboodschappen.
Ik maak mijn deo en tandpasta zelf, van kokosolie en gebruik verder dus alleen shampooblok, af en toe een crèmetje en dat is het.
Kleding voor mezelf krijg ik gelukkig vaak en voor jongste ZL ook, alleen oudste ZL is niet bij te benen qua groei...

Gisteren al meteen het aanbod van VL om friet te halen afgeslagen en de restjes gourmet opgemaakt die DL en haar vriendinnen over hadden [smile]
Ook een digitaal verlanglijstje gemaakt, daar zet ik dingen op waarvan ik denk: die wil ik! dan gaan ze op het lijstje en als ik ze dan na een tijdje nog steeds wil, dan vraag ik ze voor verjaardag of Sint.

Ik herinner me van 2 jaar geleden dat het ook als een hele opgave voelde, maar dat het eigenlijk ook een soort van opluchting was om niet na te hoeven denken over kopen en dat de dingen die echt nodig waren, veel beter overdacht werden.
Ook dingen als eten/drinken onderweg vallen er voor mij onder, dus voor morgen staan de thermosbekers en een tas met snacks klaar, als we DL haar spullen gaan brengen in Den Haag [wink]

Wel hebben we nog 2 tegoedbonnen liggen om uit eten te gaan, die mogen op dit jaar, liggen er al bijna een jaar [wink]


Topic starter
Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Roosmijn » 03 jan 2017 20:57

Oh en wat kleding voor ZL betreft: ik koop een minimale basis kledingset voor hem, want hij groeit er toch binnen no time weer uit [lol]
En schoenen natuurlijk, bedenk ik me net, beide heren zullen voor de zomer ergens nieuwe schoenen nodig hebben [wink]

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Rosalinde » 03 jan 2017 21:19

Ja, ik ga de uitdaging ook aan, al is het om een begin te maken. Ik heb al wel een hele lijst uitzonderingen opgesteld:

Uitzonderingen:

-Boodschappen voor noodzakelijk eten en drinken
-Vakantie en dagjes weg, maar geen souvenirs meenemen
-Toegang Kinderkledingruilbeurs, hier moet ik het merendeel van de kleding voor de kinderen proberen te vinden voor dit jaar
- Schoenen kinderen (mogen nieuw)
-Noodzakelijke kleding kinderen, bv sokken (waar mogelijk 2e hands)
-Cadeaus en kaartjes voor familie en vrienden, wel waar mogelijk zelfgemaakt of al in huis
-Moestuinzaden
- Verzendkosten gratis/ruil dingen
-Voedingsbh (ik heb nog maar 1 goede)
- Tandpasta, tandenborstels en flossdraad
-Boek van gekregen boekenbon
-Foto's en fotoboeken
- Lamsvacht slofjes voor DL voor volgende winter (verjaardagscadeau? )
- Deelname aan 1 nieuwe swap dit jaar.

Uitdrukkelijk niet (mijn valkuilen):
- wol (tenzij voor cadeau en echt niets in stash)
- thee
- cosmetica
- ga-ik-ooit-nog-iets-van-maken spul uit de kringloop

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021


Groentje

Berichten: 403
Lid geworden op: 30 jul 2014 12:28
Hobbies: duurzaam leven

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Groentje » 03 jan 2017 21:51

Roosmijn schreef:
Wel hebben we nog 2 tegoedbonnen liggen om uit eten te gaan, die mogen op dit jaar, liggen er al bijna een jaar [wink]
Ik zie dit toevallig langskomen. En even een tip: wij kregen zo'n bon voor onze bruiloft en waren van plan ervan uit eten te gaan toen we 1 jaar getrouwd waren. Wat bleek, de bon was door de gulle gever een tijdje voor de bruiloft aangeschaft en maar 1 jaar geldig. Dus toen wij hem wilden gebruiken, kon het niet meer.
Omdat je schrijft dat de bonnen er al bijna een jaar liggen, kan ik het niet laten om hier als stille meelezen even te reageren ;-)

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Mijk » 03 jan 2017 22:03

anna1983 schreef:Volg. Ik doe mee in januari. Geen andere dingen dan eten (ook lekkere dingen), luiers en zo nu en dan horeca. Marktplaats app verwijderd, meldingen voor fb verkoopgroepen uitgezet is een goed begin. Kringloop is een valkuil want om de hoek en leuk uitje met de oudste maar die is deze week nog nog dicht.
Uitzondering is trouwens koffie op het station na een slechte/korte nacht.
Ik zou als een berg opzien tegen een jaar niets kopen, hoewel het me ook bevrijdend lijkt, lijkt het me vooral moeilijk en frustrerend. Ben benieuwd hoe deze maand gaat.
Hé, dat vind ik wel een hele leuke, gewoon een maand. Want een jaar ga ik niet redden, en is voor mij ook geen doel. Maar een maand geeft wel een mooi inzicht denk ik, want ik koop vast meer dan ik hoop [wink] Ik maak uitzondering voor kadootjes en ebooks [wink]
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015


Marla

Berichten: 1461
Lid geworden op: 12 apr 2011 12:59
Hobbies: Koken, duiken, bordspellen
Locatie: Amsterdam

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Marla » 04 jan 2017 08:27

Ik doe ook (weer) mee. Ik wil niet zozeer niks kopen, maar wel een stuk minder. Vooral kinderkleding is mijn zwakke punt dus mijn goede voornemen voor dit jaar is om te proberen om het hele jaar alleen tweedehandsspul te kopen voor ze (muv ondergoed). En ik moet vaker hun kasten induiken om te zien wat ze nou al allemaal hebben, zodat ik beter weet wat er nou echt noodzakelijk is. Wat andere aankopen betreft vind ik dat ik er eerst een paar nachtjes over moet slapen, heel goed nadenken of ik iets echt nodig heb of dat ik ook wel zonder kan. Ik hoop dat het dit jaar wat beter gaat, vorig jaar begon ik heel goed maar verviel ik na een paar maanden toch weer in mijn oude gewoonten.
DL okt 2011 & ZL okt 2014

Gebruikersavatar

Blabsie

Berichten: 7425
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:51
Hobbies: .

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Blabsie » 04 jan 2017 13:28

Ik wil vooral echt minder uitgeven en dus wat beter stilstaan bij uitgaven. En kijken of er geen alternatieven zijn. Ipv meteen maar spul bij te kopen.
T is niet dat ik niets mág. Maar er beter op letten is gewoon echt weer goed. Enkele jaren geleden in een bomvol extreem rommelig huis gaf dat veel rust.
En nu wil ik ook vermijden dat t weer bolvol wordt.

Tapagetyp
DL februari 2010


Claire

Berichten: 438
Lid geworden op: 27 mar 2008 00:29

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Claire » 04 jan 2017 16:44

Roosmijn schreef:Oh en wat kleding voor ZL betreft: ik koop een minimale basis kledingset voor hem, want hij groeit er toch binnen no time weer uit [lol]
En schoenen natuurlijk, bedenk ik me net, beide heren zullen voor de zomer ergens nieuwe schoenen nodig hebben [wink]
In een groot gezin heb je ook niet zo veel kleren nodig, er wordt toch vaker gewassen. Heb je een lijstje wat je volgt of stel je dat zelf op tzt? Misschien ook iets voor jou Marla?

oh, ik heb trouwens nog een andere uitzondering. Mocht er een apparaat kapot gaan wat niet te repareren is, dan wordt dat ook vervangen. wasmachine, telefoon, dat soort dingen.

@Blabsie, hoe heb je je rommelige bomvolle huis destijds weer netjes gekregen? Ik heb hier gekonmaried t/m stap 3 maar zie heel erg op tegen stap 4 [neutral]
mama van 6 [smile]

Plaats reactie