No spend challenge 2017

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


mrll-e

Berichten: 439
Lid geworden op: 29 jun 2011 10:02
Hobbies: reizen, koken, lezen
Locatie: Amstelveen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door mrll-e » 01 jan 2018 14:38

Ik doe mee voor deze maand. Alleen eten en verbruiksartikelen. 💪
Mama van S 2011 en L 2016
http://www.kindinverbinding.nl


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Maria80 » 01 jan 2018 15:06

Ik doe ook graag mee.
Alleen eten en gebruiksartikelen.
en de sportclubs
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door rietjetoet » 02 jan 2018 02:03

ik heb aantal jaar noodgedwongen amper iets gekocht en merk helaas dat er veel aan vervanging toe is inclusief kleding enz...
Dus ik doe maar niet mee, mss na februari of zo
Ik ben wel veel bewuster gaan winkelen laatste jaren en denk tig keer na voor ik zomaar iets koop enz dat vind ik belangrijker dan het "niet kopen"
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Wientje » 02 jan 2018 09:21

Ik vind het lastig om mee te doen. Afgelopen jaar was mijn voornemen om mee te doen. Maar toen kreeg ik een baan in mijn vakgebied, met een fijn salaris. Hierdoor konden we ineens dingen vervangen en aanpakken die we eerst niet konden doen. En daar gaan we voorlopig wel mee door.
Ik vind het daardoor heel moeilijk om duidelijke regels te stellen.
We hebben bijvoorbeeld laatst een paar gezelschapsspellen gekocht voor dl. Iets waar met de regels geen ruimte voor zou zijn. Maar we merken dat dit zo veel goed voor haar doet en dat ze er zo veel van leert.
Dus de stelregel van goed overwogen iets wel of niet aanschaffen zal wel van kracht blijven. We zullen niet zomaar spullen kopen omdat het geld er simpelweg nu wel is. Maar ja, wat de grenzen zullen zijn, vind ik dus heel lastig te bepalen.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"


mrll-e

Berichten: 439
Lid geworden op: 29 jun 2011 10:02
Hobbies: reizen, koken, lezen
Locatie: Amstelveen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door mrll-e » 04 jan 2018 20:35

Mij gaat t voornamelijk om de bewustwording van hoeveel ik koop en hoeveel ik daarvan echt nodig heb en als ik iets echt nodig heb bekijken of ik het tweedehands kan kopen. Dochter heeft bijvoorbeeld een groeispurt en haar broekjes hebben ineens hoogwater. Maar aangezien ze nu nog laarsjes draagt, heb ik besloten dat ze nu nog geen nieuwe broekjes nodig heeft.
Zie t ook als financiele test, ben namelijk aan t denken aan een carriere switch waardoor mijn inkomen met 1/3 zal dalen.
Mama van S 2011 en L 2016
http://www.kindinverbinding.nl

Gebruikersavatar

Mamaline

Berichten: 634
Lid geworden op: 07 jul 2012 23:13
Hobbies: Koken

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Mamaline » 04 jan 2018 22:52

Eerder heb kundig topic altijd laten voor bij gaan. Nu ben ik bezig met grip op onze financiele huishouding te krijgen en ben ik wel geprikkeld door de uitdaging. Wel in mijn eigen vorm: bewust overwegen bij kopen: hebben we het echt nodig, moet het nu of kan het later, kunnen we tweedehands kopen? Bespaardoelen heb ik voor de boodschappen en kleding voor het hele jaar.

Ik heb gister wel al twee vestjes en een shirtje voor de kindjes gekocht bij de kringloop, voor €6,85. Dus echt niets dan alleen de boodschappen en verbruiksartikelen is wat te spartaans voor mij, maar ik lees mee!

Gebruikersavatar

Mamaline

Berichten: 634
Lid geworden op: 07 jul 2012 23:13
Hobbies: Koken

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Mamaline » 14 jan 2018 12:16

Halverwege de maand zijn we goed op koers. We hebben vorig jaar gemiddeld €600 aan boodschappen besteed en €300 aan kleding. Daar willen we dit jaar onder blijven. Met boodschappen doen ga ik nu zo veel mogelijk voor de laagste prijzen, alles zelf snijden en niets weggooien. Dat scheelt nu al op de weekboodschappen. We wonen vlak bij Duitsland, dus ik ga bekijken wat daar boodschappen doen ons nog kan opleveren. Tanken scheelt alvast 22 cent per liter. Ik zit nu op de helft van de maand op een derde van dat gemiddelde van €600.

Qua kleding nu nog bijna niets uitgegeven. Maar de kinderen hebben allebei een groeischeut gehad en hebben eigenlijk nieuwe schoenen nodig. Dus even dubben of we nog voor de uitverkoop gaan of nog even overbruggen met wat we hebben tot het nieuwe seizoen.


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Maria80 » 14 jan 2018 12:19

Bedoel je dat dit je uitgaven waren per maand? Dat is ook wel veel.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door bigou » 14 jan 2018 13:27

Maria80 schreef:
14 jan 2018 12:19
Bedoel je dat dit je uitgaven waren per maand? Dat is ook wel veel.
Boodschappen ligt wel aan gezinsgrootte etc. (bij gezin met 6 personen die serieus eten kan ik me 600 per maand wel indenken) , maar 300 aan kleren per maand vind ik idd hoog klinken. Ik heb trouwens nooit precies uitgerekend wat we aan kleding besteden pp hier. Is ook lastig omdat het niet maandelijks wordt aangeschaft. Mijn oudste van 12 krijgt nu 40/mnd kleedgeld en redt het daar iig prima mee.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Jojor

Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2016 04:55
Hobbies: Lezen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Jojor » 14 jan 2018 20:38

600 per maand aan boodschappen vind ik niet zo gek.
Wij hebben gezin van 5 en zijn dat ook wel kwijt elke maand. Ik shop wel bewust dus niet klakkeloos het A merk en snij alles zelf enz. Maar koop wel graag kwaliteit. Biologische producten (niet alles) het beetje vlees haal ik bij de slager. Brood zonder suiker en E nummers. Etc.

Qua cadeaus vind ik de sociale druk te groot en koop daarom wat men wenst. Maar voor onze verjaardagen probeer ik wel altijd nuttige dingen te vragen. Ik hou het hele jaar door lijstjes bij hiervoor. Of vraag bijdrage voor groot cadeau.

Verder vind ik dat ons huis al uitpuilt van de spullen. Dus koop niet zomaar wat erbij.
Meestal koop ik wel dure kleding en schoenen. Daarentegen doe ik er wel echt jaaaren mee.

Dus ik doe mee! (Ik weet alleen niet of mijn man zich er aan zal willen houden...)

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Mijk » 14 jan 2018 22:07

Ik beken. Ik kocht. Maar ik word me er steeds meer van bewust dat ik eigenlijk vrij weinig spullen koop die we niet nodig hebben. Ik kocht een skipak en een lamp. We gaan skieen en hebben licht nodig. Dus.

Maar. Ik las in de Trouw een leuk artikel: “Koop in vredesnaam minstens één keer per week gewoon om de hoek.” Wat bleef hangen: “De straat wordt bij sneeuw schoongeveegd door de winkeliers, niet door Amazon.” Dus ik heb (als online addict) mijn challange bijgesteld. Ik koop in de stad, niet online. Voor zover binnen mijn mogelijkheden [wink]
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015

Gebruikersavatar

Mamaline

Berichten: 634
Lid geworden op: 07 jul 2012 23:13
Hobbies: Koken

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Mamaline » 14 jan 2018 23:36

Maria80 schreef:
14 jan 2018 12:19
Bedoel je dat dit je uitgaven waren per maand? Dat is ook wel veel.
Ik heb het over 2017 als gemiddeld berekend. We zijn met vier, waarvan twee kleine eters. Ik denk dat het voor minder kan, want ik heb lang op routine, gemak en kwaliteit boodschappen gedaan. Kwaliteit (goed vlees van nabij, brood vd bakker) mag blijven maar het mag wel (prijs)bewuster.

Kleding heb ik voor mezelf het afgelopen jaar veel aan uitgegeven. Veel afgevallen dus mijn garderobe was op punten aan vervanging toe. En shoppen Voor een beetje aparte kwalitatieve dameskleding is een dure hobby. Dus die post kan zeker omlaag voor dit jaar.

Januari en februari zijn in mijn familie de maanden met bijna alle verjaardagen, dus cadeaus is een vaste post. Heb nu airmiles benut en bol-bonnen die ik met een spaarprogramma gespaard had.

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Annet » 18 jan 2018 22:44

Nieuwe elektrische tandenborstel besteld. Was niet de bedoeling (geen uitzonderingen) maar advies van de mondhygiëniste neem ik toch wel serieus (had nu voor mijn gebit minder geschikt type en hij was ook wel aan vervanging toe).
Verder tot nu toe niets gekocht.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Mamaline

Berichten: 634
Lid geworden op: 07 jul 2012 23:13
Hobbies: Koken

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Mamaline » 21 jan 2018 21:46

Ik ben dit weekend toch geweest voor een paar schoenen voor allebei de kinderen. Was in de sale ongeveer €75 kwijt voor twee paar, allebei in een maat en schoen waar ze mee tot in het voorjaar vooruit moeten kunnen.

Verder deze maand de zomervakantie geboekt en de helft betaald.

Rekening voor zorgkosten uit december gekregen: meer dan €300. Ook al weet je dat dit komt, valt het natuurlijk wel een beetje tegen.

Qua besparen op boodschappen ben ik op onderzoek geweest bij de Lidl in Duitsland (voor ons 10-20km rijden afhankelijk waar je gaat). Zeker niet alles is goedkoper en ook niet alles is te koop, maar producten als halfvolle melk houdbaar scheelt 40 cent per pak. Ik heb nu de weekboodschappen daar gedaan en een tabel gemaakt met prijzen om te kunnen vergelijken. Nu op dag 21 van de maand sta ik op net iets meer van €300 besteed, ten opzichte van het gemiddelde van €600 van vorig jaar. Met slim inkopen moet daar dus echt goed onder te blijven zijn.

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: No spend challenge 2017

Ongelezen bericht door Annet » 31 jan 2018 08:54

Laatste dag van januari en het is goed gegaan. De uitzondering was een elektrische tandenborstel ivm tandvleesproblemen en daar heb ik geen spijt van.
Uitdagingen:
- de HD-recorder leek het te begeven, had niet opgenomen en alles wat eerder was opgenomen was weg. Maar hij neemt nu toch weer op en we houden het dus maar zo. Dat zal wel een uitzondering worden als hij echt stuk gaat.
- mijn haarklem klapte op een avond uit elkaar. Ik gebruik m om mijn haar uit mijn gezicht te houden als ik mijn gezicht schoonmaak. Blijkt ook zonder klem prima te gaan (nu nog het gebaar afleveren, ik grijp iedere avond met mijn ene hand naar de plek waar de klem lag en met mijn andere hand naar mijn haar 😂).
- broodrooster: ZL heeft het geroosterde brood ontdekt en ML vindt het te lastig onder de gril. Hij riep steeds: ik ga vandaag nog een broodrooster kopen! Heb ik weten te voorkomen door via hier gratis een prima broodrooster te regelen 👍🏼
- kinderfeestjes: diverse cadeautjes voor kinderfeestjes gemaakt met materiaal dat ik in huis heb.

Het bevalt goed en ik ga voorlopig door. Voor mij gaat het vooral om het beperken van de instroom en van mijn impact op het milieu. Dat betekent dat ik zoveel mogelijk niet koop en als ik het wel wil kopen, eerst kijk of ik het tweedehands kan krijgen. Vanochtend bleek dat een broer van een klasgenootje van ZL twee mooie boeken te koop heeft voor weinig geld. Gaat ZL heel blij van worden, dus die neem ik over, alvast voor de zak van Sinterklaas en voor het begin van de zomervakantie of zijn verjaardag ofzo. Dat is nu wel een aankoop, maar tweedehands en het scheelt straks geld.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Plaats reactie