Vaatwasblokjes

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
irmajo

Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 feb 2012 13:51
Hobbies: tuin/keuken/kind/kajak
Locatie: in de tuin

Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door irmajo » 13 dec 2016 11:20

Wist je dat.. de helft van een vaatwasblokje voldoende is voor een normale vaat?
Na een tip die ik in de krant las, doe ik dit nu al enige weken en alles wordt net zo schoon als bij een heel blokje.
Trotse moeder van W 1-8-11 en V 22-11-13 en S* 12-10-15


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door WZK » 13 dec 2016 11:25

Ik heb dat een tijdje gedaan en daarna versmeerde de hele vaatwasser en kreeg ik er gedoe mee. Ook sensors die versmeerden enzo.

Als je vraag zuiniger wilt doen met vaatwasproducten dan is het gunstiger om los vaatwaspoeder te kopen en per wasbeurt te doseren. En een aparte pot met zout te kopen die je er eens per tig maanden in gooit en een fles met glanssppoelmiddel waarvan je er een deel ingooit wanneer deze weer leeg is. Is ook zo'n karweitje van eens in de tig maanden. Apart kopen en doseren is goedkoper en zuiniger en je versmeert er je wasmachine niet mee.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Topic starter
irmajo

Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 feb 2012 13:51
Hobbies: tuin/keuken/kind/kajak
Locatie: in de tuin

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door irmajo » 13 dec 2016 11:52

Zal dat versmeren dan echt komen door te weinig vaatwasblokje? Dan juich ik dus te vroeg, zowel de vaat als de machine zien er nu na een paar weken nog prima uit
Trotse moeder van W 1-8-11 en V 22-11-13 en S* 12-10-15

Gebruikersavatar

regje

Berichten: 1310
Lid geworden op: 12 apr 2010 09:13
Hobbies: creatief bezig zijn
Locatie: Pijnacker

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door regje » 13 dec 2016 12:16

Wij doen het ook met los poeder (ok, momenteel wel halve tabletten, want het poeder was op en had wel nog blokjes). Glansspoelmiddel gebruiken we niet, daar kun je ook gewoon water in doen. Ik vond het glansspoelmiddel toch een soort laagje achter laten...
dochter oktober 2009 - zoon april 2017


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door leeneke » 13 dec 2016 12:22

Ik ben een vaatwas-nitwit, al hebben we er waar we nu wonen wel eentje, al een jaar of zo.

Wij gebruiken blokjes en verder zout. Heb je dan ook nog glansspoelmiddel nodig? Ik heb dat er nog nooit in gedaan...
Moeder van drie


met

Berichten: 2946
Lid geworden op: 21 apr 2011 19:09
Hobbies: dragen:)

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door met » 13 dec 2016 12:42

Met blokjes hoef je verder meestal niks.
Wij gebruiken vaarwaspoeder van Sun. Voor zover ik weet de enige met los poeder. Daarnaast moet er nog glansspoel en zout in. De lichtjes op het deurtje geven aan als er iets op is.
Van het poeder gebruik ik 1 eetlepel per vaat.
Wel in een enorme jerrycan en dus doen we maanden met de jerrycan.
Naar mijn mening beter voor je vaat en goedkoper.
Zo af en toe spuiten we nog wat ontvetter van Dasty erin.
Met mem van Zl januari 2005 en Dl november 2010, en Zl2 februari 2013


Kimski

Berichten: 1909
Lid geworden op: 20 okt 2015 20:15
Hobbies: Lezen, knuffelen

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door Kimski » 13 dec 2016 12:44

Als je geen glansspoelmiddel gebruikt, gaat je glaswerk er na een tijd raar uitzien. Lijkt wel beschadigd of zo. Daarom gebruik ik het wel. Los dus, alles-in-een werkt niet zo goed.

Verder zou het helpen om je vaat droog te maken, maar ik droog het toch altijd na (want veel plastic), dus daar doe ik het niet voor.
Mama van drie kinders

Gebruikersavatar

simone11

Berichten: 1715
Lid geworden op: 13 apr 2010 10:30
Hobbies: CP VBN

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door simone11 » 13 dec 2016 12:49

Mijn vader is ook een zuinigerd en die gebruikt geen zout en geen glansspoel middel. Zijn Siemens vaatwasser houdt het daar wel bij vol maar de vaat ziet er al tijden niet echt lekker schoon uit. Zijn merkloze vaatwasser (in vakantiehuisje) is er aan overleden en maakte daarvoor ook niet meer lekker schoon. Hij gebruikt alleen hele blokjes.
Mama van drie prachtige dochters (november 2009, januari 2012 & februari 2014) en een zoon (december 2016)

Gebruikersavatar

regje

Berichten: 1310
Lid geworden op: 12 apr 2010 09:13
Hobbies: creatief bezig zijn
Locatie: Pijnacker

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door regje » 13 dec 2016 12:52

Hoe lang duurt dat dan voordat je glaswerk er vreemd uit gaat zien? We gebruiken nu al 4 jaar geen glansspoelmiddel en tot nu toe ziet alles er nog prachtig uit. Ik geef wel toe dat we niet heel veel glas gebruiken (meestal mokken). Onze vaat is ook prima droog zonder glansspoelmiddel (behalve inderdaad bepaald plastic).

Zout is trouwens wel echt nodig voor het behoud van je vaatwasser. Heeft te maken met kalk in het water geloof ik...
dochter oktober 2009 - zoon april 2017

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door Honeybadger » 13 dec 2016 13:11

Voldoende vetoplossing is echt wel noodzakelijk voor het behoud van je machine én de riolering.

Wij konden vorig jaar de riolering laten schoonslaan na jaren vetaanslibbing. Voor dat bedrag kan je tot ver na je dood vaatwasblokjes kopen en dan reken ik nog geen reparatie of vervanging van de vaatwasser mee ;-)

Er zijn hier trouwens eerder ook draadjea over geweest, steeds met dezelfde conclusie (halve doseringen was- en vaatwasmiddel zijn op de lange termijn niet voordeliger. Denk bijvoorbeeld ook maar aan al die wasbare luiers die uiteindelijk niet goed schoon meer werden toen mensen met minder poeder ging wassen #ouwetijd #forumfossiel)


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door WZK » 13 dec 2016 13:29

Alleen hele blokjes gebruiken kan dus prima afdoende zijn. Als ze maar zout en glansspoel en wasmiddel bevatten.

Een paar weken halve blokjes gaat wel goed. Maar op den duur versmeert het dus omdat het vet niet weggaat. En het is dan echt heel erg goor en dat ontstaat vrij opeens! En het dan wegkrijgen is best een gedoe. Want sensoren zijn dus ook versmeert waardoor niet goed geregistreerd wordt of de toevoer wel warm genoeg is enzo. Wij hebben alle verwijderbare delen eruit gehaald en met de hand schoon proberen te maken. Maar dat was echt heel lastig want het was zo ontzettend plakkerig en vet.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

regje

Berichten: 1310
Lid geworden op: 12 apr 2010 09:13
Hobbies: creatief bezig zijn
Locatie: Pijnacker

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door regje » 13 dec 2016 13:34

Mmmh, tot nu toe nog geen problemen, maar dat kan dus zomaar nog komen als ik het zo lees. Wel maken we eens per week (of twee weken, net hoe het uitkomt), de vaatwasser schoon door hem leeg te laten draaien. VL doet dat altijd en doet er dan ook iets bij, soda denk ik, maar dat weet ik dus eigenlijk niet, ik doe het nooit, haha. Ook het filter maakt hij dan schoon, vieze zooi die daar in blijft hangen. Eens overleggen wat betreft weinig poeder/halve blokjes gebruiken (de ene keer zet hij de vaatwasser aan, de andere keer ik).
dochter oktober 2009 - zoon april 2017

Gebruikersavatar

Femmem

Berichten: 499
Lid geworden op: 29 aug 2012 18:48
Hobbies: Bakken

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door Femmem » 14 dec 2016 10:06

Wij gebruikten ook halve blokjes en hadden toen een verstopte vaatwasser. Hier ook geen succes dus ;)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk
Jurre 23.11.2014
Mette 16.03.2017
Hidde 01.07.2020

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door bigou » 14 dec 2016 10:08

WZK schreef:Alleen hele blokjes gebruiken kan dus prima afdoende zijn. Als ze maar zout en glansspoel en wasmiddel bevatten.

Een paar weken halve blokjes gaat wel goed. Maar op den duur versmeert het dus omdat het vet niet weggaat. En het is dan echt heel erg goor en dat ontstaat vrij opeens! En het dan wegkrijgen is best een gedoe.
WSS
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Vaatwasblokjes

Ongelezen bericht door leeneke » 14 dec 2016 13:03

Hier is het water erg hard en hebben we echt wel zout nodig naast de blokjes. Goed om te weten dat glansspoelmiddel inderdaad niet hoeft. Dankjewel!
Moeder van drie

Plaats reactie