Door weer en wind zonder auto

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Miriamo

Berichten: 1729
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:57
Hobbies: handwerken
Locatie: omg. Den Bosch

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Miriamo » 28 jan 2018 22:02

Dirkje schreef:
28 jan 2018 19:31
Ik wil van onze 2e auto af.. het ding kost maandelijks rond de € 300,- (jaaroverzicht 2017) en ik ben het zat dat ik zoveel geld moet uitgeven.
Het enige probleem is dat wij in de bergen in Oostenrijk wonen (nou ja, zo'n probleem is dat eigenlijk niet [wink] ) en we regelmatig sneeuw hebben (zoals nu). Ik heb een 2e hands E-Mountainbike waaarop ik in de zomer naar mn werk ga (6 kilometer) en dat gaat hier in de bergen best goed. In de winter heb ik het nog niet geprobeerd. Ik ben bang om uit te glijden, mede omdat ik als kind mn arm heb gebroken bij een glijpartij met de fiets.

Ga dit draadje even volgen.
Zou dat ook een dilemma vinden. Ik ben ook heel angstig voor het rijden in de sneeuw/gladheid. Vorige week zaterdag met code geel voor 8 uur 's ochtends weer met de fiets onderuit geslipt door ijs op de weg met 3 blauwe plekken als gevolg. En dan reed ik heel zachtjes de bocht door met fietshelm. Die zondag was het weer zo erg en durfde ik nog minder dus hele stukken gelopen en tot mijn schande 10 minuten te laat op mijn werk.
Maar...300 euro per maand is een hoop geld. Is er geen goedkoper alternatief te vinden voor periodes dat er sneeuw ligt. Naar mijn ene werk (20 km enkele reis) kan en ga ik met te flinke storm, ijzel of sneeuw met het openbaar vervoer. Moet dan een stuk eerder weg en ben later thuis dan op de fiets en is duur want met bus en trein in de ochtendspits maar het kan wel! Naar mijn andere werk is geen OV mogelijkheid (zo vroeg rijd de bus nog niet) dus heb al 2 keer (een klein uur enkele reis) gelopen omdat ik het onverantwoord fietsen vond. En vaak logeer ik tussen 2 diensten dan bij mijn moeder die op 10 minuten lopen woont ofwel ze haalt of brengt me.

Is er geen collega die je met gladheid tegen betaling bereid is op te halen? Of een buurman/vrouw die een zakcentje bij wil verdienen met chauffeuren oid? Voor minder dan 3600 euro per winter zijn er vast out of the box mogelijkheden te bedenken.
Mirjam mv. A (07-'06) en I (08-'11)


Dirkje

Berichten: 726
Lid geworden op: 02 mei 2011 09:09
Hobbies: wandelen, lezen, yoga
Locatie: Oostenrijk

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Dirkje » 29 jan 2018 07:02

OV is hier helaas geen optie; voordat ik bij het eerste busstation ben, ben ik al bijna op mn werk.
Wanneer nood aan de man is, kan ik waarschijnlijk wel terugvallen op een auto van mn schoonouders o.i.d.. Ik moet wel vaak om 6:45 op mn werk zijn en als je er 's ochtends vroeg achter komt dat er toch 30 cm sneeuw is gevallen, is het wat lastig dan nog iets te regelen [smile]

Het is meer psyichisch denk ik: tuurlijk is het makkelijk een 2e auto, zeker hier in de bergen waar je er eigenlijk van afhankelijk bent. Maar is die 2e auto mij € 3000,- per jaar waard.. ik denk het niet en moet maar vast beginnen aan het afscheidsproces [cheesygrin]
E. heeft 20 maanden borstvoeding gehad waarna ze het zelf wel genoeg vond!


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Maos » 29 jan 2018 07:47

Er bestaan winterbanden voor op de fiets, bijvoorbeeld:

https://www.internet-bikes.com/m/50984- ... asEALw_wcB#

Misschien is zoiets de moeite waard
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Femke » 29 jan 2018 10:28

Maos schreef:
29 jan 2018 07:47
Er bestaan winterbanden voor op de fiets, bijvoorbeeld:

https://www.internet-bikes.com/m/50984- ... asEALw_wcB#

Misschien is zoiets de moeite waard
Die heb ik, echt een aanrader in de winter. Bij ijzel gecombineerd met yaktracks onder mijn schoen. Anders fiets ik iedereen fluitend voorbij om bij een stoplicht gigantisch onderuit te gaan [eh] . In de bergen met sneeuw en gladheid is wel anders dan in Nederland natuurlijk.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)


SusanM

Berichten: 806
Lid geworden op: 07 okt 2012 14:53
Hobbies: lezen, creatief zijn, de kids
Locatie: Fryslan

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door SusanM » 29 jan 2018 11:59

Vrienden van ons in noorwegen (nederlanders van oorsprong) fietsen in de winter met spijkerbanden.


MamavanMerle

Berichten: 1279
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:08
Hobbies: Lekker leven

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door MamavanMerle » 07 sep 2018 11:01

Wij (3 kids en ik) kwamen vanmorgen doorweekt aan op school/werk. Het regende zo hard dat het niet lukte tussen de druppels door te fietsen. Nu op zoek naar een regenpak. Hebben jullie een fijn exemplaar? Welke raden jullie aan/af?
Mama

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Mammalous » 07 sep 2018 11:30

Mijn kinders hebben Celavi regenbroeken en sinds deze week Villervalla waterdichte jassen. Tvåan bedankte met een dikke lach voor de nieuwe jas, toen hij donderdag door de regen naar huis moest fietsen :)

De regenbroek zijn uitgebreid getest (ivm druppie laarzen) in regenachtig Engeland en ook goedgekeurd.

(Ze hadden jarenlang Zweedse regenbroeken, maar afgelopen winter in de sneeuw waren ze wat hard gesleten, door de steentjes/ antislipzand die de Zweden over de aangekoekte sneeuw strooide)
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


Fjaril84

Berichten: 2912
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Hobbies: Naaien, draagdoeken
Locatie: Randstad

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Fjaril84 » 07 sep 2018 11:39

Regenbroeken idd van Celavi, H&M of uit een Zweedse of Noorse supermarkt (maar daar moet je maar net komen;-) En nu heb ik zelfgemaakte regenbroeken voor zl1 en zl2, maar die moeten we nog uitgebreid testen.

Regenjassen hebben we niet. Ik had vroeger een Agu, die beviel redelijk, maar ik draag liever een waterdichte zomer- of winterjas (nu bv van Mammut) in de weken dat er een bui kan vallen. Voor de kinderen koop ik ook vooral goede waterdichte jassen. DL had vorig jaar een mooi manteltje van King Louie, maar dat wordt dan toch bijna niet gedragen. Dus nu ga ik vooral voor functionele jassen, gelukkig kunnen die ook heel kleurig en leuk zijn. Nu hebben ze beiden bijvoorbeeld 2-in-1 jassen van Vaude. Ze dragen die zowel in de zomer als de winter (winter= donsjas of bodywarmer ingeritst in waterdichte jas, zomer= een van deze jassen). Dit soort jassen ademen vaak veel beter dan een regenjas en qua waterdichtheid doen ze zeker niet onder.
Moeder van J. (2010), E. (2013) en T. (2017)

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Mammalous » 07 sep 2018 15:46

Welke regenbroek hebben jullie eugenlijk zelf aan?
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


Eses

Berichten: 4168
Lid geworden op: 12 jul 2010 19:28
Hobbies: Wandelen,lezen,muziek maken

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Eses » 07 sep 2018 15:50

Ben ook benieuwd naar een niet al te zweterige regendichte jas 🙂
Jongensmama van zl1 2010- zl2 2011- zl3 2014 en zl4 30-12-2017 [jump]

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Femke » 07 sep 2018 21:31

Voor de kinderen heb ik regenpakken van de Lidl en voor mijzelf van de Decathlon. Er zijn vast betere maar deze zijn voor ons goed genoeg.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)


Fjaril84

Berichten: 2912
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Hobbies: Naaien, draagdoeken
Locatie: Randstad

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Fjaril84 » 07 sep 2018 22:41

Niet-zweterige jas: zoek een ademende waterdichte jas van een outdoormerk zoals Vaude, the North Face, Patagonia. Ik heb nu een Jas met goretex membraan en houdt het daarmee goed droog, zowel qua regen als zweet😂 Regenbroek hebben we nu liggen van de ANWB en Regatta, beiden wel aardig, maar nog wel zweterig spul.
Moeder van J. (2010), E. (2013) en T. (2017)


Eses

Berichten: 4168
Lid geworden op: 12 jul 2010 19:28
Hobbies: Wandelen,lezen,muziek maken

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Eses » 08 sep 2018 20:38

Ga ik daar eens voor kijken. Ik hoef maar 1,5 km dus misschien te doen met rainlegs
Jongensmama van zl1 2010- zl2 2011- zl3 2014 en zl4 30-12-2017 [jump]

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Nelster » 08 sep 2018 22:25

Mammalous schreef:
07 sep 2018 11:30
Mijn kinders hebben Celavi regenbroeken en sinds deze week Villervalla waterdichte jassen. Tvåan bedankte met een dikke lach voor de nieuwe jas, toen hij donderdag door de regen naar huis moest fietsen :)
Hier een groot fan van de villervallajassen, de oudste was na 2,5 jr uit zijn jas gegroeid maar nog niet versleten en nog steeds waterdicht!
Daarnaast makkelijk schoon te maken, modder enzo even een nat doekje er over en het is weer schoon. Ideaal!
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Door weer en wind zonder auto

Ongelezen bericht door Wichie » 08 sep 2018 22:30

Tweedelig celavipak hier. In de tussenseizoenen met een fleecevest eronder voor de warmte. In de winter een tweedelig skipak. In de zomer een random vest en geen aparte jas.
mamma van een wicht en een batteraaf

Plaats reactie