broodbakmachine

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
evaa

Berichten: 145
Lid geworden op: 27 feb 2014 21:52
Hobbies: argentijnse tango

broodbakmachine

Ongelezen bericht door evaa » 16 dec 2015 19:12

Vorige week kreeg ik van mijn schoonmoeder een oude broodbakmachine, een WK84300. Vandaag speltmeel, volkorenmeel en droge gist gekocht. Zodra de broden uit de diepvries bijna op zijn, ga ik aan de slag. Schijnt allemaal nogal nauw te luisteren met hoeveelheden enzo. Iemand zin om ervaringen te delen met zelf brood bakken al dan niet in een broodbakmachine?

Gebruikersavatar

Esther

Berichten: 4338
Lid geworden op: 05 feb 2008 16:16
Hobbies: tuinieren
Contacteer:

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Esther » 16 dec 2015 20:09

Wij eten altijd brood uit de BBM, volkorenbrood.
Ik gebruik hem ook vaak om alleen te kneden voor een ander broodje, vandaag bijvoorbeeld voor stokbrood voor bij de soep. Ik maak ook weleens Naan of Focaccia, of we gebruiken hem voor het pizzadeeg.

Onze vaste recept is:
350 ml water
350 gr. Volkorenmeel
150 gr. Bloem
1tlzout
1tl suiker
1tl gist
25 gr.boter.

Let op dat het zout het gist niet raakt. Het echte recept is met 2 tl zout, gist en suiker, maar met deze verhouding krijgen wij in onze machine een beter resultaat. Dat moet je in het begin een beetje uit proberen.
Wij doen het 's avonds erin en dan programmeren we hem dat hij 's ochtends klaar is, ideaal. Met zaden erin is heel lekker maar doen we op het moment niet omdat de jongste zo'n fijnproever is. Toch weer eens proberen of ze ze nu wel lust.

Ik gebruik Het broodbakmachine Bakboek van Jennie Shapter veel. Daar staan veel lekkere broodjes in en ook veel tips voor de BBM.


Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
Mama van 2 meiden DL1 27/03/09 en DL2 27/04/12

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door NmvS » 16 dec 2015 21:13

Zo bakte ik een volkoren speltbrood in de broodbakmachine. Ik geloof lang programma (speciaal voor spelt)

300 ml water (waarvan ook een scheutje citroensap)
500 gram volkoren meel
8 gram suiker
6 gram zout
3 gram gluten
1 eetlepel boter of olie
5-10 gram gist

Er is trouwens ook een speciaal broodbak draadje


Knor

Berichten: 392
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:06
Hobbies: breien, naaien, lezen, moestui

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Knor » 17 dec 2015 08:28

En ons recept:
200 gram rogge
450 gram tarwe of spelt
10 gram zout
7 gram gist
1 vitamine C pil (500) geplet
30-40 gram olie
370-400 gram water

Beginnen met water, zout, vit. C in het blik, dan het meel, tot slot het gist. Gewicht op grootste brood en langste programma.
Hoeveelheid water hangt af van bet soort meel, volkoren heeft meer water nodig dan bloem.


Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Ikkes » 18 dec 2015 17:32

Ik bak spelt brood van 460 (of was het nou 430?) speltmaling:

500 meel
7 gist
5 zout
10 bio broodverbeteraar
280 gram water

Kortste programma. Spelt vereist een kort programma anders gaan de gluten kapot. Ik kan dit niet een avond tevoren in de Bbm doen, dan krijg ik geen mooi gerezen brood. Ik moet het blik vullen en meteen aanzetten. Brood is bijna zo luchtig als supermarkt brood


Topic starter
evaa

Berichten: 145
Lid geworden op: 27 feb 2014 21:52
Hobbies: argentijnse tango

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door evaa » 19 dec 2015 16:42

Leuk, bedankt voor de recepten! Ik zie bijna overal suiker en zout, maar de hoeveelheden (graag zo min mogelijk zout hier) verschillen flinkt. Ook grappig dat ieder weer andere toevoegingen kiest. Vaak iets van vet (boter/olie/misschien ook de broodverbeteraar). De meelsoorten kun je niet straffeloos tegen elkaar uitwisselen en de rest van het recept hetzelfde houden?


Knor

Berichten: 392
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:06
Hobbies: breien, naaien, lezen, moestui

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Knor » 19 dec 2015 17:36

Je moet gewoon experimenteren en dan kijken wat jij lekker vindt. Te veel rogge werkt niet omdat je dan een te compact brood krijgt en de broodbakmachine kan dat ook niet goed aan met kneden maar andere glutenhoudende meelsoorten kan je gewoon mee variëren hoor, dat maakt geen klap uit (dus tarwe of spelt als basis, en dan kleinere hoeveelheden, max 1/3 van het geheel met andere soorten als rogge of mais enz) Suiker is niet nodig, zout wel (anders is het echt niet lekker en rijst het niet goed en is het heel snel oud). Wij doen er olie in vanwege de houdbaarheid en vit. C voor een beter rijsresultaat.

Inmiddels bakken wij niet meer met een broodbakmachine maar bakken we volgens deze methode: http://www.wiebaktmee.nl/weinig-kneden- ... brood.html
Ik wil niet meer anders, het is veel lekkerder, blijft veel langer goed en slijt niet zoveel bakblikken , want daar stoorde ik me ongelofelijk aan. Nu bak ik twee keer per week twee grote broden van zo'n twee kilo per stuk dus per saldo ook veel minder werk. (van de bbm broden had ik er 1,5 nodig per dag)


Topic starter
evaa

Berichten: 145
Lid geworden op: 27 feb 2014 21:52
Hobbies: argentijnse tango

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door evaa » 10 feb 2016 14:05

Hoi allemaal,

Na een eerste experiment in december nu net de machine voor de tweede keer gevuld. De eerste keer een recept uit de handleiding van de machine, mix van volkoren en bloem met zout, gist, water en zaden. Was best te eten, maar erg compact. Nu zit het recept van Esther er in, ik ben benieuwd! Ik dacht eerst dat hij het niet niet, maar de ingestelde tijd van 4:30 loopt wel af. Nu zie ik in de handleiding dat volkorenbrood start met een pauze van 30 minuten. Raar, waar zou dat voor zijn?


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 10 feb 2016 14:50

Als het niet goed rijst (te compact blijft) kun je suiker of vitamine C toevoegen, dat helpt vaak wel. En zorgen dat gist en zout echt apart blijven als je de machine 's avonds al klaar zet. Als al je gist het loodje legt rijst er ook niks [wink] Oooh, en niet met dat zakje gist van 5 jaar geleden dat nog onderin de la lag bakken, die fout heb ik eens gemaakt.


stampertje

Berichten: 351
Lid geworden op: 08 nov 2009 13:04

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door stampertje » 11 feb 2016 20:23

evaa schreef:Hoi allemaal,

Na een eerste experiment in december nu net de machine voor de tweede keer gevuld. De eerste keer een recept uit de handleiding van de machine, mix van volkoren en bloem met zout, gist, water en zaden. Was best te eten, maar erg compact. Nu zit het recept van Esther er in, ik ben benieuwd! Ik dacht eerst dat hij het niet niet, maar de ingestelde tijd van 4:30 loopt wel af. Nu zie ik in de handleiding dat volkorenbrood start met een pauze van 30 minuten. Raar, waar zou dat voor zijn?
Om de ingredienten op temperatuur te krijgen. Dan rijst het beter. [smile]


Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Ikkes » 12 feb 2016 10:32

Ik gebruik biologisch broodverbetermiddel van De Zuidmolen. Mijn 100% volkorenbrood wordt net zo luchtig als in de winkel gekocht brood.
Mijn recept:
500 gram volkoren meel
320 gram water
5 gram zout
7 gram gist
10 gram brood verbeter middel.

Ik zet de machine 's avonds al klaar rond 20.00 en de volgende morgen een prachtig brood [thumbright]


Groentje

Berichten: 403
Lid geworden op: 30 jul 2014 12:28
Hobbies: duurzaam leven

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Groentje » 12 feb 2016 10:40

Ikkes schreef:Ik gebruik biologisch broodverbetermiddel van De Zuidmolen. Mijn 100% volkorenbrood wordt net zo luchtig als in de winkel gekocht brood.
Mijn recept:
500 gram volkoren meel
320 gram water
5 gram zout
7 gram gist
10 gram brood verbeter middel.

Ik zet de machine 's avonds al klaar rond 20.00 en de volgende morgen een prachtig brood [thumbright]
Ons recept is bijna hetzelfde (alleen mis ik bij jou boter/olie, die voeg je misschien ook nog toe?) maar wij gebruiken geen broodverbeteraar. Ik ben wel benieuwd of je weleens hetzelfde recept hebt aangehouden maar dan zonder broodverbeteraar. Gewoon als experiment. Om te kijken of het verschil maakt. Als dat bij jou namelijk zo is, wil ik het ook weleens met broodverbeteraar proberen.


Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Ikkes » 12 feb 2016 11:40

Ik voeg geen vet toe. Ik wil dat wel gaan doen, komt er niet van want ik maak mijn broodmix van te voren in bakjes en dan vergeet ik de boter.
Het scheelt echt dat brood verbeter middel. Misschien kun je een sample aanvragen?

Gebruikersavatar

Michelle

Berichten: 1853
Lid geworden op: 12 feb 2008 09:28
Locatie: Nieuwegein

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Michelle » 12 feb 2016 12:51

Mijn man bakt zelf brood in de machine. Sinds hij verse gist gebruikt (uit de vriezer, dat dan weer wel) wordt het brood minder compact en vinden de kinderen het ook lekker.
Michelle mv DL1 ('07), ZL ('08) en DL2 ('11)


Topic starter
evaa

Berichten: 145
Lid geworden op: 27 feb 2014 21:52
Hobbies: argentijnse tango

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door evaa » 17 feb 2016 10:12

Haha, ik denk dat ik bij deze derde poging mijn eerste echte mislukking te pakken heb. Het recept van Esther vorige week was goed gelukt. Het leek erg op een recept uit de handleiding van de machine die ik als eerste gemaakt had en die was ook gelukt. Maar omdat de eerste twee broden wel wat weinig luchtig waren, heb ik nu het recept van Ikkes erin gedaan met veel meer zout en gist. Ik vond het wel erg veel zout, dus ik heb er vier gram zout, een gram suiker en vijf gram gist in gedaan. Het ging al mis dat ik zout en suiker direct na het water was vergeten, dus bovenop wat gefrobeld om zout/suiker en gist uit elkaar te houden. Toen dacht ik, o ja, die vitamine C eens proberen. Stop ik met mijn vijf-uur-slaap-hoofd een vitamine C pil onder het meel in het water. En wat gebeurt er dan? Juist, een massa nat schuim van onder naar boven over mijn zorgvuldig gescheiden gist en zout en suiker heen. Hij moet nu een half uur opwarmen, ben benieuwd hoeveel hij dan al gerezen is. Dat zal dan bij het mengen wel inzakken..

Plaats reactie