broodbakmachine

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Knor

Berichten: 392
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:06
Hobbies: breien, naaien, lezen, moestui

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Knor » 17 feb 2016 21:21

Ik deed altijd alles behalve het gist in het water hoor. Dus eerst water, dan de rest, meel en dan bovenop het gist. Zo nauw luistert het allemaal niet.


Topic starter
evaa

Berichten: 145
Lid geworden op: 27 feb 2014 21:52
Hobbies: argentijnse tango

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door evaa » 03 mar 2016 21:18

Zo, ik heb nu al jullie recepten uitgeprobeerd. Elke keer was het brood lekker, maar het is nog niet goed.


Die van Esther werkte het beste, maar het mag luchtiger. Bij het recept van Ikkes (maar dan zonder de broodverbeteraar en met 400 spelt/100 boekweit ipv 500 volkoren) was het maar net gaar en onvoldoende gerezen. DIe van nmVS (maar dan zonder gluten) was te hoog gerezen en toen ingezakt.

Onvoldoende gerezen of gerezen en ingezakt, het resultaat is een heel compact zwaar brood. Wat te doen?


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 03 mar 2016 21:28

evaa schreef:Zo, ik heb nu al jullie recepten uitgeprobeerd. Elke keer was het brood lekker, maar het is nog niet goed.


Die van Esther werkte het beste, maar het mag luchtiger. Bij het recept van Ikkes (maar dan zonder de broodverbeteraar en met 400 spelt/100 boekweit ipv 500 volkoren) was het maar net gaar en onvoldoende gerezen. DIe van nmVS (maar dan zonder gluten) was te hoog gerezen en toen ingezakt.

Onvoldoende gerezen of gerezen en ingezakt, het resultaat is een heel compact zwaar brood. Wat te doen?
Je kan ook niet zomaar het ene meel door het andere vervangen in een recept [smile] Spelt en boekweit bakken anders dan tarwe. En gluten doen precies dat: de boel overeind houden als het gerezen is.

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door NmvS » 04 mar 2016 09:30

En als je niet aan gluten kunt komen wil ik wel eens kijken of ze hier bij de molen het nog verkopen en naar je opsturen.


Topic starter
evaa

Berichten: 145
Lid geworden op: 27 feb 2014 21:52
Hobbies: argentijnse tango

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door evaa » 05 mar 2016 19:21

Vandaag was ik bij mijn schoonmoeder, die heeft altijd luchtig brood maar die doet er veel meer bloem en suiker doorheen en dat is weer minder gezond. Ik ga het toch uitproberen, haar recept even omrekenen naar de max 1 kilo die mijn machine aankan:
420 water
600 meel waarvan 300 bloem, 200 volkoren en 100 meergranenbroodbakmix van de lidl
1 theelepel gist (ongeveer 5 gram)
2 theelepels suiker


Dat had ik al gemerkt, dat uitwisselen van meelsoorten effect heeft. Gluten houden het brood na het rijzen overeind. Het voelt voor mij nog als een magisch proces, dus fijn dat het inzakken hierdoor te begrijpen is. Kun je stellen dat je een broodverbeteraar zoals vitamine C, gluten of iets anders nodig hebt om een brood met weinig bloem (en dus een hoog percentage volkoren of spelt) te maken?

En weet iemand het verschil tussen volkoren en meergranen? Ik zou denken dat bloem en volkoren twee bewerkingen zijn van elk willekeurig graan, het eerste zonder en het tweede met vliesjes gemalen. Maar wat zegt dan meergranen, is dat bloem of volkoren? Of begrijp ik er niets van?

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door NmvS » 05 mar 2016 19:51

In de bbm deed ik extra gluten. Maar nu ik gewoon in de oven bak zijn er geen extra gluten nodig bij 100%volkoren meel. Maar dat recept is dan ook veel anders, met een voordeeg

Gebruikersavatar

marina

Berichten: 810
Lid geworden op: 10 jan 2010 19:21
Hobbies: lezen, yoga, thee leuten
Locatie: Hoofddorp

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door marina » 16 jun 2016 22:34

Hoi, ik heb er eentje aangeschaft. Er staat in de gebruiksaanwijzing eerst de vloeistof toevoegen dan het meel, zout en gist gescheiden houden. Verderop staat een tip als je de ingrediënten mixt, krijg je beter resultaat. Ik wil dus graag mixen en ivm de afbraak van fytinezuur later gaan bakken maar ja dan zit de gist en het zout wel bij elkaar. Wie kan mij uitleg/tips geven?
Moeder van P ieter (04-05-2009), E velien (15-04-2011) & A nne-M arieke (10-03-2015)

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 17 jun 2016 19:15

Knor schreef:Je moet gewoon experimenteren en dan kijken wat jij lekker vindt. Te veel rogge werkt niet omdat je dan een te compact brood krijgt en de broodbakmachine kan dat ook niet goed aan met kneden maar andere glutenhoudende meelsoorten kan je gewoon mee variëren hoor, dat maakt geen klap uit (dus tarwe of spelt als basis, en dan kleinere hoeveelheden, max 1/3 van het geheel met andere soorten als rogge of mais enz) Suiker is niet nodig, zout wel (anders is het echt niet lekker en rijst het niet goed en is het heel snel oud). Wij doen er olie in vanwege de houdbaarheid en vit. C voor een beter rijsresultaat.

Inmiddels bakken wij niet meer met een broodbakmachine maar bakken we volgens deze methode: http://www.wiebaktmee.nl/weinig-kneden- ... brood.html
Ik wil niet meer anders, het is veel lekkerder, blijft veel langer goed en slijt niet zoveel bakblikken , want daar stoorde ik me ongelofelijk aan. Nu bak ik twee keer per week twee grote broden van zo'n twee kilo per stuk dus per saldo ook veel minder werk. (van de bbm broden had ik er 1,5 nodig per dag)

Lijkt me leuk om eens te proberen. Welk recept gebruik jij?


Knor

Berichten: 392
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:06
Hobbies: breien, naaien, lezen, moestui

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Knor » 19 jun 2016 16:22

http://wiebaktmee.nl/cms/index.php/2016 ... /80-weinig

Deze. Echt superbrood, vele malen makkelijker en lekkerder dan de bbm. Blijft ook langer vers.

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Gin » 19 jun 2016 16:44

marina schreef:Hoi, ik heb er eentje aangeschaft. Er staat in de gebruiksaanwijzing eerst de vloeistof toevoegen dan het meel, zout en gist gescheiden houden. Verderop staat een tip als je de ingrediënten mixt, krijg je beter resultaat. Ik wil dus graag mixen en ivm de afbraak van fytinezuur later gaan bakken maar ja dan zit de gist en het zout wel bij elkaar. Wie kan mij uitleg/tips geven?
Voor de afbraak van fytinezuur moet je de tijd nemen. Veel meer dan met gist kan/lekker is. Ik maak dus een voordeeg (desem van meel en water) en heb er een heel lang programma in geprogrammeerd (6h30).
Ik denk dat je moet experimenteren wat werkt en wat kan met je broodbakmachine. Kan je bijvoorbeeld s avonds mixen (met iets zuurs voor de afbraak) en dan de volgende dag zout en gist toevoegen en bakken.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 19 jun 2016 18:06

Knor schreef:http://wiebaktmee.nl/cms/index.php/2016 ... /80-weinig

Deze. Echt superbrood, vele malen makkelijker en lekkerder dan de bbm. Blijft ook langer vers.
En gebuild meel koop je waar? [smile] Wat gebruik jij? (moest eerst teven op google zoeken, wat het is) [wink]


Jolande

Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 mei 2010 13:44
Hobbies: koken, (moes)tuinieren

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Jolande » 19 jun 2016 18:44

Ik heb ook heel wat afge-experimenteerd. Sinds ik een cursus volgde bij Levine lukt al mijn brood.
Ze beschrijft ook hoe je de recepten in de BBM moet maken.

Uit de keuken van Levine


Knor

Berichten: 392
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:06
Hobbies: breien, naaien, lezen, moestui

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door Knor » 21 jun 2016 10:11

mama van 1 zoon schreef:
Knor schreef:http://wiebaktmee.nl/cms/index.php/2016 ... /80-weinig

Deze. Echt superbrood, vele malen makkelijker en lekkerder dan de bbm. Blijft ook langer vers.
En gebuild meel koop je waar? [smile] Wat gebruik jij? (moest eerst teven op google zoeken, wat het is) [wink]
Ik gebruik gewoon volkoren meel of spelt of een mengsel van tarwe en rogge. Net wat ik heb. Maakt allemaal niet uit. (met rogge erin rijst het uiteraard minder, maar nog steeds krijg je een heerlijk sappig, stevig en luchtig brood)

Gebruikersavatar

marina

Berichten: 810
Lid geworden op: 10 jan 2010 19:21
Hobbies: lezen, yoga, thee leuten
Locatie: Hoofddorp

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door marina » 21 jun 2016 16:46

Gin schreef:
marina schreef:Hoi, ik heb er eentje aangeschaft. Er staat in de gebruiksaanwijzing eerst de vloeistof toevoegen dan het meel, zout en gist gescheiden houden. Verderop staat een tip als je de ingrediënten mixt, krijg je beter resultaat. Ik wil dus graag mixen en ivm de afbraak van fytinezuur later gaan bakken maar ja dan zit de gist en het zout wel bij elkaar. Wie kan mij uitleg/tips geven?
Voor de afbraak van fytinezuur moet je de tijd nemen. Veel meer dan met gist kan/lekker is. Ik maak dus een voordeeg (desem van meel en water) en heb er een heel lang programma in geprogrammeerd (6h30).
Ik denk dat je moet experimenteren wat werkt en wat kan met je broodbakmachine. Kan je bijvoorbeeld s avonds mixen (met iets zuurs voor de afbraak) en dan de volgende dag zout en gist toevoegen en bakken.
Nieuwe mobiel, ik krijg geen meldingen meer van nieuwe posts....maar thx ik ga maar eens wat experimenteren...
Moeder van P ieter (04-05-2009), E velien (15-04-2011) & A nne-M arieke (10-03-2015)

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: broodbakmachine

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 13 dec 2017 23:38

[smile] Ben benieuwd naar jullie broden

En als kado gaan we een Broodbakmachine aan iemand geven. Maar waar moet ik dan opletten?

Hebben jullie tips?
Bijv. Ik lees nog weleens over vervangen van deeg haken en bakblik. Zou fijn zijn als die los te bestellen zijn.
Maar ook dat je in sommige ook cake en yoghurt kan maken [doh] . Iemand daar ervaring mee?

Plaats reactie