plastic broodzak vervangen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Floddertje

Berichten: 2605
Lid geworden op: 19 mei 2009 13:14
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Floddertje » 17 feb 2018 12:01

Ik vond dit oude draadje en heb een paar vragen over jullie ervaringen met een katoenen broodzak. Wij kopen gesneden brood bij de bakker en vriezen dat in of eten het binnen twee dagen op. Het ingevroren brood zit nooit langer dan een week in de vriezer. Ik vind bij Gr een J u mp de bag-again broodzak van biologisch katoen. Heeft iemand die broodzak? Hoe bevalt deze? Is het onbewerkte katoen of zit er een 'laagje' op?
Ik overweeg zelf te maken van katoen, maar twijfel of het brood dan goed blijft in de vriezer. Andere optie die ik overweeg is bag again kopen. Maar als dat alleen katoen is zonder 'laagje' maak ik ze liever zelf.
mama van dochter S. (febr. 2009) en dochter T. (augustus 2011)

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Annet » 17 feb 2018 12:17

Ze zijn van 100% katoen, dus zonder laagje. Voor in de vriezer zou ik ze van een dichte, stevige katoen maken. Lijkt me dat dat het minst uitdroogt. Ik zou ze zelf maken en eens kijken hoe het bevalt. Ik had ook een broodzak van biokatoen, maar ML heeft de neiging om laatste restjes in de broodtrommel te laten liggen (ik eet vrijwel nooit brood, dus let daar ook niet goed op). Er zat dus vrijwel meteen schimmel in 😡 en we gebruiken ze nu voor de groente, brood durfde ik niet meer aan omdat ik bang was dat er restjes van de schimmel in de zak bleven zitten waardoor het daarna weer sneller zou gaan schimmelen. Voor groente gebruiken we ze vooral voor transport van de markt naar huis, de meeste groente gaat daarna los in de koelkast.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Floddertje

Berichten: 2605
Lid geworden op: 19 mei 2009 13:14
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Floddertje » 17 feb 2018 12:51

Dank je, Annet. Een stevige katoenen lapje heb ik nog wel denk ik. Wat zonde, schimmel in je broodzak!

Iemand ervaring met het invriezen van brood in een katoenen broodzak (zonder laagje/ bijenwas oid)?
mama van dochter S. (febr. 2009) en dochter T. (augustus 2011)

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Laura_G » 17 feb 2018 21:31

Ik merk vooral dat t brood in de broodzak in de broodbewaartrommel (hoe heet dat ding op je aanrecht..) toch droog wordt. Ml laat de klep vaak open staan.
Dus ik gebruik de katoenen broodzakken voor transport. En thuis gaan ze in een al gebruikte plastic broodzak (ik klop ze uit en leg ze in de kast). Dan gaan ze de vriezer in.
We hebben ook maar 2 katoenen broodzakken. En soms wel 6 broden in de vriezer.
En waarom toch met de katoenen naar de bakker? Iets met streepjescodes op de plastic zak. En de inspirerende functie van een katoenen zak.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

draagsmoesje

Berichten: 1041
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:37
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door draagsmoesje » 17 feb 2018 22:14

De katoenen Broodzak gaat ruiken bij mij, naar oude olie. Ik krijg het luchtje er in de was ook niet uit. Ik zou het in de kookwas kunnen doen. In deze zak zou ik het niet invriezen omdat ik denk dat het echt uitdroogt. Vers brood blijft eenmaal aangesneden niet vers in de zak bij ons.

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Malmana » 17 feb 2018 23:59

Voor zelf gebakken brood heb ik 2 hydrofielen omgebouwd naar broodzakken. Ze zijn met een touwtje dicht te knopen. In de zak in de broodtrommel op het aanrecht blijft het brood lang genoeg goed. Gesmeerd brood onderweg stop ik in een broodtrommel of een boc'nrol.

Gekocht brood haalt vl meestal. Ligt bij de bakker meestal al in plastic klaar, wat het lastig maakt om over te stappen naar een eigen zak. Ik zou daar graag plastic besparen, maar zit dan inderdaad ook met het invriezen. Er wordt voor schimmel gewaarschuwd als je oude zakken herbruikt, dus dat vind ik ook niet echt een fijne optie.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Floddertje

Berichten: 2605
Lid geworden op: 19 mei 2009 13:14
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Floddertje » 18 feb 2018 07:48

Ik vond een tutorial om een broodzak van twee laagjes katoen te maken, die wil ik uitproberen. ik hou jullie op de hoogte.
mama van dochter S. (febr. 2009) en dochter T. (augustus 2011)


ikbennellie

Berichten: 7611
Lid geworden op: 11 mar 2010 15:29

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door ikbennellie » 18 feb 2018 10:08

Ik gooi de zakken van bag again weleens in de vriezer en vind dat het brood er dan prima weer uitkomt. Eenmaal uit de vriezer moet je het niet langer dan een dag laten liggen, maar dat gebeurt hier nooit.
Brood is sowieso gevoelig voor schimmel, dus ook als je een plastic zak hergebruikt, heeeeeeel goed opletten want je kunt er erg ziek van worden.

Dat vind ik juist het voordeel van gewoon katoen: hup op 60 graden wassen en klaar.

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Geekess » 18 feb 2018 10:39

Ik heb hier een korte tijd een katoenen broodzak gebruikt, maar ik was daar totaal niet tevreden over. Brood werd alsnog sneller oud én de boel ging schimmelen (die muffe geur in de zak is schimmel).
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Okaasan » 18 feb 2018 10:53

Ik dacht dat ik het hier al eens geschreven had, maar het zal wel in een ander broodZakdraadje zijn geweest.
Ik heb een tijdje in een Biowinkel gewerkt en daar kocht een klant altijd 5 gesneden broden tegelijk in zelf genaaide katoenen zakje. Niet heel dichtgeweven. Ze vroor ze in en at ze in een week op. Volgend haar droogde het niet uit in de vriezer als je het maar een een bewaarde. Tot twee weken ging goed. Daarna droogde het uit.
Geen eigen ervaring dus, maar gevraagd aan de klant omdat ik er nieuwsgierig naar was.

Ik ben wel benieuwd naar jouw dubbele zak :-)
zoon mrt '15 en zoon mei '17


Floddertje

Berichten: 2605
Lid geworden op: 19 mei 2009 13:14
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Floddertje » 18 feb 2018 11:24

Even geduld, ik moet eerst beter worden en een verjaardagsjurk maken. Warm wassen kan best, dan was ik de stof voordat ik ga naaien alvast op 60 zodat de zak niet krimpt.

Dank voor het delen van de ervaring met invriezen!
mama van dochter S. (febr. 2009) en dochter T. (augustus 2011)


Marla

Berichten: 1461
Lid geworden op: 12 apr 2011 12:59
Hobbies: Koken, duiken, bordspellen
Locatie: Amsterdam

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Marla » 23 feb 2018 09:51

Toevallig vroeg ik me laatst hetzelfde af, alleen kopen wij ons brood altijd bij de supermarkt. We bewaren de plastic broodzakken wel en gebruiken die voor andere dingen, maar nu de kinderen steeds meer gaan eten gaat er bijna een brood per dag doorheen en komen we om in die zakjes. Ik zou het graag anders doen maar weet even niet zo goed hoe.
DL okt 2011 & ZL okt 2014


Floddertje

Berichten: 2605
Lid geworden op: 19 mei 2009 13:14
Locatie: Groningen

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Floddertje » 23 feb 2018 10:04

Ik kreeg van de klantenservice van G r een J u mp als antwoord dat de broodzakken van bag again niet bewerkt zijn. Ze zijn gemaakt van 1 laag biologische katoen. Ik kreeg de waarschuwing dat brood bewaard in de zak iets sneller oud wordt dan in plastic zakken. Maar dat invriezen in de zak goed gaat. Dat is hier wel noodzakelijk, want om te voorkomen dat ons brood oud wordt, vriezen we het gesneden in en pakken steeds precies het aantal plakjes dat we nodig hebben. Ik hoop binnenkort tijd en energie te hebben om een paar broodzakken te maken en uit te proberen.

@Marla: heb je de optie om naar een bakker te gaan waar het brood pas verpakt wordt als je het koopt?
mama van dochter S. (febr. 2009) en dochter T. (augustus 2011)

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Laura_G » 23 feb 2018 15:14

Marla. Bij supermarkten met mensen bij de broodafdeling ( dus niet ludl of aldi) kan je t brood ook onverpakt krijgen als ze t nog niet verpakt hebben. Goede ervaring voor 1600 bij de plus en appie
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: plastic broodzak vervangen

Ongelezen bericht door Mammalous » 23 feb 2018 18:02

Floddertje schreef:
17 feb 2018 12:51
Dank je, Annet. Een stevige katoenen lapje heb ik nog wel denk ik. Wat zonde, schimmel in je broodzak!

Iemand ervaring met het invriezen van brood in een katoenen broodzak (zonder laagje/ bijenwas oid)?
Ik gebruik al jaren uitsluitend katoenen zakken, gemaakt van oude theedoeken, ik stop ze af en toe ook in de vriezer, nog nooit problemen gehad. Ons (zelfgebakken, ongesneden) brood ligt in de broodzak en dan in de broodtrommel (zo'n oude van Brabantia)
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014

Plaats reactie