Bloemen zaaien in je buurt!

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Norah » 24 mei 2015 00:19

Ik heb gezocht of hier al een topic over was, maar niks kunnen vinden.
Een tijd geleden las ik over zaadbommetjes, die je ergens dropt op een plekje in je buurt dat wel wat kleur kan gebruiken. Zo'n bommetje bevat zaden van bloemen / planten, en zo fleur je de boel letterlijk op :D
Nou bleek dat zaadbommetjes vaak niet goed uitkomen wegens droogte. Beter is het om ergens gewoon zaadjes te zaaien, en regelmatig water te geven. Je kan de zaadjes ook eerst thuis uit laten komen en dan ergens planten, dan zijn ze minder kwetsbaar.
Afgelopen jaar zag ik in verschillende wijken hier in de stad al dat soort projecten, zo leuk! Richels tussen stoepen en huizen waar opeens een soort pompoenplanten groeiden, perkjes om bomen heen die vol stonden met bloemen, vervallen bloembakken opeens weer groen, enz.
Van de week heb ik de film Queen of the sun gezien, over de wereldwijde bijencrisis. Ik had al zaadjes gehaald om te planten in mijn buurt, en dit gaf me het extra zetje. Van de week ergens na middernacht heb ik in de buurt wat zaadjes gezaaid. Goudsbloem (schijnt het overal makkelijk te doen) en vingerhoedskruid (idem). Ook heb ik op het balkon wat zonnebloemen en Indische kers gezaaid om buiten 'uit te zetten' over een week ofzo. Ik ben erg enthousiast en hoop dat er meer mensen willen meedoen! Ik ga morgen even een foto maken van waar ik het gezaaid heb, en hoe het er nu nog uitziet (kaal dus). Hopelijk over een tijdje een update met fleurige foto's!

Wie doet er nog meer mee?? Vrolijk je buurt op èn help bijen en andere insecten [cheer]

Je kan het ook doen op andere plekken waar je regelmatig komt, zoals de plek waar je je fiets of auto altijd zet bij je werk, onderweg naar de school van je kind, op de route naar de speeltuin....

Afbeelding

Afbeelding

Als je googelt op 'guerilla gardening' vind je nog meer inspirerende foto's
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

noek

Berichten: 2151
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:27
Hobbies: Kindjes kijken
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door noek » 24 mei 2015 07:49

Guerrilla gardening is cool!
Het kan trouwens ook wat minder guerilla, veel gemeentes vinden het alleen maar fijn als burgers zich over het openbaar groen ontfermen.
Mama van B (juli '09) en E (okt '11)
Never ignore coincidence. Unless, of course, you’re busy. In which case, always ignore coincidence.


Limoen

Berichten: 109
Lid geworden op: 09 nov 2014 17:02
Hobbies: :-)

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Limoen » 24 mei 2015 08:45

Ja leuk!

Ik heb vorig jaar wat perkjes proberen op te fleuren hier in de buurt...ook niet heel succesvol moet ik zeggen. Ik had ingezet op de stokroos want daar had ik massa's zaad van van eigen tuin. Maar misschien inderdaad te droog geweest(of teveel hondenpoep in de buurt)

Gebruikersavatar

annaboa

Berichten: 1211
Lid geworden op: 26 mei 2009 16:52
Hobbies: veel
Locatie: regio 010

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door annaboa » 26 mei 2015 20:29

Ik ben ook een stiekeme zaaier. Iedereen hier in de buurt die niets doet in ons buurtje, krijgt wat zaad van me. [wink]

Bij A ction hebben ze zaadkokers met genoeg zaad voor vele meters hekwerk. Veelal zaad wat het goed doet bij vlinders en bijen.

Ik heb ook weinig goede ervaring met stokrozen, terwijl in mijn vorige buurt menig stokroos groeide waar eigenlijk niet meer dan 2 cm vrij was voor grond tussen tegel en muur.
Mama van de allerliefste meisjes Y 03-2009 en L 01-2011

Gebruikersavatar

noek

Berichten: 2151
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:27
Hobbies: Kindjes kijken
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door noek » 27 mei 2015 19:32

Stokrozen zijn trouwens tweejarig, dus misschien komt het alsnog goed?
Mama van B (juli '09) en E (okt '11)
Never ignore coincidence. Unless, of course, you’re busy. In which case, always ignore coincidence.


Mumof2

Berichten: 734
Lid geworden op: 19 mar 2013 20:12
Hobbies: Speksteen, katten, fotografie
Locatie: Prov. Noord Brabant
Contacteer:

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Mumof2 » 30 mei 2015 13:37

Leuk!
Ik heb alleen altijd het idee dat de gemeentewerkers alles eruit schoffelen (of ommaaien) 'wat er niet hoort'...
Laatst gewijzigd door Mumof2 op 04 jun 2015 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life isn't something you try on for size" ~ Natasha Bedingfield
DL1: 07-2010 DL2: 09-2012 DL3: 11-2014

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 30 mei 2015 13:55

Dat idee had ik ook, ik heb hier nog van alles aan bloemenzaadjes liggen, maar de gemeente is hier nogal van het maaien en schoffelen dus ik denk niet dat mijn bloempjes het lang zouden overleven. Helaas, want ik vond het zo'n leuk idee!
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Norah » 30 mei 2015 21:30

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je mn potgrond links van de boom. Rechts plassen te veel honden.. In de lege bloembak van een buurman heb ik twee Spaanse magrieten gezet en een lavendelplant, direct resultaat :) De buurman vond het een heel leuk initiatief, en een andere buurman kwam spontaan aanlopen met wat lente-uitjes uit zn tuin, voor in de salade. Moest meteen denken aan "wie goed doet, goed ontmoet". En bij het muurtje wordt overduidelijk niet geschoffeld haha. Misschien zelf wat gras verwijderen voordat ze gif gaan spuiten ofzo.. Ik heb daar o.a. stokroos geplant.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇


beppie

Berichten: 11938
Lid geworden op: 17 jul 2009 22:55

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door beppie » 30 mei 2015 21:45

Leuk!

Zl kreeg een zakje zaad van oerrr om zaad bommetjes mee te maken. Nog niet gedaan, dus binnenkort maar even opzoeken [smile]
zl S 11-2008

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Norah » 02 jun 2015 21:48

Mochten mijn zaadjes niet uitkomen, dan zal het dit keer niet aan droogte liggen haha. Ik zag de afgelopen dagen al meerdere inimini plantjes hun kopjes boven de aarde steken, ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen!
Volgend jaar wil ik trouwens wel wat eerder beginnen, misschien binnen alvast zaaien in maart ofzo en daarna buiten uitplanten.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Rietpetiet

Berichten: 77
Lid geworden op: 10 jun 2013 21:27
Hobbies: aanrommelen

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Rietpetiet » 02 jun 2015 22:00

Wat leuk! Ik heb daar serieus ook al vaak aan gedacht om dat te gaan doen. Maar hier in de gemeente maaien en spuiten ze alles kapot.
Ik kan wel merken dat ze erop bezuinigen, dus ik wil dan balsemien-zaad gaan strooien. Die zaadjes aan de plant klappen zo leuk open als je ze aanraakt en ze ruiken zo lekker.

Gebruikersavatar

irmajo

Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 feb 2012 13:51
Hobbies: tuin/keuken/kind/kajak
Locatie: in de tuin

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door irmajo » 07 jun 2015 21:12

viewtopic.php?f=34&t=71012&hilit=Guerrilla
Ik herinnerde me dit draadje
Trotse moeder van W 1-8-11 en V 22-11-13 en S* 12-10-15


Eeltje89

Berichten: 709
Lid geworden op: 19 aug 2012 10:22
Hobbies: Prutsen, lezen, fietsen

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Eeltje89 » 30 jun 2015 20:03

Leuk, ik volg. Ik heb dit jaar een hoop bijen en vlinder zaad gezaaid. Een vrolijke bloementuin nu. En een hoop bijen en hommels hier.
Mama van zl (okt'11) en dl (juni'13)

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Norah » 18 jul 2015 12:13

Afbeelding

De projectjes links en rechtsonder zijn van een 'medefleurist' [wink]
De bloemen in de pot wil ik nog uitplanten maar weet nog ff niet waar. Had ook zaadjes rondom een boom staan, maar ik denk dat de grond te zuur was door hondenplas? Ik heb er afgelopen week de zonnebloemen geplant die ik op mn balkon alvast wat had opgekweekt. Hopen dat die het er beter doen [biggrin] Update volgt tzt
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Bloemen zaaien in je buurt!

Ongelezen bericht door Marja73 » 18 jul 2015 13:00

Leuk, een guerilla gardening draadje! Waar ik woon is de gemeente erg actief met uitbreiden van groene plekjes, dus ik ben wat actiever geweest in wijkgenoten plannen, niet zo guerilla, maar wel actief. Idd een droog voorjaar en lastig dit jaar voor zaaien. Als iemand volgend jaar mrt de aftrap wil geven! [emoji4]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.

Plaats reactie