Bijen!

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 25 nov 2014 14:35

Oh wat gaaf!

Een vriend van mijn ouders is een hele goeie natuurvriendelijke imker (en oud en eigenwijs en zeker niet online). Waar er overal bijensterfte is moet hij elk jaar meerdere volken verkopen/weggeven. Ik wil hem best een keer bellen als je ergens tegenaan loopt.

Gebruikersavatar

AnnaMaria22

Berichten: 3821
Lid geworden op: 03 mei 2012 10:40
Hobbies: Te veel om op te noemen

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door AnnaMaria22 » 27 nov 2014 21:16

Oh wat ontzettend leuk! Toevallig heb ik van de zomer gekeken voor ml, die lijkt dat ook geweldig. Omdat het ons best intensief en prijzig leek maar niet gedaan. We beginnen volgend jaar wel met een bijenhotel. :-)
J 2/2012 en V 7/2015

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door Nina80 » 15 okt 2015 15:03

Ik vis dit topic even omhoog, want ik was al een hele tijd aan het denken dat ik het toch wel erg leuk zou vinden om bijen in de tuin te hebben. Nu wonen we niet echt buiten, wel in een buitenwijk aan de rand van de stad. Relatief grote (al erg bijvriendelijke [wink] ) tuin, maar 30m van de erfgrens gaat hem zeker niet worden. [wink]

Wat ik me afvroeg: kun je ook gewoon bijen houden 'voor de lol', dus om te helpen ze in stand te houden, en niet voor de honing?
Ik las al dat het toch best veel werk is, geldt dat ook als je geen honing oogst zeg maar? Dat ze gewoon zichzelf bedruipen? [cheesygrin]
En hoeveel overlast kun je verwachten voor de buurt? Ik heb zelf echt geen probleem met bijen en hommels, en er komen er al heel veel in onze tuin, die komen ook ergens vandaan natuurlijk. Maar aan één kant hebben wij buren die nogal anti-beestjes zijn (aan de andere kant juist helemaal niet).
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger


gutje

Berichten: 2894
Lid geworden op: 01 okt 2010 08:51
Hobbies: Internet, Lezen, kids etc...
Locatie: zeeuws-vlaanderen

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door gutje » 15 okt 2015 20:32

Ik zou eens een imker uit de buurt bellen. Het hangt nogal af van hoe je de kast neerzet waar ze heen vliegen geloof ik oid. Dus met de kast op een goede plek zetten kan je een hoop "overlast"wel voorkomen.
Daarbij hadden wij vroeger ook bijen in de tuin en daar eigenlijk nooit overlast van gehad. Wel in de schuur als pa ging slingeren.

Voor wat ik gezien had bij pa was het soms veel werk maar vooral omdat hij er nogal wat had en er voor weg moest. Als je een paar keer per week even binnen kijkt of het goed gaat zal het wel meevallen. Vooral in de lente oppassen dat ze niet gaan zwermen en op tijd slingeren als je dat wil. En dan in de winter bijvoeren. Maar pa was zelden elke week ervoor weg en die had toch zeker 50/60 kasten op verschillende plekken. Soms een paar weken druk met halen voor het slingeren.
Ik mag me de trotse mama noemen van een heerlijke jongedame van 25 en een lekkere knul van 20, een schattige dochter van 14 en nog een lieve knuffelknul van 12...<3

Gebruikersavatar

sloekie

Berichten: 410
Lid geworden op: 20 jun 2013 08:44
Hobbies: vanalles en nog wat
Locatie: Limousin, Frankrijk

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door sloekie » 16 okt 2015 13:56

Ik heb sinds een tijdje nu twee kasten. Laat ons zeggen dat ik er gemiddeld elke week een kwartiertje mee bezig ben. In het voorjaar soms wat langer (zwermcontrole) en als het slingertijd is natuurlijk ook (maar dat is omdat ik honing wil :) ). Het is maar hoe je het wil doen. Ik hou mijn bijen biologisch, daar kruipt al minder tijd in...
Trotse mama van PJ (2009), M (2011), (2013) en E (2018)
Vertrokken naar het Franse platteland om onze droom van een zelfvoorzienende boerderij waar te maken...

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door Nina80 » 16 okt 2015 15:46

Oké goed om te horen, dat valt nog wel mee dan. [smile]
En als je niet de honing 'oogst', dan onderhouden ze zichzelf neem ik aan? Of moet je ze nog bijvoeren?
En wat is zwermcontrole?
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger

Gebruikersavatar

sloekie

Berichten: 410
Lid geworden op: 20 jun 2013 08:44
Hobbies: vanalles en nog wat
Locatie: Limousin, Frankrijk

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door sloekie » 20 okt 2015 13:45

In het voorjaar gaat een bijenvolk zwermen. Effe kort samengevat: de oude koningin vertrekt met een groep bijen om een nieuwe zwerm te vormen, en de overige bijen in de kas maken zichzelf een koningin. Het probleem is dat die zwerm nogal "overlast" kan veroorzaken, die gaat namelijk ergens in een boom hangen of in het deurkozijn van de buren of zo, en dat wil je natuurlijk niet :-) Je kan dat verhinderen door afleggers te maken of je koningin te knippen enz. Zeker als je in een drukker bevolkt gebied zit moet je hier iets aan doen, je kan je bijen niet zomaar laten zwermen.

Als je geen honing neemt moet je toch nog steeds controleren of ze genoeg hebben om de winter in te gaan. Andere insecten kunnen honing roven.

Wat je natuurlijk niet mag vergeten: de varroabehandeling. Ik behandel enkel met een biologisch middel, en dat is eigenlijk weinig werk, maar dat is iets wat je voor jezelf moet uitmaken natuurlijk...
Trotse mama van PJ (2009), M (2011), (2013) en E (2018)
Vertrokken naar het Franse platteland om onze droom van een zelfvoorzienende boerderij waar te maken...

Gebruikersavatar

sloekie

Berichten: 410
Lid geworden op: 20 jun 2013 08:44
Hobbies: vanalles en nog wat
Locatie: Limousin, Frankrijk

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door sloekie » 20 okt 2015 13:47

Als ik je trouwens de beginnersbijbel voor elke imker mag aanraden: https://imkershop.nl/boeken-voor-imkers ... e-dat.html

De meeste cursussen die worden gegeven zijn meestal op basis van dit boek. Altijd handig om eens gelezen te hebben.
Trotse mama van PJ (2009), M (2011), (2013) en E (2018)
Vertrokken naar het Franse platteland om onze droom van een zelfvoorzienende boerderij waar te maken...

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door Nina80 » 20 okt 2015 13:48

Oké, dat klinkt inderdaad wel relevant, die zwermcontrole. [lol] Er komen dus altijd nieuwe volkeren bij..? En die vestigen zich dan ergens in het wild, of hoe moet ik dat voor me zien?
Dit zijn natuurlijk van die dingen die je tijdens een cursus leert, ik zou me daar sowieso eerst nog in moeten verdiepen dan.
Misschien dat het voor komend voorjaar met nieuwe baby niet zo handig is, maar wellicht het jaar erna ofzo dat ik eens ga kijken wat de mogelijkheden zijn.

Edit: interessant boek, misschien al eens leuk om mee te beginnen. [smile]
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 20 okt 2015 20:03

Hier staan ook een aantal volken bij de kinderboerderij. Misschien is dat een optie als je toch wat dicht op de buren zit?

Gebruikersavatar

Nina80

Berichten: 4485
Lid geworden op: 03 mei 2013 23:41
Hobbies: Paardrijden
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door Nina80 » 20 okt 2015 21:02

Ik was al aan't denken dat het evt bij mijn ouders zou kunnen, die wonen echt buiten. [smile]
Mama van Shaun (juni 2012) & Lynn (januari 2016)
Très Bien Coaching: tresbiencoaching.nl
D&V Blogger

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door Norah » 28 jun 2016 01:15

Hoe gaat het met de bijenhoudsters en hun volken?
Updates, evt. met foto's zou ik heel leuk vinden [biggrin]
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

sloekie

Berichten: 410
Lid geworden op: 20 jun 2013 08:44
Hobbies: vanalles en nog wat
Locatie: Limousin, Frankrijk

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door sloekie » 27 jul 2016 22:49

Hier gaat alles prima met de bijtjes! Foto's posten is nogal lastig, want ik werk met mijn pak aan :-)
Volgende week is het hier slingertijd. Vier bomvolle honingkamers en nog 2 in de maak, dus weer honing a volonté. Ik schat tussen de 50 en 60 kilo.

Ik zal eens proberen wat foto's te nemen tijdens het slingeren...
Trotse mama van PJ (2009), M (2011), (2013) en E (2018)
Vertrokken naar het Franse platteland om onze droom van een zelfvoorzienende boerderij waar te maken...


Jessie9832

Berichten: 1872
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:33
Hobbies: .

Re: Bijen!

Ongelezen bericht door Jessie9832 » 05 jan 2018 18:32

Tvp ik ga de cursus doen. Nog meer actieve bijen fans?

Plaats reactie