Tiny houses + micro apartments

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Sterrenmeisje

Berichten: 5475
Lid geworden op: 06 dec 2011 10:57
Hobbies: lekker leven
Locatie: Den haag

Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Sterrenmeisje » 26 aug 2014 15:41

Ik ben er gek op, heb al uren youtube afgestruind naar allerlei filmpjes over tiny houses en zogenaamde micro apartments. Mini huisjes dus.
Wij zijn bezig ons eigen apartement te laten bouwen en hoewel dat zeker niet super mini wordt wil ik wel mijn best doen er zo veel mogelijk uit te halen. Nu heb ik zoveel filmpjes gekeken met slimme kast oplossingen, en vooral de filosofie erachter: hoeveel heb je nou echt nodig? houd mij bezig. De hele dag kijk ik naar alles in huis met de vraag: heb ik dat echt nodig, zal ik het weggooien (geven/kringloop/marktplaats/enz).
Ml is niet zo van het weggooien, dus dat is nog even een dingetje [cheesygrin] Maar ik heb vandaag toch maar weer een keukenkastje uitgemest en wat overdadige bakjes in een doos gestopt, de boekenkast uitgeruimd en het speelgoed van Dl zal er een dezer dagen ook aan moeten geloven.

Zelf zou ik echt niet kunnen leven op 10 m2, niet in mijn eentje maar natuurlijk al helemaal niet met mijn gezinnetje. Maar het idee van minder spullen zodat de ruimte die er is gebruikt wordt vind ik heel inspirerend.
En ik ben vast niet alleen. Kennen jullie het?
Mama van Jaantje, juni 2012

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 26 aug 2014 17:15

Ik heb met 2 katten een paar jaar op 30 m2 gewoond en dat was bijzonder mini hoor. Zeker omdat niet alle m2 daadwerkelijk te gebruiken leefruimte is (dubbele hal, onhandige hoeken in de woonkamer, etc).
Ik vond het meest onhandig dat de koelkast, magnetron en vriezer in de woonkamer moesten. En ik had maar een minivaatwassertje.

Ik heb echt geen last van een huis nodig, maar zo klein als daar zou ik niet meer willen.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

kikker82

Berichten: 2687
Lid geworden op: 09 nov 2009 20:51
Hobbies: Beginnende moeder
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door kikker82 » 26 aug 2014 18:51

Ik ken het ja, ik vind het geweldig!
We krijgen binnenkort een dakopbouw, beetje tegenstrijdig met jet idee van tiny houses misschien, maar we hebben het zo laten ontwerpen dat de ruimtes precies te vullen zijn met bepaalde meubelstukken. Zo gaat ons bed precies in een alcove passen, zodat er geen ruimte verloren gaat.
Ook hebben we vrij weinig spullen (nou ja, niet extreem weinig, maar niet zo heel veel [wink] )
Ik zou het best willen, denk ik, zo'n mini huisje, maar niet hier in nederland, je kunt hier veel te weinig naar buiten wijken (als in, qua weer, 10 maanden van het jaar [wink] ). Zelfs met kinderen zou het te doen zijn denk ik, het is net wat je gewend bent en wat je je kinderen meegeeft natuurlijk
Afbeelding
N - sept. 2009 / I - nov. 2011 / L - juni 2014
thingsonmybakfiets.wordpress.com


klein hummeltje

Berichten: 1532
Lid geworden op: 17 jul 2012 20:29
Hobbies: lekker spelen met de kinderen!
Locatie: Brabant

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door klein hummeltje » 26 aug 2014 19:39

Wij hebben een appartement van 50 m2 met 4 mensen en een poes. Echter is het helemaal niet handig ingericht... Als we vanaf het begin hadden geweten dat we hier met 4-en zouden komen te wonen, hadden we andere meubels gehad... Maar helaas nog niet verkocht. Ik zou het hier best uit kunnen houden qua binnen, mits er andere meubels zouden komen, maar we hebben buiten ons balkon van 2m2 geen buitentruimte. En dat mis ik enorm!

Maar inderdaad, als je voor praktische oplossingen gaat, lukt het makkelijk! kijk maar bij Ikea! Die kunnen natuurlijk de wanden precies zo plaatsen dat alles precies past, maar o zo handig!
<22-05-2011> <02-05-2012>

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Jessie824 » 26 aug 2014 19:44

Ik ben er ook gek op! Sowieso vind ik een huis met verdiepingen en kinderen echt een vreselijke combi.
Als ik het helemaal zelf zou kunnen inrichten met handige opberg mogelijkheden dan zou ik het zo doen. Heerlijk minder spullen, alles bij de hand!

Gebruikersavatar

Ckialita
Beheerder
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:11
Hobbies: borduren, lezen, kleding maken
Locatie: Hoog in Nederland

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Ckialita » 26 aug 2014 21:29

Ik heb met ML een jaar of 3 op 35 m2 gewoond, dat ging aardig, maar toen DL kwam was ik wel blij dat we binnen een jaar verhuisden naar een 'normaal' rijtjeshuis [lol]
mama van D (08-2010), H (11-2012) en J (04-2015)

Ministash: Babylonia Prunella 4,9 | Girasol Mystica 5,2 | Wompat Pre-School Agua azul | Wompat Medium Iridescence Cuervo

Gebruikersavatar

linda1979

Berichten: 3248
Lid geworden op: 07 sep 2009 20:49
Hobbies: aanmoederen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door linda1979 » 26 aug 2014 21:51

Je kunt inderdaad met slimme meubels een hoop bereiken, zeker met een hoog plafond. Maar ik denk dat het ook een hoop scheelt waar je woont. Een appartementje in een drukke stad zal toch anders voelen dan een huisje in het bos, ook al heb je evenveel vierkante meters.

Pas geleden zag ik bij iemand een boek met 100 verschillende kleine huisjes, waarvan het merendeel zelf gebouwd en kleiner dan 45 m2. Prachtig! Van gerecycled materiaal, hout, maar altijd op mooie plekken zonder buren boven, onder en naast je. Ja, dan wil ik ook wel [lol] Dit werk: http://news.distractify.com/culture/art ... ny-houses/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga over 2 weken voor een aantal maanden op 16m2 wonen met de jongeman, maar wel gedeelde huiskamer en keuken. Maar het blijft klein. Eigenlijk zie ik er wel naar uit om het slim en gezellig in te richten, maar het is wel echt midden in de stad.
DS uit 2010
en DS heeft 3 jaar en 5 dagen BV gekregen

Gebruikersavatar

suusje86

Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2012 15:17
Hobbies: -
Locatie: Zaankant

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door suusje86 » 28 aug 2014 12:23

Ik hou er ook van! Sinds we met kinderen klein wonen (niet tiny, wel zo klein dat sommige mensen fronsen als ze horen dat we met drie kinderen hier wonen) ben ik er meer mee bezig en het kan echt bevrijdend werken om dingen weg te doen en slim in te richten.

Zeker nu met de derde merk ik dat we álles kunnen laten zoals het is (ik heb zelfs de afgelopen maanden alle anders in te richten meer ruimte gecreëerd) en dat ze er dus inderdaad makkelijk "bij past"

Inmiddels wel het dilemma dat we óf andere/slimmere meubels nodig hebben of toch ons huis zullen willen verkopen.

Een paar van onze slimme dingen:

-stapelledikant voor DL1&2
-lades onder ons bed
-hoge kastjes aan de muur (tegen plafond aan) langs muren waar het kan
-veeeel hoge keukenkastjes (dichte keuken met aan twee kanten werkbladen, we kunnen zoveel kwijt achter de kastdeuren)
-bank in woonkamer is ook een bed en heeft een groot opbergvak onder het zitvlak waar beddengoed etc in kan.
Mama van drie (geboren in de zomers van 2010, 2012 en 2014)

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Anna » 28 aug 2014 12:28

Lang leve Pinterest Sterrenmeisje, daar kun je ook je hart ophalen!

Wij hebben de afgelopen zomervakantie zo'n zes weken met z'n zessen in een stacaravan gewoond. Maar wel een caravan met megaveranda en op een camping - dus voldoende uitwijkmogelijkheden en vrijheid voor de kinderen.
Ik wil best klein wonen, ik denk ook dat je met een slimme indeling, weinig spullen en leuke inrichting heel ver komt. Toch droom ik van ruuuuimte. Een leefkeuken en aparte woonkamer, zodat we niet altijd bij elkaar in één ruimte hoeven zijn. Kleine slaapkamers vind ik geen probleem.
Anna mv4

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Wientje » 28 aug 2014 12:46

Wij hebben net 10 dagen met z'n drie in een 30m2 studiotje gezeten. In de bergen. Wij zouden prima zo kunnen leven. Maar niet met hoe het ingericht was, totaal kind onvriendelijk en lage meubels.
Wij wonden op 75m2 en hebben ruimte zat! En zien ook mogelijkheden voor 3 kindjes in dit huis.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"


eva87

Berichten: 2124
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:51
Hobbies: Lezen, koken, reizen
Locatie: Utrecht

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door eva87 » 28 aug 2014 13:08

Grappig, ik zag toevallig dat Jelle Brandt Corstius hier gisteren heel enthousiast over aan het twitteren was!
Trotse moeder van een ZL (03/2012) + DL (09/2014)

Gebruikersavatar

Topic starter
Sterrenmeisje

Berichten: 5475
Lid geworden op: 06 dec 2011 10:57
Hobbies: lekker leven
Locatie: Den haag

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Sterrenmeisje » 28 aug 2014 13:31

Ja, ik loooove pinterest!

Wij wonen nu ook op iets van 80 m2, vind ik niet klein trouwens, want wij heben een super ruime kamer en suite. En ik zou ook niet kleiner willen wonen trouwens, tenzij het inderdaad met veel buiten en 90 % heerlijk weer garantie is [cheesygrin]
Maar de opbergindeeen, en ook de indeling (kleine gezellige slaap'nesten' en zo veel open ruimte om te leven) spreken mij erg aan.
Onze toekomstige slaapkamer heb ik dan ook al helemaal uitgedacht: 2 meter breed (ons bed is 1.80) en dan op 1,20 hoog, daaronder helemaal dicht getimmerd met verrijdbare lades en een klein trapje die ook bergruimte is. Dan tegen het plafond van die kastjes net als in campers (of gewoon keukenkastjes) voor dingen die we niet vaak nodig hebben. Lijkt me zo gezellig om zo lekker met zn allen in bed te liggen met het gevoel op vakantie te zijn [smile]
Mama van Jaantje, juni 2012

Gebruikersavatar

suusje86

Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2012 15:17
Hobbies: -
Locatie: Zaankant

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door suusje86 » 28 aug 2014 18:22

Ik vind 80m2 niet klein, wij wonen een stukje kleiner iig en met meer mensen [cool]
Mama van drie (geboren in de zomers van 2010, 2012 en 2014)

Gebruikersavatar

Blabsie

Berichten: 7425
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:51
Hobbies: .

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Blabsie » 28 aug 2014 18:59

Ik vind het heerlijk om te zien zo. En zeker om ideeën uit te halen. Maar pff ... weet niet of ik 't zou kunnen. Wij wonen nu heel smal (niet klein, ik denk 130m2 ofzo) en dat is om gek van te worden, ik kan nergens verder dan 2m zien en me maar in één richting bewegen in huis. En dan het weinige daglicht ... raaah ... In oppervlakte hoef ik zeker niet groter, je moet 't maar kuisen ook. Maar iets breder dan 2,6m graag [cheesygrin] .

Overigens vind ik zelf hoge kasten géén optie, ik ben 1m57 en haat 't dat ik altijd en overal op trappetjes en stoelen moet klimmen om bij spullen bij te kunnen. In de keuken heb ik op de bovenste schabben gewoon niets liggen. Helemaal niet praktisch vind ik.
DL februari 2010

Gebruikersavatar

suusje86

Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2012 15:17
Hobbies: -
Locatie: Zaankant

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door suusje86 » 28 aug 2014 20:15

Hmmm, ik ben 1.58 en vind het best handig ...idd vaak een krukje nodig ...
Mama van drie (geboren in de zomers van 2010, 2012 en 2014)

Plaats reactie