Tiny houses + micro apartments

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door WZK » 16 jul 2018 20:16

@El Key wat maakt het voor jou zwaar om samen met je dl te zijn? Waarin zit het energielek? Heb je dat duidelijk?
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Geekess » 09 okt 2018 13:14

De laatste weken kijk ik veel naar het youtube kanaal "Living Big in a Tiny House":
https://www.youtube-nocookie.com/embed/ ... a7tat-Vdcj

Het zijn leuke korte afleveringen in de stijl van "Grand Designs" en toont allerlei verschillende soorten tiny houses met hun bewoners. Sommige tiny houses hebben wel een heel hoog hippy gehalte, en andere zijn weer super modern. Het is mooi gefilmd, en heel erg inspirerend ook al zou daadwerkelijk in een tiny house wonen voor mijn gezin echt absoluut niet werken.
Wat ik zo leuk vind aan die huizen is de efficientie. Dat zou ik graag in mijn eigen (toekomstige) 'grote' huis terug willen zien. Slimme oplossingen om kleine ruimtes goed te kunnen gebruiken. Milieuvriendelijke opties. Goede storage opties die ook daadwerkelijk praktisch zijn.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Honeybadger » 09 okt 2018 13:51

Wat leuk, Geekess, ik ga het thuis eens opzoeken. Ik hoef nooit een tiny house maar ik ben wel gek op slimme opbergmogelijkheden.
Ons nieuwe huis heeft een verborgen apothekerskast in de woonkamer, door een scheepsbouwer er in gezet, zo leuk!
Ik wil dat graag op nog veeeeeel meer plekken in huis creëren.


Fjaril84

Berichten: 2912
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Hobbies: Naaien, draagdoeken
Locatie: Randstad

Re: Tiny houses + micro apartmentsp

Ongelezen bericht door Fjaril84 » 09 okt 2018 22:25

Leuk, Layla, ik word wel nieuwsgierig hoe zo'n verborgen apothekerskast er dan uitziet. En het YouTube kanaal ga ik ook eens opzoeken. Ik merk bij mezelf tegengestelde wensen: aan de ene kant verlang ik naar een compact, minimalistisch huis en aan de andere kant lijken we als gezin ook behoefte te hebben aan ruimte. Ruimte om jezelf af en toe te kunnen terugtrekken en ruimte voor hobby, en dat neemt best wat letterlijke ruimte in. Ik ben wel benieuwd hoe mensen in Tiny houses dat doen.
Moeder van J. (2010), E. (2013) en T. (2017)

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Geekess » 10 okt 2018 08:24

De meeste tiny houses op dat kanaal zijn mensen zonder kinderen: singles of jonge (of juist gepensioneerde) koppels. Er zijn er een paar met kinderen, maar bijna altijd zie je dat ze, zodra de kinderen meer ruimte nodig gaan hebben en zij zelfs privacy, ze gaan verhuizen naar minder tiny huizen (vaak kan je in de comments de instagramaccounts/blogs/youtubekanalen van de mensen vinden en dan kan je hun verhaal verder bekijken).
Ik denk dat de behoefte aan terugtrekken tussen mensen onderling ook wel heel erg kan verschillen. Wanneer je die behoefte niet hebt, kan een tiny house prima werken. Ik heb die behoefte heel erg sterk en heb dus echt een eigen, afsluitbare, goed geluidsgeisoleerde kamer voor mezelf nodig (om omgevingsgeluid buiten te sluiten).

Hoe meer ik in de tiny houses duik, hoe beter ik kan uitvogelen wát belangrijk voor mij is in mijn huis, dat is wel een leuk effect. Ik weet nu dat ik echt geen groot huis nodig heb, kleiner dan wat we nu hebben is waarschijnlijk prima. Maar dat ik wel veel meer kamers nodig heb dan (compartementaliseren) en dat die heel effectief ingedeeld moeten zijn, dus geen onhandige hoekjes/deur- of raamplaatsingen.
Als slaapkamer zou ik bijv. prima kunnen volstaan met een (goed luchtbare) bedstee. Er hoeft van mij alleen een tweepersoonsbed in te passen. Moet ik daar met kinderen slapen, dan wel een 2x2 bed minimaal). Ik heb twee belangrijke ruimtes: keuken (moet woon-/eetkeuken zijn met veel kookruimte) en computerkamer (zolang de kinderen jong zijn houd ik graag een schuin ook op wat zij op de computer uitspoken dus hun computers moeten noodgedwongen bij mij in de buurt zijn). Dat zijn gemeenschappelijke ruimtes, dus daarnaast heb ik een eigen kamer nodig met ruimte voor computersetup of laptop om te kunnen schrijven. Dat kan echt een piepkleine kamer zijn, zolang er maar een raam en een goed dichtmaakbare deur is (dat laatste hebben we in ons huis niet en dat leverde afgelopen zomer op vakantie hilarische situaties op met DL2, die niet gewend was aan het fenomeen 'deurklink' en dat echt heeft moeten leren ;-) ).
En daarnaast hebben ML en ik een lab nodig, een grote schuur waar we onze crafting kunnen doen: hout- en metaalbewerking, electronica, etc.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door mamaMarije » 10 okt 2018 09:28

.
Laatst gewijzigd door mamaMarije op 16 nov 2018 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Violette » 10 okt 2018 09:33

Dank voor de link naar dat yt kanaal @Geekess. Ik heb me er gisteravond fijn mee vermaakt. Je eigen huis bouwen lijkt me heel gaaf en voor mij hoeft dat ook niet groot te zijn. Mits goed ingedeeld en voldoende buitenruimte. Wij wonen nu op m2 en dat hoeft echt niet groter. Wel graag anders ingedeeld (minder slaapkamers, meer leefruimte(s)). Ik denk dat we ook met de helft toe zouden kunnen. Met twee kinderen wordt <60m2 wel echt klein, dat zie je op die filmpjes eigenlijk nergens. In mijn eentje zou ik prima op 15m2 kunnen wonen, a la veel singles met een tiny house. Met zijn tweeën ook als je niet allebei de hele dag thuis bent. Maar misschien is voor een gezin 15m2 pp wel realistisch. Met zn vieren kom je dan op 60m2.
Laatst gewijzigd door Violette op 16 okt 2018 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
dochter 2014 en zoon 2017


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Momster » 10 okt 2018 09:39

Leuk draadje dit.
Wij zijn een jaar geleden naar een groter huis verhuisd. Dus totaal niet bezig met een tiny house, maar ik vind het heel interessant. Vooral voor de pensioentijd bijvoorbeeld. In Spanje een Tiny House met lekker veel buitenruimte! Heerlijk. Dat is waarom het me in NL niet zo fijn lijkt, de natte koude seizoenen waarin je toch veel binnen zit..

Ik kijk nu naar "how tot live mortgage free" via Netflix. Gaat niet specifiek over Tiny Houses, maar mensen die creatieve ideeën hebben over hypotheekvrij wonen. Denk aan een woonboot kopen en in Londen aanleggen, een huis bouwen op een trailer (wel Tiny dus). Wel een aanrader om te bekijken vond ik. Je volgt de mensen vanaf hun idee, verbouwing en het resultaat in verschillende afleveringen.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18


Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Roosmijn » 10 okt 2018 09:47

Dat kanaal kijk ik ook, inderdaad: ooit, als de kinderen de deur uit zijn... [lol]

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Violette » 10 okt 2018 14:12

Ik vind een tiny house juist niet iets voor de pensioenleeftijd. Vaak worden mensen dan toch al minder fit en met een minder fit lijf elke avond een laddertje op kruipen om onder een laag schuin dak te slapen... geen ruimte of zeer beperkt voor een wat grotere comfortabele stoel. Ik zie bij mijn collega's (nog niet met pensioen) dat met de jaren toch ook de gebreken komen...
Ik zou zeggen: we leven nu dus laten we nu aan dromen werken 😊. Zo probeer ik er in elk geval zelf in te staan.

Edit de 2e aflevering in de lijst van geekess vond ik in dit licht inspirerend. Een wat oudere kerel die duidelijk had nagedacht over zijn behoeften en een ruimere slaapplek had gecreëerd. Ik vond zijn dakontwerp beter dan dat van de meeste tiny houses. De badkamer vond ik daarentegen minder (maar daar kwam hij in een vervolgaflevering zelf ook achter).
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Geekess » 10 okt 2018 14:17

Ik zag ze er dus wel bij zitten, oudere mensen... en hele steile trapjes. In de comments zie je dan ook dat dat gezien wordt: je kunt dan wel fit zijn, maar dat kan zó omslaan en dan zit je met zo'n huis.
Van de andere kant, wanneer je in een warmer klimaat woont dan Nederland, leef je veel buiten, geen koude winters... dan zou je de slaapkamer beneden kunnen doen, evt combineren met woonkamer. Het is mijn ding niet, maar goed.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Aysie » 10 okt 2018 15:37

Zorgwoningen zijn dan een uitkomst :)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door mamaMarije » 10 okt 2018 17:17

Wil gewoon een tiny bungalow of appartement, zonder enge trapjes om in bed te komen 😉


Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Roosmijn » 10 okt 2018 19:42

Haha, ik ben nog lang niet gepensioneerd, maar ik kan nu geen al trapjes of laddertjes meer op, dus mijn bed zou gewoon beneden komen staan [wink]


An123

Berichten: 3923
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door An123 » 10 okt 2018 22:21

mamaMarije schreef:
10 okt 2018 09:28
Mochten tzt de kinderen het huis uit zijn (duurt nog wel even, dus een mens mag dromen 😂) lijkt het me heerlijk om naar iets kleins/tiny te gaan.

Wel graag van alle gemakken voorzien uiteraard 😉.

Het is alleen niet verenigbaar met mijn beeld van feesten met lange tafel met alle kinderen en schare kleinkinderen 😊
Ik heb wel eens zo'n project gezien met verschillende tiny houses op een groot terrein én een grote ruimte voor gemeenschappelijk gebruik.

Plaats reactie