Tiny houses + micro apartments

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

LivadeBri

Berichten: 419
Lid geworden op: 19 mar 2016 10:01
Hobbies: Genieten en een goed gesprek
Locatie: Lunteren

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door LivadeBri » 10 jun 2018 14:55

Heb je je vraag ook al gesteld op de facebook groep van Tiny houyse Nederland? Daar schijnt dat volgens mijn man heel gemakkelijk te kunnen. Mocht je geen fb hebben dan kan het wellicht ook via een andere weg bij Tiny house Nederland..?
L (15-02-2015) & J (20-05-2018)
Wat je aandacht geeft groeit


El Key

Berichten: 415
Lid geworden op: 16 apr 2012 21:03
Hobbies: geen hobbies, wel vrije tijd

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door El Key » 10 jun 2018 23:29

Nou, voorlopig blijf ik bij mijn roots/thuishaven, al is NL wel heel aanlokkelijk qua veel... Fietste twee zomers terug met dl door Nederland en amai, mijn ogen gingen open van nog zoveel natuurgebieden, bosbaden, gezellige stadjes enz. We leken toen al op zoek naar neiuwe woonplek, en zagen veel te koop onderweg. Voorlopig blijf ik wel in B, evt zelfs de Ardennen, want hou ook veel van niet te plat en bossen à volonté ;)

Maar dit leidt af... Hier op het forum geen tiny house bewoners en/of nog tipgevers?
Oefenen in moeder zijn van een wijze dochter sinds 12/02/2012.
Villa Poepsimpel

Gebruikersavatar

anna1983

Berichten: 1617
Lid geworden op: 17 jan 2014 08:47
Hobbies: lezen, fietsen, cafeetjes,
Locatie: Zutphen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door anna1983 » 11 jun 2018 06:07

http://masconmenos.nl/nl/ Misschien interessant voor je om te bekijken
Zoon R mei 2014, zoon O juli 2016 en zoon W mei 2019

Gebruikersavatar

Daffie

Berichten: 2590
Lid geworden op: 14 aug 2013 19:57
Hobbies: Theater, Haken en naaien
tag: We're all stories in the end, just make it a good one hé.
Locatie: Ergens in Gelderland

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Daffie » 13 jul 2018 18:41

Onze Tiny house droom in Spanje staat voorlopig in de koelkast, wegens de gezondheid van zl.
Maar stiekem dromen we wel van Tiny leven. Ml ziet het met de kinderen in nl iets minder zitten dan ik (met name vanwege de wintermaanden). En ik wil in dit deel van het land blijven (arnhem) en daar zijn nog niet heel veel projecten die lopen.
Voorlopig hebben we nog genoeg aan ons hoofd, maar misschien ooit...

Tiny house nl heeft verschillende fb groepen. Daar kun je echt heel veel info vinden. Ook op de site zelf staan een aantal initiatieven gemeld.

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Geekess » 13 jul 2018 20:10

Het lijkt me op zich heel leuk, een tiny house. Maar hoe doe je dat dan met kinderen? En voldoende kamers enzo?
Wanneer ik foto's zie van tiny houses, presentaties, ziet het er altijd zo netjes uit, zo VT-wonen, zegmaar. Niet alsof er geleefd wordt. Geen praktijk maar theorie. Ik zie vooral jonge koppeltjes, met hooguit een baby.

Ik heb heel veel binnenruimte nodig, niet zozeer grote kamers, maar wel véél. We hebben allemaal een desktop computer (en laptops, en servers, etc), daar hebben we nu een computerkamer voor nodig. In een tiny house is dat al snel een probleem.
Ik heb geen woonkamer nodig, of TV, maar de kinderen wel. Voor mij volstaat een klein hokje ter grootte van mijn bureau (ok, dat is nu een 8-persoons eettafel, maar dat zou in principe kleiner moeten kunnen :-D), zolang ik er maar voldoende stopcontacten en snel internet heb. Daglicht is optioneel :-D ML heeft hetzelfde nodig, en DL1 ook. DL2 heeft minder computerbehoefte, wel veel buiten-behoefte. Daarnaast heb ik hobbyruimte nodig, en ML ook. ML zijn geluidsgeïsoleerde DJ-kamer (mag niet te klein zijn ivm speakers en akoestiek), ik mijn naai-, brei-, spin-, teken-, schilder- en general craftkamer. Goed daglicht is daar wel noodzakelijk.
Slaapkamers hebben we niet véél voor nodig, maar wel hebben wel aparte slaapruimtes nodig. iig 3 (ML, DL1+Dl2, ik) maar eigenlijk met oog op de toekomst 4. Die slaapruimtes hoeven niet groot te zijn. Een bedstee is voor mij prima. Ik moet er stroom hebben, goede ventilatie ivm allergiën en een ruim tafeltje voor mijn CPAP-apparatuur.
En ik houd van kokkerellen, heb veel kookspullen en ingrediënten nodig. Ik heb voldoende aan 2 hittebronnen, een kleine zachte pit en een high power wokbrander.
Kwa badkamer is een bad een must. Zitbad is voor ML en mij voldoende, de kids liggen echter graag languit.

Wanneer ik die eisen in mijn hoofd schik, is het geen tiny house meer, hoe klein en minimaal ik al die ruimtes ook maak :-D
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Daffie

Berichten: 2590
Lid geworden op: 14 aug 2013 19:57
Hobbies: Theater, Haken en naaien
tag: We're all stories in the end, just make it a good one hé.
Locatie: Ergens in Gelderland

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Daffie » 15 jul 2018 07:48

Nee, dat wordt een heel groot Tiny house [wink]
Het idee bij de Tiny house november is ook fat je van zoveel mogelijk spullen afscheid neemt. (Minimalism - docu op Netflix)
Hoe minder spullen je hebt, hoe minder je hoeft op te ruimen, dus hoe strakker zo’n huisje eruit blijft zien.
Bij minimalisme kijk je naar een voorwerp en vraag je je af: “voegt dit waarde toe in mijn leven?” Zo ja, dan houd je het. Zo nee, dan gaat het weg.
Zo te lezen voegen de computers, craft spullen en kookspullen wel degelijk waarde toe in je leven. Dus dan is het lastig ontspullen.


El Key

Berichten: 415
Lid geworden op: 16 apr 2012 21:03
Hobbies: geen hobbies, wel vrije tijd

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door El Key » 15 jul 2018 09:18

Hej, intussen hier nog wat beweging geweest. Joepie :-)
Ik evolueer snel de laatste periode. Mijn eerste tiny house is een caravanneke dat ik overkoop van een vriend om werkelijk in te gaan wonen on the road!!! In augustus wordt caravan van mij, het is een Nederlands Kipke, zo eentje met een open te klappen dakje met tentzeil tussen, Kip Kompakt max 750 kilo van de jaren 80, bij-geïsoleerd enzo, helemaal in orde gezet. Bevalt me zeer! Had nog nooit in mijn leven een wagen, reed altijd met deelauto's, en ben me nu dus trekautootje aan het aanschaffen. En serieus aan het ontspullen en enkele essentie overhouden. Doet enorm deugd. Met knutselspullen en al mijn schrijfsels&boeken heb ik het moeilijkste; allicht zet ik een selectie daaruit ergens bij iemand thuis. Qua kleren en keukenspullen en meubels vind ik het heel makkelijk, dat gaat bijna vanzelf. Bijvoorbeeld heb ik nu nog slechts 1 handtas/heupzakje, een zevental paar schoenen die ik écht gebruik (alle seizoenen), enzovoorts.
En wat betreft kinderen is het makkelijk voor me: 1 dochter van 6 in co-ouderschap. Bij haar vader heeft ze alles klassiek: een groot huis met tuin en traampoline, een eigen slaapkamer, massa's speelgoed, een tv-scherm, kortom een meer burgerlijk leven. Bij mij is het altijd meer gipsy geweest en kijk er zo naar uit om haar weer stapje verder mee te nemen in leven dichterbij de natuur. In caravannetje is plaats om met 3 te slapen, ruimte genoeg! Leven/spelen overdag doen we vooral buiten. En spullen van dochter blijven vooral bij vader, wat ik eigenlijk beste vind, want ik haatte het dat dl 2 kleerkasten had enzo, wat een onnozel gedoe allemaal, beetje verspilling en voor mij superecologiste een doorn in het oog. Dus dat komt verder in orde. De week dat dl bij mij is, nemen we dan samen koffertje in met spullen op zondagavond bij haar papa.
Voor de winter zoek ik een vaste staplaats om dan rondom caravannetje strobalen te zetten ter bij-isolatie. Dan zal ik niet zo rondtoeren als nu nog rest van de zomer en herfst, schat ik. Of ik overwinter toch binnen bij vrienden thuis ofzo. In elk geval leef ik nu meer zoals ik functioneer: "we zien wel", elke dag genieten zolang ik nog leef, "Bless is more".
Oefenen in moeder zijn van een wijze dochter sinds 12/02/2012.
Villa Poepsimpel

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Luna » 15 jul 2018 10:46

Wauw @El Key !!! Heb je blog bekeken, wat een plannen! Ik ben wel nieuwsgierig naar foto's of tekeningen, die heb ik op je blog nog niet gevonden. En mag ik zo brutaal zijn te vragen wat je aan werk doet? Want dat rondreizen kan ook niet met elk beroep. Ik ga je wel volgen. Leuk! En succes.

Gebruikersavatar

Daffie

Berichten: 2590
Lid geworden op: 14 aug 2013 19:57
Hobbies: Theater, Haken en naaien
tag: We're all stories in the end, just make it a good one hé.
Locatie: Ergens in Gelderland

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Daffie » 15 jul 2018 11:38

Wow el key, wat een spannende avonturen allemaal! Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen.


El Key

Berichten: 415
Lid geworden op: 16 apr 2012 21:03
Hobbies: geen hobbies, wel vrije tijd

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door El Key » 15 jul 2018 20:50

Hej, als ik dit zie zitten, worden het ge-wel-di-ge avonturen. Zeker! Vanavond ben ik weer in suïcidale bui, zo een uurtje alvorens dl bij me terugkwam voor komende week of nog exacter vanaf ze arriveerde en ik er alleen voor sta een hele week met haar. Niet echt gezellig dus. Dit leventje aan de rand van onze maatschappij doe ik omdat ik mijn weg niet anders vind, ik heb hechtingsstoornissen en geflipte mind, gewone job lukt me amper. Ik heb mijn huisje verkocht om een tijdje van die overschot kapitaal te kunnen leven, een jaar ofzo "loopbaanonderbreking". Onderbreking van werkloze statuut, haha, in België is dat wat anders dan bij jullie in NL, ik zit nu in traject "opstart naar zelfstandige", heb vroeger wel jaren gewoon gewerkt in openbare bib maar sinds geboorte dl krak gekregen. Ik heb een draaiorgeltje sinds februari, en maak wenskaarten, creatieve dingetjes, maar bouw het nog niet voldoende uit, steek er weinig tijd in. Stak laatste maanden tijd in gezonder worden, bosbaden nemen, aan mijn basis werken (woonplaats waar ik kan aarden, ik woon nu in mini-rijhuisje waar ik me opgesloten voel) en vooral proberen ontspannen en niks doen en rust vinden en nieuwe sociale contacten opbouwen. Wil ergens gewoon normaal zijn en kunnen samenleven met een partner en gezin en extended family, maar helaas pindakaas, lone wolf lijkt mijn pad. Vanavond dacht ik "eigenlijk zou ik moeten doen wat het beste was wat mij ooit kon overkomen: dat mijn moeder zelfmoord pleegde toen ik kind was". ik heb het idee nergens echt terecht te kunnen, tenzij bij therapeuten/coaches/whatever die ik betaal en eigenlijk kan ik intussen beter werk leveren dan hun, ik heb luister-skills en ampathie-spieren ontwikkeld én qua voeding/gezondheid/beweging sta ik redelijk ver in vergelijking met gemiddelde suiker-/koffie-/eet-verslaafde westerling. ;-)
Oefenen in moeder zijn van een wijze dochter sinds 12/02/2012.
Villa Poepsimpel

Gebruikersavatar

Harrewar

Berichten: 1231
Lid geworden op: 20 dec 2011 08:41
Hobbies: lezen, koken
Locatie: Zwolle

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Harrewar » 15 jul 2018 22:33

El Key, wat heftig om je zo niet stabiel te voelen. Je praat/schrijft er luchtig over.
Heb je goede hulp en ondersteuning bij deze stemmingen?
Het lijkt me naar om je eenzaam tevoelen
Knuffel!
DL mei 2011


El Key

Berichten: 415
Lid geworden op: 16 apr 2012 21:03
Hobbies: geen hobbies, wel vrije tijd

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door El Key » 16 jul 2018 13:15

Harrewar schreef:
15 jul 2018 22:33
El Key, wat heftig om je zo niet stabiel te voelen. Je praat/schrijft er luchtig over.
Heb je goede hulp en ondersteuning bij deze stemmingen?
Het lijkt me naar om je eenzaam tevoelen
Knuffel!
Hej, loneliness is my middle name [cool]
Hulp en ondersteuning heb ik eigenlijk niet nodig als ik alleen ben, ik ben graag alleen (én in fijn gezelschap) en kan goed alleen zijn, wel als dochter langer dan enkele uren bij mij is heb ik veel hulp&steun nodig. Na deze voormiddag heel flink zijn met haar alleen, is mijn grens weer bereikt. Onhoudbare situatie geworden. Mijn energiepeil zakt totaal onder nul als ik lang voor haar alleen moet zorgen. Heb al zo dikwijls aan alarmbel getrokken maar blijkbaar neemt niemand dat echt serieus (waar wachten ze op? tot ik dl eens ergens alleen in een park ofzo achterlaat? ik ken anders genoeg vluchtplannetjes), omdat ik het natuurlijk weer zie zitten als ik rust krijg door even zonder zorg voor dl te zijn (co-ouderschap week om week). Ik zie haar doodgraag maar heb veel te veel te doen (nu zou ik bijv moeten kunnen minstens een uur alleen zijn om op te laden) waar zij bij in de weg loopt en zich ook stikkapot gaat vervelen. En ik ben het fucking beu om kinderen dan maar film(pje) te laten kijken in zo'n gevallen, en dan ben ik mijn laptop ook kwijt, mijn enige kanaal met buitenwereld soms (heb geen tl nr meer). Ventileren kan me helpen, het gevoel hebben tegen iemand te kunnen praten hierover die luistert, vandaar even van me afschrijven hier.
Oefenen in moeder zijn van een wijze dochter sinds 12/02/2012.
Villa Poepsimpel

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Honeybadger » 16 jul 2018 15:54

Pfoe El Key, wat een verhaal. Misschien een beetje advocaat van de duivel maar ga je echt gelukkig worden met je dochter in een kleine caravan als je tegelijk ook geregeld alleen moet zijn op op te laden (wat ik me overigens heel goed kan voorstellen!)?


Dat is eigenlijk wat ik me van de hele Tiny House beweging wel afvraag, een beetje wat Geekess ook zegt. Toen mijn dochters klein waren verhuisden wij vol overtuiging naar ons huidige huis met het idee daar tot onze dood te kunnen blijven. 75m2, niet eens een echt tiny house maar voor een gezin binnen Nederland toch wel klein.
Ik kon me toen niet voorstellen hoe mijn leven zou veranderen naarmate de kinderen groter zouden worden. Leven met een kleuter in een klein huisje is echt peanuts vergeleken met het leven met een (pre-)puber. Echt niet te vergelijken.
Niet alleen qua letterlijke fysieke ruimte die ze innemen maar ook qua behoefte die zowel ouder als kind gaan hebben om even uit elkaar te gaan.
ik zou echt gék worden met mijn kinderen op zo'n kleine ruimte en helemaal als dat ook enigzins afgesloten is van de wereld.


El Key

Berichten: 415
Lid geworden op: 16 apr 2012 21:03
Hobbies: geen hobbies, wel vrije tijd

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door El Key » 16 jul 2018 16:18

Layla schreef:
16 jul 2018 15:54
Pfoe El Key, wat een verhaal. Misschien een beetje advocaat van de duivel maar ga je echt gelukkig worden met je dochter in een kleine caravan als je tegelijk ook geregeld alleen moet zijn op op te laden (wat ik me overigens heel goed kan voorstellen!)?


Dat is eigenlijk wat ik me van de hele Tiny House beweging wel afvraag, een beetje wat Geekess ook zegt. Toen mijn dochters klein waren verhuisden wij vol overtuiging naar ons huidige huis met het idee daar tot onze dood te kunnen blijven. 75m2, niet eens een echt tiny house maar voor een gezin binnen Nederland toch wel klein.
Ik kon me toen niet voorstellen hoe mijn leven zou veranderen naarmate de kinderen groter zouden worden. Leven met een kleuter in een klein huisje is echt peanuts vergeleken met het leven met een (pre-)puber. Echt niet te vergelijken.
Niet alleen qua letterlijke fysieke ruimte die ze innemen maar ook qua behoefte die zowel ouder als kind gaan hebben om even uit elkaar te gaan.
ik zou echt gék worden met mijn kinderen op zo'n kleine ruimte en helemaal als dat ook enigzins afgesloten is van de wereld.
Euhm, ik kan niet verder denken dan huidige moment of enkele dagen/weken/maanden. Dat ik vanaf sept voor een jaar in caravan ga wonen ter experiment (voor langer zie ik dat nu niet, die periode zit in mijn hoofd) is ergens een tussenfase als je het zo wil bekijken. Ik weet ook sowieso dat ik in caravan niet gelukkiger ga zijn dan nu, geluk komt en gaat. Ik ga dichterbij de natuur leven en een vorm van vrijheid/autonomie ervaren, en dat doet me wel altijd goed, dus dat kan mij en zo ook dl onrechtstreeks helpen. Ik kan echt niet meer leven met het idee van "wat als dl tiener is", "wat als ik op pensioen ben" enzovoorts, ik kan gewoonweg niet zo ver in de toekomst vooruit denken en heel veel kans dat die periodes ook nooit komen voor mij. Alles is tijdelijk. Heb ook al poosje het idee dat ik niet meer zo lang te leven heb (gewoon, niet zelfmoord, door gewoon iets, ik weet niet wat) mss nog max een jaar en zeg dat soms tegen mensen dichtbij en ook "nu of nooit" maar het dringt niet door. Het dringt amper tot mezelf door, want ik doe niet wat ik dan in dat jaar alsnog zou doen. Soms wel, hoor, bij momenten, als ik energie heb.

Tiny house zie ik sowieso minder afgesloten van de wereld dan "normaal" huis, omdat je dichter bij de natuur zit, en ook bij mensen die passeren.
Oefenen in moeder zijn van een wijze dochter sinds 12/02/2012.
Villa Poepsimpel

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Geekess » 16 jul 2018 18:51

Dat klinkt echt heel erg zwaar voor je, El Key. Heb je een netwerk waar je op dit soort momenten hulp van kunt vragen? Wonen er misschien DV-ers bij jou in de buurt die jou ergens mee kunnen helpen?
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Plaats reactie