Tiny houses + micro apartments

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Sterrenmeisje

Berichten: 5475
Lid geworden op: 06 dec 2011 10:57
Hobbies: lekker leven
Locatie: Den haag

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Sterrenmeisje » 28 aug 2014 21:55

Ik ben 1,85 en mijn vriend nog 10 cm groter [wink]

Maar Blabsie, 2,6 breed? Dat is echt heel smal. Hoe diep is het huis dan? Lijkt me idd erg donker. En dat is toch wel de boodschap van alle kleine huisjes mensen: licht doet wonderen. Alles wit verven?
Mama van Jaantje, juni 2012


MvL

Berichten: 1034
Lid geworden op: 25 nov 2012 19:59
Hobbies: lezen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door MvL » 29 aug 2014 06:39

Jaaaa, leuk! Al vanaf jongsaf aan ben ik, als we in een vakantiehuisje slapen, aan het fantaseren hoe het zou zijn om daar te wonen en hoe ik het zou inrichten. Heerlijk lijkt me dat! We wonen nu heel erg niet tiny met z'n drieën op een appartement van 80m2. Qua binnenruimte zou ik echt niet groter hoeven en wat mij betreft kunnen er nog makkelijk 2 a 3 personen bij, maar mis buitenruimte wel heel erg.
L. sept 2012 & S. juni 2015

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Anna » 29 aug 2014 12:09

MvL schreef:Jaaaa, leuk! Al vanaf jongsaf aan ben ik, als we in een vakantiehuisje slapen, aan het fantaseren hoe het zou zijn om daar te wonen en hoe ik het zou inrichten. Heerlijk lijkt me dat! We wonen nu heel erg niet tiny met z'n drieën op een appartement van 80m2. Qua binnenruimte zou ik echt niet groter hoeven en wat mij betreft kunnen er nog makkelijk 2 a 3 personen bij, maar mis buitenruimte wel heel erg.
Ja, ik doe dat ook. Ruimtes in gedachten inrichten; vakantiehuisjes, maar ook huizen van vrienden, een school (lijkt me geweldig om een loft te hebben [verliefd] ), caravans, huizen van familie en ouders [lol] Ik vind het wel een tic [wink]
Anna mv4

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Geekess » 29 aug 2014 13:01

Ik ben dol op slimme meubels zoals je ze in van die kleine huisjes aantreft. Maar klein wonen is verder niks voor mij, lol, ik vind mijn 130m2 al te klein voor ons 3-en. Ik heb gewoon ruimte om me heen nodig, heb veel spullen (en houd van veel spullen om me heen) en heb vooral éigen ruimte nodig, los van ML en DL (en straks DL2).
Maar zoals al eerder gezegd: wat heel erg bepalend is voor een huis is waar het staat, de ruimte er om heen, de hoogte van het huis en de hoeveelheid daglicht.
Mijn huis staat midden in een drukke buurt, DL kan hier niet naar buiten (behalve op ons balkon), de speeltuintjes liggen vol met glas en troep en dat neemt voor mijn gevoel ruimte van mijn woonoppervlak af. Terwijl ik op vakantie in een veel kleiner huis maar met veel kindveilige buitenruimte en lekkere temperaturen/zonzekerheid de ruimte meer dan voldoende is.
In mijn vorige huis had ik weinig daglicht. Bestond vooral uit een kamer ensuite, ouderwets herenhuis, met pijpenla keuken (maar laaaaaaang) en een enorme tuin (voor stadstuinbegrippen)... maar op het noorden. De tuin hadden we niks aan, daar was geen zon. Door de lange smalle vorm van het huis en de ensuite constructie was er nauwelijks daglicht in het huis. Ik was gelukkig goed bevriend met mijn bovenbuurvrouw op de tweede verdieping, die had al veel meer licht doordat ze hoger zat. Ik zat vaak en graag daar als zij er niet was (paste op haar huis en katten), ook al was haar huis kleiner en had ze geen tuin.

Als kind en op de middelbare school was ik gefascineerd door japanse kleine huizen. Ik heb nog steeds een paar boeken waar ik kwijlend doorheen kan bladeren. Zo mooi, zo minimalistisch, zo'n efficient gebruik van piepkleine ruimtes. Het zou voor mij niet werken, en je moet je goed beseffen dat de cultuur, vooral in de steden, waar ruimte echt een premium is, daar heel anders is. Baden doe je in een gezamelijk badhuis, koken doe je niet: je eet buiten de deur. Mensen leven er buiten hun huis, het is er voornamelijk werken, daarna uitgaan/buiten zijn/studie-of-hobby-buiten-de-deur. Thuis zijn is om te slapen, meer niet.

Het inrichten van huizen en het ontwerpen van meubels vind ik altijd erg leuk. Ik bouw vaak in Sketchup slimme meubels na die ik op het internet tegenkom en pas ze in mijn modellen van mijn huidige huis. Daar heb ik altijd wel ideeën genoeg voor :-)
Nu DL2 er aan komt en DL1 zich langzaam gaat realiseren dat andere kinderen een éigen kamer hebben, ga ik langzaam mijn bovenetage weer opnieuw moeten indelen. Kijken hoe het efficienter kan. Hoe ik een eigen ruimte voor DL1 kan gaan creeëren, maar tegelijkertijd de ruimtes die ML en ik nodig hebben kan behouden. Het is een leuke puzzel.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door AEML » 29 aug 2014 13:18

Wij wonen nu met 5 personen en zwangere buik [lol] op dit moment op zo'n 85-90 m2 gok ik.
Ik zou best met veel, veel minder ruimte binnen kunnen. Maar dan zou daar wel tegenover 'moeten' staan dat er echt veel ruimte om het huisje is waar de kinderen kunnen spelen, ik ook 'druk' kan zijn met dieren/moestuin e.d. of een bos/weiland als achtertuin oid.
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."


Charlotte77

Berichten: 3985
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:15
Hobbies: exploring life!
tag: geluksvogel
Locatie: Roosendaal

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Charlotte77 » 29 aug 2014 14:18

Kleiner wonen lijkt me heerlijk maar dan idd wel met genoeg buitenruimte. Ik zou niet in een kleiner rijtjeshuis willen zitten.

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Wientje » 29 aug 2014 14:21

Ik vind dat ik wat dat betref behoorlijk ideaal woon. Wij wonen in een doodlopend, autovrij straatje dat we kunnen afzetten zodat de kleine kindjes de singel niet kunnen oprennen. Het hofje achtige deel zit op het zuiden, dus dreumesmeisje kan veilig buiten spelen. Verder hebben we nog een balkon en achtertuin die elk zo'n 12 tot 16m2 zijn. Maar dat gebruiken we nu amper. Dot willen we wel echt goed opknappen en in gebruik gaan nemen in de toekomst. De boven verdieping willen we ook anders gaan doen. Maar hoe zijn we nog niet uit. Ik wil een badkamer met wat kasten voor linnengoed en inloop douche en wc. Dit wordt een appaerte kamer. En dan voor de rest een soort van bedstedes op halfhoogslaper hoogte. Daar kan je dan a la apothekerskast lades uit trekken waar kleding en speelgoed in zit. En aan het eind van de bedstede zit dan een plank als een soort bureautje. Dat is mijn ideaal. Want dan heeft elk kindje toch iets waar het zich af kan sluiten, maar is de bovenverdieping wel een grote open ruimte waar ze ook kunnen spelen als ze willen.

Binnenkort schaffen wij een hoekklepbank aan voor de eettafel. In de bank kunnen we dan knutselspul en mijn naai spul bewaren. Zo heb je veel meer zitruimte aan tafel en gelijkertijd ook opbergruimte.

Ons grote familiebed is gemaakt van oude kasten aan de randen met daar bovenop pellets. Zo hebben we rondom opbergruimte.

Onze vliering puilt uit. En we zitten met het idee om daar een slaapvide van te maken. Maar een vaste trap er naar toe kan niet, het matras zou op een lattenbodem op de grond komen, er is te weinig hoogte. Dus dat idee zou pas kunnen als we geen kindjes meer willen en de kindjes niet meer bij ons slapen. Zo'n laddertje op met een kleintje zie ik persoonlijk niet zitten.

Aankomende jaren richten wij ons vooral op het energie zuiniger maken van het huis. Daarna kunnen we eens gaan kijken naar het herinrichten van de bovenverdieping. Maar ideeën te over hier.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

Blabsie

Berichten: 7425
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:51
Hobbies: .

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Blabsie » 29 aug 2014 18:37

Sterrenmeisje schreef:Ik ben 1,85 en mijn vriend nog 10 cm groter [wink]

Maar Blabsie, 2,6 breed? Dat is echt heel smal. Hoe diep is het huis dan? Lijkt me idd erg donker. En dat is toch wel de boodschap van alle kleine huisjes mensen: licht doet wonderen. Alles wit verven?
Diep hoor [cheesygrin] . En 4 verdiepen hoog [flauwte] (echt, vanzelevennooitmeer, 3 trappen [crazy] )
De beneden verdieping is geloof ik 30 m diep. Verdiep daarboven zal 20 ofzo zijn, daarboven 12 ofzo en daarboven een meter of 8.
't Is alleen écht niet aangenaam in "leefruimte", slaapkamer is prima zo 2,6 op 4 ofzo. Niet gigantisch, maar groot genoeg. Keuken is miniklein, maar doenbaar, badkamer is heul klein (1,75 op 2,5 ongeveer denk ik) maar ook leefbaar, we zijn daar niet lang en zelden met meer als 2.
Maar een leefruimte, dat mis ik. Maar goed, 't is van ons en alles wat afbetaald is is afbetaald en zijn centen voor het volgende huis [cheesygrin] .
En geen tuin, dat mis ik zooooo hard, alleen dakterras (op 't tweede verdiep, dus handig bbq'en zit er ook niet echt in, we doen 't wel, dat wel [wink] ), dat is zo'n 2,6 x 3 m geloof ik, of mss zelfs 3,5. Helemaal volgepuzzeld met vierkante meter bak, bloembakker, zelfgemetse bbq en dan is er nog nét plek voor twee blauwe schelpen [lol] .
DL februari 2010

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Annet » 31 aug 2014 10:56

Heb de documentaire bekeken en wat inspirerend zeg! ML, ZL en ik leven op 64 m2 + een binnenplaats van 2,70 bij 3. Daarachter staat de studio (van 3 bij 4) van ML, maar die reken ik niet mee, want dat is puur werkruimte. Ik wil graag een kamer voor mezelf, maar dat vind ik nu ineens toch minder belangrijk. Mijn streven is al heel lang om het huis leger te krijgen en dit geeft me weer een extra impuls. Daarnaast wil ik graag meer achter deurtjes. We hebben nu veel open kasten en dat geeft zoveel onrust.
Verhuizen is voorlopig geen optie. Voor ZL zou ik graag een grotere tuin willen, dat zou voor hem echt fantastisch zijn. Maar verder zie ik best weer mogelijkheden voor ons huis, alleen zou dat wel een ingrijpende verbouwing zijn. Denk aan cv aanleggen, badkamer naar boven, nieuwe trap, iets met de gang zodat we niet altijd met de boodschappen door de smalle gang vol met fietsen moeten, etc. Zonnepanelen op het dak zou ook mooi zijn, betere isolatie is ook nodig. Kortom, dat gaat zoveel kosten dat verhuizen misschien toch een beters optie is.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

AnnaMaria22

Berichten: 3821
Lid geworden op: 03 mei 2012 10:40
Hobbies: Te veel om op te noemen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door AnnaMaria22 » 31 aug 2014 16:02

Wij wonen ook vrij klein, ongeveer 60 m2 . We hebben een grote woonkamer en slaapkamer en mega kleine keuken en badkamer. Ook dakterras, en balkon. We moeten 1 trap op maar sinds dl kan lopen is dat niet meer zo'n ramp. We hebben een salontafel open kan, daar staan al onze fotoalbums in, en onder ons bed staan boxen met (nu) winterschoenen, cd's en dvd's en spullen die we weinig gebruiken. De muren zijn hoog 3,10 cm dus onze kledingkast is bijv al 2,35 er staan nog boxen bovenop.
Nee hoor ik (wij) redden ons prima zo.
Gisteren zei iemand tegen me; het lijkt soms of anderen er meer moeite mee hebben dat je klein woont, dan jijzelf. En zo ervaar ik het ook.
J 2/2012 en V 7/2015

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Annet » 31 aug 2014 16:13

Dat herken ik! Veel mensen hebben haast medelijden, terwijl er in dit huis ook een gezin met 6 kinderen heeft gewoond (rond 1960 denk ik). Maar mensen die op bezoek komen, zien het huis altijd voller dan jijzelf, want zij zijn er ook bij. Normaal leef je er alleen met je huisgenoten en niet met je bezoek. Dat maakt ook verschil.
Het nadeel van ons huis is dat het niet erg handig is ingericht. Boven hebben we twee best royale slaapkamers en een overloopje met wasmachine, droger, koelkast, klein stellingkastje en planken boven de wasmachine en droger. Beneden hebben we een lange smalle gang met aan het eind de badkamer (1.50 bij 1.45) en de deur naar de open keuken. Vanuit de keuken kom je weer in de woonkamer (voorkant) en tuin en studio (achterkant). Halverwege de gang zit de trap. Boven is het prima en ik zie best mogelijkheden voor een kleine badkamer (wel eerst veel spullen wegdoen [wink] ) maar beneden zou je eigenlijk de hele boel moeten omdraaien: gang, keuken, wc en ruimte voor fietsen aan de voorkant en woonkamer achter.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


MvL

Berichten: 1034
Lid geworden op: 25 nov 2012 19:59
Hobbies: lezen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door MvL » 01 sep 2014 07:40

Agna Aveta schreef:
MvL schreef:Jaaaa, leuk! Al vanaf jongsaf aan ben ik, als we in een vakantiehuisje slapen, aan het fantaseren hoe het zou zijn om daar te wonen en hoe ik het zou inrichten. Heerlijk lijkt me dat! We wonen nu heel erg niet tiny met z'n drieën op een appartement van 80m2. Qua binnenruimte zou ik echt niet groter hoeven en wat mij betreft kunnen er nog makkelijk 2 a 3 personen bij, maar mis buitenruimte wel heel erg.
Ja, ik doe dat ook. Ruimtes in gedachten inrichten; vakantiehuisjes, maar ook huizen van vrienden, een school (lijkt me geweldig om een loft te hebben [verliefd] ), caravans, huizen van familie en ouders [lol] Ik vind het wel een tic [wink]
Herkenbaar [biggrin] en ik bedenk vaak ook wat ik allemaal weg zou doen als ik bij anderen ben [redface] [silenced]
L. sept 2012 & S. juni 2015

Gebruikersavatar

Topic starter
Sterrenmeisje

Berichten: 5475
Lid geworden op: 06 dec 2011 10:57
Hobbies: lekker leven
Locatie: Den haag

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Sterrenmeisje » 01 sep 2014 07:51

Ik herken dat wel Annet, mijn vader kijkt steeds wat minachtend als ik het over het oppervlakte van ons nieuwe huis heb. Terwijl ik denk: meer dan genoeg, dat zal veel schoonmaken worden. Het is vast ook wat je gewend bent, hij woon in een super groot huis (waar ik ook ben op gegroeid) maar heeft in de keuken een tafel met (dure design) stoele staan waar volgens mij nog geen 3 keer per jaar gegeten wordt, want dat doen ze in de woonkamer. Tja, denk ik dan, hoe nodig is die ruimte dan?

MvL, ik heb een adresje waar mijn vingers echt jeuken om aan de slag te gaan hahah, maar dat is toch niet echt iets waar mensen op zitten te wachten [cheesygrin]
Mama van Jaantje, juni 2012

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Geekess » 01 sep 2014 09:13

Sterrenmeisje schreef:MvL, ik heb een adresje waar mijn vingers echt jeuken om aan de slag te gaan hahah, maar dat is toch niet echt iets waar mensen op zitten te wachten [cheesygrin]
Als het mijn huis is... tips en ideeën zijn altijd welkom ;-)
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Topic starter
Sterrenmeisje

Berichten: 5475
Lid geworden op: 06 dec 2011 10:57
Hobbies: lekker leven
Locatie: Den haag

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Sterrenmeisje » 01 sep 2014 10:03

Geekess schreef: Ik heb gewoon ruimte om me heen nodig, heb veel spullen (en houd van veel spullen om me heen)...
.
Stap 1: weggooien [cheesygrin]
Maar jij weet het van jezels Geekess, ik bedoelde iemand die het totaal niet doorheeft [wink]
Mama van Jaantje, juni 2012

Plaats reactie