Tiny houses + micro apartments

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Geekess » 01 sep 2014 10:15

Sterrenmeisje schreef:
Geekess schreef: Ik heb gewoon ruimte om me heen nodig, heb veel spullen (en houd van veel spullen om me heen)...
.
Stap 1: weggooien [cheesygrin]
Aaaaaaaaaaah!!! Evil! Weggooien... bah, vies woord ;-) (sorry, offtopic)
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***


Jessie573

Berichten: 1699
Lid geworden op: 13 nov 2009 13:27
Hobbies: xx
Locatie: xx

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Jessie573 » 01 sep 2014 22:17

Ohhh, ik pin me suf met die Tiny houses. Mijn ideaal is een Tiny house op een flink stuk grond nabij de Turkse westkust. Maar ml ziet het hele Tiny ge deuren nog niet zo zitten. Alhoewel, onze laatste huurhuis in TR, vond zelfs hij te groot. Was 180 m, waarvan 80 m voor het bedrijf. Maar veel schoon te maken. Het voordeel is wel dat kinderen ingeval van regen ook binnen genoeg energie kwijt kunnen.

Gebruikersavatar

LivadeBri

Berichten: 419
Lid geworden op: 19 mar 2016 10:01
Hobbies: Genieten en een goed gesprek
Locatie: Lunteren

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door LivadeBri » 17 jun 2016 08:40

Up!
Ik dacht, eerst maar zoeken voordat ik een nieuwe begin.
Ik was benieuwd of er hier mensen zijn die ook klein (willen) wonen met kinderen.

Ml en ik zijn gek op de Tiny houses! We zouden heel graag zo willen wonen, maar dan twee huisjes naast elkaar.
Dit vind ik een gaaf concept: mini villa (www.minivilla.nl). Je kunt er dan ook gemakkelijk 2 aan elkaar maken.
Helaas hebben wij weinig geld, dus zelf kopen is geen optie. We gaan komende jaren nadenken hoe we dit evt kunnen realiseren.
We wonen nu in een 5 kamer flat van zo'n 90-100m2 (sociale huur). Ik word soms gek van alle ruimte en alle spullen. Dit jaar staat in het teken van Konmari, dus ik ben er indirect al wel wat mee bezig.

Tapatalk
L (15-02-2015) & J (20-05-2018)
Wat je aandacht geeft groeit

Gebruikersavatar

Groen11

Berichten: 715
Lid geworden op: 10 mar 2011 05:23
Hobbies: Zelf maken/doen
tag: Maar daar komt nu bijna niets meer van!

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Groen11 » 17 jun 2016 09:55

Ik vind die Tiny houses ook mateloos inspirerend. Helaas zou ik ml nooit in zoiets krijgen. Ik ben van klein knus en nog kleiner/minder en hij is juist van meer/groter.

Hoewel ik die huisjes van Mini Villa niet echt leuk vind vergeleken bij heel veel anderen vind ik het wel heel leuk om een plattegrond te zien van een geschakelde. Ik zit namelijk altijd te fantaseren over hoe je zoiets zou kunnen doen met een groot gezin. Ik kijk soms tiny house youtube filmpjes. Echt voor de ontspanning en ik kan er heerlijk bij wegdromen [cheesygrin] Alleen is het voor mij jammer dat het vaak singles of stellen met maximaal 1 kind zijn. Komt natuurlijk ook omdat in de VS die huisjes bijna allemaal op een trailer worden gebouwd.
Mama van dl (augustus 2012), zl (februari 2015) & zl (juli 2018)


leeuwtje_s

Berichten: 187
Lid geworden op: 10 apr 2014 22:12
Hobbies: films, mode, musea, lezen
Locatie: Vlak boven Rotterdam

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door leeuwtje_s » 17 jun 2016 10:22

Leuk dat dit topic weer omhoog komt. Wij zijn ons aan het oriënteren op wat wij maar een maxi tiny house noemen. Met twee (hopelijk toekomstig meer) kinderen en voor mij een werkplek aan huis met bijbehorende dossierkasten is het formaat stacaravan niet haalbaar. Dat vind ik inderdaad ook jammer aan de tiny houses die ik tot nu toe ben tegengekomen, het is inderdaad met max 1, meestal klein, kind. Maar kinderen groeien en een stel pubers neemt toch meer plek in en heeft waarschijnlijk ook meer behoefte aan privacy en een eigen plekje, dus om dat voor te zijn willen we wel een stuk kleiner, maar niet te klein (we wonen nu op 170m2 trouwens en kijken naar 70-90m2).

Onze favoriete vakanties zijn ook gewoon in onze tent lekker kneuteren en veel buiten leven. Door de afgelopen jaren veel weggegooid te hebben en dus nu veel minder spullen te hebben en een positieve taxatie van ons huidige huis lijkt het nu haalbaar te zijn om met veel minder hypotheek dan we nu hebben (die willen we lekker mee minimaliseren) om ofwel een kleine bestaande vrijstaande miniwoning te kopen of inderdaad een kavel te kopen en daar een klein huis op te laten bouwen. Nadeel aan bestaande kleine huisjes hier in de buurt is dat ze veelal oud zijn en qua energiezuinigheid e.d. wel nog wat werk vereisen. Dat zou bij een nieuwgebouwd huis gelijk meegenomen kunnen worden, dus zonnepanelen e.d.

Ik houd echter wel van licht en ruimtelijk, en vind vooral dit huis erg mooi: http://www.archdaily.com/236665/warburg-house-bioi. Niet tiny, wel redelijk klein en efficiënt. De komende weken gaan we ons er verder in verdiepen, ik ben heel erg benieuwd of het in Nederland ook mogelijk is om een duurzaam en energiezuinig huis voor een dergelijk bedrag te kunnen laten bouwen...
Mama van twee jongens, M (april 2009) en T (maart 2011).
Stash: AP Poppins RS, AP Supernova Borealis, Ovolo Fletching Jade 6, Hopp Kairo 6, Oscha sekai hiiro 4, BaraBarn Lotusblomma, Boba 3G Montenegro.

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Annet » 17 jun 2016 11:22

[flauwte] prachtig huis dat!
Wij wonen met z'n drietjes op 64 m2 en willen toch graag iets groter. Bij ons is het probleem vooral ook dat het een oud huis is dat niet handig is ingedeeld en de buitenruimte is zeer beperkt. Ik zou niet in een kast van een huis willen wonen (ik hou niet van schoonmaken [lol] en we leven al in een vrij vol land) maar ik wil vooral graag een grotere keuken (we kunnen nu eigenlijk geen eters uitnodigen) en een plekje voor mezelf. Verder vind ik bij klein wonen meer buitenruimte wel heel belangrijk en het liefst met een beetje goed weer erbij [wink]
Maar het blijft trekken, die tiny houses. Ik vind het vooral heel inspirerend. Niet dat we echt plannen hebben, maar ik probeer er elementen van over te nemen. Nu eerst maar even verder met opruimen...
Laatst gewijzigd door Annet op 17 jun 2016 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

LauraS

Berichten: 1759
Lid geworden op: 21 apr 2009 21:48
Locatie: Almere

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door LauraS » 17 jun 2016 17:18

binnenkort in nederland te bekijken: http://www.bouwexpo-tinyhousing.nl/bouw ... y-housing/
Zl (jan 2005) en DL (dec 2007)


Sahe

Berichten: 805
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:00
Hobbies: Paarden, lezen, zingen
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Sahe » 17 jun 2016 22:45

Wij wonen op 35 m2 met zijn drietjes (en de poes). We hebben wel een caravannetje aan huis staan die een beetje dient als kantoor voor ML en als opslagruimte ;) Eigenlijk begint het nu wat te klein te worden, ZL wordt groter en binnen heeft hij echt een beetje te weinig ruimte om zich uit te leven. Meestal kan dat buiten wel (je gaat ook gewoon veel sneller naar buiten als je binnen weinig ruimte hebt) maar zeker als het lange tijd echt slecht weer is lopen we hier soms wat tegen de muren op. Maar het heeft veel voordelen, ik zou best naar 70m2 willen maar meer hoeft van mij niet hoor. Het scheelt zoveel schoonmaaktijd! En je houdt het ook gewoon opgeruimd want je moet wel :D
Mama van K, nov-12

Blog: Linksdraaiende ecomama

Gebruikersavatar

Groen11

Berichten: 715
Lid geworden op: 10 mar 2011 05:23
Hobbies: Zelf maken/doen
tag: Maar daar komt nu bijna niets meer van!

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Groen11 » 18 jun 2016 09:45

Sahe, woon je in een oud huis? Klinkt alsof je vrijstaand woont of 'hoor' ik dat verkeerd? Misschien een stukje uitbouwen? En zien jullie het ook in de kosten terug? Lagere energie rekening/gas/hypotheek/huur? Ben zo nieuwsgierig!

En ik denk inderdaad dat hoe kleiner het huis, hoe belangrijker een goed doordachte indeling wordt.
Mama van dl (augustus 2012), zl (februari 2015) & zl (juli 2018)


Sahe

Berichten: 805
Lid geworden op: 21 jan 2012 11:00
Hobbies: Paarden, lezen, zingen
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Sahe » 28 jun 2016 21:37

We wonen in een houten vakantiechalet in het bos. Uitbouwen zou nog kunnen tot 60m2 maar het is best al een oud huisje, dus dan zou het tegen de grond moeten en opnieuw opgebouwd. En verbouwen terwijl je ergens woont is normaal al niet handig, maar op 35 m2 al helemaal niet ;) We wonen idd heel goedkoop, 300/350 euro per maand all in denk ik. Energiekosten zijn niet zo hoog maar dat is vooral omdat het zo klein is, het is wel slecht geïsoleerd dus dat zou nog wel beter kunnen.
Mama van K, nov-12

Blog: Linksdraaiende ecomama


mamajan

Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jun 2016 18:10
Hobbies: -

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door mamajan » 29 jun 2016 23:57

Leuke topic, ik volg! Ik ben in een tiny house opgegroeid. Gezin van vier op 38 m2. Als kind vond ik het prima, maar als puber helemaal niet. Ik had compleet ander biorytme, ik ben een uil, en mijn ouders vroeg naar bed, vroeg eruit. Ik had geen eigen plek, terwijl ik er enorme behoefte voor had. Met als gevolg - ik wilde nooit naar huis, ik bleef altijd bij vrienden hangen. Maar een wonder dat ik op een rechte pad ben gebleven. Dus ik ben nu meer voor efficient - weinig spullen, slim ingedeeld, maar wel een eigen plek voor iedereen. En dat is niet te realiseren in een tiny house.

Ik blijf tiny houses inspirerend vinden, vooral voor het slim opbergen, inbouw, efficientie ideeen vind ik het geweldig.

Gebruikersavatar

Kathleenvg

Berichten: 460
Lid geworden op: 13 jul 2010 22:18
Hobbies: Beeldende kunst en muziek
Locatie: Antwerpen - Verkoper Bio & Eco: speelgoed, kledij wol biokatoen, cosmetica, kristallen enz.

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Kathleenvg » 30 jun 2016 09:00

http://www.wohnwagon.at/

De prijs is ergens tussen de 25.000€ en 100.000€ afhankelijk van of je enkel de basis wilt en zelf helemaal verder afwerkt, of als je het helemaal full option ingericht wilt met zonnepanelen en watersysteem enz.

Ik interpreteerde het eerst eerder als een soort woon- en trekkingsmogelijkheid, maar het is echt wel bedoeld als tiny house, maar dan zo onafhankelijk mogelijk.

Verplaatsen is occasioneel en kan maar aan 10 tot 25 km per uur [biggrin]
BIOTOOP Grimm's, Ostheimer, Engel, Manymonths, Disana, Maxomorra, Duns, Logona, Jackson Reece, Urtekram, en nog veel meer ... .http://web.biotoop.be/

Gebruikersavatar

Lilotje

Berichten: 1158
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:08
Hobbies: koken, bakken, haken, lezen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Lilotje » 30 jun 2016 14:07

Wat leuk een tiny house topic! [applaus]

Mijn ml en ik zijn er ook helemaal fan van. We wonen in een gewoon huis (77 m2) maar hebben ook een stukje land in plassengebied (eilandje) waar we nu een huisje aan het bouwen zijn. Deze wordt 20 m2 met een zolderverdieping (geen stahoogte) Geloof dat dit officieel al te groot is om tiny house te mogen heten, maar wij noemen het onze tiny house [biggrin]
Dus ik ben ook volop aan het lezen en kijken naar alles wat er mee te maken heeft. Het liefst zouden wij er uiteindelijk echt gaan wonen, maar omdat het een eilandje is, wordt dat nogal lastig (dl naar school brengen met de boot, geen officieel woonadres) dus zover zijn we nog niet. Wel ben ik ook hee benieuwd naar verhalen van mensen die met kind(eren) in een tiny house wonen. Als wij geen kind hadden gehad, had ik allang ergens mini gewoond, maar met een kind vind ik het toch anders.. En helaas hier in de omgeving geen projecten ofzo.
Ik lees hier iig mee, tussen het bouwen van onze 'tiny house' door [cheesygrin]
V (oktober 2013)
S (juli 2017)


MvL

Berichten: 1034
Lid geworden op: 25 nov 2012 19:59
Hobbies: lezen

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door MvL » 11 jul 2016 19:14

mamajan schreef:Leuke topic, ik volg! Ik ben in een tiny house opgegroeid. Gezin van vier op 38 m2. Als kind vond ik het prima, maar als puber helemaal niet. Ik had compleet ander biorytme, ik ben een uil, en mijn ouders vroeg naar bed, vroeg eruit. Ik had geen eigen plek, terwijl ik er enorme behoefte voor had. Met als gevolg - ik wilde nooit naar huis, ik bleef altijd bij vrienden hangen. Maar een wonder dat ik op een rechte pad ben gebleven. Dus ik ben nu meer voor efficient - weinig spullen, slim ingedeeld, maar wel een eigen plek voor iedereen. En dat is niet te realiseren in een tiny house.

Ik blijf tiny houses inspirerend vinden, vooral voor het slim opbergen, inbouw, efficientie ideeen vind ik het geweldig.
Dankjewel voor het delen van je verhaal! Ik vind tiny houses echt geweldig, maar hier ben ik dus wel bang voor icm een gezin. Maar voor als de kids uit huis zijn, willen ml en ik een stacaravan in het bos of een kampeerbusje en dan rondtrekken een paar jaar. Ach ja, duurt nog heel lang en zitten wat praktische haken en ogen aan, maar leuk om alvast over te dromen [smile]
L. sept 2012 & S. juni 2015

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Suuz » 14 jul 2016 11:35

ML kijkt graag naar Tiny houses. Ik vind het zelf ook inspirerend. Er echt in wonen vind ik met kinderen niet haalbaar. Het Nederlands bouwbesluit werkt ook niet mee bij Tiny oplossingen. De meeste slaapruimtes in Tiny houses zou in NL niet mogen.
Ik pik er wel graag ideeën van om de beschikbare woonruimte efficiënter te kunnen benutten.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Plaats reactie