Tiny houses + micro apartments

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Frederique

Berichten: 3028
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:54
Locatie: Utrecht

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Frederique » 14 nov 2016 17:25

We hebben jarenlang (waarvan 1 jaar met kind) "small" = 34m2 + kleine berging gewoond.
Dat ging prima. Toen we verhuisden kwamen er nog zòveel jarenlang ongebruikte spullen tevoorschijn, werkelijk ongelooflijk!
Nu wonen we ook prima op 90m2 en we gaan waarschijnlijk over 2 jaar naar 180m2 [eeks]

De grootte is een serieus twijfelpunt van ons.
Doorslaggevend is voor ons de veel lagere hypotheeklast en lagere energiekosten/gebruik van niet-duurzame energie geweest.

En met pubers in de toekomst lijkt het me ook wel weer fijn om meer bewegingsruimte te hebben, je werk-, huiswerk- en hobbyspullen te kunnen laten liggen als je gaat eten, niet tegen je gamende kinderen aan hoeft te kijken etc. Groter wonen betekent zeker meer spullen, maar ook makkelijker opruimen (want geen volgepropte kasten) en meer bewegings- en zichtruimte. Het zal, als de kinderen het huis uit zijn, wel gek worden om weer kleiner te gaan wonen maar we hebben er vertrouwen in dat dat went.

Gelukkig hebben we ons eigen tiny vakantiehuisje nog ;-)

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Anna » 14 nov 2016 20:24

Precies wat ik dacht Frederique.
Op vakantie vind in het heerlijk. Klein, behapbaar, weinig spullen, weinig werk.

Maar ik geniet enorm van ons ruime huis om de redenen die jij noemt [emoji4]

Ik zou best met z'n zessen willen rondreizen in een camper oid. Zolang er genoeg buitenruimte is gaat dat goed. Maar plek waar je je terug kunt trekken, geen was in je woonkamer ed. Heerlijk!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Anna mv4

Gebruikersavatar

mamavlevi

Berichten: 1268
Lid geworden op: 12 feb 2010 19:16
Locatie: Utrecht

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door mamavlevi » 25 nov 2016 10:28

Leuk en inspirerend dit!
Hier op 80m met (bijna) 3 kinderen. Als ik zelf de ruimte helemaal kon indelen zou ik dat wel anders aanpakken, maar nu inderdaad ook maar op zoek naar slimmere meubels en opbergoplossingen.
En ontspullen, was ik lekker mee bezig en toen werd ik zwanger.
De grootste uitdaging daarmee is nu toch wel het leeftijdsverschil. 7, 3 en een baby vraagt toch wel deels om eigen speelgoed. En genoeg doorgeefdingen om te bewaren.
L. 12-2009 | M. 09-2013 | Bib 04-2017


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door WZK » 26 nov 2016 19:52

Ons huidige huis is al ruim, ons nieuw gekochte nog ruimer. Ik onderschrijf wat frederique en Agna schrijven. Op vakantie gaat het prima met zijn zesjes in de stacaravan. Maar dan heb je idd wel de buitenruimte.

Met ons gezin met vier kinderen heb ik het idee dat ruimte een bittere noodzaak is. Simpelweg om niet continu in elkaars aura te trappen (bij wijze van spreken).
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door ronja » 27 nov 2016 21:02

Wij hebben tot onze tweeling 20 maanden was gewoond op 50m2. Best tiny. Wij wonen nu in het 5 voudige met zijn vijven waarvan 100m2 begane grond en ik vind aan beide voor- en nadelen zitten. Maar wat WZK zegt, ik vind letterlijk ruimte om niet constant in elkaars personal space/aura te zitten heel erg zalig!
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)


Latido

Berichten: 1507
Lid geworden op: 10 jun 2012 22:28
Hobbies: Muziek

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Latido » 27 nov 2016 22:31

Een beetje ruimte is zeker fijn. Maar ik zou liever vrijstaand wonen dan dat ons woonoppervlak twee keer groter wordt.
Heb meer last van "horen de buren ons nu weer" dan gebrek aan ruimte.
We hebben nu drie verdiepingen, een minder zou ook wel kunnen.
I'm playing all the right notes - but not necessarily in the right order.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door WZK » 27 nov 2016 22:42

LivadeBri schreef:Afbeelding

Roze streepjes zijn de deuren. Schuurtje is inpandig, dat wordt berging (met dichte kasten) en logeerruimte. Fietsen blijven buiten onder afdak

En er zit heel veel groen en ruimte om deze huisjes (het is tweelaags, we hebben boven en zijburen). We hebben best nog wat tuin en vrij uit zicht naar buiten, dat helpt wel! Heel kind veilig spelen om huis, ook prettig...

Tapatalk
Wat apart die nis tussen de keuken en de hal.
En idd 1 deur van de keuken en 1 van de badkamer zou je kunnen sluiten/weghalen waardoor je meer blinde muur hebt.

Jullie hebben 1 kindje zag ik in je onderschrift in tapatalk. Hoe zie je dat in de toekomst qua eigen slaap/speelruimte/privacy? Ik merk namelijk dat naarmate onze kinderen ouder worden ze ook meer behoefte hebben aan een eigen plekje in huis. Overigens delen bij ons de oudste twee ook hun kamer. En de jongste twee slapen nu nog bij ons.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

LivadeBri

Berichten: 419
Lid geworden op: 19 mar 2016 10:01
Hobbies: Genieten en een goed gesprek
Locatie: Lunteren

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door LivadeBri » 13 jul 2017 15:18

Bij deze eindelijk maar eens even een reactie.
We wonen hier nu ruim een half jaar en zijn iedere dag dankbaar dat we verhuisd zijn. Gewoon even naar buiten kunnen zonder eerst een half flatgebouw door te hoeven is zo fijn! Zowel voor onze dochter die hier heerlijk kan spelen met haar buurmeisjes als ook voor ons.

Hoe we dat in de toekomst zien? Er is een wens voor een 2e kindje en we zijn vooral nog aan het puzzelen en sparen voor de slaapkamer. Als de kids ouder worden zullen we daar vanzelf met z'n allen in groeien en oplossingen voor vinden geloof ik. En het zou ook zomaar kunnen dat we over een jaar of 10 weer ergens anders wonen, daar zien we onszelf wel voor aan. We hebben ons ook gewoon weer ingeschreven bij de woningstichting. Dit was wat dat betreft ook een geschikt moment om het te gaan proberen. Als we nu over een paar jaar denken: het was leuk bedacht maar het werkt niet, dan hebben we genoeg jaren gespaard om weer te kunnen verhuizen. Maar als we twee oudere kindjes hadden en je gaat dan klein wonen en merkt dat het niet werkt... Dan was dat stukken onhandiger geweest. Voor nu past dit perfect bij ons en we zijn heel blij met ons stekkie.
En een huis: volgens mij blijft dat 'work in progress', wat betreft opruimen en herinrichten...

Verstuurd vanaf mijn XT1032 met Tapatalk
L (15-02-2015) & J (20-05-2018)
Wat je aandacht geeft groeit

Gebruikersavatar

Daffie

Berichten: 2590
Lid geworden op: 14 aug 2013 19:57
Hobbies: Theater, Haken en naaien
tag: We're all stories in the end, just make it a good one hé.
Locatie: Ergens in Gelderland

Tiny housing

Ongelezen bericht door Daffie » 10 feb 2018 13:44

Ok, dit klinkt misschien als een bizarre droom.
Maar wij willen binnen 4 jaar verhuizen naar Spanje, daar een stuk grond kopen en samen met een ander gezin (goede vrienden van ons) twee Tiny houses bouwen en zelf voorzienend leven.

Met mijn baan (docent drama/Engels en vertaler) kan ik overal werken.
Ml wil als we daar zitten nog twee tot vier cottages erbij bouwen voor de verhuur, voor extra inkomsten.

Nu vroeg ik me af, zijn er meer mensen die zich verdiepen in Tiny wonen of dat misschien zelfs al doen?


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Tiny housing

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 10 feb 2018 13:59

Volgens mij is hier al een leuk draadje over :)


Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Geekess » 10 feb 2018 15:10

Opmerking moderator Geekess

Topics samengevoegd.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Daffie

Berichten: 2590
Lid geworden op: 14 aug 2013 19:57
Hobbies: Theater, Haken en naaien
tag: We're all stories in the end, just make it a good one hé.
Locatie: Ergens in Gelderland

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Daffie » 10 feb 2018 18:01

Oh super! Dankjewel!


El Key

Berichten: 415
Lid geworden op: 16 apr 2012 21:03
Hobbies: geen hobbies, wel vrije tijd

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door El Key » 10 jun 2018 09:42

Oh, hier bestaat een topic van! Yes :) Ben hier al ""eeuwen" niet meer geweest op het forum.

Ik kom uit België en heb het plan opgevat om voor mezelf (en dl) een tiny house te laten bouwen, ben me erin aan het onderdompelen, en natuurlijk kom je dan gauw meer in NL terecht... Volgde onlangs super interessante workshop "zelfvoorzienend off grid" bij Nielse Gorisse van Strohplatz. In B is het legaal veel meer gedoe, en zijn er minder bouwers, tenzij je 't zelf doet, maar dat is niet helemaal aan mij besteed. Daarom mijn belangrijkste vraag:
- Kennen jullie bouwers redelijk zuidelijk in NL (ik woon in Mechelen dicht bij Antwerpen) die mee op maat ontwerpen/uitvoeren en redelijk ver meegaan in ecologie (als in: zonneboiler, eigen wateropvang, voor elektriciteit twijfel ik nog om off grid te gaan)? En dat je evt. kan meewerken als helper? Ik heb in B 2 gesprekken gehad met een bouwer maar zij zijn nog redelijk klassiek/design (zo eco mogelijk noemen ze zichzelf) en hebben bijv. nog nooit vloerverwarming gelegd in een tiny house en van die dingen.

Ik heb in september wat kapitaal, want mijn huis verkocht... Dus bereid om te betalen voor de woonvorm die écht bij mij past.
Voor eventuele volgers: villapoepsimpel.wordpress.com
Oefenen in moeder zijn van een wijze dochter sinds 12/02/2012.
Villa Poepsimpel

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Tiny houses + micro apartments

Ongelezen bericht door Violette » 10 jun 2018 13:42

Ik weet van een project in Noord Nederland (Drenthe) waar een tinyhouse wijk wordt gebouwd. Gemeente midden drenthe heeft dat project dacht ik. Moet je zelf ook nutsvoorzieningen en ontsluiting vd kavel regelen, veel mogelijkheden voor eco dus. Geeft je wellicht inspiratie. Of je overweegt verhuizen naar Drenthe 😉
dochter 2014 en zoon 2017

Plaats reactie