Bokashi, ervaringen?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door jlnda » 06 jul 2014 14:58

Heeft hier al iemand met bokashi??
Ik ben er wat over aan het lezen, en het lijkt me dat je met gewone huis tuin en keukenyoghurt en nog wat andere natuurlijke bacteriën die van nature ergens voorkomen zelf een em-a starter zou moeten kunnen maken??
Bene r nog niet helemaal uit, hoe of wat


MamaMaart

Berichten: 259
Lid geworden op: 08 aug 2013 11:27
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door MamaMaart » 06 jul 2014 17:52

Wij hebben 2 bokashi emmers en we gebruiken wel de starter. Ik zou niet durven zeggen of je hem zelf kan maken. Het ruikt/ stinkt zoetig het zijn een soort zemelen. Ik neem hierbij aan dat je de compost emmer bedoeld.


stampertje

Berichten: 351
Lid geworden op: 08 nov 2009 13:04

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door stampertje » 06 jul 2014 20:58

Wij gebruiken ook 2 bokashi emmers en de starter. Wij doen heel lang met een zak. Ik heb wel eens gehoord dat er op you tube beschrijvingen te vinden zijn hoe je zelf de starter kunt maken; geen ervaring mee. Ik weet niet of je ook de emmers zelf wilde gaan maken, maar zorg er in ieder geval voor dat je ze luchtdicht af kunt sluiten (dus alleen een deksel erop is niet genoeg; dan gaat het rotten namelijk en stinkt het een uur in de wind). Wij hebben de officiële bokashi emmers en zelf vind ik die wel handig omdat er ook een kraantje op zit (en een soort zeep in de bak waar het sap door kan druppelen).


Topic starter
jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door jlnda » 06 jul 2014 23:27

stampertje schreef:Wij gebruiken ook 2 bokashi emmers en de starter. Wij doen heel lang met een zak. Ik heb wel eens gehoord dat er op you tube beschrijvingen te vinden zijn hoe je zelf de starter kunt maken; geen ervaring mee. Ik weet niet of je ook de emmers zelf wilde gaan maken, maar zorg er in ieder geval voor dat je ze luchtdicht af kunt sluiten (dus alleen een deksel erop is niet genoeg; dan gaat het rotten namelijk en stinkt het een uur in de wind). Wij hebben de officiële bokashi emmers en zelf vind ik die wel handig omdat er ook een kraantje op zit (en een soort zeep in de bak waar het sap door kan druppelen).
Zit er dan n ventieltje op of zo?

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Annet » 23 apr 2016 12:31

Up. Ik overweeg ook een set Bokashi-emmers te kopen. Iemand die al meer kan vertellen? Voor- en nadelen? Wij hebben een klein huis en alleen een binnenplaats met potplanten. Het gaat me vooral om minder afval, minder stank in de vuilnisemmer, het milieu en het sap lijkt me ook handig als plantenvoedsel en ontstopper.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door IceQueen » 23 apr 2016 16:45

Ik ben ook erg nieuwsgierig! Is het een handig systeem? Waar laat je de volle emmer? Stinkt het? Wat doe je met de inhoud ve emmer?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door suuske25 » 24 apr 2016 00:21

@icequeen: Even googelen levert dit op, waar een hoop vragen beantwoord worden: http://www.eco-logisch.nl/Bokashi-Bokas ... emmer-1309

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door IceQueen » 24 apr 2016 14:00

Tnx! Ik had al wat gelezen over deze emmer. Dus ik ben ook benieuwd naar gebruikerservringen. Ik heb zelf niet zon grote tuin. Om elke 2 weken afval door de grond te werken lijkt me wat veel. Om het danalsnog weg te gooien is wat zonde. Dus zijn er mensen die er meer over kunnen vertellen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Laura_G » 24 apr 2016 15:28

Ik heb een groentetuin van 1.5 bij 3.5. Iedere keer als ik een vak oogst gaat er de emmer bokashi in. In de winter kan ik veel kwijt in de tuin. In de zomer als de bokashi's vol zijn. En de tuin begroeid dan gaat er meer in het gft.
De bokashi niet begraven doe ik niet, ml vindt t vreselijk stinken. Daarom zijn de emmers ook van t keukenkastje naar de schuur gegaan.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


Charlotte75

Berichten: 1347
Lid geworden op: 02 jul 2013 21:58
Hobbies: Dieren, lezen, koken,geocachen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Charlotte75 » 24 apr 2016 21:39

Enig nadeel vind ik dat je het ergens moet begraven.
In de tuin hebben wij geen plek meer en ik overweeg om een oproepje bij de plaatselijke moestuin vereniging te doen, wellicht dat iemand het wil hebben.

Wij hebben geen last van de stank en de emmer staat dan ook in de keuken.
Zoontje van 17-08-2013

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Annet » 24 apr 2016 21:52

Wij hebben helemaal geen plek om het in te graven. Ik had de indruk dat de hoeveelheid gft-afval hierdoor flink minder wordt, klopt dat? Bij ons zou het nl waarschijnlijk alsnog in de vuilniszak belanden. Het gaat me dus echt om het reduceren van het afval. En het vocht lijkt me handig.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Laura_G » 24 apr 2016 22:57

Nee dat klopt niet. Je vult de emmer. Bokashi gaat aan de slag. Emmer zit nog even vol. Je gebruikt t vocht. Emmer nog even vol. Bokashi in de tuin. Emmer leeg en klaar om weer te vullen
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Kaatmossel

Berichten: 890
Lid geworden op: 24 jun 2013 11:47
Hobbies: Lezen, wandelen, tuinieren

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Kaatmossel » 25 apr 2016 05:51

Subje om terug te lezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ZL - 15 aug 2013

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Annet » 25 apr 2016 19:09

Laura_G schreef:Nee dat klopt niet. Je vult de emmer. Bokashi gaat aan de slag. Emmer zit nog even vol. Je gebruikt t vocht. Emmer nog even vol. Bokashi in de tuin. Emmer leeg en klaar om weer te vullen
Dank je. Dat gevoel begon ik ook te krijgen. Wij zien we dan maar vanaf, want het enige voordeel is dan dat je het vocht kunt gebruiken, maar het is wel weer een extra bak in de keuken en daar hebben we eigenlijk geen plek voor.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door NmvS » 25 apr 2016 19:33

Heb sinds kort een bokashi van zelf gemaakt. Ik vraag me nu af hoe lang het duurt voordat er vocht uit komt ?

Plaats reactie