Minimale afvalberg

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 15 mei 2016 10:35

Wij kopen rijst bij de Lidl, dan kopen we een zak van 4,5 kg ineens.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Violette » 16 mei 2016 14:41

Wiesje schreef:Dat bestellen wij altijd bij Big Green Smile. Helaas leveren ze wel in plastic, maar als je groot besteld, heb je ook maar 1 grote verpakking.

*Leest mee voor tips of alternatieven*
Ik heb de website opgezocht, maar zij verkopen schoonmaakproducten of zeep en shampoo enzo?
dochter 2014 en zoon 2017


Klein duimpje

Berichten: 1111
Lid geworden op: 28 feb 2014 09:55
Hobbies: Lezen, haken

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Klein duimpje » 16 mei 2016 15:26

Beterbio verkoopt ook in bulk, pit&pit sommige dingen ook (wij kopen altijd een grote pot kaneel daar, grootverbruikers [emoji6]) en volgens mij heeft de biologische toko ook erg veel bulk, maar daar heb ik zelf nog niet eerder besteld..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oudste zoon: augustus 2014
Jongste zoon: maart 2017
Dochter: september 2019


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door WZK » 16 mei 2016 16:11

Biologische toko en beter bio kende ik nog niet. Biologische toko heeft ook wasmiddel van sonnet in tien liter verpakking.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Marjo » 17 mei 2016 09:00

Zet ik een bijna lege restafvalcontainer aan de straat (wij betalen nog niet per leging) dropt een van onze buren anoniem zijn papier en plastic afval erin. Toevallig zag ik het omdat ik nog wat weg gooide...
Dat vind ik echt niet tof, dus eruit gehaald maar nu..
Ik kan het positief aangrijpen en een promopraatje langs de deuren doen over afval scheiden en minderen maar heb een kort lontje...


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door WZK » 17 mei 2016 11:24

Heb je er wat van gezegd tegen de desbetreffende buren? Ik kan me voorstellen dat je dat doet. Je vindt het immers niet prettig dat ze iets in jouw bak doen. Als het wel 'echt' restafval was, had je het dan ook niet prettig gevonden?

Als soort van missionaris (die ook nog eens opvliegend kan zijn) langs de deuren gaan zou ik persoonlijk niet doen. Dat zou relaties weleens nodeloos kunnen aantasten.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door mamaMarije » 17 mei 2016 12:31

Bak aanvullen met de soort waar de bak voor bedoeld is gebeurt hier ook en dat is prima vind ik (al blijf ik het apart vinden dat wij als veruit grootste gezin in de straat nou net de bak met ruimte zijn [wink] ).
Maar als je zelf goed loopt te scheiden en anderen er ander spul bij mikken zou ik ook niet leuk vinden.
Hoe te reageren.....eh???

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Marjo » 17 mei 2016 18:02

Ik heb niet gezien welke buren het gedaan hebben dus vandaar dan zou ik moeten aanbellen en vragen heej heb je toevallig je plastic afval in onze restafvalcontainer gegooid?

Maar idd inmiddels besloten dat dat geen goed idee is ja ;-) (mee eens dus WZK). Heb nu plastic gewoon klaargelegd bij boom voor plastic ophaaldag. En dozen papier kan ik nog in onze papierbak proppen.

Maar idd @mamamarije het is meteen eye opener dat onze lege container nu waarschijnlijk de dumpplek van de hele buurt gaat worden :-\ en nee daar word ik niet blij van...


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 17 mei 2016 19:53

@Marjo; zo laat mogelijk aan de weg zetten?

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Marjo » 17 mei 2016 20:03

@WHG Ah das een hele goede!!!! Ga ik doen.

En minderen met afval gaat al heel erg goed als je selectief bent in wat je koopt merk ik. En het is een sport merk ik ook


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Mama_D » 17 mei 2016 20:21

Marjo schreef:@WHG Ah das een hele goede!!!! Ga ik doen.

En minderen met afval gaat al heel erg goed als je selectief bent in wat je koopt merk ik. En het is een sport merk ik ook
Het is inderdaad een sport. Ik vind het leuk om ermee bezig te zijn, hoewel ik me er zeker wel van bewust ben dat we het nog veel beter zouden kunnen doen. Mijn grootste frustratie is dat we in een appartement wonen, met twee grote nadelen wat betreft afval: gft afval wordt niet gescheiden opgehaald (en dat is het meeste!) en we hebben met vier personen in een klein appartement gewoon geen ruimte om groot in te kunnen kopen. Ik heb gewoon geen plek om voedingsmiddelen te bewaren, dus grootverpakkingen zijn nu even geen optie. We zijn wel naar een huis op zoek, ik wil een voorraadkast of kelder en een plek voor een compostbak!
Marjo, leuk dat je dit topic steeds even omhoog duwt, top [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Mama_D » 17 mei 2016 20:23

Oh, en die per-stuk-verpakte koekjes bij ons op het werk [emoji20]
Sowieso, koekjes die per stuk worden verpakt... waarom??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Laura_G » 17 mei 2016 20:52

Bij de jumbo zit de allergoedkoopste havermout in plastic verpakt. Wat stom. Ik had t bijna niet gekocht. Bij de plus en lidl iig in papier.
Ook een paar grootverpakkingen gekocht. Nu in het trotse bezit van een kilo gedroogde kikkererwten en een kilo geraspte kokos.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Mama_D » 17 mei 2016 22:23

Zelfs bij ekoplaza zit havermout in een plastic verpakking!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Annet » 17 mei 2016 22:25

Havermout koop ik in papieren zakken van 5 kilo bij de biologische winkel (veel lekkerder ook, want niet voorgekookt, dus het blijft steviger). Eerder kocht ik die papieren pakjes in de supermarkt en ik zag ze regelmatig kapotgescheurd in het schap liggen. Ik kam me dus wel iets voorstellen bij die plastic verpakking. Probleem heb ik niet met die grote zakken, die zijn veel steviger.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Plaats reactie