Minimale afvalberg

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door WZK » 18 mei 2016 08:14

Waarom hebben jullie liever papier? Afval is toch afval? Je scheidt het beiden dus daarin zit het verschil niet. En ik meende dat plastic zelfs eenvoudiger te recyclen is en tegenwoordig bijna meer milieuvriendelijk is als papier. En bomenkap. Dit zal niet voor elke soort plastic opgaan, dat begrijp ik. Serieuze vraag.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door WZK » 18 mei 2016 08:15

Wat betreft dumpplek worden. Als je zo weinig afval per legging hebt kun je wellicht ook een leging overslaan. Wij betalen wel per leging en doen dat dus met enige regelmaat. Restafval wordt eens per twee weken opgehaald.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Laura_G » 18 mei 2016 08:23

Plastic vs papier
De voorraad grondstof van plastic is eindig (olie). En plastic kan niet tot in den oneindigheid gerecycled worden. Mocht het perongeluk zwerfafval worden dan duurt het heel lang voordat t verdwenen is.

Grondstof van papier is niet eindig en t blijft minder lang in milieu.

Vandaar dat ik liever papieren verpakkingen gebruik.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Keetuh

Berichten: 2122
Lid geworden op: 15 jun 2012 08:09
Hobbies: Lezen, mode

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Keetuh » 18 mei 2016 09:52

Zoals ik het heb begrepen vergaat plastic niet, maar wordt het alleen maar heel erg klein waardoor het steeds meer in onze voedselketen terecht komt. En als ik kijk naar de documentaire Bag it is het recyclen van plastic behoorlijk milieu onvriendelijk. Nu weet ik niet hoe onvriendelijk dat proces is bij papier. Maar papier vergaat wel.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI MT7-L09 met Tapatalk
[blij]


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door mamaMarije » 18 mei 2016 09:57

Hier sinds deze maand nieuw ophaal schema. Restafval 1x in de 4 weken.
We zitten na 2,5 week nog niet eens op een halve container.

Ondanks dat we inmiddels grotendeels wasbaar luieren met zl5 is de hoofdmoot luiers (we hebben ook nog niet nacht zindelijk in huis en ml kiest nog vaker een wegwerp als wasbaar....al wordt het beter).

Als wij toch alles uit de luiers hebben straks....dan hebben we echt amper meer restafval!

Nu proberen nog actiever plastic en papier te verminderen (het is eigenlijk allemaal verpakkingsmateriaal)

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6503
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Marjo » 18 mei 2016 21:57

ik ga inderdaad later aan de weg zetten en als ik dan te laat ben maakt het toch niet uit als ie bijna leeg is [smile] .

en krijg inderdaad al in de gaten dat onze gemeente achter loopt op andere gemeenten qua stimuleren van restafval mindering 1x per 4 weken geleegd maar, tjonge!

ik had inderdaad ook begrepen dat papier echt recyclen is en plastic alleen maar downcyclen is.

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6503
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Marjo » 18 mei 2016 21:58


Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7128
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Petra1985 » 18 mei 2016 22:16

Een newbee hier dus pas op, vast een domme vraag... [cool]

Dat plastic wat ik ga scheiden? Breng ik dat naar de milieustraat? Ik weet dat mijn zwager in Hoofddorp er een aparte container voor heeft bijv. Maar de milieustraat is hier 15 km verderop, in een richting waar ik niet vaak kom, apart ervoor rijden is nou ook weer niet echt de bedoeling lijkt me. Ruimte om plastic weken op te sparen tot ik er wel eens in de buurt kom heb ik niet [neutral]
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6503
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Marjo » 19 mei 2016 14:18

@Petra http://www.plasticheroes.nl/
hier kan je kijken of je gemeente al mee doet en wat je opties zijn


SusanM

Berichten: 806
Lid geworden op: 07 okt 2012 14:53
Hobbies: lezen, creatief zijn, de kids
Locatie: Fryslan

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door SusanM » 19 mei 2016 16:15

Petra1985 schreef:Een newbee hier dus pas op, vast een domme vraag... [cool]

Dat plastic wat ik ga scheiden? Breng ik dat naar de milieustraat? Ik weet dat mijn zwager in Hoofddorp er een aparte container voor heeft bijv. Maar de milieustraat is hier 15 km verderop, in een richting waar ik niet vaak kom, apart ervoor rijden is nou ook weer niet echt de bedoeling lijkt me. Ruimte om plastic weken op te sparen tot ik er wel eens in de buurt kom heb ik niet [neutral]
In Fryslan hoeft dat niet, omdat de Omrin het nascheidt.

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6503
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Marjo » 24 mei 2016 07:16

en hoe gaat het hier [chat]

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Rosalinde » 24 mei 2016 12:50

SusanM schreef:
Petra1985 schreef:Een newbee hier dus pas op, vast een domme vraag... [cool]

Dat plastic wat ik ga scheiden? Breng ik dat naar de milieustraat? Ik weet dat mijn zwager in Hoofddorp er een aparte container voor heeft bijv. Maar de milieustraat is hier 15 km verderop, in een richting waar ik niet vaak kom, apart ervoor rijden is nou ook weer niet echt de bedoeling lijkt me. Ruimte om plastic weken op te sparen tot ik er wel eens in de buurt kom heb ik niet [neutral]
In Fryslan hoeft dat niet, omdat de Omrin het nascheidt.
Tsja, ik vind dat nascheiden wel dubbel. Enerzijds weet ik dat nascheiden efficienter is en er beter gescheiden kan worden dan wat (niet altijd even fanatieke) particulieren doen. Anderzijds heb ik toch mijn twijfels. In hoeverre heeft Omrin met haar reststoffenenergiecentrale belang bij het (zorgvuldig) scheiden van plastic en restafval?! Bovendien voelt het voor mij niet goed om het plasticafval weg te gooien terwijl ik weet dat het recyclebaar is. Voor mij is dat laatste wel een extra stimulans om plastic te vermijden.

Onze grijze container (omgedoopt tot 'sortibak' --> iets nieuws van de gemeente/provincie/Omrin) raakt meestal gelukkig niet zo snel vol. Mijn doel is om hem maximaal twee keer per kwartaal aan de weg te zetten. We betalen per leging en de container staat buiten de tuin, dus langer laten staan veroorzaakt geen overlast. Maar het frustreert me bijna om te zien hoe veel afval anderen produceren. Onze buren (gezin met 2 kinderen) hebben zelfs een tweede grijze container erbij gekregen! Wat dat betreft zou het meer zoden aan de dijk zetten als zij hun afval zouden halveren dan dat wij dat doen.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Jessie824 » 24 mei 2016 14:25

Ik heb van pit&pit een grote emmer havermout. Wel plastic maar geloof ik 3 kg. En die emmer gebruik waarschijnlijk straks om klosjes garen oid in op te bergen :)


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Mama_D » 27 mei 2016 10:14

Lege zuivelpakken, doen jullie die bij restafval of bij oud papier? En dan bedoel ik natuurlijk de pakken waar geen plastic draaidop op zit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)


Groentje

Berichten: 403
Lid geworden op: 30 jul 2014 12:28
Hobbies: duurzaam leven

Re: Minimale afvalberg

Ongelezen bericht door Groentje » 27 mei 2016 10:18

Mama_D schreef:Lege zuivelpakken, doen jullie die bij restafval of bij oud papier? En dan bedoel ik natuurlijk de pakken waar geen plastic draaidop op zit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mag niet bij oud papier volgens mij. Lege pakken gingen hier dus eerst bij het restafval. Tegenwoordig hebben we de categorie 'pmd', plastic/metaal/drankenkartons en stop ik ze dus bij het plastic in de zak. Voelt wel gek!

Plaats reactie