Fietsvakantie :-)

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door ELA » 03 jan 2014 23:17

Wij willen van de zomer waarschijnlijk een fietsvakantie gaan doen, we blijven in NL en vertrekken vanuit huis. Wie heeft er ervaring met fietsvakanties met kinderen en kamperen. Wat viel je mee of tegen? Tips?

Alle info is welkom.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


mira

Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:11
Hobbies: ik ben geen lingo-kandidaat ;)

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door mira » 04 jan 2014 09:24

Groot fietsvakantie fan hier, zowel als kind, zonder kinderen en met kinderen.
Kom er later op terug!
ZL 12-12-2005 DL 02-02-2011


mira

Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:11
Hobbies: ik ben geen lingo-kandidaat ;)

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door mira » 05 jan 2014 23:06

ok, fietsvakantie dus.

Waar te beginnen? Ik vind fietsvakanties echt de lekkerste manier van vakantievieren. Ik hou van in de ochtend voor je tentje de route voor de dag uitstippelen. Hoeveel denken we te kunnen fietsen, waar kunnen we dan ongeveer raken? Zijn er alternatieven in de buurt voor als die camping toch niet haalbaar blijkt?
En van aankomen op een camping, voldaan omdat je er een lekkere fietstocht op hebt zitten. De kinderen lekker de camping ontdekken.
En natuurlijk van de fietstochten, van pauzeren op lekkere plekjes. Lekkere picknicks uit je tas toveren. Beseffen hoe mooi Nederland is (in geval van fietsen in eigen land natuurlijk, ook in andere landen gefietst, maar juist in nl waar je het niet per se verwacht, valt me altijd op hoe verrassend mooi het is).


Heb je al een idee hoe je het wilt doen qua fietsen? Fietskar? Oudste fietst zelf? Of met aanhang fietsje? Of follow me? (die laatste vind ik echt een handig ding (uh ik heb hem al een tijd, maar nooit gebruikt, omdat er toen opeens een kind bij kwam en die ging in fietskar, dus geen plek voor de follow me, en daarna fietste mijn oudste al goed genoeg zelf)), omdat je heel makkelijk kunt afwisselen tussen zelf fietsen en aan je vast fietsen.)

Je kunt behalve kamperen ook kiezen om trekkershutten te gebruiken. Groot voordeel: scheelt heel veel bagage. En je hebt een wat ruimere plek dan een tent tot je beschikking. Groot nadeel vind ik dat je ze moet reserveren en ik vind juist het flexibele van fietsvakanties zo fijn. Zeker met kinderen: als er een dag blijkt dat ze eigenlijk gewoon op een camping willen blijven, dat je dat gewoon kan doen. Of als een keertje alleen een uur of twee in de ochtend fietsen gewenst is, dat dat ook kan.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen een rondje te fietsen, maar als je iets verder van huis/eigen regio wil, is een route fietsen en dan met trein terug ook een prima optie (of andersom natuurlijk, al beperkt dat je ook weer iets meer in je vrijheid).

Heb je zelf zonder kinderen ervaring met fietsvakanties?

Eigenlijk is alles leuk aan fietsvakanties [jump] Ik ga maar eens kijken of ik het dit jaar qua bagage weer geregeld krijg (1 volwassenen, 2 kids, waarvan 1 zelf fietsend, geen fietskar), dan denk ik dat wij weer een rondje in eigen land maken. Zl vraagt er vaak naar!
ZL 12-12-2005 DL 02-02-2011


gutje

Berichten: 2894
Lid geworden op: 01 okt 2010 08:51
Hobbies: Internet, Lezen, kids etc...
Locatie: zeeuws-vlaanderen

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door gutje » 06 jan 2014 07:48

Ik ben ook 2 keer geweest.
1 keer alleen met 2 kinderen en 1 keer met 3 kinderen en mijn moeder (beide keren zwanger)

Ik had een fietskar bij.
Eerste keer ben ik van hier naar mijn ouders gefietst. Zo'n 20 tot 30 km per dag. Hebben toen tussendoor een rustdag gehad.
2e keer hebben we een rondje gedaan. En geen rustdag ingepland. Die rustdag hebben we toen wel gemist.
De route hebben we via de fietsknooppunten uitgestippeld. Dat hadden we vooraf al gedaan omdat we hier in zeeland zitten en vaak een hoop campings al vol zitten. Daarbij moest ik de 1e keer ook rekening houden met boottijden omdat we veel gebruik hebben gemaakt van fietsveren die soms maar 1 keer per week vaarden.
Ik vond het qua zwaarte met fietsen wel tegenvallen. Was ook erg blij dat we niet extreem veel kilometers maakte per dag. We vertrokken altijd 's ochtends vrij op tijd en kwamen vaak rond 2 a 3 uur aan. Dan konden de kinderen nog even spelen en kon ik de tent op tijd opzetten en koken op mijn gemak.

Het was wel erg leuk! de kinderen hebben het er nog regelmatig over terwijl het al wel een hele tijd terug is.
Ik mag me de trotse mama noemen van een heerlijke jongedame van 25 en een lekkere knul van 20, een schattige dochter van 14 en nog een lieve knuffelknul van 12...<3

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10671
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Wicky » 06 jan 2014 09:49

Fietsvakantie, leuk!
Ken je deze site al?
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

BeeMee

Berichten: 5324
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:38
Hobbies: Sport, haken, lezen
Locatie: Eindhoven

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door BeeMee » 06 jan 2014 10:24

Jaaaa, abbo!

Wij willen ook weer heel graag. Maar nog nooit geprobeerd met zl. Het idee was om komende zomer in NL te gaan fietsen. Maar of ik dat ga trekken met zwangere buik weet ik niet.

Het is niet mijn bedoeling om t draadje te kapen; maar ik ben wel benieuwd naar wat voor materiaal mensen hebben (Fietskar, tent, etc). En hoelang kun je fietsen met een dreumes?
M ica h 24/7/2012 – S aa r 4/8/2014
Persoonlijk blog: http://www.meijne.eu

Gebruikersavatar

caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door caroline1985 » 06 jan 2014 10:30

Wij zijn afgelopen zomer op fietsvakantie geweest, maar niet gekampeerd. We hadden een combi van hotels, stayokay, gelogeerd bij een d&ver via een oproep (leuk!), goedkope b&b. Wij moesten sowieso plannen ivm een cursus van man waar we 'heen' gingen.
Onze problemen hadden te maken met veel regen, n dat we er in de trein pas achterkwamen dat je niet met een fietskar in de trein mag.
We hadden een fietskar en met kind en bagage en ik een fietstas, we hadden echt veel te veel bij ons. Ongeveer 60km per dag, kan t me niet meer zo goed herinneren. Was erg leuk, voor herhaling vatbaar, misschien wel dit jaar al bedenk ik me nu.
Ons draardje is nog wel via de zoekfunctie onder de keukentafel tevinden.
Veel pleziermet voorbereiden!
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Gebruikersavatar

caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door caroline1985 » 06 jan 2014 10:33

Aanvulling kamperen was qua spullen meenemen wel gelukt denk ik, maar ivm de regen die we hadden was t erg fijn om savinds een echt droog plekje te hebben. Al lijkt me kamperen wel veel fijner natuurlijk.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016


mira

Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:11
Hobbies: ik ben geen lingo-kandidaat ;)

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door mira » 06 jan 2014 21:49

Dat hadden we vooraf al gedaan omdat we hier in zeeland zitten en vaak een hoop campings al vol zitten.
(bijna?) alle campings hebben voor trekkers áltijd plek, reserveren ze speciale plekken voor. Ik heb in mijn fietsvakanties nog nooit een camping gereserveerd en nog nooit een camping getroffen waar we niet een nachtje konden staan. (wel een keer in hongarije na een iets te lange etappe met iets te veel platte banden een camping die niet meer bleek te bestaan [headbang] toen moesten we nog 30 km verder....gelukkig was dat in de tijd zonder kinderen...)
ZL 12-12-2005 DL 02-02-2011


mira

Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:11
Hobbies: ik ben geen lingo-kandidaat ;)

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door mira » 06 jan 2014 21:56

BeeMee schreef: Het is niet mijn bedoeling om t draadje te kapen; maar ik ben wel benieuwd naar wat voor materiaal mensen hebben (Fietskar, tent, etc). En hoelang kun je fietsen met een dreumes?
het ligt denk ik erg aan je kind. Kan me herinneren dat ik met dreumes voor aan stuurstoeltje in een korte fietsvakantie rond de 60/70 heb gefietst, maar dat was aan de lange kant. In een fietskar denk ik dat je wat makkelijker lange afstanden kunt afleggen.
Met kleuter in karretje deed ik ook rond de 50/60 per dag. Soms iets minder. Dit jaar eens kijken hoe ver ik met zelf-fietsende zoon kan. Volgens mij was ik bij mijn eerste fietsvakantie even oud (8), wij fietsten toen van limburg naar zeeland en terug. Heb het dagboekje nog van die vakantie, met netjes de afstanden die we gefietst hadden [verliefd] op de minste dag fietsten we dertig, op de langste dag 70 geloof ik (met heel veel gemopper in mijn dagboek over ook nog tegenwind en zo [cheesygrin] )
ZL 12-12-2005 DL 02-02-2011


Topic starter
ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door ELA » 06 jan 2014 22:49

Leuk de reacties, dankjulliewel. En over draadje kapen…graag, zo komen we alleen maar meer te weten [cheesygrin].

Ons plan is nu alsvolgt:
Bakfiets en dl daarin met bagage.
Gewone (mama)fiets met zl2 achteraan in de follow me (mocht je die willen verkopen of uit willen lenen, heel graag!).
Zl1 op zijn eigen fiets (deze week krijgt hij een nieuw, tweedehandse, batavus 24 inch fiets met 3 versnellingen, daar moet hij wel even op vooruit kunnen).

We willen een trekkerstent voor 4 personen kopen, waarin we allevijf gewoon naast elkaar kunnen kruipen, net als thuis dus. Nu nog uitzoeken welke tent, matjes (luchtbedden?) en slaapzakken we nodig hebben om ook comfortabel te slapen.

We willen helemaal vrij zijn in de tijd die we onderweg zijn. Dat het bij heel mooi weer ook mogelijk is om gewoon een dagje extra op een camping te blijven staan en lekker het zwembad in te duiken zonder 'te moeten' fietsen.

Vooral de bagage moet ik me echt induiken, ik kan me helemaal niets bij het volume van de uitrusting voorstellen en weet dus ook nog echt niet of dat dan allemaal gaat passen.

Doordat we de bakfiets meenemen is wel direct de optie van ergens op de trein stappen weg, maar dat nemen we voor lief als dat betekend dat dl dat gewoon lekker in de bak bezig kan zijn met haar spulletjes en haar spel.

Ikzelf heb geen ervaringen met fietsvakanties, maar ml heeft in zijn jeugd niet anders gedaan, maar dat is toch al wel weer even geleden.

Leuk dat er meerderen misschien gaan fietsen, op deze manier kunnen we elkaar mooi helpen bij het aanschaffen en inpakken van alle spullen. Ik krijg er steeds meer zin in!

De link naar het forum had ik al, dankjewel daarvoor, dan heb ik voor ik hier de oproep deed al heerlijk rond zitten lezen. Leuk!
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door deeh » 06 jan 2014 22:51

Zou het zo doen, maar mijn ega wil er voorlopig niet aan.

Een groot fiets(vakantie) fan hier!
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


WNT

Berichten: 2191
Lid geworden op: 27 jul 2011 07:48
Hobbies: naaien
Locatie: V'daal

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door WNT » 06 jan 2014 22:54

Als kind ook gefietst, beste vakantie van mijn jeugd. Wij fietsen en dag en sliepen twee nachten. Dus eigenlijk dag op, dag af, vond ik een fijn ritme.

#Tapatalk en gepriegel op mijn mobiel#


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Zonne » 06 jan 2014 23:00

oooh het duurt nog zolang, ik krijg er al helemaal zin in als ik dit lees [applaus]
Mira misschien moeten we een fietsvakantiemeet doen [lol] Ik moet zo lachen om de overeenkomsten t/m fietsen in hongarije met platte banden!

Ik ga ieder jaar wel even weg op de fiets, omdat mijn man geen liefhebber is is dat of met elkaar ergens heen fietsen (op 1 hooguit 2 fietsdagen) en daar vakantie vieren, of ik ga alleen of met vriendin echt rondfietsen (dan krijg ik mn man dus echt niet mee [lol] ).
De jongste van nu 8 fietste van de zomer max 50km, dat was voor de peuter in de fietskar ook wel zat. ik probeer altijd zo te plannen dat er een flinke middagdut in de kar gedaan kan worden, na een lange uitren/speel pauze. Dat werkt vaak goed- paar uurtjes fietsen- uur pauzeren/spelen- paar uur fietsen met evt korte pauzes voor de grote kinderen.

Ik heb wel altijd de neiging de fietskar stampvol te stouwen en het is zoveel fijner als je dat niet doet! gewoon zo min mogelijk mee, fietst prettiger. En wij hebben dus ook geïnvesteerd in compacte lichte matjes, slaapzakken en tentjes (wij slapen met de jongste in een tentje en de oudste drie kinderen in ander tentje). Voorheen fietsten we met de lichtste 5 pers tent binnen ons budget.. die was toch nog wel 11 kilo. Best te doen, maar we vonden het wel een heel prettig verschil toen we overgestapt waren op 2 x 1,5 kilo [biggrin]

Gebruikersavatar

yanika

Berichten: 1568
Lid geworden op: 05 apr 2011 12:35
Hobbies: van alles een beetje
Contacteer:

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door yanika » 07 jan 2014 07:22

Ik raak helemaal geinspireerd. Afgelopen zomer wel met de bakfiets en man met fietskar naar een camping in de buurt gegaan. Met de 3wiel bakfiets. We hadden een 3pers popuptent mee. Pastte precies in de bakfiets. Zl had helaas niet geslapen in de fietskar dus die kon pas nadat alles op was gezet gaan dutten.
We zijn nu opzoek naar een 2e fietskar voor bagage. Echt lichtgewicht rondtrekken kunnen we niet. We hebben wel iets van comfort nodig ;)

Dit jaar wil ik een fietsweekend. Eerst maar even die extra kar!


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Zl: Juli 2011, Dl: Mei 2015

Plaats reactie