Fietsvakantie :-)

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

BeeMee

Berichten: 5324
Lid geworden op: 24 apr 2012 00:38
Hobbies: Sport, haken, lezen
Locatie: Eindhoven

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door BeeMee » 03 mei 2014 21:21

ELA schreef:Wij hebben onze plannen voor een fietsvakantie deze zomer even geparkeerd, zie onderschrift [cheesygrin].

Over een 2 jaar willen we het zeker gaan proberen, dus ik blijf geïnteresseerd meelezen.
Hier geloof ik een soortgelijke situatie. [smile] Wij willen volgend jaar in NL gaan fietsen.
M ica h 24/7/2012 – S aa r 4/8/2014
Persoonlijk blog: http://www.meijne.eu

Gebruikersavatar

mloes

Berichten: 3808
Lid geworden op: 04 sep 2010 13:03
Hobbies: lezen,schrijven,dansen.dragen
Locatie: Amersfoort

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door mloes » 04 mei 2014 20:55

Gefeliciteerd beiden! Gelukkig kunnen er nog heel veel fietsvakanties komen.

Afgelopen jaar hebben wij met de kinderen een fietsvakantie door NL gehouden, S ging op de rug bij ML en sliep veel [smile] , B zat achterop. We deden het toen wel wat luxer, van pipowagen naar pipowagen (en caravan en huisje bij een boerderij). Voor dit jaar is er nog wat twijfel of we weer een fietsvakantie gaan doen, eigenlijk was het plan om het Oostenrijkse deel van de Donauroute te fietsen, maar ik twijfel (ik wil eigenlijk ook erg graag een grote reis, en nu ik onverwacht zonder werk zit, heb ik daar wel de tijd voor, ook nog niet gebonden aan schoolvakanties).

Maar... of Oostenrijk nu doorgaat of niet, we willen wel graag wat fietsweekenden houden met elkaar en eens kijken of met een tentje rondtrekken zo leuk is als wij denken dat het is [biggrin] . Maar nu de uitrusting... waar begin ik? Ik zag in dit topic al merken tenten en matten voorbij komen, sommige best aan de prijs. Wat zouden jullie aanraden voor een goede, vooral betaalbare merken voor tenten, matten en slaapzakken? Het is voor ons ook uitproberen, en we kunnen ons ook niet de hoogste prijzen veroorloven, dus wellicht kan ik via MP ook wat spullen aanschaffen, ik zie nu alleen door de bomen het bos niet meer.
[B (nov 2010) en S (feb 2013)


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 03 mei 2017 19:24

Een topic dat het waard is te uppen!
Wij gaan al een aantal jaren met heel veel plezier drie weken fietsen en kamperen met de kinderen.
Dit jaar ga am we na veel gezeul toch eindelijk eens "grammenjagen" en wat meer lichtgewicht spulletjes aanschaffen.
Het lastigst vind ik het kooktoestel want ik wil iets dat stabiel is maar waar ik wel een pan voor 7 personen (bedde) rijst of pasta in kan maken. Ideeën?


Anneloes

Berichten: 16
Lid geworden op: 04 jun 2016 19:53
Hobbies: Saxofoon, fietsen, lezen
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Anneloes » 04 mei 2017 14:12

1en2en2 schreef:Een topic dat het waard is te uppen!
Wij gaan al een aantal jaren met heel veel plezier drie weken fietsen en kamperen met de kinderen.
Dit jaar ga am we na veel gezeul toch eindelijk eens "grammenjagen" en wat meer lichtgewicht spulletjes aanschaffen.
Het lastigst vind ik het kooktoestel want ik wil iets dat stabiel is maar waar ik wel een pan voor 7 personen (bedde) rijst of pasta in kan maken. Ideeën?
Als je echt iets compacts zoekt zou ik voor een of twee kleine benzine/gas/spiritus-branders gaan.

Pasta kun je ook makkelijk laten garen in zo'n pannensleeve. Scheelt bovendien brandstof: goed aan de kook brengen en dan de pan met pasta&water in de sleeve stoppen. Ondertussen een tweede lading pasta maken.
https://www.bever.nl/p/optimus-terra-he ... olour=5806

Als je binnen europa blijft en met gas zou willen koken is dit type een kleine fijne brander: https://www.bever.nl/p/optimus-crux-lit ... olour=5806 . Daar zou je er twee van kunnen gebruiken. Het is iig heel veel lichter dan een campinggaz duobrander.
Nadeel van een gasbrander is dat die tankjes niet overal even makkelijk te vinden zijn. Dus soms sleep je dan een tijd een extra tankje mee voor als de ander op is. Of dat je ze niet meer los kan koppelen. Zelf zijn we een paar jaar geleden overgestapt naar een multifuelbrander, wil niet meer zonder.

- Tip met vliegen: zorg dat je lege benzinefles naar koffiebonen ruikt ipv benzine ;)
- Minimalistisch windschermpje: Vouw aluminiumfolie een aantal keren plat tot een windscherm. Tye-raps aan de onder en bovenzijde(of een touwtje oid, als het maar een lusje maakt) zodat je deze aan de grond kan vastzetten met je tentharingen en het goed om de brander blijft staan.

Let er trouwens wel op dat je een brander kiest met een brede pit, dat werkt effectiever met grote pannen.
Moeder van Oskar (2005)

Eigenaar blog/webshop https://younetics.nl/ [backcarry] groen - fiets - trein - eco


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 04 mei 2017 20:56

Bedankt Anneloes! Fijne tip die sleeve, dat scheelt weer morsen in de slaapzak of de grote hooimadame meeslepen. Opmijn verlanglijstje dus! Echt mooie set [cheer]
Ik heb nu een brander die ideaal lijkt maar de patronen gaan erg (te) snel leeg. Afbeelding Deze had ik gekocht omdat hij lekker laag en dus stabieler is. Een grote pan op zo'n opschroef pit vind ik een beetje eng

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door mirri » 05 mei 2017 10:46

Ik ben niet op fiets vakantie geweest en zal het ook nooit doen, maar ik ben heel gecharmeerd van mijn Coleman benzine fornuis. Ik heb een 2pits, maar je hebt ook enkel pits. Het vergt enige oefening, maar het water kookt in no time. Veel sneller dan gas. Ik heb een hooimadam, die gebruik ik ook graag op vakantie :)

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Violette » 05 mei 2017 10:58

Ik denk dat je het beste voor een allesbrander kunt gaan. Licht, compact en er kan een grote pan op. Wel maar 1 tegelijk, dus dat vergt enige creativiteit in campingmaaltijden. Ik denk dat onze primus zo'n 500g weegt? (Incl brandstof). Je zou natuurlijk ook voor 2 exemplaren kunnen kiezen.
dochter 2014 en zoon 2017


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 05 mei 2017 20:43

Violette schreef:Ik denk dat je het beste voor een allesbrander kunt gaan. Licht, compact en er kan een grote pan op. Wel maar 1 tegelijk, dus dat vergt enige creativiteit in campingmaaltijden. Ik denk dat onze primus zo'n 500g weegt? (Incl brandstof). Je zou natuurlijk ook voor 2 exemplaren kunnen kiezen.
Dat denk ik ook. Ik zag er een die je los op de grond plaatst met de brandstof ernaast. Dat lijkt me wel fijn. Eén is zat hoor, we eten lekker primitief als we fietsen ;)
Waarmee vul jij de fles doorgaans?

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Violette » 05 mei 2017 20:44

Wasbenzine. Kun je in elke supermarkt in een literfles kopen.
dochter 2014 en zoon 2017


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 05 mei 2017 20:47

Violette schreef:Wasbenzine. Kun je in elke supermarkt in een literfles kopen.
Zo jij bent snel :D bedankt!

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Violette » 05 mei 2017 20:49

Wij hebben deze: https://www.primusshop.nl/primus-omnifuel/
We hebben een pannensetje met wat kleinere pannen, maar vorig jaar ook een grote pan gekocht. Dat is een pan die - denk ik- 7 personen waardig is. Die past er prima op. Bij het neerzetten zoek je bij voorkeur een tegel oid, een vlakke ondergrond is erg prettig. Maar in het gras doet hij het ook hoor.

Edit en oh wij hebben bewust gekozen voor een metalen fles (en niet kunststof) en een metalen pompje ivm de levensduur en lekgevaar.
dochter 2014 en zoon 2017


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 05 mei 2017 20:51

Super, ziet er goed uit!


inge_b

Berichten: 949
Lid geworden op: 30 jul 2014 07:42
Hobbies: ##

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door inge_b » 05 mei 2017 21:22

Lekker hè fietsvakantie! Mijn voorpret voor dit jaar is ook al weer begonnen? Iemand nog leuke tips voor met een 2,5 jarige in NL?

Ik zweer bij mn multifuel MSR wisperlite. Fijn ding en gaat al zeker 12 jaar mee. We starten de vakantie op brandervloeistof van de Bever en gaan verder op wasbenzine (bouwmarkt) of benzine. Altijd te krijg...

Goeie tip die sleeve. Dank je wel!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y300-0100 met Tapatalk
Mama van 2 heren


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 07 mei 2017 15:27

inge_b schreef: Iemand nog leuke tips voor met een 2,5 jarige in NL?
Qua campings, gebieden? De natuurkampeerterreinen zijn meestal perfect voor alle leeftijden als je van rust, natuur en eenvoud houdt. Onze kleinsten zijn nu ook 2,5, wij gaan dit jaar vooral over de veluwe en door Drenthe (althans.. dat is het plan ;) ). Ik vind op deze leeftijd wat beschutting en niet teveel water wel prettig. Vorig jaar reden we de Vennbahn, tof voor de oudere kids maar niet speciaal voor ukkies.
Verder gaan vooral de meitai mee, musketonhaakjes om de ritsen van de tent te sluiten [cheesygrin] , ik heb bij de Decathlon uv zwemshirts gekocht, om naast het smeren nog wat extra zonbescherming te hebben en lekker snel droog!

Gebruikersavatar

Pino
Moderator
Moderator
Berichten: 3177
Lid geworden op: 16 mar 2011 21:49
Hobbies: forummen
tag: Bzzzzz Chatbij

Re: Fietsvakantie :-)

Ongelezen bericht door Pino » 07 mei 2017 19:18

Iemand een goede tip voor een tent? Wij zijn met 5 (2 volw, 3 kinderen) en vinden het fijn om niet op 2 meter te liggen met 5. Maar waar vind ik een tent die dan prettig is voor fietsvakantie?
Het ultieme geluk in je leven is dat je bemind werd. Victor Hugo, schrijver/dichter (1802-1885)
(Pleeg)moeder van 4

Plaats reactie