'deokorsten' verwijderen?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door pluimpiet » 14 sep 2013 19:19

Ik zit met een ouderwetse huisvrouwenkwestie: mijn vriend zweet redelijk veel en gebruikt daarom nogal veel deo. Met als resultaat dat er een soort dikke 'korsten' (van deo en zweet?) in de oksels van zijn shirts komen. Dit gebeurt alleen in de shirts die redelijk strak zitten, in de rest valt het mee. Maar de korsten bouwen langzaam op, totdat de stof helemaal hard wordt en het stomme is: ik krijg ze er in de was dus niet uit. Nu ben ik er wel achter gekomen dat ze in terpentine oplossen maar dat wil ik niet in de wasmachine hebben (gaat dan heel erg stinken plus slecht voor milieu) en liefst ook niet op mijn lief [lol]
Andere, minder chemische deo is overigens geen optie, helaas, hij gelooft daar niet in [headbang]
Wie kent dit probleem en heeft de oplossing? Ik heb het nu eenmaal geprobeerd met een papje van baking soda maar dat werkte vooralsnog niet, misschien moet ik het eerst een nachtje laten intrekken?
dl sept '13 en dl jan '16


Cornelie

Berichten: 382
Lid geworden op: 23 mar 2010 21:01
Locatie: Mechelen

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door Cornelie » 14 sep 2013 19:23

Ik volg.
Clair de lune - mijn twee vollemaanmeisjes (maart 2010 en juni 2014)

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door Freecell » 14 sep 2013 19:31

Nachtje in de vanish zetten? [think]
Ossegalzeep?

Ik ken het helemaal niet, mijn man zweet echt nauwelijks... (die heeft het altijd koud [lol] )
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

dieverke

Berichten: 4954
Lid geworden op: 19 okt 2009 14:06
Hobbies: kleertjes en poppetjes maken
Locatie: zuid-limburg

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door dieverke » 14 sep 2013 19:36

Ik ken het niet, maar je zou ipv terpentine misschien beter wasbenzine kunnen gebruiken? Dat stinkt ook, maar heeft geen residu, dat heeft terpentine wel. Dure zijde stropdassen maak je immers ook schoon door ze in kokertje te duwen met wasbenzine...
Mama van poppedijntje nov 2007 en meneertje koekepeertje jan 2011.

Wie durft los te laten heeft twee vrije handen...

Gebruikersavatar

Oem Ilyas

Berichten: 521
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:04
Hobbies: ZL, lezen, haken
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door Oem Ilyas » 14 sep 2013 19:50

Ik denk dat in schoonmaakazijn laten weken (weliswaar sterk verdund) wel helpt, heb dat vroeger gedaan omdat ik ook dergelijke deo gebruikte en alles zo erg begon te stinken [mrgreen] . Intussen ben ik wijzer geworden en gebruik ik geen troep meer, maar daar moet je natuurlijk zelf wel van overtuigd zijn [wink] .
Afbeelding

Jade Spring

Gebruikersavatar

Olos

Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:10
Hobbies: forummen :P

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door Olos » 14 sep 2013 20:48

Blijven de kleuren met terpentine wel mooi? Blijf je het lang ruiken? Het is natuurlijk geen dagelijkse behandeling...
Laatst gewijzigd door Olos op 12 okt 2013 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Topic starter
pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door pluimpiet » 14 sep 2013 21:31

ha, fijn dat jullie het probleem herkennen! Wasbenzine zou idd een alternatief kunnen zijn, hoewel mij eigenlijk niet natuurlijk genoeg. Van schoonmaakazijn kan ik me niet voorstellen dat die harde korsten echt oplossen...
Terpentine heb ik nu eenmaal geprobeerd: op lichte kleuren zie je er niets van, een donker blauw shirt is wel wat lichter geworden maar niet vreselijk storend. Ik kreeg de geur er met handwassen niet uit, pas na een grondige beurt in wasmachine was de geur 'aanvaardbaar' en vervloog bij het buiten drogen. Echter de andere was rook toen in eerste instantie ook naar terpentine, en de wasmachine zelf ook. Dit was een wasbeurt later wel weer weg.
Zou het gewoon zo zijn dat dit soort chemische deo alleen te bestrijden valt met andere chemische spulletjes?
dl sept '13 en dl jan '16

Gebruikersavatar

hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door hartrocker » 15 sep 2013 07:19

Ik Heb er zelf wel eens last van, en dep de plekken dan met pure schoonmaakazijn. Vlekken verdwijnen niet helemaal, maar de geur wel!
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

SuMersan

Berichten: 887
Lid geworden op: 22 mei 2011 22:40
Hobbies: haken
Locatie: Noord-Brabant

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door SuMersan » 15 sep 2013 08:45

Herkenbaar probleem uit 't verleden hier. Sinds we aan de zelfgemaakte deo zijn nooit meer last van gehad. [cheer]

Maar goed, ik kreeg eens de tip om de plekken voor het wassen te behandelen met glansspoelmiddel voor de vastwasser en daarna gewoon te wassen. (Dus de oksel-plekken daarmee nat te maken en halfuurtje oid in telaten werken en dan hup wasmachine in) Dat werkte hier erg goed. Erg hardnekkige vlekken waren niet na een wasbeurt weg, maar verdwenen na 2 keer meestal wel. En de vreselijke lucht van die plekken [silenced] was daarna ook eruit.
mv zl (2010) 19 mndn bv gehad, en dl (2012) 31 mndn bv gehad

"Als je aan een kind iets wilt veranderen, vraag je dan eerst af wat je aan jezelf kan veranderen." ~ Carl Jung

Gebruikersavatar

Topic starter
pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door pluimpiet » 15 sep 2013 13:18

Ha, ik heb toevallig een gekregen en ongebruikte fles glansspoelmiddel achterin het kastje staan. Komt dat nu toch nog van pas!
dl sept '13 en dl jan '16


Jessie392

Berichten: 1645
Lid geworden op: 29 sep 2010 00:38
Hobbies: -

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door Jessie392 » 15 sep 2013 15:39

Ik lees even mee. ML heeft het ook en ik krijg het met geen mogelijkheid weg. Schoonmaakazijn en glansspoelmiddel deden helemaal niks. Speciaal vlekkenmiddel van HG ook niet.
Ik zal eens een keer terpentine proberen, maar ik vind dat echt enorm smerig spul....

*Tapatalk*

Gebruikersavatar

Karlijn

Berichten: 332
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:21
Hobbies: analoge fotografie, brieven
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door Karlijn » 16 sep 2013 12:31

Oeh ja, ik kwam een tijdje terug voor het eerst zo'n keihard geworden shirt tegen uit de was! Kreeg het er ook niet uit, het shirt stonk na het wassen ook nog steeds naar zweetlucht. Ik geloof dat ML hem heeft weggegooid... En ik heb subtiel gehint dat ie nou misschien toch maar dagelijks (de oude deo van) zijn oksels moet wassen alvorens er nieuwe deo op de doen [whistle]
Misschien helpt heet wassen? Ga ik zelf eens proberen. Kill all germs [grin]
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

MerelmvLana

Berichten: 7913
Lid geworden op: 05 mei 2008 12:04
Hobbies: Koken en bakken
Locatie: Tilburg********************** Maker en verkoper
Contacteer:

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door MerelmvLana » 16 sep 2013 12:45

betere deo! Rexona heeft een deo die een paar dagen werkt voor 5 euro of zo (heet "extra dry" en komt in spray en roller meen ik) en je hebt ook nog een tropenmerk dat echt 5 dagen gegarandeerd geen zweet doorlaat. Bekend onder mariniers die in warme landen uitgezonden zitten.

Sinds ik dat gebruik heb ik geen luchtjes meer, geen gele vlekken meer in mijn shirts, geen plakkerige oksels (niet van de deo en niet van het zweet). Het is echt troep, moet ik erbij zeggen, als je het te dik op doet heb je brandwonden in je oksels (3 keer raden hoe ik dat weet). Maar toch ben ik fan. Al jaren geen problemen meer [smile]
MamaMerel Handgemaakte Babydragers Conversions, SSC, Mei Tai, Ringsling en meer

Mama van Lana (nov 2006) en Aaron (april 2010)
Nam na exact 2 jaar ongewild afscheid van de bv, om het op te nemen tegen borstkanker


Jessie88

Berichten: 15666
Lid geworden op: 20 jun 2008 08:47
Hobbies: .

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door Jessie88 » 16 sep 2013 16:06

Gewoon, andere deo. (en niet zoveel erop smeren [cheesygrin] )

Ik gebruik nooit deo. (maar stink ook niet, ok, na veel sporten of fysieke arbeid ruik ik 's avonds heel erg miniem vaag naar 'vers zweet', maar dan douche ik gewoon)
Mijn man zweet wel vindt hij, dus die gebruikt een deo van Vichy, zonder parabenen, zonder andere troep. Geen vlekken meer, geen stank, en geen korsten. (supermarktdeo komt er hier echt niet meer in, al die tshirts vol vlekken enzo zijn heel wat duurder dan een goede ongevaarlijke maar wel perfect werkende deo)

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: 'deokorsten' verwijderen?

Ongelezen bericht door Freecell » 16 sep 2013 16:56

MerelmvLana schreef:betere deo! Rexona heeft een deo die een paar dagen werkt voor 5 euro of zo (heet "extra dry" en komt in spray en roller meen ik) en je hebt ook nog een tropenmerk dat echt 5 dagen gegarandeerd geen zweet doorlaat. Bekend onder mariniers die in warme landen uitgezonden zitten.

Sinds ik dat gebruik heb ik geen luchtjes meer, geen gele vlekken meer in mijn shirts, geen plakkerige oksels (niet van de deo en niet van het zweet). Het is echt troep, moet ik erbij zeggen, als je het te dik op doet heb je brandwonden in je oksels (3 keer raden hoe ik dat weet). Maar toch ben ik fan. Al jaren geen problemen meer [smile]

En als je het te warm krijgt ga je werkelijk op álle andere plekken van je lijf zweten, terwijl je dat normaal nooit hebt. op je rug enzo [lol]
Dus ik ben er maar mee gestopt.
meestal gaat het goed

Plaats reactie