Consuminderen op de boodschappen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Puur

Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:15
Hobbies: dragen & voeden
Locatie: Bocholtz, Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Puur » 03 mar 2016 11:03

Finneman schreef:Wij doen voor ong 80€ boodschappen per week, ook 3 kinderen. Het gaat maar wel puzzelen soms en iets extra's zit er niet in
In die 80-, zitten dan ook verzorgingsproducten en luiers neem ik aan?
Zonne schreef:Ah sorry niet goed gelezen!
Als je van die 65€ ook wat gewone voorraad zou kunnen kopen, misschien idd bezuinigen op de doekjes/wasmiddel etc, dan kom je denk ik iig een eind in de goede richting. Ik doe op t moment voor zo'n tientje per dag boodschappen (maar heb wel goed gevulde kast en vriezer).
Ik heb overigens vorig jaar van mn moestuintje wel profijt gehad, echt weken aan een nauwelijks groenten hoeven kopen of alleen voor erbij in de sla ofzo. Eindeloos andyvie, snijbiet, tomaat, courgette, verse kruiden. De rest was iets minder [lol] maar dit jaar nieuwe poging!
zodra zl2 uit de luiers is, komt er van die 65-, inderdaad extra budget vrij om wat extra voorraad in te kunnen slaan. Hij is bijna 2.5 dus we beginnen wel al met oefenen.
Eens per kwartaal is er hier iemand die grote restpartijen verzorgingsproducten verkoopt. Denk aan axe deodorant voor vl voor 1.75 en sensodyne tandpasta voor 2-, per tube. Zelf haal ik alles in Duitsland bij de DM van het huismerk, ook voor de kinderen. Luiers ook huismerk van de drogist, net zoals doekjes, toiletpapier, poetsmiddelen, wasmiddel, maandverband enzovoorts. Ga nu een keer het wasmiddel van de lidl uitproberen, dat is heel goedkoop en kwam als beste uit de test.

Wat goed om te lezen dat jij wel profijt hebt van je moestuintje! We hebben 2 bakken van een m2, een aantal hangbakken aan de schutting. Hoeft alleen een stukje vijverfolie in en wat grond.

Baby zal de eerste maanden alleen maar luiers kosten, borstvoeding is gelukkig gratis [blij] .


Hopefultimes schreef:
Puur schreef:[
ik ga eens rondvragen Hoe men pizzabodems in kan vriezen, ken nog wel een Italiaanse :)
Ik vries wel pizzadeeg in per portie en saus dito...
Dus ff ontdooien, uitrollen, beleggen en hoppa de oven in....

Schoonmaken kun je bijvoorbeeld doen met schoonmaakazijn en baking soda... Dan heb je geen dure zaken als glassex nodig. Zelf vloeibare handzeep maken bijv. kun je ook op besparen. (als je dat gebruik tenminste [wink] ), wasbare billendoekjes...

En dingen in 't groot inslaan, daar bespaar ikzelf ook heel erg mee.
Wasmiddel en toiletpapier koop ik eens per half jaar ongeveer, als 't in de reclame is, maar dan dus ook een megabult...
Ben nu inderdaad al wat opzij aan het leggen om flink in te slaan wanneer bovengenoemd 'winkeltje' weer open is. Dan direct voor een 100-, inslaan en dan hoeven we wss tot volgend jaar maart amper wat bij te kopen ;)

Poetsen met baking soda en azijn vind ik niet prettig. Mijn kinderen zijn echte smeerpoetsen, dus ik maak het toilet graag schoon met een antibacterieel schoonmaak middel. ook het aanrecht en de vloer maak ik schoon met dettol, maar ik betaal 10-, voor 2 flessen en daar doe ik 6mnd mee ongeveer. De rest van de meubelen neem ik gewoon af met een sopje met wat afwasmiddel (onbehandeld hout).
Irene schreef:Kleinschalig moestuinieren pakt vaak duurder uit dan gewoon groente kopen. Is mijn ervaring maar hoor ik ook van anderen.
In ieder geval het eerste jaar, daarna kan je evt zelf zaad winnen. Maar bij mij is de moestuin nooit echt rendabel. Wel heel leuk!
waarom pakt dit meestal duurder uit? betaal 1-, voor 5 broccoli plantjes, 5 bloemkool plantjes enzovoorts. Koop rechtstreeks bij een boer dus niet bij een duur tuincentrum. Wat hij niet verkoopt, dan zaaien we inderdaad zelf.
een goedgevulde bakfiets met 3 musketiers & een hofdame

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Jessie824 » 03 mar 2016 11:37

Puur: 80€ is idd incl alles. Luiers en doekjes voor dl2. ( gedeeltelijk wasbaar overdag maar lekt veel door en m'n berg was is gigantisch) wasmiddel, wc papier, afwasmiddel en poetsspul ( een allesreiniger) tandpasta en shampoo. Verder gebruiken we geen verzorginsmiddelen.


ekkie

Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 nov 2014 21:49
Hobbies: tuinieren

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door ekkie » 03 mar 2016 12:38

Puur schreef: We hebben 2 bakken van een m2, een aantal hangbakken aan de schutting. Hoeft alleen een stukje vijverfolie in en wat grond.
Ik zou daar echt geen vijverfolie in leggen, dan blijft al het water erin als het regent en gaat de grond te nat worden (meer kans op rotting, schimmels...). Normaal doe je er anti-worteldoek in. Grond blijft dan vochtig in de bak, maar overtollig water kan weglopen. Anti-worteldoek is ook veel goedkoper dan vijverfolie.


Puur

Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:15
Hobbies: dragen & voeden
Locatie: Bocholtz, Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Puur » 03 mar 2016 12:45

Finneman schreef:Puur: 80€ is idd incl alles. Luiers en doekjes voor dl2. ( gedeeltelijk wasbaar overdag maar lekt veel door en m'n berg was is gigantisch) wasmiddel, wc papier, afwasmiddel en poetsspul ( een allesreiniger) tandpasta en shampoo. Verder gebruiken we geen verzorginsmiddelen.
Dan zouden we een beetje op hetzelfde uit moeten komen idd.

Vervelende vind ik dat het avondeten niet eens het duurste is, maar brood en broodbeleg is gewoon heel erg duur.
De kinderen en ik eten tussen de middag meestal de kliekjes van de dag ervoor,een pasta met goente of een omelet met groente erdoorheen.
Net 2 broden gehaald en een pakje vleesbeleg voor vl bij de h.ema, moest ik gewoon 4.78 afrekenen. Dankzij onze kortingspas ging daar 10% vanaf maar dat is ook maar 47 cent haha. Alle kleine beetjes helpen ;)

Hoe komt het dat je luiers zo vaak doorlekken? De berg was is inderdaad wat mij tegenhoudt om wasbaar te gaan gebruiken. Heb een kleine mount everest voor mijn wasmachine liggen die ik nog voor de bevalling moet wegwerken, en weg moet zien te houden. Met een kleintje erbij hebben we straks nog meer was [flauwte]
een goedgevulde bakfiets met 3 musketiers & een hofdame


Puur

Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:15
Hobbies: dragen & voeden
Locatie: Bocholtz, Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Puur » 03 mar 2016 12:46

ekkie schreef:
Puur schreef: We hebben 2 bakken van een m2, een aantal hangbakken aan de schutting. Hoeft alleen een stukje vijverfolie in en wat grond.
Ik zou daar echt geen vijverfolie in leggen, dan blijft al het water erin als het regent en gaat de grond te nat worden (meer kans op rotting, schimmels...). Normaal doe je er anti-worteldoek in. Grond blijft dan vochtig in de bak, maar overtollig water kan weglopen. Anti-worteldoek is ook veel goedkoper dan vijverfolie.
Oeps dat bedoelde ik ook!
Dat is dat zeil dat 1-, per m2 is toch? Moet er van vl wat indoen omdat hij anders bang is dat er van alles uitlekt op onze nieuwe schuttingen.
een goedgevulde bakfiets met 3 musketiers & een hofdame


ekkie

Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 nov 2014 21:49
Hobbies: tuinieren

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door ekkie » 03 mar 2016 13:05

Puur schreef:
ekkie schreef:
Puur schreef: We hebben 2 bakken van een m2, een aantal hangbakken aan de schutting. Hoeft alleen een stukje vijverfolie in en wat grond.
Ik zou daar echt geen vijverfolie in leggen, dan blijft al het water erin als het regent en gaat de grond te nat worden (meer kans op rotting, schimmels...). Normaal doe je er anti-worteldoek in. Grond blijft dan vochtig in de bak, maar overtollig water kan weglopen. Anti-worteldoek is ook veel goedkoper dan vijverfolie.
Oeps dat bedoelde ik ook!
Dat is dat zeil dat 1-, per m2 is toch? Moet er van vl wat indoen omdat hij anders bang is dat er van alles uitlekt op onze nieuwe schuttingen.
Ja het is rond die prijs, normaal zwart, vaak met grote ruiten (30 cm ofzo) in groen en rood of in wit erop. Het rafelt ook makkelijk aan de kanten.

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Jessie824 » 03 mar 2016 14:26

Dl doet megaplassen in een keer dus schijnbaar te wel om in een keer op te nemen. [lol] en oh de was.... Neverendingstory....

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 03 mar 2016 19:07

Ik las iets over pizza invriezen. Als ik pizza's maak dan beleg ik ze gelijk en vries er dan een in. En dan gooi ik hem bevroren in de oven. Gaat altijd goed.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]


Puur

Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:15
Hobbies: dragen & voeden
Locatie: Bocholtz, Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Puur » 03 mar 2016 22:59

Appelgebakje schreef:Ik las iets over pizza invriezen. Als ik pizza's maak dan beleg ik ze gelijk en vries er dan een in. En dan gooi ik hem bevroren in de oven. Gaat altijd goed.
met beleg en al dus? ook al met de kaas? eigenlijk logisch ook aangezien je ze zo ook in de supermarkt kunt kopen.

waarin verpak jij ze?
ik ben nu ah denken huishoudfolie en een oude pizzadoos (mijn broertje eet massa's pizza's en wilt er best een aantal niet bij het oud papier gooien ;) )
een goedgevulde bakfiets met 3 musketiers & een hofdame

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 04 mar 2016 12:24

Ja met beleg en kaas. Ik leg er een op een pannenkoekenbord en doe er huishoudfolie overheen.

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Suuz » 04 mar 2016 14:22

Azijn doodt bacteriën. Lana had daar een blog over. Mijn wc vind ik vele malen schoner sinds ik azijn en baking soda gebruik. Al was het maar omdat geurtjes niet kunstmatig verdoezeld worden. Maar is zit ook beduidend minder aanslag in de pot nu.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Femke » 04 mar 2016 17:28

Irene schreef:Kleinschalig moestuinieren pakt vaak duurder uit dan gewoon groente kopen. Is mijn ervaring maar hoor ik ook van anderen.
In ieder geval het eerste jaar, daarna kan je evt zelf zaad winnen. Maar bij mij is de moestuin nooit echt rendabel. Wel heel leuk!
Bij mij was de moestuin ook geen succes. De kosten van grond en zaadjes was hoger dan wat de opbrengst in de supermarkt had gekost. Nou was de opbrengst dus minimaal. Ik kan zelfs een vetplant dood laten gaan dus ik had het misschien kunnen weten...
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Jessie824 » 04 mar 2016 19:34

Vraagje tussendoor; ik heb een paar keer hier gelezen dat de broodmix bande Lidl of Aldi best lekker was. Welke was dat? Een gewoon volkoren? ( de kinderen eten niks met pitjes/zaadjes)


Puur

Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:15
Hobbies: dragen & voeden
Locatie: Bocholtz, Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Puur » 04 mar 2016 20:12

Femke schreef:
Irene schreef:Kleinschalig moestuinieren pakt vaak duurder uit dan gewoon groente kopen. Is mijn ervaring maar hoor ik ook van anderen.
In ieder geval het eerste jaar, daarna kan je evt zelf zaad winnen. Maar bij mij is de moestuin nooit echt rendabel. Wel heel leuk!
Bij mij was de moestuin ook geen succes. De kosten van grond en zaadjes was hoger dan wat de opbrengst in de supermarkt had gekost. Nou was de opbrengst dus minimaal. Ik kan zelfs een vetplant dood laten gaan dus ik had het misschien kunnen weten...
he wat jammer ! moestuinen is zo leuk en gezellig, direct een (bijna gratis) activiteit met de kinderen.
Suuz schreef:Azijn doodt bacteriën. Lana had daar een blog over. Mijn wc vind ik vele malen schoner sinds ik azijn en baking soda gebruik. Al was het maar omdat geurtjes niet kunstmatig verdoezeld worden. Maar is zit ook beduidend minder aanslag in de pot nu.
Gewoon een simpele fles azijn ? Die ik ook gebruik om dressing te maken voor mijn sla?
Ga morgen kijken wat ik betaal voor de chloor die ik nu gebruik [redface], en eens kijken wat een fles azijn kost. Natuurlijk is wel beter uiteraard, misschien langzaam afbouwen haha.
een goedgevulde bakfiets met 3 musketiers & een hofdame


Jojor

Berichten: 618
Lid geworden op: 10 feb 2016 04:55
Hobbies: Lezen

Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Jojor » 04 mar 2016 20:18

Sorry ik breek ff in... Lees dit topic maar consuminder niet terwijl het eigenlijk best wel kan een beetje minder en dan niet vanwege budget maar gewoon omdat er veel overdaad is...

Uhm nee schoonmaak azijn staat meestal onderaan bij de schoonmaak middelen.

Plaats reactie