Consuminderen op de boodschappen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Puur

Berichten: 735
Lid geworden op: 05 jan 2012 13:15
Hobbies: dragen & voeden
Locatie: Bocholtz, Limburg

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Puur » 04 mar 2016 20:34

Jojor schreef: Uhm nee schoonmaak azijn staat meestal onderaan bij de schoonmaak middelen.
Aah ja daar maak ik het terras altijd mee schoon, omdat ik liever geen bestrijdingsmiddelen gebruik in de tuin. Heb nog een kannetje staan in de schuur, ga morgenvroeg direct de proef op de som nemen ;)

Heb eergisteren wel een super lekker budgetrecept klaargemaakt! Zelfs mijn kritische vl vond het lekker en de kinderen hebben 2x opgeschept. Restje heeft vl meegenomen naar het werk dus dat betekend dat het wel echt lekker moet zijn.
pasta carbonara met bloemkool
wat heb je nodig:
* 1 pak (meergranen) pasta
* 1 bloemkool
* bouillonblokje
* 1 flinke ui
* verse tijm en peterselie, flink plukje van beiden ongeveer 10 gram (ik heb een bloembak met kruiden in de keuken staan en daardoor altijd verse kruiden)
* wat boter
* 200ml slagroom
* klein stukje kaas om te raspen
* zout en peper naar wens
* olijfolie

ui pellen en in dunne schijfjes snijden.
Tijm en peterselieblaadjes grof hakken.
Bloemkool in kleine stukjes snijden (ongeveer 2cm). Pasta koken.
In een grote kookpan boter en 1el olie de ui bloemkool en tijm ongeveer 10min laten stomen. Na 10 minuten alles doorroeren zodat alles gelijkmatig gaart en nog eens 10min laten stomen. Zodra de bloemkool goed gaar is, 1/4 van het bloemkoolmengsel eruit halen en opzij zetten, slagroom en bouillonblokje bij het mengsel doen en goed verwarmen. lles goed glad pureren en op smaak brengen met peper en zout. Meng het bloemkoolmengsel met nog wat verse peterselie, de pasta en de stukjes bloemkool. Dan een klein beetje kaas erover voor de smaak en klaar.

*Ik had ongeveer 1.5 speklapje goed uitgebakken met wat verse knoflook en dit erdoorheen gedaan omdat vl geen vegetarisch eten blieft.

Alles bij elkaar kostte het:
pasta 43cent
slagroom 39cent
bloemkool 99 cent
speklapjes omgerekend 70cent.
(voor 2 volwassenen, 3 kinderen en een lunch portie voor de dag erna)
kruiden, olie,ui en boter tel ik niet mee in de prijs omdat ik dat standaard in huis heb.

iemand had hier een tijd geleden een recept voor harde broodjes? Daar ben ik nog wel heel nieuwsgierig naar. Eventueel ook om een grote hoeveelheid te maken en vervolgens in te vriezen. Of het goedkoper is dan de 90cent die we nu per zondag uitgeven is de vraag, in ieder geval wel lekkerder!
een goedgevulde bakfiets met 3 musketiers & een hofdame

Gebruikersavatar

Topic starter
Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Wientje » 05 mar 2016 10:18

Net voor 68 euro boodschappen gedaan. 18 euro buiten het budget. Maar voor 18 euro vlees uit de aanbieding. Hadden we deze week eigenlijk niet nodig. Er ligt nog in de vriezer en dat zouden we opmaken. Maar voor die 18 euro hebben we voor 4 weken genoeg vlees. Dat vond ik buiten budget gaan wel waard. Tot het vlees op is wordt het budget 5 euro minder.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"


Rozemarie

Berichten: 86
Lid geworden op: 24 feb 2012 08:58
Hobbies: Lezen, fietsen.

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Rozemarie » 05 mar 2016 13:37

Iemand vroeg naar makkelijke recepten die snel klaar zijn. Ik vind zelf de Hollandse pot wel een snelle keuken. En ook goedkoop. Voordeel is dat er tegenwoordig veel ideeën worden gedeeld met variaties op traditionele stamppotten.

Chili sin carne of con carne valt bij mij ook onder de snelle keuken. Ik zou juist niet als die moeite doen voor een pizzadeeg, dan zou ik t gerecht pizza bewaren voor een dag waarop je lekker met de kids die pizza kunt beleggen.

Als wij s avonds weinig tijd hebben, zetten we alles s middags al klaar. Of we beginnen eerder met koken. Kun je daar niet wat in schipperen?

Ik maak een weekmenu maar niet een die perse van dag tot dag moet. Hebben we een keer haast dan kiezen we een makkelijke maaltijd, hebben we veel tijd dat kiezen we een die wat meer tijd kost. Ik heb ook veel dingen die overlappen. Een paprika stoplicht gaat hier in de Chili, een voor de wraps en de derde bij salade.

Wat hier erg in de smaak valt is wrap. We maken een pan gebakken tempeh, een pan met bruine bonensaus en een grote bak met allemaal rauwkost. De kids vinden het heel leuk om zelf de wraps te beleggen.

Wij kochten eerst vaak gerapte kaas, maar sinds een tijdje raspen we de kaas zelf met zon rechthoekige keuken rasp. En ik vind linzen een heel mooi product. Het is goedkoop, vult goed en is ook gezond.

Brood beleg is duur zei iemand. Daar ben ik het wel mee eens. Dat is best een hap uit je budget. Je kan ook sochtends havermoutpap eten, dat scheelt beleg. En verder minderen in keus... Twee potten zoet en twee soorten hartig.

60 euro per week is echt wel krap, net te doen. Ga je ook naar de markt? Ik kan daar voor groente en fruit goed slagen en ook heeft de broodkraam vaak een goede aanbieding. Ik koop er het fruit voor smoothies. In sommige steden kunnen kinderen meedoen aan een moestuin. Mijn zoon heeft dat vorig jaar gedaan. Kost 7,50 en vanaf de zomer komt er dan allemaal groente mee naar huis. Ik ben zelf geen type voor een moestuin en ik vind ook dat t profijt van de moestuin niet opweegt tegen huren ervan.
Ik heb een balkon moestuin gehad maar dat was echt niks... Bij mij in ieder geval... Wat wel lucratief is is kruiden kweken.

Action heeft vaak ook mooie aanbiedingen in eten. Ze hebben van die blikken kikkererwten voor 50 ct. Wij hebben hier als toetje altijd yoghurt. Behalve donderdag, dat is lekkere toetjesdag. Dan doen we iets met een smaakje.

Ons budget heb ik onlangs veranderd, wij hadden 70 in de week voor eten/ijsje kopen enz. en 20 voor persoonlijke verzorging/medicijnen/luiers en 10 voor schoonmaak. Nu hebben we 100 in de week voor alles. Vind ik zelf fijner dan alles apart. Zo duur hoeven schoonmaakartikelen niet te zijn.


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Pet » 05 mar 2016 21:16

Bij de Hoogvliet hier hebben ze als iets op de datum van vandaag of morgen is ( op zondag zijn ze gesloten) een 50% sticker.
Blijkbaar koopt niemand hier biovlees, want daar zit altijd een 50% sticker op!
Vandaag dus weer een bakje chipolataworstjes mee naar huis, speklapjes, en hamburgers. Kosten: 1,15 per bakje ( 3 speklapjes, 2 hamburgers, 5 worstjes).
Vond ik niet veel voor bio! Jippie!


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 06 mar 2016 07:39

Rozemarie schreef: Action heeft vaak ook mooie aanbiedingen in eten. Ze hebben van die blikken kikkererwten voor 50 ct.
Is het niet goedkoper om zelf kikkererwten te weken en te koken? Ik betaal geloof ik 1,39 voor een pond kikkererwten.
Week en kook altijd twee zakken tegelijkertijd. Afkoelen en in porties in de vriezer.
Van het concert des leven krijgt niemand een program


Rozemarie

Berichten: 86
Lid geworden op: 24 feb 2012 08:58
Hobbies: Lezen, fietsen.

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Rozemarie » 06 mar 2016 14:52

Hopefultimes schreef:
Rozemarie schreef: Action heeft vaak ook mooie aanbiedingen in eten. Ze hebben van die blikken kikkererwten voor 50 ct.
Is het niet goedkoper om zelf kikkererwten te weken en te koken? Ik betaal geloof ik 1,39 voor een pond kikkererwten.
Week en kook altijd twee zakken tegelijkertijd. Afkoelen en in porties in de vriezer.
Oh das ook zeker een goed idee! Wij hebben die blikken als voorraad in de kast, maar zelf invriezen is zeker voordeliger.

Gebruikersavatar

Topic starter
Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Wientje » 06 mar 2016 17:41

Nooit bij stil gestaan dat je ze natuurlijk gewoon kunt invriezen. ... misschien voor ons ook een idee
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Norah » 05 jul 2019 18:33

Even een oud topic uppen. Ik was in de veronderstelling dat ik rond de €200 per maand uit geef aan boodschappen. Vandaag kwam ik er achter dat het tegen de €500 is 😱 ik schaam me er echt een beetje voor. En dat nog wel terwijl ik sinds 1,5 jaar vooral naar de Lidl ga ipv de AH. Dit moet anders kunnen.
Ben benieuwd hoeveel jullie uitgeven aan boodschappen, en naar werkbare tips om te consuminderen.
We gooien vrij weinig weg, eten vers, niet uit pakjes en zakjes. We drinken bijna nooit sapjes en frisdrank (max een liter in de 2 weken), alleen thee, water, melk en aanlenglimonade. Brood vries ik in direct na aankoop, vleesvervangers ook, vlees ook maar dat eten we 1x per maand ofzo. Wasmiddel van de Lidl, afwasmiddel en handzeep bio. De Ekoplaza bezoek ik nog maar 1x per 3 maanden voor wat kleine dingen en een stapeltje lekkere vegaburgers.
We eten veel groente en fruit, ook wel luxe fruit zoals frambozen, blauwe bessen, kiwi gold etc. In de moestuin hebben we daar bij lange na nog niet genoeg van. Ook denk ik dat er geld gaat zitten in bio melk, yoghurt en kaas, maar dat wil ik eigenlijk niet veranderen.
Mijn plan is om een tabel te maken van mijn uitgaven aan boodschappen van de afgelopen 12 maanden, die op de wc te hangen, en mezelf motiveren om langzaam aan elke maand wat lager uit te komen.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇


Bodieh

Berichten: 1595
Lid geworden op: 08 aug 2016 07:57
Hobbies: Vanalles

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Bodieh » 05 jul 2019 18:50

Ik vind het niet schokkend veel. Wij geven dat ook wel uit. Inderdaad veel bio waar we op zouden kunnen besparen maar dat wil ik niet. Vlees/vis koop ik ook bio omdat we juist weinig eten. Hier helemaal geen frisdrank. Alleen thee, aanleng, water en melk (maar dat halen we bij de boer). Ik zou ook niet weten hoe te besparen zonder aan kwaliteit te moeten inleveren

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15926
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Geekess » 05 jul 2019 18:53

Die 500 euro is dat totaal? Dus inclusief wcpapier, wasmiddel etc. ? Want dan is het toch niet zo gek, met 4 personen, veel groenten/fruit en biologisch spul?
Ik merk zelf dat de boodschappen akelig duurder zijn geworden sinds de btw-verhoging op groenen en fruit :-( Dat hakt er best in, aangezien DL2 een fruitmonster is, en soms dagen bijna alleen op fruit zou willen leven.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Xandra » 05 jul 2019 19:04

Ik denk ook niet dat je hierop kunt besparen zonder concessies te doen wat biologisch spul betreft. Heel misschien kun je kijken of je meer low budget maaltijden kunt inplannen en natuurlijk groeten en fruit per seizoen te kopen.

Maar ik denk eigenlijk dat je eerder je budget moet bijstellen. 200 euro per maand is volgens mij onrealistisch met vier personen en gezonde voeding.
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013


An123

Berichten: 3925
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door An123 » 05 jul 2019 19:14

200 euro lijkt me echt niet realistisch voor een gezin van 4, bio en veel fruit. Ongezonde voeding is helaas vaak goedkoper.

Wat werkt hier besparend: weekmenu maken en maar 1x week boodschappen doen, goedkope maaltijd (bv. omelet met overschot groenten) kinderen thuislaten, niet met honger gaan winkelen, bij mijn ouders gaan eten (kopen altijd veel te veel dus buiten de maaltijd van die dag hebben we ook voor de volgende dag eten ;), ook goedkoop fruit kopen en dus niet elke dag een bakje aardbeien maar een half bakje en een appel/banaan ....
We zitten zeker ook aan 500-600 euro/maand.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Violette » 05 jul 2019 19:28

Wat de rest hierboven ook zegt. 200 euro pm voor alles voor 4pers is echt weinig. De boodschappen zijn de afgelopen jaren best wel duurder geworden. Gezond en verantwoord kost nu eenmaal geld (en terecht ook, er is veel werk in gestopt om deze producten te maken cq verantwoord te produceren en daar moet de boer ook voor betaalt worden, anders houdt die het hoofd niet boven water).

Als je er werk van wilt maken, zou ik denk ik vooral de komende 2 maanden precies bijhouden waar je wat aan je uitgeeft en dan per categorie kijken waar wat te winnen valt. Misschien valt er nog het eea te winnen bij sap/alcohol of koek/snoep. En je kunt idd kijken of je meer seizoensgerichte maaltijd kunt eten of groente/fruit uit de diepvries (= net zo gezond en niet milieubelastend want in het seizoen geoogst).
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Elstar » 05 jul 2019 20:26

Wij: ml, ik, dl1 van 6 en Dl2 van 3. Boodschappen in de super €500 per maand. Dan nog ca €75-100 aan drogisterij en wasmiddelen e.d., maar dat komt ook doordat dl1 grote dure luiers nodig heeft (ca €40 per maand).

Het kan moeilijk goedkoper. Fruit is duur, maar ik vind het belangrijk dus ik accepteer het. We eten veel groenten, ook duur en wil ik ook niet veranderen.
Verder doen we niets aan luxe, geen alcohol, koffie, frisdrank, olijven en dat soort dingen.

De enige manier waarop ik goedkoper kan gaan is door te gaan bezuinigen op maaltijden en dat wil ik niet. Oh en we zouden bepaalde dingen nog wel achterwege kunnen laten zoals meegraai-producten als verpakte ontbijtkoek en Knijpfruit. Maar met 3 gezinsleden en humeur dat meegaat met hongerdip gun ik mezelf dat gemak. Ik probeer er zuinig mee om te gaan en in het weekend nemen we wel meer zelfgemaakt voedsel mee.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Elstar » 05 jul 2019 20:33

Wij hebben vorig jaar in een poging om geld te besparen een paar maanden de boodschappen bijgehouden en alle prijzen vergeleken. We zijn bij Jumbo gebleven. Het enige waar we op besparen door elders te shoppen is;
Knijpfruit, wc papier en boter bij Aldi.
Vaatwastabletten en wc spul bij Lidl.

Fruit koop ik bij Jumbo of de groenteboer aan de overkant van het pad. Afhankelijk van wie de beste prijs en kwaliteit heeft. Ik koop in principe geen fruit voor hoge prijzen en eet zo veel mogelijk seizoensfruit.

Drogisterij-artikelen haal ik altijd 1+1 gratis.

Al met al is er misschien nog een leuk bedrag te besparen als ik bepaalde spullen groter inkoop en bijv bij de boer ga halen, maar ik heb geen zin om stad en land af te rijden voor boodschappen.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Plaats reactie