Consuminderen op de boodschappen

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door ReneeLM » 05 jul 2019 21:02

Wij werken met weekgeld. Kwamen altijd toe met 100,-
Dit sinds kort opgehoogd naar 125,-
DL eet nu volwaardig mee, bij vorige berekening niet.

Waar wij op kunnen besparen is lunch.
Door lunch te kopen tijdens de grote boodschap, en niet tussendoor.
Als in; niet een vlugge hap als we aan t werk zijn, of even naar de winkel omdat we geen zin hebben in een boterham.

Bij ons scheelt het ook of ik of ML boodschappen doe.
ML is nogal geneigd te veel snacks/sauzen/luxe mee te nemen.
Wij gaan naar de appie of de jumbo.
Vroeger ging ik wel naar de Aldi en dan dingen die ze daar niet hadden bij de appie. Maar dat doe ik niet meer nu met kinderen, dat levert me teveel werk op dan wat het me oplevert.

Boodschappenlijst is ook essentieel hier. En dan voor meerdere dagen/de hele week boodschappen doen.
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/

Gebruikersavatar

billybob

Berichten: 3555
Lid geworden op: 23 jul 2010 20:22
Hobbies: tv-kijken, lezen, internetten
Locatie: Kwintsheul

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door billybob » 05 jul 2019 21:58

Ik vind 500 euro voor een gezin en vooral gezonde voeding ook niet zo gek. Ik ben bang dat wij daar nog ruim overheen komen, en dan koop ik niet eens bio [redface] . Wel heel veel fruit ed, geen pakjes/zakjes dus wat meer ingredienten vaak nodig. En de luxe van regelmatig een allerhandebox, dat tikt natuurlijk ook aan (maar vind ik zo heerlijk, niet hoeven nadenken, toch gezonde, gevarieerde maaltijden, dat is me het waard). En vl eet geen brood maar als lunch ook een warme maaltijd of salade, dat is toch ook prijziger dan een boterham met kaas.
O ja en we drinken cola uit blikjes omdat we dat lekkerder vinden. Eten nu in de zomer vaak magnums en andere luxe ijs. Mischien zijn we gewoon luxe-shoppers 8-)
Ach ja, we gaan zelden uit eten enzo, hebben geen dure hobbies, dus ons geld gaat gewoon naar de supermarkt [lol]
broer Z. (12/05/08) en zus I. (15/05/10)


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Mamato » 05 jul 2019 22:17

Ik vind die 500 euro ook niet zo gek. Afgelopen maand even opgeteld, ik kwam op zo'n 460 euro, dit was wel een dure maand. Brood bakken we zelf, meel komt wel van de supermarkt. Groente en fruit niet alles bio, melk, yoghurt , eieren en vlees wel. Ik haal wel alleen seizoensfruit en groente en fruit zoveel mogelijk uit Nederland. Pakjes en zakjes doen we niet, laatste tijd wel te veel snaai gekocht. Voorverpakte snacks, frisdrank, sap halen we niet, ook geen duur (vlees)broodbeleg. Bier regelt vl zelf van zijn eigen rekening. Wij doen boodschappen bij de Lidl en vullen aan bij de Appie.
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Norah » 05 jul 2019 23:57

€200 zag ik langs komen in een ander topic, toen reageerden mensen dat dat wel erg krap was. En toen dacht ik; oh maar ik geef toch ook ongeveer €200 uit aan boodschappen per maand? Vandaar mijn verbazing en vergelijking.
We doen dus alleen zuivel en eieren bio, groente en fruit niet, vlees eten we bijna nooit.
Fijn om te horen dat meerdere van jullie rond dezelfde bedragen zitten, ik schrok me een hoedje!
Ik denk dat ik de tip van @Violette ga uitproberen; noteren wat ik uitgeef per categorie en dan uitzoeken op welke categorie ik kan en wil besparen.

Ik zag trouwens dat ik aan eten buiten de deur maximaal €10 per maand uitgeef, ik neem altijd mee van thuis. Dus wat dat betref doe ik het ook best netjes vind ik. ML pint overigens vrijwel altijd als we uit eten gaan, dat is iedere vrijdag naar een (niet heel duur) visrestaurant, hij met de kinderen.. en verder niet vaak.

Ik ga ook eens uitproberen de folders te checken, dan een weekmenu op te stellen (horror!!) en dan pas boodschappen te doen. En dan ook nog eens bewust kijken naar hoe veel alles kost.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door ReneeLM » 06 jul 2019 16:09

Tip voor het weekmenu, voor een dag minder kopen dan je nodig hebt.

We kochten vaak voor iedere avond eten, maar dan hadden we toch zin in iets anders, waardoor er ‘gepland eten’ bleef liggen en we dingen moesten weggooien.
Dus nu doen we -1 en dan eten we waar we zin in hebben of kliekjes
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 06 jul 2019 16:58

Haha, ik ging het eens uitrekenen. Wij hebben 175 boodschappengeld per week, maar dat is inclusief alles, dus ook bijv zonnebrand bij kruidvat, kleine dingen tussendoor bij action, cadeautje voor een klasgenootje die een verjaardag viert en alles wat er wel niet tussendoor uitgegeven wordt (vergeten boodschappen), dus dat is gemiddeld €750 per maand. Nou moet ik zeggen dat onze drie kinderen allemaal volwassen porties weg kunnen werken, dat scheelt ook nogal met een paar jaar geleden.

Ik bestel 1x per week bij AH, en dat wordt dan thuisbezorgd, daar zit ik meestal rond de €130 per week.
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 06 jul 2019 17:01

500 klinkt niet als mega veel. Boodschappen zijn echt een stuk duurder geworden. Met z'n tweeën deden we het van 250 euro in 2009 en konden we amper fruit halen.

Ik schrok pas dat we zo'n 800 (!!!) euro hadden uitgegeven. ML kocht veel oude kaas en worst als snack 's avonds, we deden weer vaker per week boodschappen en dan neem je meer mee dan nodig. Kochten vaker duur fruit. Mijn aandeel waren de Tony's en als de jongens mee gaan willen ze vaak ook wat uitzoeken.... Dat mag nu nog, maar één ding.
Bij Picnic zaten we rond de 90-100 euro per week (nu weer 60-70 euro)
Ik moet deze maand nog nakijken of beter opletten ook echt helpt. Maar ik gok van wel.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Geekess » 06 jul 2019 17:27

Ik ben ook (relatief) goedkoper uit sinds ik de boodschappen wekelijks laat bezorgen. De Lidl hier heeft goede kwaliteit en is op loopafstand, maar ik kreeg steeds meer last van mijn lichaam van het sjouwen van die weekboodschappen op mijn rug en aan beide armen (> 10kg). Nu laat ik het wekelijks door AH bezorgen. Picnic heb ik geprobeerd maar de bezorgtijden zijn daar verschrikkelijk beperkt (onder kinderophaalschooltijd of kinderbedtijd) en het assortiment is hier niet om over naar huis te schrijven (slecht en beperkt; ik hang bepaald niet aan a-merken, maar ik bedoel... ze hebben niet eens een fatsoenlijke ribeye steak).
Door wekeliljks AH te laten bezorgen bespaar ik geld: geen impulsaankopen bij de Lidl (bijkomend voordeel: geen 20 schroevendraaierbitsetjes omdat je die toch altijd wel kunt gebruiken), ik schrijf direct bij binnenkomst de houdbaarheidsdata op in de gedeelde kalender, en maak daar ook een maaltijdplan bij. En bestellen is makkelijk: pak je vorige bestelling en herhaal die, met evt kleine tweaks.
En dat kan dus echt veel goedkoper, ik weet het. Ik heb de "Haagse Mart" schuin voor de deur en de Lidl daar naast. Maar die chaos ga ik zelden nog in, het is veel te overprikkelend, en kost me op andere vlakken dus veel te veel.
Alleen WC-papier, keukenrol, schoonmaakdoekjes (ja spray is beter en voordeliger, maar ik ben eerder geneigd om iets schoon te maken als er op die plek een pak doekjes ligt, heel fout, maar zo werk ik) en afwasmiddeltabletten haal ik nog in bulk bij de Lidl.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 06 jul 2019 21:07

Ik vind het intrigerend; voor rond de 100 euro of minder per week aan boodschappen.
Wat verbruik je dan gemiddeld per week?

Ik heb het namelijk ook wel eens geprobeerd, maar dan heb ik de week erop of die daarna een extra volle kar boodschappen omdat er vanalles echt op is wat wel verbruikt wordt.
Wij drinken geen alcohol, alleen meneer drinkt koffie ('s ochtends max 2-3) en eten geen kaviaar ofzo. Wij eten wel veel vlees (ik woon met 6 carnivoren in huis, waarvan er 2 niets aan kunnen doen omdat ze kat zijn) en ook meestal minimaal 2 soorten groente per avondeten (agv) en iedere dag 2 soorten fruit voor de kinderen. Chips, glaasje frisdrank, luxe koeken (een roze ofzo), chocola, nootjes, dure toetjes, etc vind ik voor in het weekend en dan ook niet allemaal tegelijk.
Als ik dan lees over 60-70 eu per week aan gezinsboodschappen, dan denk ik: Wow! Ik ben makkelijk 2x zoveel kwijt en ik winkel gewoon bij de Jumbo en de budgetsuper (bijv. bananen 1,- de kilo; pak pamper 5,- ipv 10 elders).
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Fainne

Berichten: 2207
Lid geworden op: 23 nov 2013 09:03
Hobbies: Bonsai, lezen

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Fainne » 06 jul 2019 22:13

Wij hebben ongeveer 100-125 euro per week voor boodschappen. Dat is inclusief luiers en verzorgingsproducten.
We proberen 1x per week alles in huis te halen, altijd bij de lidl. Daar geven we rond de 80 euro per week uit en dan eten we daar goed van. Brood haal ik bij de AH en luiers bij de kruidvat. We proberen vlees te beperken tot een paar keer per week en zijn geen dure eters, dat scheelt hier.
Moeder van gevoelige grote vent (april '13), lief droommeisje (november '14) en slimme doerak (maart '18)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 06 jul 2019 22:21

Ah dit draadje weer eens doorgespit. Hier moet echt structureel bezuinigd worden 🙄.
Maar goed onze boodschappen worden steeds omvangrijker qua uitgaven.
We zijn met 5 personen. Drie zijn koemelk intolerant, 1 heeft heel veel allergieën en ik ben daardoor wegens bv ook op dieet. Dan wordt volwaardige voeding best moeilijk en prijzig.
Wegens gezondheid en nog wat dingen kies ik soms voor de minder arbeidsintensieve oplossing.
We eten vers, geen pakjes en zakjes.
Ik let op aanbiedingen en seizoensproducten maar tips zijn echt welkom
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4757
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Lin-da » 06 jul 2019 22:43

Hier ook fors mee uit gegeven aan boodschappen en ondanks dat ik niet echt heel prijs bewust bent, viel het mij op dat de Griekse yoghurt 15 cent duurder is geworden, wc papier 10,koffie 25, pesto 10, roomboter 30, thee 10, aanmaaklimonade 25, en kaas gemiddeld 50 cent tot een euro. Dit zijn toevallig de producten die ik veel koop en dit viel mij op. Dus ik begrijp dat ik het merkte in de portemonnee ☹️ Dit Lidl ,en deka . wij zitten hier gauw op de 150/175 euro p/week.
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07


Tessa44

Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2019 12:10
Hobbies: Koken, lezen, schrijven

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Tessa44 » 04 dec 2019 14:42

Ik lees graag mee want ik heb ook de wens te bezuinigen op de boodschappen. Als ik hier de bedragen zie durf ik niet eens te zeggen wat ons budget is :-) Dat gezegd hebbende heb ik het gecheckt mij het nibud en dan is ons bedrag dus helemaal niet zo gek. Wel vraag ik me af bij de mensen die bijv 400 euro uitgeven met hoeveel jullie zijn? Wij hebben 3 kinderen, met name de oudste twee eten net zoveel als wij, soms meer want pubers in de groei, brood is soms niet aan te slepen. De jongste is nog een peuter en eet kleinere porties. Zelf vind ik dat ik geen idiote dingen doe, toch kom ik op veel meer uit dan jullie dus ik wil daar deze maand absoluut in duiken en lees graag hier mee :-)

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Geekess » 04 dec 2019 18:50

Het kan ook lastig te vergelijken zijn. Locatie waar je woont is erg bepalend voor de prijzen in de supermarkten. Leeftijd van je kinderen ook. Pubers eten je de oren van het hoofd, dreumessen die borstvoeding krijgen en daarnaast wat à lá rapley meesabbelen en katoenen luiers dragen kosten praktisch niks. Dat valt niet te vergelijken.

Ik schreef al eerder in dit topic over dat laten bezorgen goedkoper was voor mij. Maar ik merk wel dat dezelfde producten sinds de zomer flink duurder zijn geworden. Ik zit nu toch snel op 140,- per week, en dat vind ik eigenlijk veel te veel. Dat is wel voor álles. WC-papier, verzorgingsproducten (voor zover van toepassing), eten, drinken. Alleen onze sodastreamcylinders + kraanwater reken ik daar niet onder want dat is me teveel rekenwerk (Voor de mensen die wel willen rekenen: 3 a 4 0,7l flessen kraanwater per dag) en kattenvoer zit daar ook niet bij. We hebben geen kosten aan diesel (tankpas) dus dat zit er ook niet bij in.

Dat is gekocht bij AH. Koop ik exclusief bij de Lidl en Haagse Markt, dan kan ik net aan onder de 100,- blijven, maar het kost me meer energie dan dat ik momenteel heb.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Oem 3isaa

Berichten: 10379
Lid geworden op: 26 sep 2009 13:20
Hobbies: breien wandelen muziek

Re: Consuminderen op de boodschappen

Ongelezen bericht door Oem 3isaa » 04 dec 2019 19:26

Ik dacht, ik lees even mee. Maar ik geef zo'n €550 per maand. Dat is natuurlijk niet zo gek in mijn geval. Ik doe veelvuldig boodschappen via picnic.
mama van 3 jongens 2006/2007/2010 en 4 meisjes 2009/2012/2014/2020 en 💖 januari 2018

Plaats reactie