Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Wichie » 16 jul 2018 17:35

Ondanks de droogte gaat het redelijk hier. Tomaten bloeien eindelijk. De tweede ronde aardbeien begint rood te worden en ook een paar paprika's hebben we en de uien beginnen af te sterven. Komkommer heeft bloempjes maar de plantjes blijven klein. En ik oogste zojuist de eerste gele bol courgettes :)
Alles in de categorie kool wordt helaas door de rupsen opgegeten. Heel vakje radijs is al verdwenen 😏 een deel van de broccoli staat in bloei. Vind ik wel best voor nu. Heb toch geen concrete plannen met dat vak voordat we op vakantie gaan dus kan met zo goed bijtjes blij maken :) eruit halen doe ik dan wel erna.

Zien het daarna wel voor het naseizoen want met die droogte is het toch afwachten. Degene die hier dan de boel in de gaten houdt en op het huis en de katten let gaat toch niet alles elke avond sproeien. En daar heb ik overigens volledig begrip voor ;)
Maar vind het altijd wel een nadeel van de zomervakantie dat het veelal funest is voor je moestuin. #1stworldproblems
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mamma van een wicht en een batteraaf


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Lies2014 » 17 jul 2018 11:08

Ik sproei iedere dag en nog is het kurkdroog. Frambozen verpieteren, courgettes willen maar niet groot worden, tweede ronde aardbeien levert minuscule vruchtjes. Peultjes hebben we wel al eindeloos veel gegeten, pompoenen en pastinaak zien er veelbelovend uit, bietjes moet ik checken. Bosbes had eindelijk twee vructjes en maakt nu enorm lange jonge stengels. Die heb ik afgeknepen zoals geadviseerd, maar ze blijven lang. Maar op dit moment is er dus niet veel meer te eten. Ik bedacht me dat met dit weer meloen wel leuk was geweest!

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Norah » 18 jul 2018 22:00

Even een paar plaatjes uit de volkstuin vandaag.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Norah op 18 jul 2018 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Simba81 » 18 jul 2018 22:03

Hé leuk draadje. Wij hebben sinds een paar maanden een moestuin bak in ons tuintje. Met tomaatjes en komkommer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door HannahW » 19 jul 2018 15:24

Pet schreef:
15 jul 2018 19:56
Hier is de 'moestuin' beperkt tot een bak met aardbeienplantjes... zou wel weer een tuintje willen, en zeker als ik die foto's zie van tomaten en frambozen... mjam mjam!!
Maar toch een vraag over mn aardbeienbak: ze beginnen enorm uitlopers te maken. Eigenlijk in plaats van aardbeien maken, want we hebben er misschien pas 5 geoogst (van 3 grote planten).
Uitlopers afknippen???
(ja, oppotten kan ook, maar heb geen plek om ze volgend jaaf neer te zetten..)
Zouden er meer aardbeien gaan groeien als de uitlopers eraf zijn????
klopt: zo te lezen gaat de energie van de plant nu zitten in de uitlopers en niet in de vruchten. Ik doe het meestal zo: het 1e jaar direct alle uitlopers eraf knippen zodra ik ze zie, het 2e jaar laat ik enkele uitlopers wortelen in een apart potje met stekgrond, zodra ze goed geworteld zijn knip ik ze los van de moederplant. In het vroege najaar zet ik die in de volle grond erbij. Het 3e jaar doet de moederplant nog 1 keer mee met aardbeien geven en daarna gaat 'ie eruit en zet ik er een nieuwe van die uitlopers neer. Een aardbeienplant gaat niet eeuwig mee, 3 jaar is ideaal: het eerste jaar voor al wat beginnende vruchten, het 2e jaar zijn de aardbeien en groter en het 1e nog groter maar laat je de plant het 1e jaar ook al uitlopers maken dan blijven de aardbeien minimaal en klein.
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 23 jul 2018 23:24

ik blijf achter de feiten aanlopen door tijdens de zaaiweken of zieke kinderen te hebben of zelf ziek te zijn. Maar de boontjes hebben we al een drie weken nu steevast op het menu, de mais is bijna klaar en we kwamen dit jaar om in de bessen, vanaf de aardbeien, naar de aalbessen, naar de kruisbessen, naar de blauwe bes, naar de loganbes, naar de wijnbes en dalijk de druiven en perzikken nog. Fruit dit jaar genoeg.
courgette heb ik nog geen een gehad (door slakken in het begin en nu wilde ik weer zaaien, maar had geen zaad meer..morgen effe kopen), komkommers al de eerste gegeten, maar nog een beetje bitter. de olijfkomkommer begint ook, net als de eerste tomaten. Ik geef echter weinig water, liever 1x in de week een hele gieter dan iedere dag een beetje, maar dat lijkt nu niet voldoende te zijn.
Kolen heb ik maar plantjes gekocht, maar ik moet nog plek maken..aardappelen moeten er bijna uit, maar het is zo warm voor zo'n zwaar werk...
kortom: het begint te komen :)

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1505
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 24 jul 2018 08:41

De kippen hebben helemaal niet van de boerenkool gegeten. Die is er niet.
Ml had plantjes gepoot en verteld dat het boerenkool was. Ik vond het vreemd. Het leek er helemaal niet op en het wad zo vroeg, maar hij is de plantenkenner. Dacht ik. Maar de wilt bol die tussen de bladeren komt is toch echt een bloemkool.

Gebruikersavatar

Blabsie

Berichten: 7425
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:51
Hobbies: .

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Blabsie » 25 jul 2018 18:33

Iemand een idee wat te doen met de onrijpe appels die nu al vallen ? Ik bijt er af en toe in één, maar ze zijn echt heel zuur. Tot nu toe gaan ze op de composthoop, dienen ze uiteindelijk ergens voor. Maar het zijn er écht héél veel. Lijkt me leuker om iig met een deel toch iets te kunnen doen.
DL februari 2010


Piglet

Berichten: 2171
Lid geworden op: 03 jul 2008 18:14

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Piglet » 25 jul 2018 20:25

Hier zijn echt alle appels van de boom gevallen, de meeste ook met een wormpje erin... Echt alleen rijp voor de groenbak.

De stoofperen hebben in het begin grove selectie gemaakt, maar wat er nu hangt blijft wel hangen.
Mama van P (2007) en J (2011) en T (2018)
Gezinshuismama van 6 (2001, 2004, 2006, 2008, 2011, 2012).

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 25 jul 2018 21:28

Google eens op "onrijpe appels recept", misschien zit daar wat bij.
En volgens mij eten varkens alles, dus wellicht zijn ze er bij de (kinder)boerderij blij mee anders...

Gebruikersavatar

Olos

Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:10
Hobbies: forummen :P

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Olos » 25 jul 2018 21:28

Je kunt onrijpe appels voor van alles gebruiken als ze maar gekookt / gebakken worden. Appelmoes gaat er prima mee. Ze zijn wel zuur, dus suikerpot nodig ;-)
Google bijvoorbeeld op recept onrijpe valappeltjes..

@JLinda, waar haalde je Loganbes? Ziet er lekker uit. Zijn ze een beetje wormpjes-proof?


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 25 jul 2018 23:13

Ik had hem van de buurman, maar kwekerij frijns in margraten zal het vast wel hebben


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Albertine » 26 jul 2018 08:55

Mijn ouders hebben oud ras appels en die zijn de eerste twee weken na oogst niet lekker. Laat je ze twee weken liggen dan heerlijk. Wellicht kan dat nog verschil maken?

Verder geen idee van onze tuin door de vakantie maar zaterdag kan ik eindelijk weer kijken!!


ikbennellie

Berichten: 7611
Lid geworden op: 11 mar 2010 15:29

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door ikbennellie » 26 jul 2018 09:46

Ik heb ook de granny smiths van mijn ouders gekregen, nu nog niet te eten. Ik laat ze een paar weken liggen en probeer er dan appelmoes van te maken. Lukt dat niet, dan is het helaas pindakaas. Mijn eigen appels hangen nog, maar ik heb er niet zoveel. Zijn al wel helemaal rood, veel te vroeg idd.

Gebruikersavatar

Blabsie

Berichten: 7425
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:51
Hobbies: .

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Blabsie » 26 jul 2018 23:39

Mja, ik oogst ze niet. Ze vallen er gewoon en massa af [lol] .
Ik heb een emmertje opzij gezet en vandaag twee bokaaltjes met gewoon ingemaakte appeltjes gemaakt. Hopelijk houden die en kan ik daar later lekkere appelmoes of taart ofzo van maken.
Vandaag ook enkele tetradoeken gekocht en dit weekend gaan we nog weckpotten in de ikea halen. Hopelijk kan ik dan van het afval nog gelei maken ofzo.
Alleen, dat steriliseren van die bokalen ... Wat een werk. Ik heb alleen kleine kookpotten, past net (niet) één bokaal in eigenlijk.
DL februari 2010

Plaats reactie