"Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Femke » 17 dec 2017 09:23

Schermtijd minimaliseren wil ik eigenlijk ook maar blijkt steeds lastig te zijn. Ik heb al alle spelletjes van mijn telefoon gehaald en heel minimaal in apps. Maar als er een appje of mail binnenkomt kijk ik toch direct en mijn telefoon is altijd in de buurt. Ik wil proberen of een vaste plek in huis voor mijn telefoon waarvoor ik er specifiek naartoe moet om te kijken gaat helpen.
Ik wil komende week de trapkast opruimen/ uitzoeken. Dat is de plek waar het speelgoed, mijn naaimachine/Lockmachine en toebehoren hoort. Oh ja, en de stofzuiger. Het is er een rommeltje en volgens mij is er ook best wat ingeslopen wat er niet hoort. Of er veel weg kan weet ik nog niet. Alle speelgoed netjes in de daarvoor bestemde bak gaat ook helpen. Komende week elke avond maar een stukje doen. Dan kom ik er wel doorheen.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 17 dec 2017 09:47

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 24 nov 2018 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Aysie » 17 dec 2017 09:52

Dat is slim! Weet je ook of het mogelijk is om geen icoon te krijgen behalve van geselecteerde contacten? Ik kan het alleen aan of uit zetten.


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 17 dec 2017 10:26

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 31 aug 2019 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Jessie7491

Berichten: 9099
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:43
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Jessie7491 » 17 dec 2017 21:34

Je kunt meldingen van geselecteerde contacten blokkeren. Volgens mij komt er nog wel een icoontje.
Mail, FB en eigenlijk alles behalve app heb ik niet op mijn telefoon. Dus mailen doe ik in de avond en de rest van de dag ben ik op die manier prive niet bereikbaar. Omgekeerd is mijn werktelefoon thuis uit en zie ik daar niets van. Enige manier die voor mij werkt.

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Femke » 19 dec 2017 22:14

Trapkast is bijna opgeruimd. Al het speelgoed zit weer in de juiste bakken. De vloer is weer vrij zodat de kinderen het speelgoed makkelijk kunnen pakken. Tasje met speelgoed waar ze te groot voor zijn naar de kringloop maar er stond niet veel overbodig spul in. Nu alleen nog mijn naai spullen uitzoeken.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)

Gebruikersavatar

annaboa

Berichten: 1211
Lid geworden op: 26 mei 2009 16:52
Hobbies: veel
Locatie: regio 010

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door annaboa » 20 dec 2017 09:11

Een tijd op de telefoon zetten waarop hij inactief is werkt ook. Kan een vaste tijd zijn, maar ook wanneer je plant om een uurtje echt aan de slag te gaan ergens mee. Dan komen de meldingen wel binnen, maar geen popups of geluid. Een stille telefoon werkt al een stuk beter in elk geval.
Mama van de allerliefste meisjes Y 03-2009 en L 01-2011

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Marjo » 20 dec 2017 09:21

Femke, heb jij een grote trapkast?
Ik probeer nu echt een vaste plek voor spullen te zoeken.
Zo heb ik de keukenkastje aardig strak nu, laatste restjes prul eruit.
Maar die trapkast [flauwte] wat moet daarin? ik blijf maar verplaatsen en het blijft maar een vol rommelhok.

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Wientje » 20 dec 2017 09:51

Marjo schreef:
16 dec 2017 14:37
Lastig Wientje; dat lijkt me moeilijk loslaten
ik herken je mans manier van doen - het moet echt in je systeem komen om bij alles wat je hebt gehad naderhand te denken wat is het, waar hoort het. Dat leer ik dus nu (ook) pas, dus er is nog hoop. Merk wel dat hoe minder spullen je hebt, hoe makkelijker dat is en hoe duidelijker de vaste plek is, ook hoe makkelijker dat is.

Hier hing ik vanochtend met mijn hoofd onderin de kliko - omdat ik een kapotte auto weg had gegooid en ineens waren de onderdelen daarvan toch nodig. Zal je net zien - ik hoorde meteen wie wat bewaart die heeft wat in mijn gedachten - aarrrgghhh. Maar ik ruim lekker door.
Maar het verschil is dat jij het wil leren. Ml ziet er het nut nog niet helemaal van in. Ik hoop ook heel erg dat we zoveel kunnen minimaliseren dat het voor ml ook logischer wordt.
Ml zag in eerste instantie ook niet het nut van dingen weg doen en kasten met deurtjes in. We hadden eerst open kasten. Wat heel chaotisch oogde, maar waar hij geen last van had. Hij begon wel steeds meer te merken dat dl er ook moeite mee had. Iets wat hij eerst niet doorhad en later maar gewoon onzin vond. Totdat de spel therapeut opperde om de prikkels voor dl te verminderen. Toen was hij om. Het duurde wel nog even een paar maanden totdat de boel weg kon en er een nieuwe kast kwam. Die open kasten zijn nu bijna allemaal het huis uit.
Het heeft voor mijn man ook gewoon nog even tijd nodig. En de nieuwe kasten hebben we zelf samen gesteld. Ik heb meegedacht over de indeling, maar ik heb de kleuren en zo helemaal aan hem over gelaten om te zorgen dat hij er ook blij mee zou zijn. En dat heeft geholpen!

Ik merk hier trouwens dat ik heel erg behoefte heb aan een paar dagen of weken vrij om in een keer groots aan te pakken. Maar ml wil daar niet aan. We zijn tussen kerst en oud en nieuw vrij. Wij vieren ook geen kerst, maar midwinter, dus wij hebben een goede week vrij. Ml wil graag het vakantie gevoel hebben, terwijl ik graag wil samen zijn én de boel goed wil aanpakken. Helaas zijn die dingen dus niet helemaal verenigbaar met elkaar. En met het weer gaan werken, vind ik mijn vrije dagen eigenlijk ook te belangrijk om te besteden met mijn gezin. Maar die behoefte om nog heel erg veel weg te doen, die is er nog steeds.
Ik heb in een dag gewoon niet genoeg tijd om alles te doen wat ik wil.
Na het werk wil ik samen zijn met dl en ml. Samen eten, knutselen en knuffelen op bed tot dl slaapt. En als dl slaapt dan wil ik ook een spelletje met ml doen, of sporten, naaien of haken.
Hoe doen andere werkende moeders dat?
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Marjo » 20 dec 2017 12:18

[think] wil ik het leren? nou eigenlijk niet [cheesygrin] het beviel me prima.
maar met een gezin, een opgeruimde man en kinderen (kinderen die mijn voorbeeld volg(d)en) werd het pure noodzaak om het te leren. Met hulp van ML en inmiddels zie ik er zelf ook heel erg het voordeel van in [smile]
maar lastig dat jullie (nog niet) op een lijn zitten al zit er wel vooruitgang in.
en lastig dat de meest georganiseerde het meeste werkt - geen tips wat dat betreft.

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Femke » 20 dec 2017 17:19

Marjo schreef:
20 dec 2017 09:21
Femke, heb jij een grote trapkast?
Ik probeer nu echt een vaste plek voor spullen te zoeken.
Zo heb ik de keukenkastje aardig strak nu, laatste restjes prul eruit.
Maar die trapkast [flauwte] wat moet daarin? ik blijf maar verplaatsen en het blijft maar een vol rommelhok.
Nee het is een heel kleine ruimte. In het hoge stukje staan twee smalle trofast kasten op elkaar. Onder de trap gedeelte twee planken, bovenste niet heel diep, die er onder wel redelijk.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Femke » 20 dec 2017 17:34

Wientje schreef:
20 dec 2017 09:51
]
Ik heb in een dag gewoon niet genoeg tijd om alles te doen wat ik wil.
Na het werk wil ik samen zijn met dl en ml. Samen eten, knutselen en knuffelen op bed tot dl slaapt. En als dl slaapt dan wil ik ook een spelletje met ml doen, of sporten, naaien of haken.
Hoe doen andere werkende moeders dat?
Accepteren dat niet alles kan en het tempo laag ligt. Ik haak graag maar kom tot 1 project per jaar bijvoorbeeld. Opruimen en dan vooral het minimaliseren van spullen gaat bij mij de ene keer heel fanatiek en andere momenten doe ik er weinig aan. Als de kinderen knutselen, knutsel ik ook, maar dan met mijn naaimachine. Maar ik ben niet een meespeel moeder, dus terwijl ze zelf spelen rommel ik wat in huis (of niet). Leeftijd van de kinderen maakt ook verschil natuurlijk.
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Marjo » 21 dec 2017 08:40

Dank ; ik dub nog verder over de trapkast. Wat bewaren anderen daar ?
Femke dus speelgoed in Trofast kast
Wij hebben nu zo'n ivar schappenkast van de ikea. Past er helemaal prima in, alleen heb je dus planken en dat wordt zo snel rommelig.

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Marjo » 21 dec 2017 08:42

En Wientje ik dacht nog wel, dat als jij zoveel van huis bent, je wel met ML/VL kan bespreken dat hij taken overneemt die eerder op jouw bordje lagen. Dus in wat je wil, lees ik vooral dat je een geminimaliseerd opgeruimd huis wilt - ik ben van mening dat VL/Ml best zijn taak daarin kan leren opnemen als hij veel meer thuis is...
en dat je dus niet van jezelf kan verwachten dat je dat je en fulltime werkt, en huis opgeruimd houdt en ...en..en..

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Wientje » 21 dec 2017 09:59

Marjo schreef:
21 dec 2017 08:42
En Wientje ik dacht nog wel, dat als jij zoveel van huis bent, je wel met ML/VL kan bespreken dat hij taken overneemt die eerder op jouw bordje lagen. Dus in wat je wil, lees ik vooral dat je een geminimaliseerd opgeruimd huis wilt - ik ben van mening dat VL/Ml best zijn taak daarin kan leren opnemen als hij veel meer thuis is...
en dat je dus niet van jezelf kan verwachten dat je dat je en fulltime werkt, en huis opgeruimd houdt en ...en..en..
Klopt. Hij doet nu ook veel meer in het huishouden dan eerst en zorgt nu ook veel meer voor kleuter. Alleen blijft wel dat hij gewoon niet kan onthouden wat de vaste plekken voor dingen zijn. Opruimen zit niet in hem. Hij doet dingen altijd maar half. Dus als er getekend is, gaan de blaadjes op een stapel en de potloden terug in het doosje. Maar die stapel en het doosje blijven op de tafel staan. Het lukt hem gewoon niet om een klus of opruim taakje volledig te doen. Hij ziet het niet. En hij doet echt zijn best wel. Maar goed, ik moet dus best wat opruimen als ik thuiskom en dingen weer op de juiste plek zetten.
Hij heeft wel eens geopperd om dingen te labelen zodat hij weet waar wat hoort. Maar dat gaat mij dan weer te ver.
En als ik dingen klaar zet voor de kringloop oid dat doet hij dat wel altijd. Dus daar is geen klagen over. Alleen het daadwerkelijk weg doen en ontrommelen lukt hem gewoon niet.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Plaats reactie