Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
Luuksters-

Berichten: 1474
Lid geworden op: 27 okt 2012 16:30
Hobbies: lezen, wandelen, dans, reizen

Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door Luuksters- » 07 mar 2013 21:13

Vandaag werd ik aangesproken door een oudere vrouw die vroeg of dat dragen nu niet eens te zwaar werd. (Zl is 8.5 maand en weegt tussen de 10 en 11 kilo denk ik).
Maar ik doe het elke dag met liefde nog een paar uur en heb daar ook fysiek geen last van.
Nu haalde ze erbij dat het voor een vrouw niet goed zou zijn om (te)veel te tillen... daar kon je een verzakking van de baarmoeder/ vagina van krijgen. [confused]

Hebben jullie daar wel eens van gehoord? [rolleyes]


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door mamaMarije » 07 mar 2013 21:15

eh nee, nog nooit van gehoord [eh] .
Misschien als je tijdens de zw.schap te zwaar tilt? Dan krijg je het advies natuurlijk om niet te vaak/veel/ zwaar te tillen, maar gewoon?
Volgens mij zou dan de helft van de vrouwelijke wereldbevolking zeker met verzakkingen te maken moeten hebben?

Gebruikersavatar

judidith

Berichten: 983
Lid geworden op: 10 jul 2010 23:28
Hobbies: ********************
Locatie: Amsterdam

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door judidith » 07 mar 2013 21:16

nog nooit van gehoord. wel dat als je al slappe bekkenbodemspieren heb je dan last krijgt als je veel tilt (vooral op latere leeftijdvolgens mij) oefenen dus daar beneden!! [wink]
ZL1 okt 2010 / ZL2 okt 2012


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door mamaMarije » 07 mar 2013 21:17

goh als je gaat zoeken op vaginale verzakking + zwaar tillen kom je daadwerkelijk tegen dat dat kan...
Maar dan nog... tillen is niet hetzelfde als dragen.
Ik kan mijn kind langer dragen dan tillen bijv.

Oh ja en dit stond in de ontkrachting van Fabel nummer 1: dat je het krijgt als je oud(er) bent [wink]

Gebruikersavatar

vroedevrouw

Berichten: 2861
Lid geworden op: 23 apr 2008 17:59
Hobbies: Vliegen
tag: Non-sticky Witch
Locatie: Vroedvrouw in Zuid-Holland.
Contacteer:

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door vroedevrouw » 07 mar 2013 21:26

Zal ik volstaan met: dat is niet waar.

Een verzakking loop je op door meer kinderen, zware kinderen, meerdere zware bevallingen, vaginale trauma's en/of kunstgrepen.

En vanuit mijn andere vak: dragen sterkt je rompspieren, je bekkenbodemspieren en je basisspiertonus, als er al een milde verzakking is zal deze hooguit verbeteren door dragen.
Laatst gewijzigd door vroedevrouw op 07 mar 2013 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Yvon, Vroed(e)Vrouw, Ontwerper, Draagconsulent en Moeder van 4 en 1 onderweg ('02/'04/'06/'12)

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door Angeldust » 07 mar 2013 21:28

Maar tillen is echt anders dan dragen in de doek/drager inderdaad. Ik kan zl van 10,5 kilo echt bijna niet tillen. Maar draag 'm 4/5 uur per dag ofzo. Soms minder, soms meer.
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--

Gebruikersavatar

Breimama

Berichten: 663
Lid geworden op: 24 feb 2013 16:18
Hobbies: Breien, haken

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door Breimama » 07 mar 2013 21:30

Aks ik draag hoef ik juist minder vaak te tillen en weer neer te zetten.
ZL1 (augustus 2009) en ZL2 (maart 2012)

Gebruikersavatar

judidith

Berichten: 983
Lid geworden op: 10 jul 2010 23:28
Hobbies: ********************
Locatie: Amsterdam

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door judidith » 08 mar 2013 17:43

mamaMarije schreef:
Oh ja en dit stond in de ontkrachting van Fabel nummer 1: dat je het krijgt als je oud(er) bent [wink]
Is het niet zo dat het vaker voorkomt bij ouderen? Kan natuurlijk altijd zo zijn, maar in mijn moeders vriendinnen kring duiken opeens dit soort gevallen op. Vandaar [wink]
ZL1 okt 2010 / ZL2 okt 2012

Gebruikersavatar

Topic starter
Luuksters-

Berichten: 1474
Lid geworden op: 27 okt 2012 16:30
Hobbies: lezen, wandelen, dans, reizen

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door Luuksters- » 08 mar 2013 23:30

Stormopzolder schreef:Zal ik volstaan met: dat is niet waar.

Een verzakking loop je op door meer kinderen, zware kinderen, meerdere zware bevallingen, vaginale trauma's en/of kunstgrepen.

En vanuit mijn andere vak: dragen sterkt je rompspieren, je bekkenbodemspieren en je basisspiertonus, als er al een milde verzakking is zal deze hooguit verbeteren door dragen.
Bedankt voor je reactie. [hello]

Mijn moeder heeft het alleen ook gehad.. en die heeft maar 1 kind gehad (mij [cheesygrin] ), ik was geen zwaargewicht, een hele makkelijke bevalling en verder ook geen rare dingen [dontknow]

Wel snap ik dat dragen anders is dan tillen.
Al moet ik wel weer zeggen.. ik heb een keizersnede gehad en op sommige dagen dat ik veel draag, heb ik wel een beurs gevoel in mijn onderbuik op de plek van de keizersnede.

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 17 mar 2013 17:27

Toch wel goed als je er meer over wilt lezen:

http://www.bekkenbodemonline.nl

Gaat mn dus om buikdruik en gebruik van de bekkenbodem en hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
Ik denk dat het voor alle vrouwen goed is om hier meer over te weten; voorkomen is beter dan genezen.

Of zoals daar wordt gezegd: "je moet nooit meer tillen dan je bekkenbodem kan dragen!"

Gebruikersavatar

mloes

Berichten: 3808
Lid geworden op: 04 sep 2010 13:03
Hobbies: lezen,schrijven,dansen.dragen
Locatie: Amersfoort

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door mloes » 17 mar 2013 17:56

Interessant draadje.

Een vriendin van mij heeft erg veel last van een verzakking na haar zwangerschap, haar zoontje is 5 maanden oud. Ze heeft van ons een bondolino gekregen als kraamkado, maar durft niet te dragen omdat ze denkt dat ze dan meteen zou moeten plassen. Tot nu toe draagt haar vl.
Als ik hier lees zou ze misschien wel kunnen proberen het dragen rustig te proberen... (wil haar ook niet te veel adviezen geven, ik heb zelf geen ervaring met verzakkingen en ze heeft er al genoeg last van)
[B (nov 2010) en S (feb 2013)

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 17 mar 2013 19:13

mloes schreef:Interessant draadje.

Een vriendin van mij heeft erg veel last van een verzakking na haar zwangerschap, haar zoontje is 5 maanden oud. Ze heeft van ons een bondolino gekregen als kraamkado, maar durft niet te dragen omdat ze denkt dat ze dan meteen zou moeten plassen. Tot nu toe draagt haar vl.
Als ik hier lees zou ze misschien wel kunnen proberen het dragen rustig te proberen... (wil haar ook niet te veel adviezen geven, ik heb zelf geen ervaring met verzakkingen en ze heeft er al genoeg last van)
Je zou haar ook kunnen adviseren om een afspraak te maken met een geregistreerde bekkenfysiotherapeut bij haar in de buurt. Dan krijgt ze advies op maat! [wink]

Gebruikersavatar

mloes

Berichten: 3808
Lid geworden op: 04 sep 2010 13:03
Hobbies: lezen,schrijven,dansen.dragen
Locatie: Amersfoort

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door mloes » 17 mar 2013 19:26

Daar gaat ze al een tijdje heen, uiteraard krijgt ze daar het beste advies.
Ik vraag me alleen af hoe het zit met dragen en een verzakking, maar wie weet kan ze dit ook aan haar fysio voorleggen (al heb ik gemerkt dat fysiotherapeuten niet altijd de beste tips hebben wbt dragen)
[B (nov 2010) en S (feb 2013)

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 17 mar 2013 19:45

mama van 1 zoon schreef:Daar gaat ze al een tijdje heen, uiteraard krijgt ze daar het beste advies.
Ik vraag me alleen af hoe het zit met dragen en een verzakking, maar wie weet kan ze dit ook aan haar fysio voorleggen (al heb ik gemerkt dat fysiotherapeuten niet altijd de beste tips hebben wbt dragen)
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de tips over het dragen [doh] ? Het is natuurlijk wel zo dat het 'medisch' advies niet altijd is wat je zou willen/kunnen, maar daar mag je dan weer je eigen keuze in maken, lijkt mij. Het leven is ook keuzes maken, denk ik tenminste. Soms heb je iets ergens voor over. En het blijft natuurlijk een grotere of kleinere kans op iets te krijgen, wil niet zeggen dat je het dan wel of niet krijgt.

Tja een beetje onduidelijk misschien? Hopelijk krijgt ze genoeg uitleg om daarmee haar eigen keuzes te kunnen maken? [think]

Gebruikersavatar

ally

Berichten: 7254
Lid geworden op: 16 dec 2009 14:29
Hobbies: hobbieen
tag: Seilt ab!
Locatie: plaatsje in Salland, Maker en verkoper
Contacteer:

Re: Baarmoeder/ vaginale verzakking door dragen?

Ongelezen bericht door ally » 17 mar 2013 19:48

Ik heb een achterwandsverzakking en merk juist dat het dragen mijn spieren traint en ik merk steeds minder van de verzakking.


ik had begreep trouwens dát de halve vrouwelijke bevolking een verzakking heeft, maar dat de meesten er niks van merken/geen klachten hebben?
Moeder van twee mopjes, 7 oktober 2008 en 21 september 2010
http://www.hazeltjes.nl Webwinkel voor droom en wonder

Plaats reactie