Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
Rien

Berichten: 2465
Lid geworden op: 24 okt 2009 23:44
Hobbies: breien,lezen,internet
Locatie: westland

Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Rien » 22 nov 2009 11:45

Van de week was ik op het cb, met ZL in de doek. De arts was heel geïnteresseerd en wilde weten hoe ik 'm dan in de doek deed e.d. Ze vertelde dat ze zelf haar kind ook wel gedragen heeft in een tricotdoek, maar dat dit al snel te zwaar werd. Ook zei ze dat ze het gezichtje naar voren had gedragen. Dus ik durfde zowaar te zeggen dat dit eigenlijk niet goed is. Toen zei ze: Hoe weet je dat dan? 'k Heb haar toen ook deze site doorgegeven, maar eigenlijk wist ik niet goed of er bijv. literatuur over is. Weten jullie dat? Dan zou ik daar ook wel 'ns iets over lezen. Net als waarom een BB niet goed zou zijn. Je kunt je voorstellen dat daar toch wel onderzoek naar gedaan is? Anders zouden ze 'm toch ook niet mogen verkopen? Iemand theoretische onderbouwing beschikbaar...?
trotse mama van N (mei 2007), R (mei 2009) en M (maart 2011), F (juni 2017)

Gebruikersavatar

Jenneken

Berichten: 11345
Lid geworden op: 24 jan 2008 11:46
Hobbies: ...

Ongelezen bericht door Jenneken » 22 nov 2009 11:46

Hier zijn al meerdere draadjes over geweest. Kind op schoot dus ik kan even niet zoeken. Wel een sticky van gemaakt zodat de vraag niet telkens weer gesteld hoeft te worden ;)


Cmverhey

Berichten: 3998
Lid geworden op: 25 jul 2008 18:33
Hobbies: .
tag: Tokt in het Buitenland
Locatie: Haifa, Israel

Ongelezen bericht door Cmverhey » 22 nov 2009 11:58

Misschien heb je iets aan dit draadje?

Het argument dat het niet verkocht zou worden als het niet goed was vind ik trouwens onzin. Er wordt zoveel verkocht dat niet goed is.
Caroline, moeder van Billy (31-07-2007), Sarah (09-08-2009) en Finnian (13-02-2012)

"Children do well if they can"

Gebruikersavatar

Jolijn

Berichten: 4059
Lid geworden op: 13 nov 2009 11:14
Hobbies: Re-enactment
tag: Kip met het gouden ei
Locatie: Julianadorp***** gecertificeerd draagconsulente Kop van Noord-Holland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jolijn » 22 nov 2009 14:04

Als ik al deze reacties lees, schaam ik me vreselijk [redface] [redface]

Ik heb mijn middelste dochter heel lang in de BB gedragen, ook met gezicht van mij af en ze heeft anderhalf jaar in een spreidbroek gezeten. Wat heb ik haar aangedaan..... Ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden en mijn jongste dochter wel in doeken ga dragen. De BB staat te koop op MP (doekcentjes moeten ergens vandaan komen).
Groetjes Jolijn, mv DL1 (24-07-2001), DL2 (22-07-2004), DL3 (08-09-2009) en ZL (28-07-2011)

Neem je dromen eens mee de dag in.

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caroline » 22 nov 2009 16:13

Boeken om erover te lezen:

Ein Baby will getragen sein, Dr. Evelin Kirkilionis (zowat het standaardwerk op het gebied van dragen)
Hüftdysplasie: Sinnvolle Hilfen für Babyhüften, Dr. med. Ewald Fettweis

En sinds kort is er een Nederlandse vertaling van een Pools boek over dragen: Draag je kind, Magdalena Sendor.

Op de Didymos-site vind je artikelen van o.a. Kirkilionis en Fettweis. Op het Engelstalige gedeelte van de site vind je dit en dit.

En als de arts dat allemaal nog niet voldoende overtuigend vindt, dan kan ik nog wel wat artikelen opzoeken [wink]
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

Topic starter
Rien

Berichten: 2465
Lid geworden op: 24 okt 2009 23:44
Hobbies: breien,lezen,internet
Locatie: westland

Ongelezen bericht door Rien » 22 nov 2009 16:37

hé, bedankt!
nu zie ik de arts pas weer over een maand of twee, geloof ik. maar ik zal 't dan eens voor haar opschrijven.
Ik vond het al leuk dat ze zo enthousiast was! Wie weet geeft ze eht weer door aan andere ouders. Nu nog zorgen dat ze dan de goeie info doorgeeft;)
trotse mama van N (mei 2007), R (mei 2009) en M (maart 2011), F (juni 2017)

Gebruikersavatar

Jessica

Berichten: 1130
Lid geworden op: 28 mei 2008 16:22
Hobbies: Draagkring
Locatie: Den Haag **** TSD Gecertificeerd Draagconsulent (ZH) **** Draagdingenverkoper

Ongelezen bericht door Jessica » 22 nov 2009 17:01

Ter illustratie een aantal ssc's en een BabyBjorn op elkaar.
Van onder naar boven gelegd op breedte van het zitstuk (al ontlopen de drie ssc's elkaar bijna niets): Manduca - Ergo - Yamo - BabyBjorn

Afbeelding
mv Lucie (30-06-06) en Maja (27-03-08)
voel je bij mij van harte geconsulteerd!
DraagKrachtig en Ecokind - dragen vanuit het hart - voor consulten, workshops, (eco)draagdoeken en (eco)dragers en draagactiviteiten

Gebruikersavatar

Lika

Berichten: 7130
Lid geworden op: 29 aug 2009 22:40
Hobbies: motorrijden, festivals
Locatie: Delft

Ongelezen bericht door Lika » 22 nov 2009 20:06

Jessica, ik zie alleen de babybjorn. Ligt dat aan mijn PC of browser, of zien anderen ze ook niet?

Gebruikersavatar

Topic starter
Rien

Berichten: 2465
Lid geworden op: 24 okt 2009 23:44
Hobbies: breien,lezen,internet
Locatie: westland

Ongelezen bericht door Rien » 22 nov 2009 20:07

't is een stapeltje, dus de babybjorn ligt bovenop en daaronder die anderen... ;)
trotse mama van N (mei 2007), R (mei 2009) en M (maart 2011), F (juni 2017)

Gebruikersavatar

Jessica

Berichten: 1130
Lid geworden op: 28 mei 2008 16:22
Hobbies: Draagkring
Locatie: Den Haag **** TSD Gecertificeerd Draagconsulent (ZH) **** Draagdingenverkoper

Ongelezen bericht door Jessica » 22 nov 2009 20:11

Klopt. Dat wijnrode ding is de BabyBjorn. Het oranjige pand en de licht olijfkleurige band horen bij elkaar (een Yamo).
mv Lucie (30-06-06) en Maja (27-03-08)
voel je bij mij van harte geconsulteerd!
DraagKrachtig en Ecokind - dragen vanuit het hart - voor consulten, workshops, (eco)draagdoeken en (eco)dragers en draagactiviteiten

Gebruikersavatar

Jolijn

Berichten: 4059
Lid geworden op: 13 nov 2009 11:14
Hobbies: Re-enactment
tag: Kip met het gouden ei
Locatie: Julianadorp***** gecertificeerd draagconsulente Kop van Noord-Holland
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jolijn » 22 nov 2009 20:26

Ze liggen op een stapeltje! [wink] Wat een enorm verschil!

edit: jullie haden allang getypt dat het op een stapeltje lag [redface]
Groetjes Jolijn, mv DL1 (24-07-2001), DL2 (22-07-2004), DL3 (08-09-2009) en ZL (28-07-2011)

Neem je dromen eens mee de dag in.

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Ongelezen bericht door She » 22 nov 2009 22:21

In een ander draadje waar je je deze vraag stelt, heb ik dit geantwoord. Voor de volledigheid plaats ik het hier ook nog maar even:
She schreef:Het dragen van je kindje in een babybjörn is zeker geen kindermishandeling, hoor. Het is alleen niet voor niets dat het advies van het CB is om hem pas vanaf 6 weken te gebruiken, en net als een wipstoel of maxicosi, niet langer dan maximaal 2 uren per dag. De houding van de beentjes ten opzicht van het bekken is nu eenmaal verre van optimaal. Dat is in een (goed gebruikte!) draagdoek wel zo. Daar geldt de beperking in tijd en leeftijd (afhankelijk van het gebruikte systeem) niet.
Afgezien daarvan is het draagcomfort voor de drager bij een babybjörn veel kleiner dan bij een (goed gebruikte) draagdoek of SSC. Dat blijkt alleen al uit het feit dat vrijwel elke ouder de babybjörn na circa 9 kilo in de hoek gooit - en sommigen al na 1 of 2 keer gebruik. Een (goed gebruikte) draagdoek of SSC kun je zéker tot de kleutertijd gebruiken.
Overigens is er nu een nieuwe babybjörn ontwikkeld, die meer comfort zou moeten geven (kennelijk zijn ze er bij BB achter gekomen dat de klassieke BB toch niet zo ideaal is als ze al die jaren gedacht hebben [wink] ). Als je de site van BB bekijkt, zul je zien dat er veel deskundigen hun fiat aan de BB hebben gegeven.
Er is zeker geen onafhankelijk onderzoek waar uit blijkt dat de BB schadelijk is. En ik kan het alleen maar toejuichen dat kinderen gedragen worden. Maar als je mij om advies zou vragen, dan zou ik je de klassieke BB niet adviseren. Er zijn namelijk ergonomischer alternatieven.
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Gebruikersavatar

Moirah

Berichten: 1533
Lid geworden op: 06 apr 2008 18:22
Hobbies: .
Locatie: ***Draagconsulente***

Ongelezen bericht door Moirah » 15 dec 2009 15:43

Stel nou dat een moeder toch graag een drager wil. Is dan de Manduca wel goed? En zijn er nog anderen?

Moirah


IngridN

Berichten: 10297
Lid geworden op: 06 feb 2008 20:29
Hobbies: .

Ongelezen bericht door IngridN » 15 dec 2009 18:00

Moraih, zoek eens onder SSC Soft structure carrier. Dat zijn ergonomisch verantwoorde, toegankelijke dragers (De Maduca valt daar ook onder, net als de Beco, Marsupi, Bondelino etc)


Elma

Berichten: 1177
Lid geworden op: 26 jan 2010 20:07

Ongelezen bericht door Elma » 28 jan 2010 18:45

Ik heb zelf ook een bany bjorn en ik gebruik hem ook niet veel ik vond een draagdoek eerst gevaarlijk voor me ik was bang dat ik er niet goed mee om kan gaan maar als ik dit wist dan had ik hem nooit gekocht ik wil wel het beste voor mijn kindje.
Ik vind het ook niet zo fijn hoe je de kindje er in moet doen (gevaarlijk) wand thuis leg ik zl om het aankleedkussen op tafel en dan buig ik voor overd en maak ik hem vast maar dat gaat niet overal zo.
Groetjes,
Elma

Moeder van T wan 19-07-2009 en N ick 10-12-2010

Plaats reactie