Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen


leinte

Berichten: 19
Lid geworden op: 26 nov 2013 14:42
Hobbies: korfbal

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door leinte » 20 mar 2014 13:47

gesprek op het werk over draagdoeken en zo.
Collega: Wij hadden vroeger (kindjes zijn 3 en 5) zo'n BB.
Ik: Je weet toch dat die niet ergonomisch zijn. Niet goed voor het bekken...
Collega: Ja, wij hadden eerst een 2e handse. Dat was nog zo'n oud model. Die droeg echt alleen op de schouders. Pff, dat droeg niet gemakkelijk hoor. Maar daarna hebben we een nieuw model gekocht. Bij die nieuwe modellen zit het gewicht ook deels op je bekken. Da's beter.
Ik: [headbang] Ja maar ik bedoel ergonomisch voor je kindje. In een BB zitten ze niet in de "kikfors-houding".
Collega: [eeks] [think] Maar wij hebben die niet zoveel gebruikt hoor. Meestal gewoon de kinderwagen, want dan kan je daar kan je dan ook zelf dingen in kwijt.

Gebruikersavatar

Luus76

Berichten: 974
Lid geworden op: 18 mar 2013 17:42
Hobbies: frutselen, moes(school)tuin
tag: lekker eigenwijs!

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Luus76 » 13 apr 2014 20:36

-
Laatst gewijzigd door Luus76 op 28 mar 2016 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama van een lief meiske (augustus 2010) en een lief knulletje (mei 2013)
Tula standard Ella en Tula toddler Cosmic boy

While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Luna » 16 apr 2014 12:31

De buurvrouw riep enthousiast dat ik het goede voorbeeld gaf met mijn dochter. Er waren ineens nog 2 mama's op het schoolplein met hun baby in een drager... maar dat waren bungels. Ik heb vriendelijk geknikt en iets gemompeld over ergonomisch. Maar ik vind dat wel moeilijk hoor. Tuurlijk, heel super dat die kindjes gedragen worden, maar ik zou de mama's graag iets vertellen over ergonomisch dragen, zonder gelijk belerend te zijn.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


barrymossel
Verbannen
Verbannen
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2014 15:01
Hobbies: Geen

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door barrymossel » 29 apr 2014 15:46

Luus76 schreef:Zag vandaag dat mijn oudste schoonzus met net zwangere jongste schoonzusje een babybjörn gaf. Wist überhaupt niet eens dat ze mijn nichtje en neefjes weleens had gedragen... Heb mijn zwager (aanstaande papa) even laten weten dat de BB echt niet ergonomisch is en ze tzt wel mijn bondolino en tula mogen lenen. oudste schoonzus proberen te overtuigen, maar pfff. Mislukte actie. Ze stond totaal niet open voor mijn ideeën. Was een prima BB en niet zo'n goedkoop geval van zestig euor. Ze had mijn Tula eens bekeken en zei dat de BB precies dezelfde houding gaf... En of ze het niet zwaar vond? Nee, helemaal niet. Bah! Baal gewoon zo! Ze is huisarts, maar ze zei ook nog eens dat kindjes die eenmaal geboren waren niet meer zo die gebogen houding hebben. En waarom die ff dan ook niks was?
Lekker hoor, heb je gestudeerd (zelfsook nog medicijnen), maarnog steeds zo'n vreselijk bekrompen houding.

En ja, zei ze ook nog eens dat we gewoon sowieso ontzettend van mening verschillen qua opvoeding. Hopelijk zie ik ons toekomstig neefje/nichtje alleen maar in een ergonomische drager...!
Heb doordat mijn zoontje heupdysplasie heeft redelijk wat advies ingewonnen. En er zijn juist veel artsen die zeggen dat de "normale" dragers helemaal niet slecht zijn. Hier zelfs iemand met een kind met heupdysplasie die het onzin vindt wat er over ergonomisch vs niet-ergonomisch gezegd wordt: http://www.nieuwevader.nl/blog/babybjor ... rvaringen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het tenminste erg aannemelijk...


Fjaril84

Berichten: 2912
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Hobbies: Naaien, draagdoeken
Locatie: Randstad

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Fjaril84 » 01 mei 2014 20:23

Ik heb weinig kennis over het wetenschappelijk onderzoek naar de beste manier van dragen, daarover heb ik nooit onderwijs oid gehad in mijn opleiding tot arts. Wat ik wel weet is dat mijn zoon altijd graag gedragen werd in de manduca. Het laatste halfjaar wordt hij niet meer goed van knie tot knie ondersteund. Ik dacht dat het nog wel kon, maar hij heeft zelf een paar keer aangegeven dat hij eruit wilde na ongeveer een kwartier, 'mijn benen bungelen zo en mijn voetjes gaan prikken'. Dat heeft misschien weinig te maken met heupdysplasie, maar ondersteunt voor mij wel de gedachte dat het voor kinderen prettiger zit met goede ondersteuning in plaats van bungelende benen.


Tapatalk
Moeder van J. (2010), E. (2013) en T. (2017)


barrymossel
Verbannen
Verbannen
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2014 15:01
Hobbies: Geen

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door barrymossel » 01 mei 2014 21:05

Fjaril84 schreef:Ik heb weinig kennis over het wetenschappelijk onderzoek naar de beste manier van dragen, daarover heb ik nooit onderwijs oid gehad in mijn opleiding tot arts. Wat ik wel weet is dat mijn zoon altijd graag gedragen werd in de manduca. Het laatste halfjaar wordt hij niet meer goed van knie tot knie ondersteund. Ik dacht dat het nog wel kon, maar hij heeft zelf een paar keer aangegeven dat hij eruit wilde na ongeveer een kwartier, 'mijn benen bungelen zo en mijn voetjes gaan prikken'. Dat heeft misschien weinig te maken met heupdysplasie, maar ondersteunt voor mij wel de gedachte dat het voor kinderen prettiger zit met goede ondersteuning in plaats van bungelende benen.
Ik heb geen voornemens om onze zoon tot na 1,5 jaar te dragen. Maar ik vind zeker dat je moet luisteren naar je kind. Als ze praten, maar ook daarvoor. Je merkt, denk ik, snel genoeg wat ze wel of niet prettig vinden.


Vossie

Berichten: 154
Lid geworden op: 07 mar 2014 21:33
Hobbies: lezen, buiten zijn

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Vossie » 02 mei 2014 10:28

Fjaril84 schreef:Ik heb weinig kennis over het wetenschappelijk onderzoek naar de beste manier van dragen, daarover heb ik nooit onderwijs oid gehad in mijn opleiding tot arts. Wat ik wel weet is dat mijn zoon altijd graag gedragen werd in de manduca. Het laatste halfjaar wordt hij niet meer goed van knie tot knie ondersteund. Ik dacht dat het nog wel kon, maar hij heeft zelf een paar keer aangegeven dat hij eruit wilde na ongeveer een kwartier, 'mijn benen bungelen zo en mijn voetjes gaan prikken'. Dat heeft misschien weinig te maken met heupdysplasie, maar ondersteunt voor mij wel de gedachte dat het voor kinderen prettiger zit met goede ondersteuning in plaats van bungelende benen.


Tapatalk
Gelijkaardige ervaring, zelfs met een baby (11 maanden) die nog niet kan praten. Ik draag met een beco draagzak, op de rug of buik (gezichtje naar me toe). Ml heeft 1 keer geprobeerd zl te dragen met gezichtje weg van hem (beco gemini heeft die 'optie'). Na een kwartier op bestemming aangekomen, zoonlief eruit genomen... en die kon niet meer op z'n beentjes staan, zakte als een puddinkje in elkaar. Duidelijk slapende voeten of benen dus. Meteen een signaal voor ons om toch maar gewoon te dragen zoals vroeger.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Luna » 02 mei 2014 10:33

barrymossel schreef: Ik heb geen voornemens om onze zoon tot na 1,5 jaar te dragen. Maar ik vind zeker dat je moet luisteren naar je kind. Als ze praten, maar ook daarvoor. Je merkt, denk ik, snel genoeg wat ze wel of niet prettig vinden.
Toch is het juist na 1,5 jaar handig om te dragen, loop je niet steeds met een lege wandelwagen als dreumes loopt en heb je altijd iets in je tas als dreumes ineens te moe is om te lopen [biggrin] ik ontdekte het dragen pas toen dl 2 was, maar heb er echt heel veel gebruik van gemaakt daarna [thumbright]
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


barrymossel
Verbannen
Verbannen
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2014 15:01
Hobbies: Geen

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door barrymossel » 05 mei 2014 11:06

Ik vind het toch praktischer dat de kleine wat sneller de mogelijkheid heeft om te lopen. Ze klimmen sneller uit de buggy dan uit de draagzak.

Gebruikersavatar

Lika

Berichten: 7130
Lid geworden op: 29 aug 2009 22:40
Hobbies: motorrijden, festivals
Locatie: Delft

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Lika » 05 mei 2014 11:18

barrymossel schreef:Ik vind het toch praktischer dat de kleine wat sneller de mogelijkheid heeft om te lopen. Ze klimmen sneller uit de buggy dan uit de draagzak.
Als jou dat makkelijker lijkt moet je dat doen. Dit is toch grotendeels een gevoelskwestie wat je handiger vindt. En iedereen heeft daar andere prioriteiten in.

Maar voor wat betreft je argument dat het sneller is: Als het goed is zitten ze in de buggy in de gordeltjes, en ik had DL écht sneller uit de draagzak dan uit de buggy (kwestie van schouderbanden af doen en DL laten zakken). Daarna hing de draagzak om mijn middel niets te doen en een buggy moet je duwen. Wij hebben dus de buggy (die we wel hadden) weg gedaan omdat hij nooit gebruikt werd.

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 05 mei 2014 11:27

Dan heb je denk ik nog nooit gezien hoe snel je kind uit een ergonomische drager is. Mijn zoontje van 1,5 is binnen vijf tellen van mijn rug op de grond, zodra ik merk dat hij eruit wil. Voor je door hebt dat je kind uit de buggy wil (verder van je vandaan en naar voren gericht, dus duurt iets langer) en je hem of haar uit het tuigje van de buggy losgeklikt hebt, ben je wat tijd verder.

Ik vraag me wel af waarom je een blogbericht dat wel gesponsord lijkt, aannemelijker vindt dan wat bijvoorbeeld autoriteit op het gebied van heupdysplasie dr. Ewald Fettweis schrijft? (bovenste artikel, in het Duits, maar de info bij het plaatje van de BB is duidelijk vind ik)

(Dr. Fettweis is de 'uitvinder' van de huidige stand van de beentjes bij behandeling van heupdysplasie)
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Jessie342 » 05 mei 2014 11:48

-
Laatst gewijzigd door Jessie342 op 15 nov 2018 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door elize80 » 05 mei 2014 12:16

Och ja ik zie het voordeel van de buggy qua in- en uitklimmen ook wel. Plus dat mijn peuter de wagen de laatste tijd ineens helemaal leuk vindt maar dat terzijde. Wij hebben wel een wandelwagen waarvan de zitting naar ons toe gericht is, dat is echt handig en fijn voor de communicatie met je kind.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door HannahW » 06 mei 2014 13:13

ik denk dat iedere ouder hier zelf de verantwoordelijkheid in moet nemen voor zijn of haar eigen kindje. Maar gevoelsmatig... en als je naar foto's kijkt van 'natuurlijke houdingen' dan kan het niet anders dan dat ik concludeer dat een niet ergonomische babydrager slecht is. Had ik "vroeger" ook niet gezien of gezegd hoor, 't is dat ik door een vriendin kennis heb gemaakt met ergonomisch dragen, anders had meiske wellicht de eerste dagen/ weken ook in een babyb jorn of s tokke gehangen. Totdat ik in de spiegel keek waarschijnlijk en had gedacht "dit ziet er verrekte oncomfortabel uit"... [think]

Ze zullen er echt niet dood in gaan, maar ikzelf ben ervan overtuigd dat voldoende ondersteuning van enorm belang is en als ik die kleintjes met hun hoofdje op en neer zie schudden en die beentjes die als een pendule van een klok van links naar rechts zwabberen... dan heb ik toch telkens de neiging om de mama of papa in kwestie aan te spreken. In het artikel staat dat de beentjes niet in een rechte houding naar beneden toe geforceerd worden. Eh nee... maar beentjes + geen ondersteuning + alleen een klein stug stukje drager tussen de beentjes + zwaartekracht is toch hetzelfde? Zo'n kindje wordt niet gedragen, nee: het hangt!?

Qua buggy moet iedereen dat lekker zelf weten, als iemand dat handig vindt en 't kindje vindt het fijn, nou prima. Maar een babybjorn zal ik echt iedereen in mijn omgeving afraden en ik heb zelf echt geen aandelen in ssc's of draagdoeken [cheesygrin] .
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)


Charlotte75

Berichten: 1347
Lid geworden op: 02 jul 2013 21:58
Hobbies: Dieren, lezen, koken,geocachen

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Charlotte75 » 06 mei 2014 22:52

Eigenlijk zou er iets moeten zijn waarin je als volwassenen kan ervaren hoe het is om ergonomisch en niet ergonomisch te hangen.

Zou zoiets te maken zijn met een hangmat? Je kan het ook ervaren als je bv op je fiets zit en je benen recht naar beneden laat hangen, dat is echt niet fijn!
Zoontje van 17-08-2013

Plaats reactie