Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Shanna

Berichten: 995
Lid geworden op: 09 aug 2013 15:40
Hobbies: Niksen
Locatie: Zaandam, Noord-Holland

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Shanna » 04 sep 2013 13:40

Ik word soms echt verdrietig van het feit dat ik denk dat sommige ouders hun kinderen op deze manieren dragen. Je snapt intuïtief toch dat deze vormen van dragen gewoon niet oké zijn?

Deze kwam ik net via FB tegen. En deze via Marktplaats. Dit moet je als winkel toch niet durven verkopen? Bah. Bah, bah, bah.
Afbeelding

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door HannahW » 05 sep 2013 12:20

Shanna, je dénkt niet alleen dat ouders kindjes zo dragen, het ís ook echt zo!! Hoe meer ik erop let, hoe meer ik ze lijk tegen te komen... vorige week op de fiets van m'n werk naar 't station (hooguit 10 minuten) maar liefst 3 (!!) bb's met baby erin met gezicht naar voren. Waarvan eentje echt alles sloeg want die meneer had z'n kindje voor zich hangen die van links naar rechts slingerde (ja serieus) als een pendule van een klok... of zoals een kind verveeld of dromerig uit school komt en z'n tas van voor naar achter slingert... Mijn eerste reactie was "shock!"... toen 'oh gelukkig, 't is maar een pop... pfff...' en toen "double shock" want het knipperde met z'n oogjes en bleek een levende baby te zijn.
Ik moest m'n trein halen, was in dubio of ik zou stoppen en de mensen in kwestie zou vragen of dat nou de bedoeling kon zijn, toen hoorde ik ze ook nog Chinees spreken en ben ik doorgefietst want dikke kans dat ze me niet zouden verstaan/ begrijpen... [cry] . En sowieso... hoeveel inbreuk mag je maken op iemands privacy door zomaar op straat erop af te stappen en ongevraagd te mening te geven. Mja.... heeft me wel nog de hele avond bezig gehouden dat beeld.

En afgelopen weekend weer: ik liep met meiske op de rug in een doek op de rommelmarkt, zie een vrouw met zoontje van bijna dezelfde leeftijd aan komen lopen, op de buik in bb, naar voren hellend, gezichtje naar voren ..... en ik realiseerde me pas toen ze me vreemd aan keek, dat ik hardop, haar aankijkend "ocharme" zei... had haar graag tekst & uitleg gegeven maar t werd mega druk in 't halletje vanwege een veiling en kon haar later niet meer terug vinden.

En -het absolute top -oftewel dieptepunt- laatst toen we een dagje uit waren in U rk... een meisje met een baby (hooguit een maand of 3 schat ik), op de fiets, met bb op de buik, gezichtje naar voren... da's in mijn ogen 4 x fout... en daar ben ik dan echt nog wel een paar uurtjes van onder de indruk [sad]
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)


MamaKimmie

Berichten: 72
Lid geworden op: 20 apr 2013 23:50
Hobbies: Van alles en nog wat!

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door MamaKimmie » 07 sep 2013 15:26

Heb daar ook last van. Zag op cp meerdere bb's en merk dat ik t zo sneu voor de baby vind dat ik graag er iets van wil zeggen. Maar wil mensen ook geen vervelend gevoel geven want ik hoop dat t uit onwetendheid is.
Hoe doen jullie dat?

Zelf had ik ook bijna een bb gehad, t is dat ik later daar info over kreeg en nu mn manduca heb..

Gebruikersavatar

Rinske

Berichten: 1540
Lid geworden op: 01 sep 2012 13:50
Hobbies: Achter de naaimachine!

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Rinske » 10 sep 2013 08:17

Ik ben nu in Engeland, een land waarvan ik dacht dat er juist veel in doeken werd gedragen. Ik ben alleen nog maar niet-ergonomische dragers als de BB (ff) en die vreselijke cybex tegengekomen. Geen enkele doek :( .
Stash: Artipoppe: Argus 2:2 6, Royal Delft 7, Didymos India grad dye 6, Uppymama Moirai wool 5,2m, Rocking Horse Wovens Flourishing Exmoor 5, Heartiness Beta Laguna 8, Nati Cats on a Fence 3, Linuschka Matroschka 6.

Gebruikersavatar

Liedje

Berichten: 622
Lid geworden op: 23 apr 2012 15:27
Hobbies: naaien, haken, zeilen
Locatie: Verkoper, maker, consulent Rotterdam

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Liedje » 10 sep 2013 11:43

MamaKimmie schreef:Heb daar ook last van. Zag op cp meerdere bb's en merk dat ik t zo sneu voor de baby vind dat ik graag er iets van wil zeggen. Maar wil mensen ook geen vervelend gevoel geven want ik hoop dat t uit onwetendheid is.
Hoe doen jullie dat?

Zelf had ik ook bijna een bb gehad, t is dat ik later daar info over kreeg en nu mn manduca heb..

Vragen of het zwaar is, en of ze last van schouders/nek krijgen. En vervolgens vragen of ze met die van jou willen proberen. (althans, in geval van een ssc. Doeken zijn veel mensen huiverig voor, en vinden ze te 'lastig' of te alternatief...)
Zoon 07-2012 en dochter 11-2015:

www.lidewij.me - Custom dragers - gepersonaliseerde (kraam)kado's


MamaKimmie

Berichten: 72
Lid geworden op: 20 apr 2013 23:50
Hobbies: Van alles en nog wat!

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door MamaKimmie » 10 sep 2013 20:24

Dat is wel een goeie inderdaad, lijkt me super zwaar dragen. Heb n manduca dus dat is wel een makkelijke in gebruik om te laten proberen. Hmm ben benieuwd wanneer ik in de gelegenheid kom :).


mama bee

Berichten: 81
Lid geworden op: 20 mei 2013 20:39
Hobbies: koken
tag: Mama van 3 jongens 2006-2008-2009 en één meisje 2012

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door mama bee » 24 sep 2013 10:33

Frustrerend, zag vanmorgen een moeder fietsen met kindje in Baby Bjorn voorop en nog een kleintje achterop de fiets
Was geneigd te roepen IDIOOT, was net een beetje ver weg maar als ik haar nog eens zie!!!
De Heer is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets
2006/2008/2009/2012

Gebruikersavatar

Mye

Berichten: 3834
Lid geworden op: 23 jul 2011 08:42
Hobbies: Fotografie, Zingen, Gezin
Locatie: Deventer

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Mye » 15 okt 2013 13:04

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9975_n.jpg

Maak van je BB een WEL ergonomische drager! [smile]
Getrouwd-Mama van E lin 07-01-'07 en I rza 21-03-'12 -Groepsleidster-Pluiskip-Gevoelsmens-Musical - Fotografie-Zingen-Deventer-Theater-Liefde-Leven-Gezelligheid-Genieten- http://momentgeluk.wordpress.com


Metzonderhanden

Berichten: 6395
Lid geworden op: 07 okt 2009 10:57
Hobbies: .

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Metzonderhanden » 15 okt 2013 17:03

Maar is ie dan wel 'soft'?

Verstuurd vanaf mijn JY-G4 met Tapatalk
voorheen marlett

Gebruikersavatar

Luus76

Berichten: 974
Lid geworden op: 18 mar 2013 17:42
Hobbies: frutselen, moes(school)tuin
tag: lekker eigenwijs!

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Luus76 » 22 okt 2013 19:50

Shanna schreef:Ik word soms echt verdrietig van het feit dat ik denk dat sommige ouders hun kinderen op deze manieren dragen. Je snapt intuïtief toch dat deze vormen van dragen gewoon niet oké zijn?

Deze kwam ik net via FB tegen. En deze via Marktplaats. Dit moet je als winkel toch niet durven verkopen? Bah. Bah, bah, bah.
Helemaal mee eens, ml zei het uit zichzelf nog toen ik vertelde dat ik vandaag een BB FW had gezien... Uk bungelde te slapen, wat er heel raar en onnatuurlijk uitzag. Een oma met dochter en kleindochter had er het even met mij over (ik droeg zl in m'n bondolino) ... Haar dochter had kleindochter ook gedragen, in een rekbare doek en bondolino (net als ik). Toch veel natuurlijker en beter voor moeder én kind, gaf ze aan.
Mama van een lief meiske (augustus 2010) en een lief knulletje (mei 2013)
Tula standard Ella en Tula toddler Cosmic boy

While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about


Frogger

Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jul 2013 02:21
Hobbies: Crea

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Frogger » 25 okt 2013 11:15

Als ik de reacties hier lees, gaat het vaak over onbegrip.
Ik heb zelf 2 bb in huis liggen. Ik gebruik ze niet meer, maar ze stammen uit de periode dat er minder bekendheid was (bij mij) over ergonomisch dragen.
Je doet zo'n drager makkelijk om, je kindje kan lekker rond kijken, wat ze vaak erg leuk vinden, ze worden al jaren verkocht bij babyzaken, dus zal het wel goed zijn. Hij is eenvoudig in gebruik, en geschikt voor mannen en vrouwen.
Ergonomische dragers (manduca, doeken e.d.) worden veel minder aangeboden in de winkels en op mp. Ook zijn ze een stuk prijziger dan een 2e hands bb.
Ik snap best dat er veel bb gebruikt worden met bovenstaande argumenten. Mijn man wil niet met m'n draagdoek lopen, maar wel met een bb (niet dat dat gebeurt, hij is al maanden te zwaar voor de bb).
Er wordt door mensen die tegen bb zijn vaak gezegd dat de baby met z'n hele gewicht in het kruis hangt. Dat klopt niet, doordat de baby tegen je aan zit, heb je te maken met wrijvingskracht, en wordt een gedeelte van het lichaamsgewicht op z'n manier gedragen door de ouder (je kan iemand optillen door je arm om z'n middel te slaan, en dan stevig tegen je aan drukken, dan heb je ook met de wrijvingskracht te maken) (beetje technisch verhaal, ik ben ingenieur en natuurkunde docent [biggrin] )

Begrijp me goed, ik zou nooit meer een bb aanraden, ik ben er ook echt geen voorstander meer van, ik begrijp dat als je kennis van zaken hebt, dat je dan enorme afkeer hebt van een bb. Maar helaas weet niet elke ouder dat een bb ook negatieve kanten heeft, en ook niet elke ouder heeft de (financiele) middelen om te kunnen kiezen. Bijna alle ouders houden van hun kinderen en hebben het beste met ze voor. Van daar uit maken de ouders hun keuze.

Je zou ook een andere vraag kunnen stellen: Wat is slechter, je kind gestrekt in een kinderwagen, of lekker tegen je aan en elkaars lichaam kunnen voelen wat goed is voor de hechting, (zelf)vertrouwen vh kind en alle andere reden waarom het goed is om je kind bij je te dragen. Wegen die voordelen op tov de eventuele nadelen voor de heupjes bij een bb?

Gebruikersavatar

Edith

Berichten: 939
Lid geworden op: 19 apr 2012 12:41
Hobbies: internet, lezen
Locatie: Leusden

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Edith » 25 okt 2013 12:35

Dank voor je genuanceerde bericht, Frogger! Als ik een BB zie, denk ik ook allereerst: leuk, een moeder(/vader/oma/ ..) die haar kind draagt. Zeker als het F2F is (FF bij een klein baby'tje vind ik dan wel minder leuk ...). Natuurlijk is het niet ideaal, maar het is inderdaad wat mensen kennen, en de goede wil is er. Als ik de kans krijg (d.w.z. als het op natuurlijke in het gesprek past; ik zal er geen vreemde op straat over aanspreken) vertel ik wel iets over ergonomisch dragen, met de insteek: dragen is zo fijn, dat weet je al want je draagt zelf ook - en wist je dat het nóg fijner kan?
DL (maart '12), ZL (februari '15)

Gebruikersavatar

plooytje

Berichten: 206
Lid geworden op: 11 dec 2012 22:22
Hobbies: lezen, muziek luisteren
Locatie: Voorthuizen

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door plooytje » 25 okt 2013 13:52

Frogger schreef:Begrijp me goed, ik zou nooit meer een bb aanraden, ik ben er ook echt geen voorstander meer van, ik begrijp dat als je kennis van zaken hebt, dat je dan enorme afkeer hebt van een bb. Maar helaas weet niet elke ouder dat een bb ook negatieve kanten heeft, en ook niet elke ouder heeft de (financiele) middelen om te kunnen kiezen. Bijna alle ouders houden van hun kinderen en hebben het beste met ze voor. Van daar uit maken de ouders hun keuze.
Idd, dat! Ik heb ook (gelukkig niet zo vaak) met een bb gedragen bij mijn eerste en had echt geen idee dat het zo onnatuurlijk/oncomfortabel was en dat het dus veel beter kan met een draagdoek! Ik vind het dan ook jammer dat er zo heftig op gereageerd wordt. En ik zou zeker open voor kritiek hebben gestaan als iemand mij daar op een vriendelijke manier op had gewezen (zoals kippetjek bij mijn tweede heeft gedaan door gewoon een link naar dit forum te geven en het voor te doen [razz] ).
Helemaal jammer dat iemand dan voor 'idioot' wordt uitgemaakt... [rolleyes]
Moeder van een dochter en een zoon, en zoekt een middenweg tussen natuurlijk ouderschap en moderne opvoeding. Beginnend draagster en (nu nog) fanatiek aan de bv!

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Caroline » 25 okt 2013 13:57

Hmm... tja... mwah... Nee, toch niet helemaal mee eens. Er missen naar mijn idee namelijk nog wel de nodige nuances.
Ten eerste, dat kruishangen en de vergelijking die je maakt: ook dat is geen ergonomische of fijne houding. Het feit dat die wrijvingskracht meespeelt doet de rest echt niet teniet. Je mist ondersteuning op cruciale plekken om het comfortabel te maken (nog los van goed of slecht voor het lijf). Je voorbeeld van hoe je een kind nog meer kan vastpakken illustreert dat alleen maar (of ben je van mening dat een kind op die manier in je armen dragen echt prettig is voor het kind? want dan hebben we nog een heel ander meningsverschil [wink] ). Bovendien hangt een kind in de BB niet bepaald heel dicht tegen je aan, wat imo minder wrijving geeft, maar bovendien voor degene die draagt een stuk minder ergonomisch is (want het gewicht maakt minder deel uit van je eigen zwaartepunt). Hoe je het ook wendt of keert, aan de BB is weinig comfortabels of ergonomisch te ontdekken. Voor drager of gedragene.
Ten tweede is de BB echt niet makkelijk of eenvoudig om te doen (ja, ik heb het geprobeerd, al meer dan eens zelfs). Bovendien is hij, zoals ik hierboven al schreef, niet comfortabel of ergonomisch voor de drager. En dat is een punt in het licht van wat jij schrijft:
Frogger schreef:Wat is slechter, je kind gestrekt in een kinderwagen, of lekker tegen je aan en elkaars lichaam kunnen voelen wat goed is voor de hechting, (zelf)vertrouwen vh kind en alle andere reden waarom het goed is om je kind bij je te dragen. Wegen die voordelen op tov de eventuele nadelen voor de heupjes bij een bb?
Als het op dragen aankomt, zijn die heupjes en dat ruggetje voor mij bijzaak (ja, echt waar), maar gaat het me vooral om de diepgewortelde behoefte van onze kinderen om gedragen te worden. En niet alleen die eerste paar weken/maanden, maar nog veel langer. En dat is voor mij gelijk een van de grote nadelen van die BB: heel veel ouders smijten dat ding al na een paar keer dragen gefrustreerd in de hoek want het lukt ze niet om hem zelf goed en snel om te doen en/of ze krijgen er binnen de kortste keren pijn van in hun rug of elders, wat een onding, zij nemen de kinderwagen wel. En dan wordt het kind helemaal niet meer gedragen. En dan kom ik aan met mijn ergonomische dragers en dan geloven ze me niet dat dat lekker zit, want zij hebben ook gedragen en ze weten wel beter. En dan kan ik mijn mond wel weer houden.
Het eindresultaat van die BB's is niet alleen dat kinderen er op onergonomische wijze mee gedragen worden, maar ook dat kinderen korter en minder gedragen worden. En dat vind ik een heel groot minpunt. Het grootste zelfs. Dus om je vraag te beantwoorden: ik vind dat tweede het nastrevenswaardige en dat voegt nog een nadeel toe aan die BB, want die verkleint de kans om dat (langdurig) voor mekaar te krijgen. Eigenlijk zie er dus alleen maar nadelen en weinig voordelen aan. Een hele enkele keer ontmoet ik ouders die het dragen an sich zo fijn vinden dat ze er toch mee willen doorgaan en daarom op zoek gaan naar een beter alternatief voor de BB die ze eerst gebruikten. Maar dat is letterlijk maar een hele enkele keer. In het merendeel van de gevallen ontmoet ik ouders die dankzij de BB voor eeuwig en altijd genezen zijn van het idee om hun kindje te dragen.

Dus nee, ik ga geen BB's goedpraten of het voordeel van de twijfel geven. Ik blijf de (utopische?) hoop houden dat die BB's uit de winkel verdwijnen en mensen aan de echte ergonomische draagsystemen gaan. Of dat winkels iig de echte ergonomische draagsystemen op grote schaal in hun aanbod gaan opnemen. En dat de consumenten kritischer worden. Want dat ben je imo ook als je pretendeert 'het beste voor je kind' te willen. In werkelijkheid is men echter helemaal niet zo kritisch en blijkt dat wat gemiddeld is goed genoeg te zijn en hoeft het helemaal niet 'het beste' te zijn. Oh, en die kostprijs, tja, vind je het gek dat je voor nop een BB kan vinden, mensen hebben er zo'n hekel aan gekregen dat ze er nauwelijks nog geld voor durven te vragen. En als ze dat wel doen, dan is het vaak nog duurder dan een (tweedehands) goed draagsysteem. Nieuw zijn ze sowieso het dubbele van wat een eenvoudig, maar goed draagsysteem kost.

Dat heeft niet zozeer te maken met onbegrip, als wel met een andere invalshoek. Dus ik blijf verdergaan met ouders voorlichten over ergonomisch dragen en het belang daarvan en je zal mij niet gauw een BB goed horen praten. De mantel der liefde staat mij niet zo goed namelijk, ik zie er beter uit in andere modelletjes [cool] Overigens doe ik dat voorlichten niet door te zeggen dat een BB of gelijkaardige drager slecht is, ik vertel ouders niet meer dan wat de criteria voor een goede ergonomische drager zijn en waarom die belangrijk zijn en meestal valt het kwartje dan vanzelf wel. Dat is namelijk ook een mogelijkheid.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door elize80 » 25 okt 2013 14:21

Caroline schreef: Dus nee, ik ga geen BB's goedpraten of het voordeel van de twijfel geven. Ik blijf de (utopische?) hoop houden dat die BB's uit de winkel verdwijnen en mensen aan de echte ergonomische draagsystemen gaan. Of dat winkels iig de echte ergonomische draagsystemen op grote schaal in hun aanbod gaan opnemen.
Of dat BB zijn dragers gaat veranderen zodat ze wel ergonomisch zijn.
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Plaats reactie