Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Topic starter
SarahL

Berichten: 35
Lid geworden op: 01 apr 2018 17:43
Hobbies: Schilderen, tekenen

Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door SarahL » 30 apr 2018 18:13

Hoi!

Wanneer sliep jullie baby overdag in zijn/haar eigen bedje en hoe hebben jullie dit aangepakt?

Onze dochter van nu 7 maanden wil nog altijd alleen in de draagdoek slapen of op schoot na de borstvoeding. Wegleggen in haar bedje lukt niet.
Ze vind het zoiezo lastig overdag om op zichzelf te zijn. In haar bedje overdag raakt ze echt overstuur/in paniek en slaat haar slaap gewoon over. Ze is vanaf het begin al een alert en wakker meisje dat heel erg bewust is van alles in haar omgeving en moeilijk inslaapt.
S’avonds lukt wegleggen wel. We gaan rond half 7 naar boven en na het ritueel en het voeden op bed valt ze in slaap en leg ik haar weg in haar eigen bedje (nog op onze slaapkamer) en slaapt ze door. Komt in de nacht nog 1 keer voor een voeding of heel vroeg in de ochtend. Na de nachtvoeding slaapt ze weer verder in haar bedje.
Ze kan dus prima in haar eigen bed slapen. Maar overdag lukt dit niet.
De eerste maanden vond ik dit geen probleem en ook heel fijn om haar zo bij me te hebben en dragen. Dit is ook nu nog fijn hoor! Alleen ik vraag me af of en vooral hoe ze gaat leren dat haar bedje overdag ook een fijne plek is om een dutje te doen.

Hoe ging dit bij jullie? Hebben jullie ook een ritueel overdag?

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 30 apr 2018 18:36

Oudste heeft altijd in doek of drager of op schoot geslapen overdag. Soms kon ik hem op de bank naast me leggen.
Jongste slaapt ook nog bij me. Soms tuk ik mee en liggen we samen op bed. Ik zie het maar als verplichte rustpauze voor mij. Met tablet, ereader of tv kom ik de tijd wel door.

Geen antwoord waar je wat aan hebt, denk ik?
Waarom zou ze overdag in bed ‘moeten’ slapen?
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 30 apr 2018 19:00

Het is al knap dat ze in de nacht in haar eigen bedje slaapt vind ik. Ze klinkt een beetje zoals mijn zl2 was als baby. Wat mij hielp is erbij neerleggen en samen rusten, slapen (Wat mama van T ook aangeeft). Misschien kan je af en toe proberen om als ze slaapt uit bed te gaan anders? Verder hier geen tips voor je, succes
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


Topic starter
SarahL

Berichten: 35
Lid geworden op: 01 apr 2018 17:43
Hobbies: Schilderen, tekenen

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door SarahL » 30 apr 2018 19:05

Tja. Dat is inderdaad een goede vraag. Waarom ‘moet’ het.
Misschien dat ik ook een beetje onzeker word doordat ik in mijn omgeving alleen maar mensen ken waarbij baby’s gewoon in hun bedjes op eigen kamers slapen en die flesvoeding geven. En dat dat ‘de standaard’ is. Zo wil ik het niet doen dus daarom dragen we haar vanaf het begin ook al veel en dat voelt heel goed! En geef ik borstvoeding en vind ik het ook helemaal niet erg als ze tijdens de voeding in slaap valt en dan doorslaapt op schoot.
Maar als we bij iemand zijn zit ik dus een uur bij diegene boven met een slapende baby op schoot. En dat vinden mensen vreemd.

En het zou op een gegeven moment wel handig zijn als ze ook haar bedje fijn vind. Al is het maar omdat ze dan, als opa of oma er is, ook kan slapen.
Laatst gewijzigd door SarahL op 30 apr 2018 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

BlijeMama

Berichten: 1723
Lid geworden op: 14 nov 2012 14:03
Hobbies: Geen tijd meer voor ;-)
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door BlijeMama » 30 apr 2018 19:14

Bij beide kinderen lukte het hier na een maand of 9 ongeveer (als ik het me goed herinner) om ze op ons bed in slaap te voeden en dan stiekem weg te sneaken. Zou dat een optie kunnen zijn?
Bevlogen mama van * (2011), N. (2012), A. (2015), * & M. (2018)


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door Sjoba » 30 apr 2018 19:24

Ik snap die behoefte wel hoor. Mijn derde slaapt overdag ook niet goed in bed en de hele dag dragen icm de oudste twee vind ik soms te zwaar. Ook is het in het weekend en op thuusdagen van de oudsten gewoon te druk voor dl2 om te slapen, ook in de doek. Ze is nu 4 mnd, maar ook altijd helder geweest.
Slapend wegleggen werkt iig niet overdag (savonds wel) Wat nu soms lukt is even bij haar gaan liggen (ze slaapt snachts in een cosleeper) . Als ze zelf in slaap valt lukt het soms om weg te sluipen. Soms slaapt ze in de kinderwagen als de anderen buiten spelen of een stukje fietsen.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door Violette » 30 apr 2018 19:30

Niet. Baby slaapt in de doek en wordt dan weggelegd (gaat vaak goed). Soms ook niet en in het weekend heeft een van beide ouders dan een relaxed uurtje/half uurtje op zolder met een slapende baby in de doek. De ander is dan met het grotere kind beneden.
dochter 2014 en zoon 2017


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door Olivia3 » 30 apr 2018 19:30

Hier is sinds een maandje de kinderwagen overdag een optie. Bedje niet, wat ik ook probeer. Omdat het hier in de avond ook nog een behoorlijke uitdaging is heb ik het voor overdag opgegeven en dat vind ik eigenlijk wel prima. De kinderwagen is wel lekker. Geeft toch iets meer ruimte dan de doek, al gebruiken we die nog steeds bij slecht weer.

Ze is nu 12 maanden.


Topic starter
SarahL

Berichten: 35
Lid geworden op: 01 apr 2018 17:43
Hobbies: Schilderen, tekenen

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door SarahL » 30 apr 2018 19:54

Het is al fijn om te lezen dat ik niet de enige ben:)
Liggend voeding geven wil niet altijd lukken dus weg sneaken gaat dan niet. Gewoon maar aan toegeven denk ik en zelf ook relaxen (zo doen we het nu ook) of lekker wandelen buiten met haar in de draagdoek.
Inderdaad al heel fijn dat ze s’nachts in haar eigen bedje ligt naast ons. Het in slaap komen duurt even maar als ze dan eenmaal slaapt gaat het heel goed op het moment.
De eerste maanden was dat wel even anders, dan schrok ze echt van elk klein geluidje wakker en konden we weer van vooraf aan beginnen:)
Mama van L.

Gebruikersavatar

mulder08

Berichten: 1121
Lid geworden op: 17 aug 2014 21:59
Hobbies: buiten zijn
Locatie: Regio Eindhoven

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door mulder08 » 30 apr 2018 21:24

Mijn zl van 6 maanden slaapt ook het liefst in de drager of op schoot (en een enkele keer eventjes in de kinderwagen of auto zolang die beweegt). Wegsnieken is de afgelopen weken een enkele keer gelukt na in slaap voeden, maar meestal wordt hij er wakker van. Bij DL (bijna 4 jaar) was dit precies zo. Rond het jaar (toen ze ging lopen) kwam er een omslag en konden we na het in slaap voeden (ik) of in slaap wiegend-lopen (ml, oma) wel weg. Bij het kdv lukte dat gek genoeg (of niet gek) wel al eerder.
DL juni 2014, * okt 2016, ZL nov 2017


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 30 apr 2018 23:41

Ik werd ziek toen mijn dl 6 maanden was en kon een flinke tijd niet dragen. Ernaast liggen en wegsluipen (of zelf in slaap vallen) was inderdaad de truc hier. Dat kon ook in eigen bedje, als je haar handje maar vast hield. Avonden daarentegen sliep ze uitsluitend op schoot. Er zijn heel wat uurtjes netflix doorheen gegaan [cool].

Gebruikersavatar

BlijeMama

Berichten: 1723
Lid geworden op: 14 nov 2012 14:03
Hobbies: Geen tijd meer voor ;-)
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door BlijeMama » 01 mei 2018 08:30

SarahL schreef:
30 apr 2018 19:05
Maar als we bij iemand zijn zit ik dus een uur bij diegene boven met een slapende baby op schoot. En dat vinden mensen vreemd.
Je kunt het niet gauw goed doen voor én je omgeving én je kindje. Onze maatschappij is vrij ver afgedreven van wat natuurlijk en logisch is. Ik herken het opgelaten gevoel wel hoor, maar heb op een gegeven moment toch besloten altijd voor mijn kindje te kiezen. Mensen mogen ervan denken wat ze willen. Het hielp wel om ook mensen om me heen te verzamelen die er hetzelfde in stonden, op dit forum bijvoorbeeld maar ook in het echte leven. Zo merkte ik dat ik niet gek was [wink] en heus niet de enige die het zo aanpakt.

Wat betreft je eigen behoefte om even je handen vrij te hebben tijdens de slaapjes, dat is natuurlijk wel een legitieme behoefte, en het is dan ook niet verkeerd om naar kindvriendelijke opties te zoeken denk ik. Is het bedje naast jullie bedje een co-sleeper? Ik vond het op een gegeven moment heel zwaar om ZL steeds over het hekje te tillen na een voeding en daar werd hij ook vaak wakker van. We hebben toen een tweedehands Ikealedikantje omgebouwd tot co-sleeper. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen proberen om de voeding zittend op bed te geven, en daarna samen te gaan liggen en dan alsnog weg te sneaken als ze slaapt. Eenpersoons matras op de grond in een donkere kamer zou ook kunnen. Kunnen we eventueel nog meedenken over het liggend voeden? De genoemde kinderwagen wil ook nog wel eens helpen, wandeling maken rond slaaptijd en de wagen dan als ze slaapt ergens parkeren. Afspraken verder weg bij andere mensen plande ik vaak rondom slaaptijd, dan konden ze in de auto slapen op de heen-of terugweg. Ik heb bij ZL ook nog het boek "Baby in een droomritme" gelezen, van Stephanie Lampe dacht ik. Dat biedt vriendelijke slaaptraining zonder laten huilen. Werkte hier alleen voor geen meter haha, was meer tijd bezig met hem in slaap te laten vallen dan dat het slaapje dan duurde. "Lekker slapen zonder huilen" van Elizabeth Pantley (?) valt in dezelfde categorie dacht ik, die heb ik zelf niet gelezen. Als de nood echt hoog is/wordt, kun je misschien nog zoiets proberen.

Tot slot nog even wat relativering: het lijkt nu misschien niet zo, maar ze zijn maar zo kort zo klein, en wat je zelf ook al opmerkt, hun slaapgedrag wordt om de zoveel tijd anders. Er is niks mis met nu gewoon toegeven aan haar behoefte, het gaat vanzelf beter met de tijd. Succes!
Bevlogen mama van * (2011), N. (2012), A. (2015), * & M. (2018)

Gebruikersavatar

Tvth

Berichten: 2445
Lid geworden op: 19 feb 2013 21:59
Hobbies: Lezen, zelf maken
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door Tvth » 01 mei 2018 09:04

Ik sluit me helemaal aan bij blijemama.
Mama van dl1 (maart '12), dl2 (juni '14), zl1 (mei ‘18) en dl3 (september '20)


Topic starter
SarahL

Berichten: 35
Lid geworden op: 01 apr 2018 17:43
Hobbies: Schilderen, tekenen

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door SarahL » 01 mei 2018 10:28

Dankjulliewel voor de tips!

Het moeilijkste tot nu toe nog wel vind ik (en omdat wij het meer natuurlijk aanpakken); al die meningen van anderen waardoor je denkt dat het niet goed is hoe jij het doet. En dat mensen je maar raar vinden en steeds benoemen dat een baby in bed hoort. Daar ben ik het niet mee eens en ik kan het gelukkig steeds beter loslaten.
Het zou alleen soms wel handig zijn.
Die relativering is zeker waar...ze zijn maar zo kort zo klein en het gaat vanzelf weer anders.

Kinderwagen werkt nu nog niet echt. Pas sinds ze 6 maanden is vind ze de kinderwagen oke om een stukje in te rijden maar slapen doet ze er niet in en heeft ze ook nooit gedaan. Maar wie weet over een tijdje wel.

Dat boek ‘baby in een droomritme’ heb ik ook gelezen. Werkte hier ook voor geen meter haha. Inderdaad langer bezig met in slaap krijgen (als het al lukte) dan het slaapje duurde. Dus veel intensiever nog vond ik dan dragen met de draagdoek.

We hebben geen co-sleeper...dat is iets wat ik ooit bij een tweede zeker wel koop! Veel makkelijker inderdaad dan je baby over de rand tillen.

Het liggend voeden lukt niet goed omdat DL dan maar om zich heen blijft kijken en terugdraait op haar rug. Drinkt dan dus heel onrustig of niet. En ik vind het zelf ook minder comfortabel. Hoe doen jullie dit? Wie weet nog een goede tip.
Mama van L.

Gebruikersavatar

Little Green

Berichten: 1749
Lid geworden op: 08 mar 2011 09:56
Hobbies: Hobbies
Locatie: Groningen

Re: Wanneer in bedje slapen overdag i.p.v. in de draagdoek?

Ongelezen bericht door Little Green » 01 mei 2018 10:37

Hier was de truc op visite ook om de kinderwagen mee te nemen, rondje lopen totdat ze sliepen en dan in de gang parkeren. En thuis voeden op t grote bed en dan wegsluipen. Voor liggend voeden is het inderdaad even uitvogelen met liggen, ik deed mijn ene arm onder mijn hoofd en de andere om zl heengeslagen, en een voedingskussen een beetje achter zijn ruggetje gepropt zodat hij niet terugrolde. Als je niet comfortabel ligt zou ik een andere houding proberen of iets met kussens, liggend voeden jan juist zo relaxed zijn!
Mama van dl E (1-11), zl J (1-15) en zl T (6-18)!

Plaats reactie