Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
Nanana

Berichten: 296
Lid geworden op: 29 dec 2013 20:08
Hobbies: Heeeel lang in bad zitten :)

Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Nanana » 22 nov 2017 11:57

Eerder maakte ik ook al een babyblues topic. Merk dat ik, ondanks dat dit onze tweede zoon is,ook weer best onzeker ben. Een slechte nacht daarbij, helpt niet echt.

Baby wil de hele dag het liefst op mij slapen. Op zich werkt dat prima. Hij slaapt binnen 5 minuten. De laatste dagen merk ik dat hij steeds onrustiger slaapt. Tussendoor steeds wakker wordt,of als ik van de een naar de andere ruimte loop. Hij draait dan met zn hoofd heen en weer, begint te kreunen en zachtjes te jammeren. Ook als er plotselinge geluiden zijn (kraan open draaien, zl1 die enthousiast ineens iets verteld met zn lievehoge stemmetje, de buurvrouw die HALLOOO roept vanaf de fiets).
Als ik dan ga wiegen, lopen en hem even op mn pink laat sabbelen, slaapt hij zo weer. Zo ben ik dan de hele dag bezig en ik word er een beetje gefrustreerd van. Ook omdat ik dus bijna niet kan zitten.
Ik vraag me toch af of ik wel goed bezig ben. Moet ik niet wat meer proberen hem in een bedje te laten slapen? Wanneer merkten jullie dat het dragen niet per se meer de oplossing was voor goede slaapjes?
Ik merk dat ik de moed bijna niet heb om het steeds weer te proberen, vooral omdat hij dus nu ook regelmatig in de nacht begint te spoken buiten de voedingen om. En zelfs tegen me aan, boven op mij wordt hij dan regelmatig onrustig en huilend wakker.
November 2013 is onze eerste zoon geboren.
En onze tweede zoon is Oktober 2017 geboren.
Intens gelukkig!

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door kayra2002 » 22 nov 2017 12:23

Klinkt alsof je het zwaar hebt, knuffel! Ik zie dat je baby pas een maand oud is? Ik zou niet teveel verwachten, ook niet van jezelf. Eerst bedenken wat voor jou te doen is, misschien dragen tijdens het boodschappen doen, of op schoot op de bank in de avond etc. En dan kijken hoe ver je komt. Slaapt hij in de kinderwagen? Dat zou voor jou prettig kunnen zijn.
Ik ben zelf niet zo’n drager en mijn kinderen sliepen op schoot als ik zat, of in een wiegje op de benedenverdieping, of in de kinderwagen. Ik deed maar wat, net wat voor mij op dat moment goed uitkwam.
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Nacho » 22 nov 2017 12:40

Goed dat je je eigen grens herkent. Als voor jou het punt is bereikt dat je je eigenlijk niet meer prettig voelt zou ik bedenken wat je zelf wel een fijne situatie zou vinden. Het klinkt alsof je graag zou willen dat hij zonder jou slaapt. Dan probeer je dat toch eens? Je probeert wat je graag als resultaat zou willen (alleen in bedje bijvoorbeeld) en als je merkt dat het niet lukt dan doe je steeds een stapje terug (je gaat ernaast liggen, je laat hem liggend drinken, je gaat wiegend voeden, etc.). Dit was trouwens mijn pad naar alleen in een bedje slapen overdag, mocht je je afvragen of er echt mensen zijn die voedend rondjes door de slaapkamer lopen ;) Overigens valt dl meestal niet zelf in slaap in haar cosleeper. Dat is nog steeds met hulp, maar de hulp wordt steeds minder en korter. Het is echt aftasten waar jouw grens is bereikt en hoe ver je bereid bent te gaan in slaaptraining (dat is denk ik alles dat je aan natuurlijk slaapgedrag wil veranderen). Zoals ik het net heb beschreven vind ik het heel fijn en voel ik me niet slecht over dat dl eigenlijk het liefste op mij zou willen slapen. Ik wil dat namelijk ook niet de hele dag, want ik heb nog een zoontje die aandacht verdient.

En los van alle inspanningen die het kost om bewust je baby in slaap te krijgen zijn er misschien ook manieren waarbij het automatisch gebeurt: kinderwagen, rijdende auto, naast de wasmachine, white noise, etc.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Olivia3 » 22 nov 2017 13:01

Heb je al een het hele slapen losgelaten? Dat helpt hier enorm. Voor mezelf én mijn dochter.
Ze gaat gewoon mee in het ritme van onze dag en slaapt wanneer ze slaapt. Ik ben niet meer bezig om haar in slaap te krijgen. Het frustreerde mij enorm, drie kwartier bezig zijn voor een slaapje van tien minuten.

Leg je kleine eens in bed, kijk of het lukt. Lukt het niet, ook goed.

Zodra ik stopte met dl proberen in slaap te krijgen ging het beter. Misschien helpt het je?

Gebruikersavatar

Topic starter
Nanana

Berichten: 296
Lid geworden op: 29 dec 2013 20:08
Hobbies: Heeeel lang in bad zitten :)

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Nanana » 22 nov 2017 16:00

Maar Hope, ik ben bang dat hij dan de hele dag niet meer slaapt. Hij geeft wel duidelijk aan als hij moe is, begint te huilen wat overgaat in krijsen. Ook in mijn armen. Pas wiegend, in de draagdoek, mijn hand over zijn oogjes en een pink in zn mond, dan lukt het hem redelijk snel.
In slaap huilen in mijn armen heb ik ook al eens gedaan toen hij s avonds overprikkeld was vanwege te lang wakker en niet meer te kalmeren was. Maar in bedje leggen lukt dan niet. Dus lig ik al sinds zijn geboorte om 19:00 in bed.

In de kinderwagen lukt soms. Dan wel slapend erin leggen (als het lukt om hem in slaap te voeden) en dan meteen gaan wandelen. Na de wandeling blijft hij soms wel slapen, soms wordt hij direct wakker als de wagen stil staat.

Ik ben soms bang dat ik hem juist leer moeilijker in slaap te komen. Maar misschien komt dat omdat ik toch nogal eens lees en hoor dat baby’s “gewoon naar bed worden gebracht”, misschien verwacht ik teveel. Zoontje is idd nog maar 7 weken oud.
November 2013 is onze eerste zoon geboren.
En onze tweede zoon is Oktober 2017 geboren.
Intens gelukkig!

Gebruikersavatar

Topic starter
Nanana

Berichten: 296
Lid geworden op: 29 dec 2013 20:08
Hobbies: Heeeel lang in bad zitten :)

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Nanana » 22 nov 2017 16:03

Nacho, dat klinkt zoals ik het met zl1 heb gedaan. Wel lukte dat pas na een half jaar of zo met matig succes. Het is wel heel liefdevol zo.Dat past wel bij ons.
November 2013 is onze eerste zoon geboren.
En onze tweede zoon is Oktober 2017 geboren.
Intens gelukkig!

Gebruikersavatar

Feniks

Berichten: 193
Lid geworden op: 02 jun 2014 08:44
Hobbies: Viltpakketjes
Contacteer:

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Feniks » 22 nov 2017 16:19

Mijn Oudste sliep alleen maar op mij. Heeft tot 2,5 veel moeite gehad met inslapen en doorslapen. En is nog steeds (hij is nu zeven) en kind dat veel bevestiging en veiligheid zoekt. Hij is nog steeds een moeilijke slaper.
Soms vraag ik me af of dat in zijn karakter zit of dat we hem zo 'gemaakt' hebben.
Bij Jongste hebben we het anders aangepakt. Vanaf het begin consequent en voordat hij echt moe was in bed gelegd. Kort ritueeltje er bij. Tegen hem gezegd dat het tijd was om even lekker z'n ogen dicht te doen en te gaan slapen, dat als hij wakker werd mama hem weer zou komen halen. Duidelijkheid geven over wat er van hem verwacht werd zeg maar en veiligheid bieden op een andere plek dan bij mama. Ook als ze nog zo klein zijn voelen ze aan wat je bedoelt.
Jongste is een heel ander ventje. Meer zelfvertrouwen. Makkelijke slaper. Misschien was hij dat sowieso wel geweest, dat zullen we nooit weten ;-)

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 22 nov 2017 16:35

Zl heeft hier vooral veel moeite met inslapen. Dus dat doen we samen. Heb de indruk dat als ie eenmaal slaapt hij juist wel beter slaapt in zn uppie. (En fijn om vervolgens even tijd te hebben voor andere dingen.)

Hier ook (een versie van) Nacho’s aanpak. Langzaam samen wennen aan overdag in bedje slapen. Enige punt hier is dat we nu net weer twee stapjes terug hebben gedaan en ik zl (4 mnd) nu weer liggend in slaap voed.

Laten mee gaan in het ritme vind ik nog steeds lastig. Heb toch het idee dat we dan op een gegeven moment een overprikkeld kindje hebben wat dan extra moeilijk in slaap komt. Maar goed, dit zal wellicht ook per kind verschillen? En het scheelt natuurlijk ook dat zl hier de eerste is en ik niet ook met andere kinderen rekening hoef te houden.
♡ 07/2017 ♡ 05/2019

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door kayra2002 » 22 nov 2017 16:41

7 weken is ook nog wel heel klein! Bij mij sliepen ze alledrie de eerste drie maanden eigenlijk niet los van me. Volgend mij is dat heel normaal. Ik zou echt niks gaan forceren op deze leeftijd.
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Olivia3 » 22 nov 2017 16:49

kayra2002 schreef:
22 nov 2017 16:41
7 weken is ook nog wel heel klein! Bij mij sliepen ze alledrie de eerste drie maanden eigenlijk niet los van me. Volgend mij is dat heel normaal. Ik zou echt niks gaan forceren op deze leeftijd.
Ik vind zeven weken ook echt piepjong. Toen sliep mijn dl ook altijd tegen mij aan na een heel gedoe. Zelfs ml was vaak niet goed.

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door elize80 » 22 nov 2017 17:26

Nanana schreef:
22 nov 2017 16:00
Maar Hope, ik ben bang dat hij dan de hele dag niet meer slaapt. Hij geeft wel duidelijk aan als hij moe is, begint te huilen wat overgaat in krijsen. Ook in mijn armen. Pas wiegend, in de draagdoek, mijn hand over zijn oogjes en een pink in zn mond, dan lukt het hem redelijk snel.
In slaap huilen in mijn armen heb ik ook al eens gedaan toen hij s avonds overprikkeld was vanwege te lang wakker en niet meer te kalmeren was. Maar in bedje leggen lukt dan niet. Dus lig ik al sinds zijn geboorte om 19:00 in bed.
Maar dat laatste hoeft toch niet? De eerste tijd sliepen onze kinderen 's avonds op schoot terwijl wij op de bank tv zaten te kijken. Rond 3 maanden gingen ze hele avond slapen en legden we ze in de wandelwagen/wieg.

Wij hadden wel makkelijke slapers hoor. Ik kan me voorstellen dat jouw dagen zwaar zijn.
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 22 nov 2017 17:36

kayra2002 schreef:
22 nov 2017 16:41
7 weken is ook nog wel heel klein! Bij mij sliepen ze alledrie de eerste drie maanden eigenlijk niet los van me. Volgend mij is dat heel normaal. Ik zou echt niks gaan forceren op deze leeftijd.
Wss al heb ik er maar 2. En dat dit betekent dat jij nu ook even vroeg naar bed moet (of op de bank zitren bediend worden door je man?? ;) ) tja dat is dan even Zo? Kun je je daar bij neerleggen?

Het slapen loslaten en denken 'dan maar niet ' zoals ik in de suggestie van Hope lees zou bij mijn kinderen leiden tot niet slapen en vervolgens wel doordraaien. Zij hebben echt hulp.nodig om de weg naar dromenland te vinden.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Violette » 22 nov 2017 19:26

De vraag is ook een beetje of wat je wil (Ik weet niet zeker of to dat wil), namelijk alleen in een bedje slapen, normaal en gezond of goed is voor je baby. Baby's zijn gemaakt om in lichaamscontact met hun verzorgers te zijn. Juist daarom is dragen zo fijn een goed. Dat je baby rustig bij je slaapt maar minder goed in een bedje, is mijns inziens normaal. Ik vind het eerder zorgwekkend als een baby, zeker zo een kleine baby als die van to, urenlang alleen in een wiegje ligt.
Mijn baby is ruim 10 weken ouder dan die van to en die slaapt overdag meestal 1 slaapje in de doek, een op mij of mijn man (of nog een in de doek) en een of twee in zijn bedje. Die slaapje in zijn bedje zijn steevast kort. Ik vind het belangrijk dat mijn baby voldoende lichamelijk contact heeft met ons als primaire verzorgers. Ik doe niet aan ritme. Als hij moe is, geef ik de borst, gaat hij in de doek of aait man hem in slaap. Als hij wakker wordt, is hij weer wakker. Net als Hope zie ik wil wanneer dat is, hij doet mee in ons gezinsritme.
7 weken is echt nog klein. Ik herken zeker dat het pittig is. Je bent elkaar nog aan het leren kennen. En baby 2 werkt toch weer anders dan baby 1. Volhouden meid. Ik probeer zelf over het (zware) eerste jaar heen te kijken. Daarna ziet de wereld er heel anders uit...
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Nelster » 22 nov 2017 20:11

Onze 2e was een veel makkelijker slaper dan de eerste, gewoon karakter, helaas heb je er weinig invloed op. Bij haar kon ik haar 's morgens 1x op haar buik te slapen leggen en dan sliep ze een uurtje, soms 2. Op de rug was kansloos en de rest van de dag sowieso niet.
Dat uurtje s morgens gebruikte ik dan even om wat dingen los van de baby te doen zoals aankleden. De rest van de dag was het voeden, in de doek om te slapen, voeden, doekslaapje, voeden en als laatste voeden en samen naar bed. :) soms sliep ze goed en soms wat minder maar perfecte rust zoals de oudste heeft ze niet gehad. En toch doet ze het prima.
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Gebruikersavatar

Topic starter
Nanana

Berichten: 296
Lid geworden op: 29 dec 2013 20:08
Hobbies: Heeeel lang in bad zitten :)

Re: Dragen vs. bedje. Wat als allebei niet (meer) ideaal is?

Ongelezen bericht door Nanana » 23 nov 2017 13:06

De reden dat ik zo vroeg boven zit is dat zl dan het onrustigst is. Hij verdraagt prikkels dan niet en om hem op tijd diep te laten slapen, moet het echt stil en vrij donker zijn. Het lukt pas deze week dat hij dan rustig clusterd ipv 2/2,5 uur huilt, schreeuwt, drinkt enz.
Het maakt het niet gezelliger voor ml en ik. Maar goed, zo kan ik wel op tijd slapen als ik geluk heb, dat heb ik dan ook wel nodig na al die kilometers overdag.

Een kwartiertje of half uur in de ochtend heb ik soms. Heerlijk is dat zeg. Even rustig aankleden, knuffelen met de oudste, kop koffie met ml en een was in de wasmachine proppen zonder baby op mijn buik.

Net heb ik het bedje wel geprobeerd. Maar het voelt meer als een grap haha. Hij kijkt me aan en begint binnen een minuut te huilen. Sussen en op pink laten zuigen in bedje vind hij wel leuk, maar dat zorgt niet voor slaap helaas. In slaap voeden lukt ook niet overdag. Want geen honger = geen borst, vindt hij.

Ik ben wel een beetje jaloers op de babys die zonder gedoe gaan slapen in de kinderwagen, box of bedje. Maar misschien moet ik het loslaten en gaat het vanzelf beter.
November 2013 is onze eerste zoon geboren.
En onze tweede zoon is Oktober 2017 geboren.
Intens gelukkig!

Plaats reactie