Manduca-draadje

Alles wat gaat over overige dragers zolang het maar geen draagdoeken zijn. (MT, Ring Sling, SSC etc.)

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Tove82

Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2014 09:54
Hobbies: Koken, films, lezen

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Tove82 » 22 jul 2014 16:17

Hoi hoi, in mijn zoektocht naar een fijne snelle drager (naast doek en hop tye) voor ZL van 2maand oud leek oa de Manduca mij wel wat. Ik heb er nu een gehuurd en ben een paar daagjes aan het uitproberen (allen nog buikdragen). Op zich zit hij wel lekker en ook het afstellen gaat na even oefenen volgens mij wel goed. Het enige wat me tegen valt is dat ik er bij het dragen toch vrij snel (half uurtje) last van krijg bij mijn schouders/nek. Uit mijn uitvoerige fora onderzoek begreep ik juist dat de meeste mensen deze drager als zeer comfortabel ervaren en er uren zonder last mee kunnen dragen. ZL is dan wel groot en zwaar voor zijn leeftijd (7 kg, mt 62-68) maar de drager is natuurlijk geschikt voor nog veel grotere kindjes, dus relatief zou ik verwachten dat het dragen nu in ieder geval nog een eitje zou moeten zijn. Doe ik nou iets verkeerd (misschien toch anders afstellen) of is dit misschien gewoon niet de ssc voor mij?
Heb zowel gewoon recht als gekruiste banden geprobeerd. Gekruist voelde iets beter maar snee aan 1 kant weer wat meer in mijn nek...heb verder nog geen ervaring met andere ssc dus ik vind het ook lastig inschatten of het beter zou kunnen of dat ik gewoon een pieperd ben [cheesygrin]
Heeft iemand hier een idee/tips?

Gebruikersavatar

monske

Berichten: 5513
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:53
Hobbies: *
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door monske » 22 jul 2014 17:17

Manduca kan zowel op de buik als op de rug als opzij, maar is in essentie volgens mij vooral een rugdrager.
Ik kocht hem toen DL een half jaar was - ook ongeveer 7 kg - omdat ik het buikdragen met een rekbare doek toen niet meer fijn vond en juist voor langere stukken wilde overgaan naar rugdragen.
Ik heb haar wel nog een half jaar op de buik in de manduca meegenomen voor korte stukjes als ik ZL naar school bracht. (Handig vanuit de auto er in en eruit). Voor langer dragen deed ik haar op de rug.

Wat je mogelijkk nog kan proberen: banden strak aantrekken op je heupen, zodat het gewicht daar helemaal op komt. Schouderbandjes dan juist wat losser. En dat extra bandje voor je borst zover mogelijk omlaag trekken en dan ook vast doen.
Mama van ZL 09-2007 & DL 01-2010


Tove82

Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2014 09:54
Hobbies: Koken, films, lezen

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Tove82 » 22 jul 2014 20:53

Ok,dus eigenlijk niet zo gek dat ik het buikdragen (en ondertussen huishouden en achter grote zus aanrennen) al snel minder fijn vindt bij zijn gewicht? De drager is er eigenlijk minder geschiktt voor? De schouderbanden losser lijkt me lastig aangezien ik daar mee zorg dat de drager zn nek ondersteunt en hij niet te veel heen en weer schudt,maar zal morgen nog wel s wat verder proberen op die manier gewicht meer naar heupband te verschuiven.
Zou ik hem trouwens al kunnen rugdragen?hij is al wel7kg maar kan nog niks(zitten,hoofd stabiel houden) namelijks en is eigenlijk een uit de kluiten gewassen plumpudding?

Gebruikersavatar

femmoltje

Berichten: 1883
Lid geworden op: 04 apr 2013 22:56
Hobbies: scrappen, kaarten maken, haken

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door femmoltje » 24 jul 2014 08:42

Misschien moet ook je lijf nog wennen aan t dragen.. de eerste tijd had ik veel last van spierpijn en zere spieren omdat mijn lijf t niet gewend was.. hierdoor kan t voelen of de drager niet fijn meer zit maar waren hier echt spieren..

En je kunt idd ook spelen met de bandjes strakker en losser als je m opzij strakker doet en boven losser veranderd de plek van t steunpunt..
Groetjes Femke

Mama van Teun geboren op 16 maart 2013
*april 2014* - *juli-2014* en *september 2014* onze sterretjes
Zwanger van ons 2e wonder uitgerekend 2 augustus 2015

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Angeldust » 24 jul 2014 08:49

@yellk, ik kan me niet voorstellen dat jouw kindje groter is dan mijn peuterzoon van 95 cm. Hij past er nog in met zijn rug (en met zitverbreders want zijn benen zijn lang). Verschil is wel dat hij zijn armen er niet uit heeft. Dan is het logisch dat het niet helemaal past. Als jouw kindje haar armen erin heeft zal het passen.
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Sara11 » 24 jul 2014 13:40

Ik heb de manduca ook aangeschaft vanwege rugklachten. Op de buik krijg ik eerder last van mijn schouders. Op de rug vrijwel geen last. Voor mij is de truc om hem echt heel strak te zetten op mijn heupen, zodat daar echt het meeste gewicht heen gaat, en de schouderbanden er vooral voor zorgen dat DL niet kan vallen, maar geen gewicht dragen. Voor mij werkt het erg goed. Alleen nu ze wat groter wordt ook het probleem van steun hoofd als ze in slaap valt, al geloof ik dat zij daar niet eens zo veel last van heeft. Ze accepteert het lapje voor over het hoofd niet meer, wordt ook wakker als ik het vastdoe. Gevolg:een hoofdje wat helemaal scheef hangt, behalve als ik voorover gebogen ga zitten/staan. Waardoor ik dan weer rugpijn krijg. Ik had al bedacht om een sjaaltje oid er nog extra omheen te doen als neksteun. Moet ik nog proberen.


Tove82

Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2014 09:54
Hobbies: Koken, films, lezen

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Tove82 » 24 jul 2014 16:42

Gister wat geschoven met de bandjes en een stukje gewandeld met ZL en DL - eigenlijk ook meer de activiteit waar ik de Manduca voor zou willen gebruiken (van de auto naar de winkel/KDV, wandelingen) en dat voelde al een stuk beter [blij], na een dik half uur begon ik 'm wel te voelen bij mijn schouders maar niet zo dat ik er last van had. Vandaag even omgehad naar de winkel en ik denk dat het bandje op mijn rug nu weer iets te hoog zat (ML had de drager gister ook getest, dus alle bandjes weer versteld) want hij zat minder lekker - hoewel nog steeds goed te doen.
@femmoltje dat zou inderdaad ook nog goed kunnen, ik heb DL niet gedragen en ZL eigenlijk telkens alleen maar kort in een doek. Ik vind het zo lastig inschatten omdat ik het niet kan vergelijken, liefst zou ik elke ssc even lenen bij een bieb [cheesygrin] maar dat wordt ook zo'n dure sport en juist de gene waar ik verder benieuwd naar ben zijn meestal uitgeleend of nog te groot voor ons manneke. Denk dat ik maar op zoek ga naar een betaalbare (tweedehands) Manduca en daar wat mee oefenen. ML vindt de Manduca iig wel wat én een stuk mooier dan andere dragers dus.. én met dit warme weer vind ik het een stuk lekkerder dragen dan doek of mei tai, heb het idee dat ZL er veel minder warm in wordt.
Ben nog wel nieuwsgierig vanaf hoe oud jullie je kindje op de rug deden in de drager, of welke criteria hiervoor van belang zijn (zelf hoofd recht houden, kunnen zitten)?

Gebruikersavatar

femmoltje

Berichten: 1883
Lid geworden op: 04 apr 2013 22:56
Hobbies: scrappen, kaarten maken, haken

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door femmoltje » 25 jul 2014 08:40

Veen idee wat de criteria zijn ik deed t toen zl meer wilde zien en bewegelijker werd.. maar heb m nu nog wel ooit op me buik hoor..
Maar goed zl is 16 mnd en heeft nog maatje 68 dus tja dan kun je nogal veel :)
Groetjes Femke

Mama van Teun geboren op 16 maart 2013
*april 2014* - *juli-2014* en *september 2014* onze sterretjes
Zwanger van ons 2e wonder uitgerekend 2 augustus 2015

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Sara11 » 25 jul 2014 08:49

Ik geloof dat wij de manduca met 4 maanden gekocht hebben en ook vrij snel begonnen met rugdragen. Idd hoe actiever DL werd, hoe vaker op de rug. Maar ik vind rugdragen met de manduca sowieso fijner dan buikdragen. Met de bondolino juist andersom, maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer...


Jessie392

Berichten: 1645
Lid geworden op: 29 sep 2010 00:38
Hobbies: -

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Jessie392 » 26 jul 2014 22:50

Ik heb het probleem met de manduca dat ik bij rugdragen de heupband niet strakker krijg en de overige banden ook niet. Gewoon omdat ik alles op zijn strakst heb staan en nog strakker simpelweg niet kan. Na 2 uur dragen ben ik er dan ook wel klaar mee, dan doen mijn schouders en rug zeer. Ik weet dat ik slank ben, maar zo mager ben ik nou ook weer niet.
Meer mensen dit probleem? Is het dan beter een andere drager te kiezen?

*Tapatalk*

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 27 jul 2014 08:58

Het kan helpen om lager op je heupen te dragen. Dan heb je meer omvang en meer schouderband nodig, dat kan prettiger dragen.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012


Jessie392

Berichten: 1645
Lid geworden op: 29 sep 2010 00:38
Hobbies: -

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Jessie392 » 27 jul 2014 10:01

Zal ik proberen, hadewich. Maar dan zit hij wel erg laag, ik vind hem nu al zo laag zitten. Of maakt dat niet uit?

*Tapatalk*

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Sara11 » 27 jul 2014 11:09

Voorzover ik weet is het de bedoeling dat de heupen en het meeste gewicht krijgen, het zal dus logisch zijn dat de heupband op je heupbotten zit, strak. Bij mij zit de bovenrand van de heupband gelijk met de bovenkant van mijn heupbotten.

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Angeldust » 27 jul 2014 22:00

Ik draag niet op de heup, kan ik niet ivm littekenweefsel daar. Maar ik draag dus ter hoogte van mijn maag. Daar zit inderdaad veel gewicht, vind ik wel fijn dragen al ben ik het na een uur wel zat met 14 kilo kind. (En tas)
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--


mibo1981

Berichten: 21
Lid geworden op: 05 feb 2014 23:02
Hobbies: Spanje, koken, boeken

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door mibo1981 » 03 aug 2014 09:56

Ik vond rugdragen met de Manduca het fijnst, zelfs met 12 kilo nog prima te doen.
Intussen wil de kleine man niet meer in de drager, binnenkort de Manduca maar in de verkoop.
Mama van R. uit oktober 2012.
Gedragen met ByKay en Manduca, meneer loopt intussen liever zelf..

Plaats reactie