Manduca-draadje

Alles wat gaat over overige dragers zolang het maar geen draagdoeken zijn. (MT, Ring Sling, SSC etc.)

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Jessie2410

Berichten: 5171
Lid geworden op: 22 okt 2012 20:32
Hobbies: .

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Jessie2410 » 17 sep 2014 20:31

Even een vraagje, als ik mijn lieve papzak van bijna 9 kilo draag, klemt de heupband iets in mijn rug af (ik gok een zenuw) waardoor ik een stekende pijn krijg ik mijn rechterbil en lopen pijnlijk wordt. Hoog dragen gaat niet, want dan geven we elkaar kopstoten, ik draag nu dus zo laag mogelijk, maar is niet echt ideaal en rugdragen wil ik nog niet met hem, wil nog een oogje op hem kunnen houden. Meer mensen hier last van en hoe hebben jullie dit opgelost? We zijn op reis en dit is de enige drager die ik mee heb, dus een trucje zou handig zijn.


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door mamarosa » 17 sep 2014 21:06

Manduca kan ook op de heup. Is dat wat mvt? Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar volgens het boekje kan het. Maarja, voor langere stukjes toch minder fijn denk ik. En waarom niet op de rug? Ik ben bepaald geen ervaren draagster, maar met de manduca vind ik het toch goed te doen om dl op de rug te krijgen.
DL J geboren12-01-2014


Jessie2410

Berichten: 5171
Lid geworden op: 22 okt 2012 20:32
Hobbies: .

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Jessie2410 » 17 sep 2014 21:21

mamarosa schreef:Manduca kan ook op de heup. Is dat wat mvt? Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, maar volgens het boekje kan het. Maarja, voor langere stukjes toch minder fijn denk ik. En waarom niet op de rug? Ik ben bepaald geen ervaren draagster, maar met de manduca vind ik het toch goed te doen om dl op de rug te krijgen.
Heup kan ik wel een keer proberen, maar ben bang dat je dan nog steeds met die heupband zit. En op de rug is nog niet handig omdat hij echt niet zonder speentje in slaap valt en die vaak nog wel uitvalt. Als hij op mijn buik zit, kan ik die er zo weer inploppen, op mijn rug wordt dat lastiger.

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Sara11 » 18 sep 2014 09:10

Als je de oorzaak wegneemt verdwijnen de gevolgen ook... Probeer te ontdekken wat er precies afgeknepen wordt. Kan je er een doek oid tussendoen zodat de druk anders wordt? Of (dat heb ik regelmatig) zit de band van je broek of je riem er tussen?
Anders zou ik ook zeggen: rugdragen. Ik heb bij mijn manduca zo'n leuk spiegeltje om contact met DL te houden. Alleen dat speentje, da's lastig...

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 05 okt 2014 18:55

We hebben een Manduca gehuurd, eigenlijk voor meneer de Mier, om te kijken of het bij hem past (hij is lang en breed). Maar die is vandaag toch aan het werken, dus ik pakte hem even om eens lekker te gaan strijken.
Wat een geweldig ding! Ik wil er ook 1!
Het is bijna net zo comfortabel dragen als een doek met goed geknoopte rugknoop, maar dan met hoofdondersteuning voor V (ik had het rugpand uitgeritst staan, eerst om te kijken of ik het slaapkapje niet nodig had). Ik heb echt lang gestreken voor mijn doen en V heeft een lekker dutje gedaan.

Klein minpuntje is dat ik de schouderbanden helemaal op zn kleinst moest afstellen. Ik ben geen kabouter en ook niet petite. Maar voor buiten over een jas past hij zeker te weten.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door mamarosa » 05 okt 2014 19:50

Vandaag ruim 2,5 uur met manduca op rug bij optreden van ml staan kijken. En geen centje pijn! Echt super voor mijn doen. En dl heeft bijna 2 uur geslapen Door de jankende gitaren heen (met oordoppen:)). Ik moet de banden idd ook op zijn kortst zetten truus de mier, maar dan zit hij ook echt goed (wij hebben hem ook op ml gekocht, die is vrij lang, maar hij past mij dus ook).
DL J geboren12-01-2014

Gebruikersavatar

Mamaline

Berichten: 634
Lid geworden op: 07 jul 2012 23:13
Hobbies: Koken

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Mamaline » 11 okt 2014 20:35

Sara11 schreef:Alleen dat speentje, da's lastig...
.... Maar niet onmogelijk hoor!

Ik doe een speentje met ring aan zo'n koordje met clip, die clip aan de manduca of aan mijn shirt vast. Als ik het speentje wil geven, dan hengel ik hem op aan het koordje, trek mijn rug even hol en de hap van DL doet de rest...

Gebruikersavatar

Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Winter14 » 15 nov 2014 22:32

Ik heb de manduca, mijn eerste en enige drager, een paar maanden nu maar gebruikte hem tot nu toe bij wandelingen in de natuur en thuis. Vandaag heb ik voor het eerst dl in het 'wild' (stadscentrum dus) gedragen, en zonder dat er een andere volwassene mee was om dl in de draagzak te helpen. Dl is vrij groot voor haar leeftijd, 10 maanden bijna, 10 kg, maat 74-80 en vlot qua ontwikkeling en ik draag haar op de rug. Buikdragen lukt maar kort, dat gaat snel zeer doen. Hoe doen jullie dat? Ik heb haar op- en afgedaan boven mijn lege kofferbak anders had ik het echt niet gedurfd! En wat zouden jullie doen? Rits open of dicht? Armen boven of onder de banden? Ik keek nl een paar keer in een winkelruit en ik vond haar zo hangen met haar hoofd, ookal was ze wakker. Eerst zat ze er zo mooi in, met rits open en dan kwam de bovenkant tot halverwege haar bolletje, lekker beschermd dacht ik. En hoe pakken jullie die slaapkap? Thuis gebruik ik wel eens de krokettentang, maar om die nou onderweg mee te zeulen.... :D

Men zegt dat de manduca zo makkelijk met omdoen is, maar ik vind het toch wel een klusje. Of ben ik toch gewoon niet ervaren genoeg?
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

koosmien

Berichten: 520
Lid geworden op: 26 okt 2012 11:21
Hobbies: Dansen

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door koosmien » 15 nov 2014 22:52

Hier is vooral ml manduca fan. Met doorschuiven op de heup is het hier echt helemaal geen probleem om dl op de rug te krijgen. Met de aftelling kun je misschien kijken of je het hangen met haar hoofd tegen kan gaan. Zit ze wel voldoende strak? Plaats anders een foto of ga naar een inloopochtend van een consulent zodat die mee kan kijken? Voor het slaapkapje heb ik gewoon een aantal haarelastiekje vastgemaakt aan de elastiekjes die eraan zitten; verlengers die ik ook aan de achterkant kan pakken :grin:

Verstuurd van mijn GT-I8200N met Tapatalk

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 15 nov 2014 23:33

Ik had laatst een manduca gehuurd en heb er ook alleen mee ruggedragen. V van bijna 8 maanden is wel iets kleiner, maar niet zo heel veel (inmiddels ruime maat 68 en 8,5 kilo). Ik doe een hipscoot; dus op de buik optuigen en haar erin zetten en dan doorschuiven via de heup naar de rug. Met rugdragen rits ik hem uit. V is niet zo heel lang, dus ik heb het slaapkapje niet gebruikt. Als ze dan wil kijken, moet ze reiken met haar hoofd en ze piept dan met de oogjes boven het rugpand uit. Ze zit dus met de armen binnen.
Ik vind buikdragen ook zwaarder met een ssc dan met een doek. Meneer de Mier heeft V op de buik gedragen, maar kreeg het ook in zn rug. Dat hoeft niet aan de manduca te liggen; hij stond niet helemaal goed afgesteld en daardoor te laag en meneer had zn rug geblesseerd.
Slaapkapje bedienen is denk ik ook wel afhankelijk van hoe lenig je zelf bent. Ik zou hem sowieso los laten hangen en dan met de rechterhand het linkerdeel van het kapje proberen te pakken op je rug. Of gewoon een extra touwtje aanknopen als je er echt niet bij kan.

Ik vind de manduca (en andere ssc's, voor zover ik die geprobeerd heb) makkelijker omdoen als de heupband niet te strak staat. Zo kan je makkelijker naar de rug draaien. En eenmaal op de rug gewoon nog even de heupband extra aanspannen.
Met draaien naar de rug pak ik voor het laatste stukje de schouderband en piep daar zelf in. Even tegelijk hupsen en ze zit als een huis. Ik draai onder mn rechterarm en pak als eerste dan de linkerschouderband.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Winter14 » 16 nov 2014 19:54

Goede tip van die lossere heupriem! Bedankt!

Afbeelding

Toen we hem twee maanden terug net hadden kantelde haar hoofd niet zo naar achteren omdat ze er meer in zat. We hebben altijd met rits los gedragen, misschien dat ze met rits vast actiever moet gaan zitten of zoiets? Of is dat niet logisch, want hoe ouder en groter het kind hoe meer rugpand je nodig hebt?
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7127
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Petra1985 » 16 nov 2014 19:59

Heb je ook een foto van hoe haar kontje en benen zitten? Zit ze diep genoeg?
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡

Gebruikersavatar

Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door Winter14 » 16 nov 2014 20:18

Afbeelding
Hoop dat je hier iets mee kunt? Ze zit volgens mij mooi er in met haar billen?

*zie nu hij is upgeloadbdat ie op z'n kop is, snap ik ook niks van ( vind je t gek dat ze niet zo lekker zit ;)*
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).


Topic starter
lisamuis
Moderator
Moderator
Berichten: 19944
Lid geworden op: 19 mar 2008 21:14
Hobbies: DragenVoedenInternetLezen
Locatie: Draagdoekconsulent C *** Leidsche Rijn
Contacteer:

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door lisamuis » 16 nov 2014 20:22

Ze laat haar hoofdje wat achterover vallen omdat ze tegen je rug aan zit. Mooier zou zijn om wat hoger te dragen, dan krijgt ze bij jouw nek wat meer ruimte. Dit is echter met een ssc wat lastig(er) te bereiken dan met een doek.
Als ze gewoon wakker en alert is dan zal ze zelf haar hoofd "vast" houden bij het achterover leunen. Sowieso kan je beter geen te onverwachte bewegingen maken of rennen en springen als je draagt.
Afbeelding

Gecertificeerd draagconsulent Leidsche Rijn/Vleuterweide Draagkindje.nl


didi

Berichten: 1850
Lid geworden op: 26 feb 2012 21:00
Hobbies: Onze kinderen, buiten zijn

Re: Manduca-draadje

Ongelezen bericht door didi » 16 nov 2014 20:41

Winter, eens met Lisa. En met de aanvulling dat onze zoon precies zo deed als ik de rits open had. Alsof hij niet goed over het randje kijken kon. Met de rits dicht zat hij er veel mooier in, vond hij zelf ook prettiger, maar ik vond het rugpand toen wel ietwat kort. Dat maakte zoon overigens niets uit dus.
Ik vond sowieso rond die leeftijd/lengte/gewicht de manduca niet zo prettig omdat het rugpand met de rits dicht ietsje te kort was en met de rits open weer te lang. Ik heb toen tijdelijk een zelfgemaakte ssc gebruikt. Nu is hij 14 maanden en zit er alweer een poosje goed in, met de rits open en zonder hangend hoofdje. Hij draagt maat 80-86.
zoon 2010 dochter 2011 zoon 2013

Plaats reactie