Vragen bij ring-of buidelsling

Alles wat gaat over overige dragers zolang het maar geen draagdoeken zijn. (MT, Ring Sling, SSC etc.)

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Winter14 » 27 dec 2014 23:58

Ik wil voor naast m'n manduca (en wagen, ik draag parttime) een snelle in-en-uit-doek. Of zak. Een ringsling dus of buidelsling. Nu doe ik dl wel eens op de buik voor eventjes, maar ze is hier eigenlijk al wat zwaar voor (bijna 10kg bij 11maanden) en ik vind het evengoed nog wel gedoe. Is een ringsling of buidelsling sneller dan de manduca op de buik? Hoe lang houden jullie het vol om in een ring-of buidelsling met je kindje van 10+ kg te lopen? Kan de kommahouding kwaad bij een oudere baby? Is het knopen van een ringsling zonder hulp (maar met bijvoorbeeld YouTube) te leren, of is een draagconsult toch wel onontbeerlijk? Welke merken vinden jullie het fijnst?
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 28 dec 2014 09:44

Ik heb niet op al je vragen antwoord, maar wel op een paar:

Een ringsling gaat lekker snel, maar ik heb geen manduca dus geen idee hoe snel dat gaat. Met 10+ kilo zou ik juist overwegen om de manduca op je rug te gaan doen. Ik kan zl van een kilo of 12 echt niet meer op mijn buik dragen, maar nog uren op mijn rug. Als je er eenmaal handig in bent gaat dat net zo snel als op je buik.

Wij hebben ook een ringsling voor erbij, want het is wel lekker handig als je even een winkel in en uit moet. Maar daar is het dan ook voor. Voor langer tillen is het niet fijn, want je draagt op 1 schouder. Voordat zl kon lopen zou ik nooit met een ringsling de ikea in gegaan zijn zeg maar, dat gaat zeer doen.

Voor een ringsling is een draagconsult niet nodig denk ik, youtube weet een boel en je kindje is al wat groter dus werkt ook hopelijk een klein beetje mee [wink] Als het niet lukt kun je altijd nog een consult doen, en dan meteen combineren met rugdragen!

Ik denk niet dat je een kind van 10 maanden in kommahouding krijgt zonder hevig protest [cool] In een ringsling zit je kindje: zie het als op je heup zitten, maar dan wat hoger en je hoeft haar niet vast te houden, dat doet je ringsling.

Ik zou zelf met een beetje een goedkoop merk beginnen, of hier op de forummarktplaats kijken. Niet iedereen is fan van ringslings.

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Winter14 » 28 dec 2014 10:26

Iyly, bedankt voor je antwoord.

Ik gebruik de manduca úren op mijn rug. Maar hoewel ik het alleen kan, is het wel een hoop gedoe voor eventjes. En dan doe ik hem dus op de buik. Ik vroeg me af of een rs vergelijkbaar is qua 'oncomfortabelheid' of qua snelheid. Want als dat zo is, heeft ie natuurlijk niet veel meerwaarde. [smile]

Dl loopt nu nog niet los, maar dat gaat denk niet meer heel lang duren dus dat speelt ook mee in mijn achterhoofd.

Dat van die kommahouding vroeg ik omdat laatst iemand met een buidelsling zag lopen (denk ik) met een dreumes overdwars. Dat is toch een kommahouding?
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 28 dec 2014 11:30

Ha ha, een dreumes overdwars in de ringsling, ik kan me het protest van de mijne helemaal voorstellen mocht ik dat proberen [lol]

Ik heb zl al in geen tijden op mijn buik gehad, dus ik zou niet weten of dat oncomfortabel is dan een ringsling... Maar er zijn hier vast mensen die daar wel wat zinnigs over kunnen zeggen!

Gebruikersavatar

Lilalottie

Berichten: 225
Lid geworden op: 03 nov 2013 11:39
Hobbies: Fashion, food and friends.

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Lilalottie » 28 dec 2014 12:14

Wij gebruiken eigenlijk voornamelijk de ringsling, behalve met lange tochten waarbij zl (6 mnd, 9kg) lang in de doek blijft zitten. Ik vind het voor korte stukken zelfs prettiger dragen dan op de buik.

Naar de stad, onderweg enz, vind ik de ringsling echt ideaal. Ik heb een girasol drietje (heerlijk soepel) met losse ringen, en draag 'm goed strak hoog op de heup. Daardoor hou ik het best even vol.

Zl heeft nooit in de kommahouding gezeten. Kan me niet voorstellen dat hij dat wil. Hij kijkt graag mee onderweg. Ik heb nooit een consult gedaan, je kan echt veel instructies online vinden.

Gebruikersavatar

Kers

Berichten: 1254
Lid geworden op: 10 mar 2010 17:34
Hobbies: zingen, lezen, koken, naaien

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Kers » 01 jan 2015 19:40

Hier een enorme ringsling fan! Ik kan mijn DL van bijna 10 kilo (15 mnd) er makkelijk 2 uur in dragen en heb haar er supersnel in. Ik draag haar trouwens altijd op m'n buik en niet op m'n heup. En als je de baan op je rug heel breed spreidt dan verdeel je het gewicht heel goed. Ik heb er echt niet snel last van en ben juist gevoelig voor nek- en schouderklachten. En idd rechtop dragen. Kommahouding lijkt me vreselijk ongemakkelijk voor zowel jou als je kind ( nog los van het ergonomische aspect of de veiligheid). Ik zeg dus doen die RS!
Mijn droom is uitgekomen! 3 lieve kindjes in mijn armen meisje nov. '09 & jongetje dec. '11 & meisje okt. '13

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Winter14 » 02 jan 2015 06:48

2 uur? Dat is langer dan even de winkel in en uit! [biggrin]

Ik ben inmiddels aan het kijken in de marktplaats of ik iets leuks vind...
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).


Jools

Berichten: 1870
Lid geworden op: 14 sep 2012 22:02
Hobbies: *

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Jools » 02 jan 2015 08:18

Kommahouding wordt altijd afgeraden, buiten dat je dreumes het waarschijnlijk niet wil. Gaat erom dat de kin op de borst terecht komt en baby's dan minder goed adem kunnen halen en kunnen stikken. Ik wil het toch even gezegd hebben.
Trotse mama van ZL1, ZL2 en DL

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Winter14 » 02 jan 2015 13:19

Jools schreef:Kommahouding wordt altijd afgeraden, buiten dat je dreumes het waarschijnlijk niet wil. Gaat erom dat de kin op de borst terecht komt en baby's dan minder goed adem kunnen halen en kunnen stikken. Ik wil het toch even gezegd hebben.
Safety first, je hebt gelijk hoor dat je reageerde.

Reden dat ik die kommahouding noemde is omdat een dreumes in een drager (geen rs) zag die overdwars, dat is toch komma?, er in lag en ik vroeg me af of dat normaal was. Ik keek er dus eigenlijk ook van op. Maar ik zag die moeder d'r kindje zo lekker snel daar in en uit doen, dat ik dacht: dat wil ik ook! En sindsdien is er dus een zaadje in mijn hoofd gepland. ☺️
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Fainne

Berichten: 2207
Lid geworden op: 23 nov 2013 09:03
Hobbies: Bonsai, lezen

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Fainne » 05 jan 2015 08:26

Ik heb een ringsling en vind het erg prettig omdat het snel geknoopt is.
Ik kan deze wel meenemen vrijdag. Kun je even testen of het iets is voor jullie?
Moeder van gevoelige grote vent (april '13), lief droommeisje (november '14) en slimme doerak (maart '18)

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Winter14 » 05 jan 2015 08:34

Fainne schreef:Ik heb een ringsling en vind het erg prettig omdat het snel geknoopt is.
Ik kan deze wel meenemen vrijdag. Kun je even testen of het iets is voor jullie?
Wat een goed idee. Dat zou heel fijn zijn!
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Vragen bij ring-of buidelsling

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 05 jan 2015 20:52

Ik vind een ringsling ook fijn! Heb m veel gebruikt bij mijn dochter (haar er ook veel in gevoed, vond ik ideaal, maar dat was wel in een houding die richting kommahouding gaat. Zeker als ze in slaap viel tijdens voeden..)

Wel heb ik qua tijd een minder 'rooskleurige' ervaring. Bij meer dan 10 kg houd ik het geen twee uur vol. Tenminste, ik red het misschien wel maar dan voel ik mijn schouder/nek/rug wel erg erna! Ik vind het eerlijk gezegd nu (14 kg) vooral fijn voor een half uurtje (maar daarmee is het met een peuter in/uit doek en zelf lopen ook best ideaal)!

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Vragen bij ring-of buidelsling - doekje besteld!!

Ongelezen bericht door Winter14 » 27 jan 2015 13:21

Ik heb er een maand over gedaan, ik ben zo'n enorme twijfelaar! Wel of niet nieuw, want tweedehands is ingedragen (meestal), niet overdreven duur want mijn eerste rs, keuzestress om kleurtjes/patroontje/merk. Maar het is een nieuwe Yaro butterflies lilac geworden! Net besteld! Mini gaat sinds deze week ook mee op de fiets, dus ik ben zo benieuwd hoe hij bevalt!
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Plaats reactie