Het Grote Menstruatiecuptopic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door texelonia » 29 aug 2017 10:22

Je kiest de grootte van de cup niet aan de hand van hoeveel je vloeit, maar welke -letterlijk- het beste bij je past. Een kleinere cup zul je op de zwaardere dagen dus wat vaker moeten legen. Hier geen ervaring met zoveel bloedverlies 's nachts, dus geen idee wat he dan kan doen. Vlak voor je naar bed gaat legen, en evt (wasbaar) maandverband tegen evt lekkage?

Het belangrijkste is dat je de juiste maat hebt, die bij jou past, zodat het vacuüm afgesloten wordt waardoor je niet lekt. Als je een kleinere cup neemt op lichte dagen en een grotere op zware dagen, heb je kans dat het gaat lekken omdat 1 van de twee niet goed past.

Ik heb zelf veel gelezen over verschillende cups, de maten, er zijn ook een soort schema's te vinden bij welke cup wanneer het beste past, etc.

Mijn baarmoedermond zit ook heel laag, dus ik heb uiteindelijk gekozen voor een MeLuna short, die is extra kort, speciaal voor als de bmm laag zit. Ik overwoog ook de Mamicup, die is iets groter, maar heeft een wat rondere vorm waardoor het ook geschikt zou zijn als de bbm laag zit. Ik ben zelf heel tevreden over de Me Luna Short. Hij zit wel echt laag, ik heb het steeltje afgeknipt en dan hangt ie er nog bijna uit.. (maar itt tampons heb ik daar meestal geen last van).

Uiteindelijk is het toch een kwestie van uitproberen, en als je keuze toch niet helemaal de juiste was, weet je daarna hopelijk beter welke beter zou passen bij jou. Als je er met de omschrijvingen online niet uit komt, zijn er ook websites waar je kon mailen voor advies volgens mij (oa cutecotton.nl dacht ik).
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door MamaRF » 29 aug 2017 10:55

deeh schreef:zijn er hier tips? hier ook een bomen-bos verhaal, eigenlijk had ik eerder overstag moeten gaan, denk ik nu, toen er minder in omloop was....

anyway, G1P1 (1 zwangerschap, 1 kind) en wel bijna 8 jaar geleden. mijn baarmoedermond zit volgens mij vrij laag en de spierspanning ik heb echt geen idee, maar ik schat eerlijk gezegd de boel niet zo heel strak meer in....

ik heb 2 vrij zware menstruatiedagen waarbij ik toch om de 2 a3 uur een tampon moet wisselen en het tenauwernood een nacht red op een mega tampon. nou ja, als een mentruatiecup dit beter kan, ben ik denk ik om.
daarna heb ik nog een paar dagen een hele lichte menstruatie (met een kleine oplevind op dag 4) en dan heb ik echt dat tampons op een gegeven moment pijn doen, daar zou ik ook echt een oplossing voor willen.

ik vermoed dus dat ik 2 nodig heb, een grotere en een kleintje, ofzo
tips?
Een cup is helaas niet een redmiddel bij een zware menstruatie, ik moet de eerste 2 dagen echt vaak (om de 1,5 tot 2 uur) verschonen, en 's nachts er zeker ook 1 of 2 keer uit (zelfde als ik tampons gebruik). Ik gebruik de zware dagen altijd nog een wasbaar maandverband erbij tegen eventueel overstromingsgevaar. En dan heb ik de grootste cup die ik kon vinden die voor mij prettig zit. Dat is in mijn geval de Meluna soft short, want ook een lage baarmoedermond. Maar ik vind het uiteindelijk wel veel prettiger dan tampons.
Je hebt in principe niet 2 cups nodig, ik heb op de lichte dagen totaal geen last van de grote cup. Ik heb er 1 met een steeltje, maar ik heb geen last van uitstekende delen. Je zou 'm wel kunnen inkorten als je er last van hebt.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***


Ganna

Berichten: 139
Lid geworden op: 10 aug 2014 18:12
Hobbies: endurance, natuur, lezen

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Ganna » 28 sep 2017 19:16

Ik heb voor het eerst een cup in gebruik (En vraag me af waarom ik daar 15 jaar terug toen een klasgenoot het voor legde niet meteen voor gevallen ben?)
Me Luna Shorty Classic L. Heb een redelijk lage baarmoederhals dus hij zat eerst al voorbij de baarmoederhals... Maar het is toch nog wel een beetje 'graaien' om hem eruit te krijgen. Dus misschien zou een grotere qua lengte ook wel kunnen? Iemand ervaring?


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door suuske25 » 28 sep 2017 22:04

Geen ervaring, maar misschien is op internet wel te vinden hoeveel verschil er in lengte is bij een normale en een shorty? Dan heb je tenminste een idee van de lengte.
Of je schaft een 2e cup aan, dan kun je afwisselen. Weet niet of jouw baarmoedermond ook omhoog kruipt gedurende je menstruatie? Mijne wel.
Ik heb een normale cup, maar zou voor de 1e/eerste 2 dgn wel eens een shorty willen proberen omdat mijn cup er dan bijna uitvalt. Overige dgn is mijn huidige cup prima omdat mijn bmm dan dus hoger zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door texelonia » 28 sep 2017 22:41

Maar wat is de reden dat je een grotere wilt? Makkelijker er uit te halen? Want daar word je vanzelf handiger in.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.


Ganna

Berichten: 139
Lid geworden op: 10 aug 2014 18:12
Hobbies: endurance, natuur, lezen

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Ganna » 28 sep 2017 23:48

Dank voor de reacties.
Ik dacht dat hij wellicht qua 'omtrek' toch wat klein is.
Eruit halen gaat prima, was meer dat ik gezien de hoogte van de bmm ik verbaasd was dat hij dan ineens toch zo ver weg zit zeg maar.

Ik ben iig enthousiast. Nog niet 100% lekvrij. Maar ook hevige eerste dagen.


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door suuske25 » 29 sep 2017 19:17

Dat is het nadeel van een shorty, je moet hem (nog) vaker legen. Is ook gewenning hoor. Na een paar menstruaties weet je hoe snel je cup vol zit en dan kun je hem dus op tijd legen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)


Ganna

Berichten: 139
Lid geworden op: 10 aug 2014 18:12
Hobbies: endurance, natuur, lezen

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Ganna » 29 sep 2017 21:24

Vind het al best ideaal.
Toch nog even gezocht en misschien toch nog een Shorty xl sport proberen. Ik rij fanatiek paard en merk wel dat mij bbspieren de cup nogal ovaal maken. Wellicht is en iets snuggere dan goed.

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Tarpan » 11 okt 2017 15:59

Sinds gisteren ook weer ongesteld, voor het eerst in ruim 2,5 jaar alweer [biggrin], en nog maar een mini beetje. Maar het ziet er naar uit dat het nu voor een langere periode zal zijn dan een paar maanden tussen 2 baby's [wink], dus wil me wel weer comfortabel erbij voelen en van de wegwerptampons af.
Ik heb al een cup van tussen DL2 en DL3 (LadyCup, die voor mama's die al bevallen zijn), een paar keer geprobeerd toen, maar nooit 100% vriendjes kunnen worden. Het steeltje steekt wat te veel uit en zit dan echt in de weg (mogelijk ook omdat ik hem niet diep genoeg inbracht, moet eigenlijk echt rond je baarmoederhals zitten als ik het hier lees? Want die zit volgens mij behoorlijk hoog). Hij leek soms ook wat te kantelen en te zakken (misschien niet genoeg vacuüm? of ook door niet de goede plaats?)
En ik zat ook wat in met het kunnen omspoelen waar er meerdere toiletten zijn met slechts één reeks lavabo's erbuiten (zowat overal waar ik kom voor mijn werk).

Ik heb hier al een paar tips gevonden (steeltje afknippen, uitklappen/vacuüm testen en of hij hoog genoeg zit, gewoon uitgieten en weer inbrengen zonder spoelen). Dus morgen probeer ik hem nog eens.
Ik vloei altijd relatief weinig, dus dat is op zich niet zo'n probleem.

Of zijn er nog dingen die jullie kunnen meegeven? (behalve als ik er nog steeds geen vriendjes mee kan worden, ander merk proberen)
Het is toch de bedoeling dat je hem bijna niet voelt zitten hé?
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door texelonia » 11 okt 2017 16:46

Als je weinig vloeit red je het misschien wel met voor je vertrekt van werk thuis te verschonen en dan pas weer als je thuis komt?

Het is niet de bedoeling dat je hem voelt nee, en al helemaal niet dat het vervelend voelt of pijn doet. Ik zou inderdaad proberen of je hem hoger krijgt. Een tampon voelde bij mij ook nooit fijn als hij te laag zat bij mij. Je kan verschillende vouwtechnieken proberen, misschien krijg je hem met de ene makkelijker hoger dan met de andere.

En anders misschien een andere (maat) cup proberen.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Tarpan » 12 okt 2017 18:47

Gisteren nog eens geprobeerd voor de treinrit naar huis, en er klopt toch echt iets niet.
Eerste keer zat hij volgens mij prima, goed tegen bmh, voelde hem niet... zo lang ik bleef zitten. Alleen al van trein wisselen en daarvoor wandelen van het ene perron naar het andere zorgde dat hij bijna uitgezakt was [eeks]. Lekken deed hij niet, maar dus wel aan sneltempo uitzakken. Ik heb ook de indruk dat hij (met afgeknipt steeltje) zelfs nog op het randje van te laag zit, zelfs als hij tegen mijn baarmoederhals zit. Dus het kleinste beetje uitzakken zorgt al dat hij vervelend laag komt te zitten. Daarna op de volgende trein tweede poging gedaan maar ook daar heel snel uitgezakt, van wc tot vooraan in de wagon...

Wat moet ik hieruit besluiten? Een kortere kopen? Maar dat uitzakken dan? Is hij dan gewoon te klein van diameter (ook als hij niet lekt?), of ligt het aan het materiaal, of aan mijn bekkenbodemspieren? (die volgens mij niet enorm slecht zijn, heb telkens intensief postnatale kine gedaan en dans ook terug sinds kort, dus dat is ook een goede training).
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Phileine04 » 12 okt 2017 19:21

Ik heb een gewone meluna voor de eerste dagen menstruatie en een ondiepe meluna voor de latere dagen waarop ik minder vloei. Anders zit het bij mij ook niet lekker.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

Mamaline

Berichten: 634
Lid geworden op: 07 jul 2012 23:13
Hobbies: Koken

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Mamaline » 20 okt 2017 23:38

Ik gebruik een mamicup L, en voor mij is de truc tegen zakken om de cup niet zo zeer hoog te duwen tegen de bbm, maar hem een beetje weg te steken achter mijn schaambeen. Weet niet zo goed hoe ik dat moet beschrijven en iedere anatomie is natuurlijk anders. Ik breng met een eenvoudige vouw in en als hij uitklapt, haal ik hem een beetje met mijn vinger naar voren. De cup hoeft niet om de bbm per se te zitten, ook laag in de vagina kan het goed vacuüm maken. De eerste dagen voelen wel anders dan de latere dagen, veel gevoeliger en andere 'stand' van de baarmoeder.

Gebruikersavatar

Liedje

Berichten: 622
Lid geworden op: 23 apr 2012 15:27
Hobbies: naaien, haken, zeilen
Locatie: Verkoper, maker, consulent Rotterdam

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Liedje » 22 okt 2017 10:04

Wie heeft er tips voor mij...
Ik heb een nieuwe cup nodig. Heb nu een vrij zachte. Weet het merk even niet meer naar heb m bij een kickstarter project vandaan. Hij is te zacht voor me.

Heb na mijn tweede bevalling (Pats boem knal kind eruit) een flinke verzakking overgehouden. In eerste instantie was het bericht dat dat zonder twijfel geopereerd moest gaan worden. Na overleg met mijn huisarts aan de slag gegaan met een bekkenbodemtrainer en inmiddels nergens last meer van maar het blijft een zwakke plek.
Daarnaast inmiddels spiraal, maar blijf ongesteld worden. Heel weinig vloeien.

Was eigenlijk van plan om voor een meluna te gaan (de normale qua stijfheid, of hoe je dat noemt). Soft valt af, de sport lijkt me te stug omdat ik met die spieren zit.

Wie heeft advies?

Verstuurd vanaf mijn T1 met Tapatalk
Zoon 07-2012 en dochter 11-2015:

www.lidewij.me - Custom dragers - gepersonaliseerde (kraam)kado's


Jessie5743

Berichten: 4887
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:05

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Jessie5743 » 22 okt 2017 19:41

Liedje schreef:Wie heeft er tips voor mij...
Ik heb een nieuwe cup nodig. Heb nu een vrij zachte. Weet het merk even niet meer naar heb m bij een kickstarter project vandaan. Hij is te zacht voor me.

Heb na mijn tweede bevalling (Pats boem knal kind eruit) een flinke verzakking overgehouden. In eerste instantie was het bericht dat dat zonder twijfel geopereerd moest gaan worden. Na overleg met mijn huisarts aan de slag gegaan met een bekkenbodemtrainer en inmiddels nergens last meer van maar het blijft een zwakke plek.
Daarnaast inmiddels spiraal, maar blijf ongesteld worden. Heel weinig vloeien.

Was eigenlijk van plan om voor een meluna te gaan (de normale qua stijfheid, of hoe je dat noemt). Soft valt af, de sport lijkt me te stug omdat ik met die spieren zit.

Wie heeft advies?

Verstuurd vanaf mijn T1 met Tapatalk
een cup combineert niet zo goed met een spiraal, heb ik altijd begrepen.

Plaats reactie