Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 03 aug 2017 11:08

Heee wat leuk!!
Zl is 6 3/4 maand. Hij at eerst alleen maar fruit (een geluk dat er zoveel te krijgen is momenteel. De wilde perziken en abrikozen zijn bv erg gewild). Van groenten trok hij eerst een vies gezicht en daarna ging hij krijsen en ermee gooien. Maar inmiddels is hij om :-) hij smult van courgette, champignons, tomaat, komkommer. Van hoe hij aardappelen eet, word ik bijna bang: gekookt of gebakken - hij valt er op aan als een prooi! Gisteren lasagna gegeten: daarvan at hij ook de bladen. Leonike - misschien een idee voor pasta? Spaghetti zag hij papa, mama en oma laatst doen en wilde hij ook. Haha - echt grappig - hij slurpte uiteindelijk ook echt wat naar binnen!!

Een van de dingen die ik lastig vind, is dat hij weinig en moeilijk poept. Laats drie dagen niet en uiteindelijk met veel moeite. Het was tijdens het verschonen, dus ik kon meekijken :-)) eerst een paar keer weinig en uiteindelijk een flinke drol maar hij vond het niet leuk en het was ook echt voor een stukje uitgedroogd. En nu alweer drie dagen niet. Ik vraag me dus af of ik toch verkeerde dingen geef of te veel. Zl is dol op banaan maar daar ben ik al mee gestopt (dat verstopt??) en ben begonnen met dagelijks een lepeltje olijfolie (vindt hij heerlijk). Hebben jullie hier ook last van gehad?
ZL jan 2017

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 03 aug 2017 15:39

Wat meer vetten kan helpen. En anders even wat minder vast voedsel tot de ontlasting weer normaal is en dan weer rustig aan opbouwen.
Hij is nog geen 7 maanden, er hoeven nog lang geen hele maaltijden in. Stukje fruit of een paar hapjes groenten is prima. Tot een jaar blijft melk de hoofdvoeding.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 03 aug 2017 15:48

Hier met nummer 2 sinds kort begonnen met rapley. Hij is zondag 6 maanden geworden.

Banaan verstopt niet als het een goed rijpe is :)

Meer vet of vocht helpt goed bij de ontlasting. En ik doe nog niet elke dag vast voedsel.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 03 aug 2017 20:04

Wat leuk - nog meer beginnende Rapley babies!

Jvk: Grappig dat het zo kan verschillen per kind. Zoals alles eigenlijk hè…

Appelgebakje: wat betreft het vocht, is het dan verstandig om hem water te laten drinken? Ik heb dat nog nooit gedaan…

Mama van T: even voor de duidelijkheid, als ik het heb over lasagna eten, is dat geen bord vol lasagna hoor! Van alles een beetje, maar hij eet dingen wel echt op. Dat vind ik dus wel echt lastig: ik begrijp altijd dat rapley ervan uitgaat dat de baby zelf aangeeft hoeveel en wat hij wil eten. Maar ja, je moet het hem natuurlijk wel aanbieden, dus dan blijft alsnog de vraag hoeveel en wat bied je aan. Soms wordt hij echt heel chagrijnig als dingen op zijn of vallen. Dan denk ik dat hij dus meer wil… ik vind minder geven dan dus ook wel weer lastig, want hij ziet ons nu eten en weet dat hij het ook wil. Maar goed, ik kan wel heel kleine stukjes geven...
ZL jan 2017

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 03 aug 2017 20:32

Wij begonnen met alleen groenten. Dus als wij lasagne aten, kreeg hij bijv. als er courgette door zat, een paar stukken kort gekookte courgette. Waar bij mijn kinderen met 7 maanden nog niet veel van naar binnen ging.
Wij begonnen dus met enkelvoudige smaken. Wat meer Kleintjes dan echt Rapley.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 03 aug 2017 22:15

Dat weet ik niet zo goed lololo, bij Kasper gaven we water of thee pas na het jaar. Zijn ontlasting was ook daarvoor gewoon zacht en geel omdat hij weinig at.

Misschien extra borstvoeding erna/ervoor als het kan?

Of bij klachten even terug op borstvoeding tot de ontlasting weer makkelijker komt, dat laatste zegt kleintjes ook volgens mij?
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 04 aug 2017 20:40

Wij hebben ook bewust tot 1 jaar gewacht met ander vocht.
Onder het jaar is het in principe ook nog eerst bv en daarna pas vaste goeding.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Jvk » 04 aug 2017 21:36

Vanaf 9 maanden kolf ik op werkdagen nog maar 1x per dag (dus minder gekolfde melk) en ik heb een dorstig mannetje. Dan drinkt hij dus vaak nog 100-150 cc water uit een rietjesbeker. En buitenshuis kan hij zich echt niet meer concentreren op de bv, dus nemen we vaak ook de rietjesbeker mee. Dus ik kies er wel voor om water te geven, maar ik ken het advies om het in principe niet te doen. Ik heb oa voor rapley gekozen omdat ik graag lang wil voeden (en kindjes toch iets minder grote hoeveelheden bijvoeding binnen krijgen), dus ik let wel goed op of mijn productie voldoende blijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 04 aug 2017 21:40

k denk dat ik dan ook maar nog even wacht met water en het eerst nog even aankijk of inderdaad dan even stop met vaste voeding. Extra borstvoeding vind ik lastig.. ik hoopte eigenlijk dat ik juist iets terug zou kunnen in aantal voedingen.

Iets waar ik ook onzeker over ben is het grote verschil tussen Kleintjes en 'met de pot mee'. Wat voor afwegingen maken andere ouders hierover om tot een keuze te komen? Ik ben ook eerst begonnen met apart voor hem koken. Eerst kreeg hij alleen groenten en fruit (dwz fruit verorberde hij direct, groenten likte/sabbelde hij eerst alleen aan). Eigenlijk stopte dat tijdens het spaghetti eten. Zoonlief vond zijn groenten er zo anders uitzien dan de slierten die wij aten, dat hij besloot niet meer mee te doen. Hij werd pas weer blij toen hij ook spaghetti kreeg. Dat was een hele klus met zo'n sliert die om zijn hand ging zitten. Maar uiteindelijk slurpte hij dus een stukje naar binnen. Vanaf toen ben ik geswitcht naar met de pot mee.

Eigenlijk volgende ik Kleintjes al niet meer sinds een paar dagen daarvoor, toen hij een snee Hartog rozijnenbrood uit de handen van oma griste en hem half op at. En ik later ontdekte dat rozijnenbrood pas voor 1,5 jaar op het programma staat...

Ik vind met de pot mee ook echt gezelliger maar ben toch ook niet overtuigd... zou hij daar obstipatie van kunnen krijgen?
ZL jan 2017


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 04 aug 2017 21:58

Jvk schreef:Vanaf 9 maanden kolf ik op werkdagen nog maar 1x per dag (dus minder gekolfde melk) en ik heb een dorstig mannetje. Dan drinkt hij dus vaak nog 100-150 cc water uit een rietjesbeker. En buitenshuis kan hij zich echt niet meer concentreren op de bv, dus nemen we vaak ook de rietjesbeker mee. Dus ik kies er wel voor om water te geven, maar ik ken het advies om het in principe niet te doen. Ik heb oa voor rapley gekozen omdat ik graag lang wil voeden (en kindjes toch iets minder grote hoeveelheden bijvoeding binnen krijgen), dus ik let wel goed op of mijn productie voldoende blijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Ik dacht dat het idee van Rapley toch was dat ze zelf aangeven hoeveel ze willen eten, niet dat ze weinig eten?
Hopelijk wordt je productie snel stabiel! (heb net geleerd wat dat is :-))
ZL jan 2017


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Jvk » 04 aug 2017 22:04

Dat klopt! Maar ik heb toch de indruk dat er minder makkelijk grote hoeveelheden naar binnen gaan (een stronk broccoli eet toch wat minder makkelijk met weinig tanden dan als je een lepeltje gepureerde broccoli krijgt), dus daardoor meer vraag naar borstvoeding. Nu zal je vast ook rapleynatuurtalentjes hebben waarbij dit wel het geval is... maar bij mijn beide kids duurde dat wel eventjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door IceQueen » 04 aug 2017 22:07

Ik vind kleintjes onnodig voorzichtig en als je het boek leest staan er zeer weinig verwijzingen naar wetenschappelijke studies is. Er staan wel verwijzingen in, maar naar zijn eigen andere boeken..... Tsja, dat vind ik een beetje wc-eend adviseert wc-eend. Zeker ten aanzien van het geven van allergenen (pinda's) is hij heeeel voorzichtig en heeeel hard ingehaald door wetenschappelijke studies.
Dus ik heb zelf op basis hiervan kleintjes niet gevolgd, maar een combinatie van praktisch en handig. Dus in het begin losse dingen, maar meer omdat het leuk was om te ontdekken, zoals fruit en gekookte groente, stukje brood en ik denk vanaf 9 maanden met ons mee-eten, we kookten hierom zoutloos en zonder rode peper, maar wel met kruiden. Maar als de baby sliep dan was het alleen BV en later/eerder een stuk sinaasappel/banaan/komkommer/stuk rijstwafel oid. Echt ze gaan wel eten. ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Friek » 05 aug 2017 08:08

Wat IceQueen zegt, zo deden wij het ook (in elk geval bij ZL2, bij ZL1 was ik nog iets voorzichtiger)
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17


lololo

Berichten: 437
Lid geworden op: 17 apr 2011 22:27
Hobbies: pff, jee... vrijwilligerswerk,

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door lololo » 05 aug 2017 19:28

Jullie ervaringen helpen me echt om mijn keuzes te maken - dank!
Ik merk wel dat ik kennelijk wat vroeg ben met 'met de pot mee' maar goed, ook hierin volg ik mijn zoontje dus ik moet er maar op vertrouwen dat het goed is. Vandaag heeft hij flink gepoept - wel heel stevig maar niet droog. Daar was ik erg blij om!
ZL jan 2017


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Jvk » 05 aug 2017 20:08

Ik moet zeggen dat wij wel vrij strikt de kleintjes methode volgen. Bij onze oudste vonden we de houvast wel erg fijn. En nu heeft onze baby last van diverse voedselallergieeen, dus vinden wij de voorzichtigheid wel fijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-T710 met Tapatalk
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)

Plaats reactie